Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en omdat ik mijn spoor altijd met de training gebruik gebruik ik ze ook op wedstrijd want ze is eraan gewend en heeft dat liever dan dat ik met de zweep of met iets groter been moet komen.
. Het is dus wel een mode verschijnsel. Ik rijd wel met sporen op mijn eigen pony ze is al 21 en begint een beetje sloom te worden. Maar als ze voorwaarts is bijv. in het bos dan rijd ik zonder. Zo weinig mogelijk met sporen voor mij. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard je hebt.
geldaisy schreef:K rij in de M1, wel met kort spoortje om iets preciezere hulpen aan te geven
)
melody93 schreef:Sporen zijn er dus absoluut niet voor om je paard beter aan het been te krijgen... Wat een grap toch altijd![]()
Vooral die mensen die denken dat je je paard zonder spoor onmogelijk aan het been kan krijgen![]()
Want dat is puur heel veel geduld, veel tempowisselingen & overgangen. (Bij luie paarden af en toe wat strenger).
Geloof me het kan echt zonder spoor! Want dat heb ik bij mijn luie haflinger ook voor elkaar gekregen.
Kan haar zowel met als zonder rijden. Op wedstrijd rijd ik vaak met, trainen zonder. Met loopt ze net iets fijner omdat ik mijn hulpen dan zelf fijner kan geven
tita schreef:geldaisy schreef:K rij in de M1, wel met kort spoortje om iets preciezere hulpen aan te geven
Dat is reinste onzin M1 is zo makkelijk je hoeft daar dus geen spoor voor te hebben je zit en benen dat is voldoende
Ik heb altijd met sporen gereden omdat mijn pony vreselijk lui was, ondanks met de wedstrijden reed ik zonder omdat ie te heet was vanaf de M2 heb ik ze defenitief omgedaan. Nu rij ik geen wedstrijden meer maar enkel buiten wederom met sporen. Ik hoef ze nooit te gebruiken tenzij ik voel dat hij aarzelt om ergens langs te gaan. En zonder spoor verlies ik geheid
Talishe schreef:Ik heb even een vraagje.
Spoorgebruik voor de hogere dressuur kan ik nog wel begrijpen, je kan immers preciezer aangeven aan je paard welke hulp je bedoelt.
Maar waarom hebben springruiters sporen nodig? Ik ben absoluut geen springruiter hoor, maar in een parcours gebruik je je been toch om te sturen en tempo aan te geven? Mij lijkt het logisch dat als je paard goed aan het been is, je dan geen spoor nodig hebt om hulpen te verfijnen. Kan iemand mij dit uitleggen?
Queelens schreef:Talishe schreef:Ik heb even een vraagje.
Spoorgebruik voor de hogere dressuur kan ik nog wel begrijpen, je kan immers preciezer aangeven aan je paard welke hulp je bedoelt.
Maar waarom hebben springruiters sporen nodig? Ik ben absoluut geen springruiter hoor, maar in een parcours gebruik je je been toch om te sturen en tempo aan te geven? Mij lijkt het logisch dat als je paard goed aan het been is, je dan geen spoor nodig hebt om hulpen te verfijnen. Kan iemand mij dit uitleggen?
een paar postst boven je
Citaat:Ik rijd met sporen, en dit was vooral met springen egt nodig want als ik me spoor in het parcour niet gebruikte stond hij stil op de wedstrijd.
Citaat:Als ik bv naar buiten ga, dan heb ik geen sporen aan, en bij het springen ook niet.
Utile94 schreef:Ik zie ook al te vaak paardje van 4 die ingereden worden met sporen. Het is toch nergens voor nodig! Sporen zijn voor hulp in de m of z niet eerder en dan zeggen mensen ja mijn paard is niet goed aan het been. Ja sorry hoor gebruik dan een zweepje en gef een tikje als je paard niet na een licht duw reageerd! Sporen in de b is absoluut overbodig! Elk
Paard kan op hoog niveau zonder sporen rijden!

ik ben zo trots op mijn paardje eigenlijk had ik niet verwacht dat het zou lukken maar zo zie je maar hé?!
No_No schreef:melody93 schreef:Sporen zijn er dus absoluut niet voor om je paard beter aan het been te krijgen... Wat een grap toch altijd![]()
Vooral die mensen die denken dat je je paard zonder spoor onmogelijk aan het been kan krijgen![]()
Want dat is puur heel veel geduld, veel tempowisselingen & overgangen. (Bij luie paarden af en toe wat strenger).
Geloof me het kan echt zonder spoor! Want dat heb ik bij mijn luie haflinger ook voor elkaar gekregen.
Kan haar zowel met als zonder rijden. Op wedstrijd rijd ik vaak met, trainen zonder. Met loopt ze net iets fijner omdat ik mijn hulpen dan zelf fijner kan geven
Dit is precies de manier waarop ik mijn wedstrijdpaardje ook reed met de zelfde rede
sanurie schreef:Ik rijd met sporen, en dit was vooral met springen egt nodig want als ik me spoor in het parcour niet gebruikte stond hij stil op de wedstrijd. NU is dat niet meer maar toch rijd ik nog met spoor.
Met dressuur reed ik eerst zonder, maar met wijken is een klein spoortje handig, als het moet kan je het nog wat duidelijker maken. Verder als ik rijd komt mij spoor niet in gebruik.
Ik vind niet erg als mensen met sporen rijden maar wel als ze voortdurend het paard zitten te prikken. Zonde van het paard ...
ik moet wel zeggen dat ik een raar paard heb!