Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:38

Adil18 schreef:
maikeltje schreef:
Ik lees hier dat iedereen minder krachtvoer geeft. Maar wanneer ze buiten staan moet die motor toch harder werken om zich warm te kunnen houden? Die van mij redden dat echt niet op alleen hooi, die krijgen nu juist wat meer dan normaal.

Inderdaad, dat valt mij nu ook pas op! Mijn paarden krijgen in deze tijd ook meer. De winter kost voor paarden meer energie dan de zomer lijkt mij zo...

Ik blijf hetzelfde voeren, andere jaren voerde ik veel meer hooi dan dit jaar, maar toen raakte ze wel hoefbevangen. Maar die van mij zijn te dik, die hebben zat bij te zetten. Als ze netjes op gewicht zijn zou ik idd ook meer voeren. Maar dan wel ruwvoer, geen krachtvoer. Maar dat ligt ook aan het ras, die van mij zijn sobere rassen (shetten en welsh).

En de persoon die minder voerde die had de paarden juist binnen staan :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:41

Topic is al 8 pagina's lang, maar nog steeds moet ik zeggen: Amen op de openingspost van de ts! :j

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:42

Is het al Maart??? {:)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:59

Mleen schreef:
Rijden de meesten niet met dit weer dan? Zolang het kan rijden wij gewoon naar de manege met trailer, zo'n km ofzo... Gewoon kalm aan rijden... Paarden staan ook gewoon minimaal een uurtje buiten in de bak. Ze staan verder niet op ijzers..

Wij hebben ook de mogelijkheid in een binnenbak te rijden echter de weg ernaar toe wordt nauwelijks gestrooit en is spek en spekglad. Dus helaas dan houd dat op. Wel zijn wij fanatiek met het schoonhouden van de bestrating rondom de stallen en kunnen de paarden gelukkig nog wel dagelijks naar buiten toe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:13

Ik verbaas mij samen met TS. Eigenlijk is het ieder jaar hetzelfde liedje, of het is te nat dus kan er niet gereden worden, dan is het weer vorst en nu vorst en sneeuw. Wij weten op stal gelukkig precies waar we aan toe zijn. Dat is ook de reden dat we 2 jaar geleden daarheen verhuisd zijn, zodat we wel kunnen rijden in de wintermaanden. Je kan idd hier een klaagzang houden, maar het is beter om het probleem op te lossen of, als dat niet kan, om gewoon te accepteren dat je nu een kleine 2 maanden (en misschien meer) niet zoveel kan met je paard(en) en je daarop in te stellen en op aan te passen.

lovely28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:30

Nu is het te koud, te glad, teveel sneeuw enz Straks weer geklaag over te warm en teveel Dazen!!

Anoeska

Re: Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:00

We blijven wel hollanders he! Altijd zeuren over het weer hoort erbij ;)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:42

Ik heb geen eigen paard dus ik kan het niet op mij persoonlijk betrekken, maar ik verbaas me er over dat veel mensen alles zo vanzelfsprekend vinden. Niet iedereen die een paard heeft, heeft gelijk een binnenbak, buitenbak, schuifmachine, tractor, trailer of paddock erbij hoor. Wees maar blij dat jullie wel gewoon kunnen doortrainen etc. :n

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:36

Ach dit heb je elk jaar. Mensen gaan pas bedenken hoe en wat te doen, als het zover is.
Wacht maar tot de zomer, dan komen de topic weer voorbij over vliegen dekens, dazen, paard in de hete zon etc.

Moet zeggen dat ik dit weer nog niet eens zo erg vind.
Door die sneeuw kan ik nu juist weer normaal rijden in mijn buitenbakje (met alleen bevroren bodem rijdt ik toch rustiger).
En met sneeuwschuiven is het paadje naar mijn wei ook prima begaanbaar, dus komen ze elke dag lekker buiten.
Mijn paarden houden de waterbak ijsvrij.
En dekendilema heb ik neit, want die hebben ze niet om.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:20

