Paard o.v.b van betaling verkocht! TIPS gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:00

orlando_2010 schreef:
hallo allemaal ik ben degene die de papieren van romanova in bezit heb en moet helaas iedereen teleurstellen dat het niet gelukt is en daar best moeilijk hebben gehad maar gelukkig wel allen heel thuis zijn gekomen maar helaas zonder paard
het blijkt dus te zijn dat de stalachterstand 1700 euro is en dat eerst betaalt moet worden ongeacht door wie voordat romanova opgehaald mag worden want hij gebruikt romanova als onderpand voor het bestaande schuld daar.

ondertussen heb ik wel al contact opgenomen met een advocaat en gaan we kijken hoe sterk ik sta en of er iets mee kunnen en kennen regelen.

ik wil iedereen bedanken die mee heeft geleeft en voor ons heeft geduimd ik stel dit echt zeer op prijs is een goed gevoel om te zien dat er toch mensen zijn die graag mee willen kijken en helpen om tips te geven en advies en meningen want daar heb ik wel veel aan gehad echt enorm bedankt allemaal.

tuurlijk houden we jullie gewoon op de hoogte van de zaak en hoe het uiteindelijk af gaat lopen maar weet nu al bij voorbaat dat het wel een lang en slopende zaak gaat worden.

Ik zit net deze update te lezen en ik las eigenlijk die van de ts. Had niet begrepen dat het jouw paard is.
Zonde dat het niet gelukt is.
Ik ben dan zo eigenwijs om het erf niet te verlaten zonder paard, desnoods maar met de politie erbij.
Ik hoop dat de advocaat jullie verder kan helpen.
Ik zal blijven duimen voor jullie en hoop op een snel en positief einde!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:24

hecowo schreef:
Hoe weet ik dit zo zeker? Onbetaalde leveranties (veelal op rekening) zijn zodra de goederen afgeleverd zijn per direct eigenaar. Wij hebben helaas meermaals procedures moeten opstarten om onbetaalde goederen terug te vorderen van bedrijven die op de leverdatum net hun faillisement hadden aangevraagd. Curator legt onmiddelijk beslag op alle waar en dus ook op de net geleverde goederen. Ook daar blijkt dan al weer dat je als verkoper geen poot hebt om op te staan aangezien zodra het hier de voordeur verlaat de koper eigenlijk al wettelijk eigenaar is.

Bij het bedrijf waar ik gewerkt heb stond heel duidelijk in de leveringsvoorwaarden dat de goederen pas in eigendom van de koper overgingen op het moment dat ze betaald waren. Het gebeurde dan ook meermaals dat er standapede een rits vrachtwagen uitreden om de onbetaalde goederen terug te halen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:28

Jeetje :( t ziet niet mee :(

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:39

Off Topic,

@yvonnedv, zijn nu ook bezig om de leverings en betalingsvoorwaarden aan te passen om dit soort situaties in de toekomst te kunnen voorkomen. Het blijkt wel dat als je zulke leverings en betalings-voorwaarden niet goed hebt omschreven dat je als verkoper juridisch gezien niet sterk in de schoenen staat. Het gaat jaren goed tot sinds kort waarin een aantal van onze vaste klanten het faillisement en of surseance van betaling hebben aangevraagd. Dan pas kom je er achter dat je de geleverde goederen gewoon niet meer terug kan vorderen. (ongeacht het feit dat er geen cent voor betaald is)

On Topic,
Succes, zal met de tijd de uitkomst wel eens lezen, denk dat het meeste wel gezegt is.
Probeer de offciele weg te bewandelen, aangezien je dan voor minder verrassingen komt te staan.
Het wordt hier allemaal vrij makkelijk voor gespiegeld maar zo zit de vork helaas niet in de steel.

Nogmaals Succes

Vala

Re: Paard o.v.b van betaling verkocht! TIPS gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:26

Hier ook een meelezer die het verhaal met open mond zit te lezen, onvoorstelbaar dat er zulke dingen gebeuren zeg...
Wat betreft eigenaarschap: degene die het paard gedurende een jaar onderhoudt en dit ook kan aantonen is de eigenaar.

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:55

Jeetje ik verbaas me er steeds meer over hoe krom alles wel niet in elkaar zit.

Ik hoop op een goede afloop!

BoktLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:10

Ben een stille meelezer, hoop dat het goed komt voor het paard.

