Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:42

Tulandro schreef:
Die van mij gaan ook gewoon naar buiten, maar die van mij is echt NIET voorzichtiger omdat het glad is hoor, daar snapt hij overduidelijk niets van. Maar ja, een paar dagen binnen laten is absoluut geen optie, dus dan maar risico lopen op een blessure. Heeft hij in ieder geval een lekker leven.

Ik denk dat je daar wel anders over praat als je 3 maanden moet stappen met je paard. Begin april is je paard er normaal gesproken allang overheen dat ie een paar weken op stal gestaan heeft met gecontroleerde beweging maar als het fout afloopt mag ie begin april nog steeds niet los en ben je nog aan het stappen.

Kendra

Re: Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:50

Vind ook niet dat je moet overdrijven - iedereen doet wat binnen zijn mogelijkheden ligt en de omstandigheden zijn niet overal hetzelfde. En ik durf ook nog wel de stelling aan dat je met wedstrijdpaarden meestal voorzichtiger bent dan met andere paarden, en met die hoogbenige bloederige beestjes nog weer wat voorzichtiger.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:05

Fitzroy schreef:
Tulandro schreef:
Die van mij gaan ook gewoon naar buiten, maar die van mij is echt NIET voorzichtiger omdat het glad is hoor, daar snapt hij overduidelijk niets van. Maar ja, een paar dagen binnen laten is absoluut geen optie, dus dan maar risico lopen op een blessure. Heeft hij in ieder geval een lekker leven.

Ik denk dat je daar wel anders over praat als je 3 maanden moet stappen met je paard. Begin april is je paard er normaal gesproken allang overheen dat ie een paar weken op stal gestaan heeft met gecontroleerde beweging maar als het fout afloopt mag ie begin april nog steeds niet los en ben je nog aan het stappen.

Gecontroleerde beweging is niet meer mogelijk als hij 2 weken op stal moet staan, dan is er niets gecontroleerds meer aan. En ik zou daar niet anders over praten als ik 3 maanden met hem moet stappen hoor.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:15

Ik denk er het zelfde over als tulandro.
De mijne komt vanaf dag 1 harde grond en daarna sneeuw al gewoon elke dag buiten als 1 van de weinige op stal.
Die gaat niet uit der stekker als ze naar buiten gaat. En echt gek doen doen ze ook niet. Ze draven wat heen en weer en als het kan geloperen ze wat heen en weer. En als het echt glad is dan stappen ze gewoon wat heen en weer.

Daar komt bij dat ik liever heb dat mijn paard zn been breekt als ik mn nek.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:18

Mindim schreef:
Idd, door elke dag buiten te komen, zijn ze veel rustiger. Bij ons ook. Maar wanneer een paard boxrust heeft gehad en eigenlijk nu weer naar buiten mag, in deze omstandigheden, is dat misschien niet zo verstandig.
Ze hebben energie te veel, zijn even niet buiten geweest en ik hoef je vast niet te vertellen hoe paarden dan reageren.

Uiteindelijk moet je doen waar je jezelf prettig bij voelt Mindim.... bij jou is dat jouw bejaarde paardjes binnenhouden bij ijzel, bij mij is dat de bups buitenhouden ook bij ijzel.
Ik denk niet dat iemand zich hoeft te verdedigen voor zijn of haar eigen keuze's hierin.
Haha... maar het is wel leuk om de keuze's van een ander te lezen, alhoewel het je eigen keuze niet zou zijn ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:21

Kendra schreef:
...., en met die hoogbenige bloederige beestjes nog weer wat voorzichtiger.