Nou ja, ik heb voor het eerst een eigen stal en ik ben nog best aan het zoeken hoe ik dingen het handigste regel. Geen geld nog voor een trekker, dus experimenteren met allerlei materialen om te slepen. Bak is net aangelegd en nog niet ingezakt dus de auto redt het niet om erin te rijden. Ik zet de paarden wel buiten, maar ze moeten omstebeurt en missen mentale stimulansen dus ze zijn toch wat lastiger en drukker nu ze niet gereden worden. Ik kan bij de lokale manege gaan trainen voor 5 Euro per paard, wat ik dus niet ga doen voor mijn eigen paarden (kosten) maar als het gaat wel met de paarden van klanten. Alleen wordt er bij ons in de straat een nieuw fietspad en riolering aangelegd en voor onze oprit ligt het open en vol tractorsporen, keihard opgevroren en spekglad. De auto's komen er net over maar de trailer haalt het niet, met strooizout of net na de dooi wordt het prut en moet de auto zelfs op straat geduwd :o en we mogen er niks opkappen van puin ofzo vanwege de werken. Dus ik kan niet naar de manege, niet naar de cursus die ik net ingeschreven had en thuis valt er ook niks te rijden. Het net aangelegde watersysteem is al kapot gesprongen omdat de eerste nachtvorst ons voor was destijds en het is nu met de vorst opnieuw slepen met water, zeker rot omdat twee paarden het water steeds omgooien. De mest kan niet opgehaald want de vrachtwagen komt door die werken aan de straat de oprit niet op. Misschien allemaal dom van ons, maar ik vind het toch echt k*t allemaal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:58

Jeetje Urielle, jij hebt werkelijk wel alles tegen dit jaar!
Lijkt me vreselijk al je echt helemaal geen kant op kan met je paarden.
Belachelijk eigenlijk dat ze er dan helemaal niks aan doen om de weg nog enigsinds begaanbaar te maken...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:34

superlise schreef:
Maargoed, ik snap niet dat er zoveel mensen echt van op kijken dat ik dat dus zo doe.. Als ik naar mijn instructeur kijkt, zijn paarden (+ pensionspaarden) komen in de zomer 2 uur per week in de wei, alleen en rondom in de beschermers. Die staan het hele jaar door op stal, ik vind dat helemaal niet gek dus het is maar net wat je ziet en wat je gewend bent.

Wow. :oo
Ben ik de enige die dit eigenlijk best shockerend vindt?

Nu ben ik toch heel erg dankbaar dat ik mijn paarden op een andere manier houden kan.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:13

ook niet mijn manier van paarden houden. Mijn paarden komen vanmiddag op stal en gaan er zaterdag weer af. tussendoor even in de bak. Maar 1 keer per jaar. Even onderduiken voor het vuurwerk. Verder heb ik geen stal, en staan ze er dus ook nooit in

appellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:11

Hee Sonja
Niet alle paardeneigenaren over 1 kam scheren!
:brr:

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:12

wimmus schreef:
superlise schreef:
Maargoed, ik snap niet dat er zoveel mensen echt van op kijken dat ik dat dus zo doe.. Als ik naar mijn instructeur kijkt, zijn paarden (+ pensionspaarden) komen in de zomer 2 uur per week in de wei, alleen en rondom in de beschermers. Die staan het hele jaar door op stal, ik vind dat helemaal niet gek dus het is maar net wat je ziet en wat je gewend bent.

Wow. :oo
Ben ik de enige die dit eigenlijk best shockerend vindt?

Nu ben ik toch heel erg dankbaar dat ik mijn paarden op een andere manier houden kan.

Tsja. We weten allemaal dat het natuurlijk niet DE manier is van paarden houden. Ik moet zeggen dat mijn paard tot afgelopen juli ook op zo'n manier gehouden werd. Ik stond op een grote stal met 80 paarden. En voor die 80 paarden was er maar een postzegel land. Dus als je paard in de zomer 3 uurtjes buiten stond mocht je je handjes dicht knijpen. En in de winter stond hij de hele dag op stal.

Gelukkig is dat nu anders. Nu staat hij in de zomer wel de hele dag buiten. En in de winter ook een paar uur.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:59

Hier blijft het gewoon hetzelfde het hele jaar door, ze blijven buitenkomen, ook met sneeuw of wat voor weer ook. werken wordt wel minder, maar voor de rest, voeren blijft gelijk, pony's zijn er niet gekker om.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:32

Mijn paard echter staat wel vanaf het begin van de sneeuwperiode buiten, ookal staat ze rondom op ijzers. Ze gaat rond 8/ 9 uur naar buiten en komt om 17.00 ongeveer naar binnen, m.u.v. die dagen dat het ijzelde etc natuurlijk. Paarden hebben dondersgoed door dat het glad is en ze kijken heus wel uit. Als ik die van mij op stal laat staan dan is er geen genieten meer aan. Gelijk heeft ze ook vind ik. :)