Maar vraag me 1 ding af, hoe kan je paard zijn jaarlijkse inentingen hebben gehad zonder papieren en paspoort? Heeft de 'nieuwe' eigenaar niet toevallig nieuwe papieren aangevraagd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:57

Boktlover, daar heb je een punt, geen enkele pensionhouder staat in principe ongeente paarden toe op z'n stal en aangezien de papieren bij Ts zijn is het paard al twee jaar niet geeent of de pensionhouder heeft het paard gewoon mee laten enten en de gegevens op een papiertje geschreven zodat de Da dit later in het paspoort kan zetten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:01

bigone schreef:
Boktlover, daar heb je een punt, geen enkele pensionhouder staat in principe ongeente paarden toe op z'n stal en aangezien de papieren bij Ts zijn is het paard al twee jaar niet geeent of de pensionhouder heeft het paard gewoon mee laten enten en de gegevens op een papiertje geschreven zodat de Da dit later in het paspoort kan zetten.

Ik heb nu toch al zo'n 26 jaar eigen paarden en er is nog nooit 1 stal geweest waar ik het entingsboekje of paspoort moest laten zien.
Zelfs niet op een dressuurstal waar er internationaal gestart werd.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:05

Bij mij op stal is dat ook niet van belang,daar komen zovele ongente pony's binnen......(ikzelf ben er strikt in maar goed).
Ps; de pony is niet van de TS maar van orlando_2010 ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:13

Ik ben toch blij dat er bij ons wél op gelet wordt!

Volgens mij is men tegenwoordig ook verplicht om het originele paspoort bij het paard te bewaren. Een stal kan zelfs beboet worden, wanneer het paspoort niet direct overhandigd kan worden bij controle.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:40

De staleigenaar kan op z'n kop gaan staan maar het paspoort hou ik toch echt veilig in mijn eigen kluisje hoor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:32

easygoing schreef:
De staleigenaar kan op z'n kop gaan staan maar het paspoort hou ik toch echt veilig in mijn eigen kluisje hoor.

Mijn idee! Staleigenaar kan de paspoorten krijgen als de DA komt om te enten, maar de overige 364 dagen per jaar liggen de paspoorten bij mij thuis.

TS, jammer dat het niet gelukt is. Ik denk persoonlijk dat ik de politie erbij had laten komen.
Succes ermee, ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:37

12 Is een paspoort ook gelijk het eigendomsbewijs?
Nee, het is uitsluitend een identiteitsbewijs.

bron: http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

Hier staan overigens alle ins en outs over het paspoort

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:46

Wat is dan eigenlijk wél het eigendomsbewijs? :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:48

Volgens mij is dat er niet echt.
Als ik het goed heb begrepen (maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk..). Is degene die de afgelopen 6 maanden de verzorging heeft betaald de eigenaar.. Erg dubieuze regeling als je het mij vraagt..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:48

Quellian schreef:
Wat is dan eigenlijk wél het eigendomsbewijs? :o

Dat bestaat helaas niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:51

troi schreef:
Volgens mij is dat er niet echt.
Als ik het goed heb begrepen (maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk..). Is degene die de afgelopen 6 maanden de verzorging heeft betaald de eigenaar.. Erg dubieuze regeling als je het mij vraagt..

Heel dubieus... laten we wel wezen; veel mensen betalen hun stalgeld contant (en ik denk dat veel 'hobby staleigenaren' het zwart ontvangen), hoe toon je dan aan dat je de afgelopen 6 maanden het onderhoud van het dier hebt betaald? :=
Als ze kwaad willen dan kunnen ze je zo ophangen ofzo?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:55

ja idd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:20

EN je moet een bewijs hebben geld te hebben gegeven aan de vorige eigenaar ;) anders zou een gesloten paard na 6 maanden van iemand anders zijn ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:22

smurffie schreef:
EN je moet een bewijs hebben geld te hebben gegeven aan de vorige eigenaar ;) anders zou een gesloten paard na 6 maanden van iemand anders zijn ;)

Hahahaha! Ik heb geen bonnetjes gekregen bij mijn paarden!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:26

DAarom is het heel slim geld over te maken ipv handgeld, hoe wil jij nu bewijzen dat jij je paard niet gejat hebt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:27

Ik heb een jaar of 10 geleden met de aankoop van Rena expres het geld overgemaakt met een duidelijke omschrijving om zo iets van een bewijs van aankoop te hebben , want er is blijkbaar vrijwel niks anders geldig.... :o

Tja misschien paspoort / stamboek / chip op naam laten zetten maarja komt heel vaak voor dat paarden verkocht worden en de nieuwe eigenaar het niet verandert , dus dat zegt ook lang niet alles....

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:30

vivana schreef:
Bij mij op stal is dat ook niet van belang,daar komen zovele ongente pony's binnen......(ikzelf ben er strikt in maar goed).
Ps; de pony is niet van de TS maar van orlando_2010 ;)

Bedankt viviana voor je mededeling, dit was in eerdere posts ook terug te lezen.

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:32

Contract opstellen. Dat is het enige bewijsmateriaal