Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:43

Queelens ik ben het echt voor 1000000% met je eens! Ik heb vier jaar zonder gereden, en toen heb ik het opgegeven. :j

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:37

Ik rijd zelf ook op mijn pony met spoortjes in de B en daar heb ik een goede reden voor, ze is goed genoeg aan het been dus daarvoor heb ik het spoortje niet nodig maar met trainen enzo oefenen we ook het wijken etc en dat doe ik altijd met spoortjes aangezien ze een hekel heeft aan de zweep en ze het ook heel irritant vind als ik vaker met men been moet komen omdat ze door mijn been heenvalt neem ik er een spoortje bij, dan druk ik 1x heel lichtjes met mijn spoortje tegen haar buik en ze doet precies wat ik vraag en reageert er veel fijner op. maar ik snap wel dat je zoiets hebt van in de B als sporen enzo want er zijn inderdaad genoeg mensen die het doen omdat hun paard anders niet voorwaarts is :( en omdat ik mijn spoor altijd met de training gebruik gebruik ik ze ook op wedstrijd want ze is eraan gewend en heeft dat liever dan dat ik met de zweep of met iets groter been moet komen.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:19

Ikzelf gebruik nu ook sporen. Maar ik rijd nu in de L1 en voor het wijken vond ik dat zelf fijner maar ik gebruik het alleen om het duidelijker aan te geven niet om naar voren te rijden zegmaar. In de B gebruikte in ook nog geen sporen maar soms is mijn paardje een beetje traag op been en met wat hogere oefeningen word het dan moeilijker.
xx

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:16

Ik rijd nooit met sporen op de pony van mijn zus. Ik heb wel kinderen op de manege gezien die de instructrice vroegen of ze met sporen op manege pony's mochten rijden. Dan moest ik altijd enorm hard lachen. Die kinderen reden amper een jaar namelijk :+ . Het is dus wel een mode verschijnsel. Ik rijd wel met sporen op mijn eigen pony ze is al 21 en begint een beetje sloom te worden. Maar als ze voorwaarts is bijv. in het bos dan rijd ik zonder. Zo weinig mogelijk met sporen voor mij. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard je hebt.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:22

Ik rijd met sporen, en dit was vooral met springen egt nodig want als ik me spoor in het parcour niet gebruikte stond hij stil op de wedstrijd. NU is dat niet meer maar toch rijd ik nog met spoor.
Met dressuur reed ik eerst zonder, maar met wijken is een klein spoortje handig, als het moet kan je het nog wat duidelijker maken. Verder als ik rijd komt mij spoor niet in gebruik.
Ik vind niet erg als mensen met sporen rijden maar wel als ze voortdurend het paard zitten te prikken. Zonde van het paard ...

geldaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:28

K rij in de M1, wel met kort spoortje om iets preciezere hulpen aan te geven :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:32

Ik rij mijn paard met sporen. Niet om aan te drijven, maar om mijn been nog minder te hoeven bewegen. Nu kan ik met een heel kleine hulp aangeven dat hij opzij moet, terwijl dat ik normaal mijn been erin moet duwen. Nu hou ik mijn spoor ertegen en gaat hij al opzij. Minder werk voor mij, duidelijker voor mijn paard.

Als mijn paard niet voorwaarts is, tik ik m bij, maar ik gebruik nooit mijn spoor om hem vooruit te sturen...
Als ik bv naar buiten ga, dan heb ik geen sporen aan, en bij het springen ook niet.
Voorwaarts genoeg :D

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:35

Mijn ventje is nu een kleine 4 maanden, met een pauze, onder het zadel.
Ik rij hem znder spoor.. Maar moet zeggen soms neig ik toch weo naar die spoor..
Vooral bij het begrenzen van de buitenkant of het naar binnen vallen, krijg ik heel weinig reactie van mijn been.. Ook als hij vwnw loopt en goed ontspannen raakt komt hij terug in tempo en duw ik me murm... Maar dat gaat wek steeds beter.!