Hoe hoger in het bloed, hoe beter ze zich weten te redden op glad ijs..... aldus ikke met haar volbloed arabiertjes ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:23

Mijn paard heeft ijzers en staat absoluut buiten in de sneeuw. De ijsklompen vallen er steeds vanzelf weer af en hij rent wel maar doet toch normaal. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn paard ook maar 1 dag binnen te houden. In de bak is het gladder, heb je geen bevroren weide tot je beschikking?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:29

Die van mij heeft nog geen 1 dag binnen gestaan.
Hij gaat gewoon van 5.00 tot 19.00 uur naar buiten.
Hij weet prima wat hij wel en niet kan.
We hebben een mini binnenbak waar ik hem af en toe 's avonds nog ff in los laat en dan gaat hij wel uit zijn plaat.
Maar hij weet dus heel goed dat hij dat buiten niet kan doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:28

gelukkig heeft de stalhoudster vlak voor de winter de paddock opnieuw aangelegd en deze is nog steeds zacht
'wel zit er wat zout doorheen maar het zand blijft los
ze gaan bij ons van 8.30 tot 11 u en van 1245 tot 1500 u in de paddock

rijden heb ik vanaf dat er sneeuw ligt niet meer gedaan,dat pak ik wel weer op als de sneeuw weg is en ik weer over het erf naar de bak kan
deze ligt nu vol met sneeuw en ijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:06

scoxxx schreef:
Mindim schreef:
Idd, door elke dag buiten te komen, zijn ze veel rustiger. Bij ons ook. Maar wanneer een paard boxrust heeft gehad en eigenlijk nu weer naar buiten mag, in deze omstandigheden, is dat misschien niet zo verstandig.
Ze hebben energie te veel, zijn even niet buiten geweest en ik hoef je vast niet te vertellen hoe paarden dan reageren.

Uiteindelijk moet je doen waar je jezelf prettig bij voelt Mindim.... bij jou is dat jouw bejaarde paardjes binnenhouden bij ijzel, bij mij is dat de bups buitenhouden ook bij ijzel.
Ik denk niet dat iemand zich hoeft te verdedigen voor zijn of haar eigen keuze's hierin.
Haha... maar het is wel leuk om de keuze's van een ander te lezen, alhoewel het je eigen keuze niet zou zijn ;)

Zou jij een paard die door een mankement aan het been anderhalve week boxrust heeft gehad, in een beijzelde bak of weide uit haar plaat laten gaan?? Been is nog niet oke en de energie hoog en het paard is 25.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:14

Niet door de sneeuw, maar wel door de vorst.
hierdoor is een lelijk litteken weer open gegaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:30

Ik geef je groot gelijk hoor Mindim. Rot dat er daar ook nog ijs onder ligt. Bij ons is nu alles weer aan het dooien, nadeel is dat ze daarom nu niet meer op de wei mogen.. Dus nu zijn alleen de paddocks beschikbaar.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:45

Hier gaan alle 35 paarden dagelijks in groepjes in de paddocks. In de paddocks zit drainage dus het is gelukkig geen ijsplaat met sneeuw eroverheen, maar gewoon een mooie sneeuwlaag met los zand eronder. Ze zijn geen enkele dag binnen gebleven, hooguit wat minder lang gestaan omdat er een sneeuwstorm was oid. Heb van niemand gehoord dat zijn of haar paard geblesseerd is.

Daarnaast ook nog de luxe van de binnenbak dus wij overleven het winterweer wel :) .

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:12

al onze paarden gaan elke dag buiten op hun "stukje", zowel die met als zonder hoefijzers... en ze staan dan ook nog eens voor het grootste deel op beton.
Dit is al de 3e winter zo, en tot nu toe nog geen enkel schrammetje gezien als gevolg van glijpartijen.
Vlak voor de sneeuw is 1 van de ijzerloze merries wel een keer onderuit gegaan op een bevroren plasje, maar voor de rest weten ze donders goed wanneer het glad is en ze passen zich aan naargelang de omstandigheden.

Ik merk wel een groot verschil tussen de blote voetjes en de schoenendragers.
Mijn 2 tinkertjes komen in volle draf over een sneeuw/ijslaag naar binnen, zonder blikken of blozen en met bijna 100% grip, terwijl weidegenootje op haar 4 schaatsjes heel erg behoedzaam stapt en telkens wel wat schuift, maar ook zij houd zich perfect recht.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:49

gister in het zonnetje :D
Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:17

Mindim schreef:
Setteli schreef:
Ik heb beide dagelijks buiten staan in de sneeuw. Paard heeft alleen voor ijzers, pony loopt blootsvoets. Af en toe staan ze een dagje binnen, als het echt bar en boos buiten is. Maar de dag erna lopen ze heel rustig naar buiten, doen geen gekke dingen. Pony wil wel eens een rondje rennen, maar m'n paard vind het hooi in de wei (eh, sneeuw :+ ) veel belangrijker.
Ik zou ze lekker naar buiten doen, evt hooi erbij, zodat ze wat afgeleid zijn en niet gelijk gaan racen.
Zolang op stal is wel een beetje sneu. Maar goed, ieder paard is anders.