Van te voren weet je dat de winter nadelig is m.b.t. sneeuw/ bevroren bak etc. Maar dat het zo vroeg zou beginnen had ik niet verwacht, dus ja ik baalde goed dat het er in November al lag. Waarom mag je dat dan niet uitspreken?
Het is gewoon aanpassen, ik rij nu 4 keer in de week ongeveer i.p.v. anders 5/ 6 keer in de week. Daarbij is het maar net de keuze die je maakt vind ik. Ik heb er ook over gedacht om d'r op een pensionstal te zetten, maar dat betekent dat ze minder buiten staat, maar dat ik wel meer kan rijden. Ik heb er niet voor gekozen omdat ik liever heb dat ze lekker veel buiten staat. Iets minder rijden is ook geen probleem. Natuurlijk betekent dit dan wel dat ik zo nu en dan eens baal als er weer een laag sneeuw/ ijzel bij komt, dat ik dan weer niet op pad kan met de trailer. Maar dat betekent niet dat je onvoorbereid bent, op sommige dingen kan je je ook niet voorbereiden omdat je niet weet wanneer het komt. Daarbij komt dat het toch ook menselijk is om even flink ergens van te balen en dat dan ook uit te spreken hier. Betekent in mijn ogen niet gelijk dat je onvoorbereid bent.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:43

Sannnn, heb jij iets van sneeuwbeslag ertussen gedaan of staat ze gewoon zoals normaal op haar 4 ijzers?
Ik ga zo naar stal, even duimen dat al die rotzooi daar ook weg is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:50

als mensen zich nou wat minder druk maken om wat anderen wel of niet doen en zich wat meer bezig houden met hun zelf en hun paarden zou de wereld een stuk beter zijn voor het paard.

het feit is simpelweg dat het merendeel met paarden gewoon moet werken en dus niet alle minuut sneeuw kan schuiven als het valt, een bak kan je grotendeels leegpompen maar echt niet tot de bak kurk droog is hoe je het wend of keerd het zand blijft vochtig en dus bevriest je bak. paarden met ijzers en zonder zooltjes of andere dingen kunnen gewoon het land in en ik kan in augustes of september wel de ijzers eronder weg laten halen want stel je voor dat het in december gaat sneeuwen.
vind jou enorm kort door de bocht en je verhaal gaat simpelweg niet op.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:11

d0nnaa_dan schreef:
Sannnn, heb jij iets van sneeuwbeslag ertussen gedaan of staat ze gewoon zoals normaal op haar 4 ijzers?
Ik ga zo naar stal, even duimen dat al die rotzooi daar ook weg is.

Nee, ik heb geen sneeuw beslag. Ze staat gewoon zoals normaal.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:00

Ook ik baal toch wel dat ik zo af en toe zomaar een week niet kan rijden. Ik heb de paarden aan huis staan en ik ga zo vaak mogelijk met mijn sportpaardje naar de binnenbak. Afijn we wonen aan een klinkerweg en als het te glad is neem ik geen risico's Bovendien wordt er bij de manege waarvan ik lid ben niet tot nauwelijks gestrooid op het terrein, dus daar is soms ook te glad om met een "normale" auto + trailer weer weg te komen zonder slipgevaar.
Maaaaar het allerbelangrijkste vind ik dat mijn paarden overdag buiten komen en dat is ook een reden om niet naar een stal met binnenbak (tijdelijk) te verhuizen. Vaak deel je daar een bak met zovelen en komen de paarden amper tot niet los of buiten. Ik rij nog liever zelf een maand niet dan dat mijn paarden 24 uren per dag in een box staan. Bovendien is mijn ene paard 21 dus ik ben bang dat ie dan kwa stijfheid zijn box helemaal niet meer uit komt.
Dus ik ken de seizoenen best wel allemaal met hun voor- en nadelen maar soms kun je niet alles naar je hand zetten en is het even doorbijten tot het weer voorjaar wordt.
Ik troost me altijd met de gedachte dat de winter ook niet eindeloos duurt! :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:21