Dus ik probeer het wel zo lang mogelijk uit te stellen.. Geen spoor.! Maar ik denk wel dat ik er ooit aan moet geloven als we hoger in niveau zijn.!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:38

geldaisy schreef:

Dat is reinste onzin M1 is zo makkelijk je hoeft daar dus geen spoor voor te hebben je zit en benen dat is voldoende

Ik heb altijd met sporen gereden omdat mijn pony vreselijk lui was, ondanks met de wedstrijden reed ik zonder omdat ie te heet was vanaf de M2 heb ik ze defenitief omgedaan. Nu rij ik geen wedstrijden meer maar enkel buiten wederom met sporen. Ik hoef ze nooit te gebruiken tenzij ik voel dat hij aarzelt om ergens langs te gaan. En zonder spoor verlies ik geheid

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:00

Ik heb even een vraagje.
Spoorgebruik voor de hogere dressuur kan ik nog wel begrijpen, je kan immers preciezer aangeven aan je paard welke hulp je bedoelt.
Maar waarom hebben springruiters sporen nodig? Ik ben absoluut geen springruiter hoor, maar in een parcours gebruik je je been toch om te sturen en tempo aan te geven? Mij lijkt het logisch dat als je paard goed aan het been is, je dan geen spoor nodig hebt om hulpen te verfijnen. Kan iemand mij dit uitleggen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:03

oms, moet je een berhoorlijk scherpe draai maken (zeker in de barages heb je dat)
en dan kun je met een spoortje het dier net wat fijner laten draaien om je been heen (tenminste, daar gebruik ik mijn spoortje voor in het percours ;))
en op het moment dat je paardje iets twijfeld is een spoort je vaak net de drempel waar het over heen gaat ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:12

melody93 schreef:
Sporen zijn er dus absoluut niet voor om je paard beter aan het been te krijgen... Wat een grap toch altijd :=
Vooral die mensen die denken dat je je paard zonder spoor onmogelijk aan het been kan krijgen :+
Want dat is puur heel veel geduld, veel tempowisselingen & overgangen. (Bij luie paarden af en toe wat strenger).

Geloof me het kan echt zonder spoor! Want dat heb ik bij mijn luie haflinger ook voor elkaar gekregen.
Kan haar zowel met als zonder rijden. Op wedstrijd rijd ik vaak met, trainen zonder. Met loopt ze net iets fijner omdat ik mijn hulpen dan zelf fijner kan geven :)

Dit is precies de manier waarop ik mijn wedstrijdpaardje ook reed met de zelfde rede :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:14

tita schreef:
geldaisy schreef:

Dat is reinste onzin M1 is zo makkelijk je hoeft daar dus geen spoor voor te hebben je zit en benen dat is voldoende

Ik heb altijd met sporen gereden omdat mijn pony vreselijk lui was, ondanks met de wedstrijden reed ik zonder omdat ie te heet was vanaf de M2 heb ik ze defenitief omgedaan. Nu rij ik geen wedstrijden meer maar enkel buiten wederom met sporen. Ik hoef ze nooit te gebruiken tenzij ik voel dat hij aarzelt om ergens langs te gaan. En zonder spoor verlies ik geheid

Tita, in het M1 moet je op wedstrijd verplicht met spoortjes rijden. toch?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:14

Talishe schreef:
Ik heb even een vraagje.
Spoorgebruik voor de hogere dressuur kan ik nog wel begrijpen, je kan immers preciezer aangeven aan je paard welke hulp je bedoelt.
Maar waarom hebben springruiters sporen nodig? Ik ben absoluut geen springruiter hoor, maar in een parcours gebruik je je been toch om te sturen en tempo aan te geven? Mij lijkt het logisch dat als je paard goed aan het been is, je dan geen spoor nodig hebt om hulpen te verfijnen. Kan iemand mij dit uitleggen?

een paar postst boven je

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:11

Queelens schreef:
Talishe schreef:
Ik heb even een vraagje.

een paar postst boven je

Vind ik niet echt duidelijk antwoorden op mijn vraag:

Citaat:
Ik rijd met sporen, en dit was vooral met springen egt nodig want als ik me spoor in het parcour niet gebruikte stond hij stil op de wedstrijd.

Lijkt mij dat dit paard niet aan het been is/was

Citaat:
Als ik bv naar buiten ga, dan heb ik geen sporen aan, en bij het springen ook niet.

Hier is het dus niet nodig bij springen.

Maar ik kan wel begrijpen dat je in de wendingen net dat beetje extra nodig kan hebben. Dank je M_D_H

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:45

in de cross vind ik het ook heel fijn, zelfde reden als bij het springen overgens...

AmytjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:39

zo zolang de ruiter er eerlijk mee omgaat zie ik geen probleem. Ik rijd mijn 3 jarige ook met een spoortje om mijn hulpen te kunnen verfijnen zodat hij het ook beter snapt. Daarbij is het ook een hengst en kan ik hem een spoortje beter op mij laten concentreren.
Ik vind het wel storend als er kinderen van 7 met sporen rijden op een A/B/C pony er voordurend mee aan het aansporen zijn dat vind ik onnodig in dit geval wordt de spoor ook niet gebruikt waar hij voor gebruikt diend te worden: verfijning van de hulpen.

AmytjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:41

Utile94 schreef:
Ik zie ook al te vaak paardje van 4 die ingereden worden met sporen. Het is toch nergens voor nodig! Sporen zijn voor hulp in de m of z niet eerder en dan zeggen mensen ja mijn paard is niet goed aan het been. Ja sorry hoor gebruik dan een zweepje en gef een tikje als je paard niet na een licht duw reageerd! Sporen in de b is absoluut overbodig! Elk
Paard kan op hoog niveau zonder sporen rijden!

je mag best is op die van mij komen zitten misschien dat je dan van gedachte verandert. ;)
Ik vind zolang het niet nodig is het ook overbodig ik rijd ook een 4jarige merrie zonder spoortje omdat het bij haar gewoon niet nodig is en bij mijn 3 jarige is het wel nodig.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:48

Als ik sommige ruiters bezig zie met hun sporen vraag ik me altijd af hoe hun door een proef heen willen komen als de zweep weg moet aangezien de arme paarden nu al helemaal afgestompt zijn op de sporen.

Je ziet toch regelmatig ook in het Z dat de sporen niet worden gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn en dat ze maar steeds groter en scherper worden omdat het paard er niet meer op reageert.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:57

Hoezo groter en scherper? Volgens mij zijn daar ook echt zo veel misverstanden over. Hoe vaak mensen wel niet vragen als ze mijn sporen zien: Is dat niet vet zielig, zo'n grote wiel. Nee, juist minder zielig. Een grove wiel stelt mij in staat kort en snel achter elkaar meerdere kleine prikkelingen door te geven. Doordat 'ie rolt.

Bedoel dit niet naar jou Orienta, gewoon in het algemeen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:00

Ik heb het zeker ook niet over wielen hoor Chaos,
Ik heb het meer over "prikkertjes" ;)

Ik start altijd op dezelfde locatie en heb een aantal ruiters kunnen volgen van B tot Z
Dat begint met een klein knopspoortje tot een prikker waarbij je je been naar voren moet afsteken om niet meteen je paard aan te prikken.

Nelus_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:36

ik vind ook dat er super veel kinderen met sporen rijden.
mijn paard was eerst ook heel sloom aan mijn been maar ik heb met een maand volhouden zonder sporen is het gewoon gelukt om hem aan mijn been door te laten lopen :D ik ben zo trots op mijn paardje eigenlijk had ik niet verwacht dat het zou lukken maar zo zie je maar hé?! <3 ;)

xxx

Nelus_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:38

No_No schreef:
melody93 schreef:
Sporen zijn er dus absoluut niet voor om je paard beter aan het been te krijgen... Wat een grap toch altijd :=
Vooral die mensen die denken dat je je paard zonder spoor onmogelijk aan het been kan krijgen :+
Want dat is puur heel veel geduld, veel tempowisselingen & overgangen. (Bij luie paarden af en toe wat strenger).

Geloof me het kan echt zonder spoor! Want dat heb ik bij mijn luie haflinger ook voor elkaar gekregen.
Kan haar zowel met als zonder rijden. Op wedstrijd rijd ik vaak met, trainen zonder. Met loopt ze net iets fijner omdat ik mijn hulpen dan zelf fijner kan geven :)

Dit is precies de manier waarop ik mijn wedstrijdpaardje ook reed met de zelfde rede :D

ik oook

Nelus_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:47

sanurie schreef:
Ik rijd met sporen, en dit was vooral met springen egt nodig want als ik me spoor in het parcour niet gebruikte stond hij stil op de wedstrijd. NU is dat niet meer maar toch rijd ik nog met spoor.
Met dressuur reed ik eerst zonder, maar met wijken is een klein spoortje handig, als het moet kan je het nog wat duidelijker maken. Verder als ik rijd komt mij spoor niet in gebruik.
Ik vind niet erg als mensen met sporen rijden maar wel als ze voortdurend het paard zitten te prikken. Zonde van het paard ...

mijn paard is heel goed met wijken juist zonder spoor !? :+ :D 8-) ik moet wel zeggen dat ik een raar paard heb! :P <3

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:00

In de caroussel van onze manege reden we allemaal met sporen, omdat er 1 tussen liep die dat nodig had, en je voor het uiterlijk ook allemaal gelijk moest zijn.. Nou reden daar ook wel allemaal mensen in die er wel mee konden rijden.
Ook op sommige manegepaarden/pony's mag met sporen worden gereden in de les, als ze van jou weten dat jij ermee kunt rijden.

Ik heb zelf mijn haflinger ingereden zonder spoortje en hij is echt super aan het been!
Heel consequent geweest bij het beleren, eerst grondwerk gedaan waarbij hij voor druk moest wijken etc vervolgens onder het zadel pakte hij het super op!