Ik denk dat je het over mijn paard hebt? Die moest verplicht op stal vanwege haar been met einschuss. Ik vind het zelf ook sneu, maar het was niet anders.

nee hoor, had het over TS. Die paarden stonden al een week binnen. Dat vind ik echt wel lang. Als ze een blessure hebben is het wat anders.
Vandaag hebben de mijne weer van kwart voor 9 tot kwart voor 6 buiten gestaan. Het was wel berekoud, maar ze vermaken zich wel. En ze gaan nog steeds heel rustig naar buiten. Ook als ze eens een dagje binnen hebben gestaan. Heb ik misschien geluk mee, als ik de anderen zo hoor.

flowergarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:15

@ nathalie : wat een mooie foto zeg - ze staan ook zo heerlijk relaxed en vredig :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:58

ja ze zijn ook elke dag heel relaxed buiten.

Jut en juul
Afbeelding

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:06

Rijden doe ik even niet meer maar hij staat wel gewoon lekker buiten :)
Het landje is gelukkig egaal en niet glad, en hij is best rustig. Neemt alleen even een megaspurt als het hek open gaat verder loopt ie een beetje op zn dooie gemakkie rond.
Maar van mij mag het wel weer gaan dooien nu :(

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:09

Heb die van mij vandaag wel binnen gehouden, ben bang dat hij door het vuurwerk schrikt en dan niet meer zo rustig en voorzichtig doet. Hij is vanochtend wel in de molen geweest en dan ga ik hem vanmiddag onder het zadel de mogelijkheid geven zijn energie kwijt te kunnen in de binnenbak. Dan kan hij morgen gewoon weer veilig naar buiten.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:11

mijn pony komt gewoon standaard elke dag lekker lang buiten, anders wordt ze helemaal knettergek. Hoe langer ik haar binnen houd des te gekker ze de volgende keer gaat doen dat ze buiten staat. Daardoor krijg ik meer last van blessures. Maar mijn pony heeft dan wel geen ijzers dusd an gaat het makkelijker. Bij mij op stal staat iemand en haar paard heeft ook ijzers, maar dan met speciale sneeuwzooltjes eronder gezet. Deze kan dus ook gewoon naar buiten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:13

Die van mij vinden het heerlijk buiten.
Ze staan dag en nacht buiten, met schuilstal, en zo nu en dan doenz e knettergek, maar ze weten wel waar het glad is.
Alleen is me Haf wel een keer onderuit gegaan, maar die stond ook gelijk weer op en ging weer vrolijk verder.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:14

hey Leonie !

Ik vond het in het begin ook erg eng om ze naar buiten te doen !
Maar toen er eenmaal een heel dik pak lag durfde ik het wel aan.

[ITP] --> Gave hengsten in de sneeuw ! <--
Kijk hier wat paardjes in de sneeuw :P

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:16

hier staan ze ook gewoon lekker buiten :)

gezellig toch
Afbeelding

hoe langer ze binnen staan hoe gekker ze worden
hoe groter de kans juist op blessure's

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:19

Hier staan de paardjes ook lekker buiten :)
Eigenlijk vanaf de 3e dag van de sneeuw. Eerst zaten we nog te twijfelen maar na 3 dagen hadden we zoiets van: ze moéten naar buiten, heel de dag op stal is geen optie. Eerst apart naar buiten gedaan en daarna samen. Ging prima. De fries staat zonder ijzers dus dat is helemaal makkelijk. De schimmel let heel goed op zijn stappen :)

Ze staan een beetje aan elkaar te trekken en te duwen maar gaan niet rennen, dat hebben ze wel door :j
Afbeelding