goed topic!!!
ik ben 9 dec met spoed verhuis omdat mijn 2,5 jarige er maar 30 min per dag uitkwam met die sneeuw.
ik zag haar veranderen in een tijdbom en valse pony |(
ze vloog bij de trailies op
ik kwam elke dag om haar beweging te geven maat een tijdbom naar buiten gooien nee veel te veel risico
en we hadden een binnenbak maar ja drukke stal en je raad het al ALTIJD BEZET :(
of ze kon 10 vliegen en moest er weer uit (mag ik rijden)
dus ben opzoek gegaan naar andere stal.
en gevonden :D de volgende dag heb ik haar erheen gebracht en kon gelijk in een padock buiten komen te staan naast de groep zodat ze konden kennis maken , en de volgende dag ging ze in de groep.
is goed gegaan en staat nu alle dagen in weer en wind buiten van 10.00 tot 16.30 heerlijk!!
ik kan nog niet rijden maar ben van mening dat paarden naar buiten moeten . dan maar niet rijden.
mijn pony was binnen 2 dagen weer de lieve kleine zoë gelukkig wel want dit was mijn pony niet.
gelukkig heeft ze daar maar 2 maand gestaan en ben ik zo verstanding geweest naar mijn pony te luisteren.ben gewoon dom geweest om een 2.5 jarige die uit de opfok kwam bij een binenrijhal te zetten. echt dom maar heb er van geleerd....
maar vele mensen kiezen toch hun eigen gemak voor het dagelijks genot van het paard.
want jij gaat na huis als je gereden hebt en staat je paard weer 23 uur in de stal. de meesten dan.zal niet zegggen dat iedereen het verkeerd doet maar dege die er alleen maar uit komen om te rijden vindt ik echt heel erg.. |(

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:42

Er is inderdaad gewaarschuwd van te voren dat we een strenge winter zouden krijgen met veel sneeuw, en die lang zou duren. Dus ja iedereen had het kunnen weten.

Dus ik heb 10 zakken strooizout ingekocht, en de paarden met ijzers (2) kregen zooltjes tussen de ijzers om sneeuwballen tegen te gaan.
Ze hebben hier ondanks de sneeuw allemaal elke dag vrijwel de hele dag in hun paddock's kunnen staan, vonden de sneeuw reuze grappig :+ en in de bak heb ik een grote volte en een hoefslag gemaakt. Dus we konden evengoed longeren/ rijden.
Kost allemaal enorm veel werk; 3x daags de bak slepen, waterbakken vullen, vegen vegen en nog eens vegen, maar ja dan heb je ook wat!
Paarden blij, pensionklanten blij, ik blij :D

DubDubDub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:47

ik vind dat de meeste hier nogal over reageren vooral diegene die dit domme topic gestart is.
niet iedereen is mischien zo rijk als u om op een luxe manege te gaan staan met binnepiste, iemand die zin heeft om de bak leeg te pompen (?--') iemand
die de opritten en de doorgangetjes gaat leegscheppen.. en natuurlijk al niet verwacht dat er zoveel sneeuw ging vallen, ik weet niet hoe het zit bij
jullie in nederland maar hier in belgië ligt al bijna een maand superveel sneeuw het is 2 daagjes weggeweest en terug vollebak sneeuw (20 cm :) ) niet weg te krijgen dus
momenteel aan het regenen , de piste is dus een modder met wat ijs .. daar is toch niets aan te doen en ik laat men paardje (ja met ijzers) ook gewoon even buiten in
de piste hij staat toch geen minuut stil .. daarna gewoon wat door de gang draven en ijs valt er direct uit .. en ja het is voor de meeste nu een winterstop er zijn nu trouwens toch bijna geen wedstrijden maar dat kan ook helemaal niet anders .. maar om zelf in een besneeuwde piste met hem bezig te zijn das gewoon gevaarlijk ..
paardjes staan hevig door binnen te staan + er ligt superveel ijs (en sneeuw schuift trouwens ook) , dus doe ASJEBLIEFT niet zo bekakt iedereen trekt zijn plan wel en weet wel wat het beste is voor zijn of haar paard ! ;)

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:39

Aub Sonja, zo'n commentaren kan ik nu echt niet tegen.
Jou mening is wel wat kortzichtig hoor.
Ok jij hebt misschien het geluk om een binnenpiste en zo te hebben.
Wel dit heb ik niet en in de winter gebeurt het helaas soms dat mijn paard een weekje op stal staat en dat ik er zelf een week niet kan geraken. Wat ben ik toch een onverantwoorde paardeneigenaar.
Het is natuurlijk belangrijk dat je paard toch beweging heeft, maar als de piste te bevroren is blijven ze helaas binnen, kheb liever niet dat ze hun benen breken.

Ik kan ook mijn paard op een manege zetten met binnenpiste. Hier kies ik bewust niet voor, welk zielig leven zou ze dan hebben de hele dag binnen en een uurtje uit de stal om te werken, misschien als ze geluk hebben kunnen ze twee uurtjes buiten (dit in de zomer en winter)
Ok mijn paard staat nu soms een week binnen, en geloof mij dit vindt ik ook zielig, maar dit gebeurt maar enkele keren door zo'n weer. Vanaf het weer het ook maar een beetje toelaat zitten ze buiten.