Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:40

ik heb een tijdje zonder cap gereden,
omdat het 13 jaar geleden was dat een paard mij eraf gekregen had,
werd ik overmoedig en vond een paard dat niet van me onder de indruk was haha
en sinds dien altijd weer een cap op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:42

sflj schreef:
Lusitana schreef:
Ik ga niet weer herhalen in welke context het bedoeld wordt.

Waarom ben je precies zo fel in "ik doe waar ik zin in heb?" Er is nl niemand die zegt dat je dat niet kan doen.

Ik heb nog ff iets toegevoegd. ;)
Ik krijg wel het gevoel dat dat gebeurt en ik hou nou eenmaal niet van dat betuttelende. En daarnaast klinkt 'abnormaal' nou niet bepaald positief. Ik vind 'abnormaal' in deze dus onzin.

Ik heb ook al uitgelegd dat abnormaal in deze context niet als negatief bedoeld wordt maar als feitelijk.
Nog maar een keer: De hoofdbescherming, kun je lezen in elk paardrijboek, hoort bij de standaard uitrusting van de ruiter. Het is de norm om in paardensport hoofdbescherming te dragen (op wedstrijden verplicht) dus als je het niet doet als ruiter is dat feitelijk a-normaal = abnormaal.
En dan bedoel ik niet dat een persoon die geen cap draagt abnormaal is, dat zou idd een belachelijke beledigende uitspraak zijn, maar dat die persoon van de ruiter standaard afwijkt.

Als je bij een andere ruiterstandaard hoort, bv westernruiter, is het weer anders. Dan wijk je bv af als je wel een cap draagt. :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:51

Kijk Lusitana, nu komen we ergens! Ik rij nl. (o.a.) western. ;) Het is dus maar net waar en hoe je kijkt.
Dat jij meer mensen met een cap ziet zegt alleen maar iets over jouw 'wereld' en niks over wat feitelijk is. ;)
Ík vind dat een beetje kortzichtig. :){

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:54

Voorheen reed ik altijd met cap. Puur omdat dat verplicht was op onze manege/pensionstal. Alleen als ik naar buiten ging deed ik hem nooit op. Omdat je dan van het terrein af was en je het dus zelf moest weten. Nu ben ik verhuisd naar een boer, en daar rijd niemand met cap. En ik moet toegeven dat ik nu dus ook niet meer met cap buiten rij. :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:22

sflj schreef:
Kijk Lusitana, nu komen we ergens! Ik rij nl. (o.a.) western. ;) Het is dus maar net waar en hoe je kijkt.
Dat jij meer mensen met een cap ziet zegt alleen maar iets over jouw 'wereld' en niks over wat feitelijk is. ;)
Ík vind dat een beetje kortzichtig. :){

Waar haal je uit dat ik meer mensen met een cap zie? ik heb nooit gezegd wat ik zie. Ik heb het over standaard uitrusting van de ruiter, sport verplichtingen, helemaal niet over individuele ruiters waar dan ook.
Wat ik zie, nu je het toch erbij haalt ;) : Hier in Portugal rijdt men in traditionele zadels met hoed of met niks, in andere zadels met hoofdbescherming in de vorm van cap of helm en de meeste dressuurruiters dragen met training niets....
Maar dat veranderd mijn opvatting niet. Als ik in Amerika zou wonen tussen alleen westernruiters veranderde mijn opvatting ook niet, want ik heb ook in een eerder post (pagina 6) al genoemd dat een en ander anders is als men bv in een westernzadel rijdt.
Lusitana schreef:
Overigens vind ik wel dat het dragen van hoofdbescherming minder noodzakelijk wordt als je een zadel gebruikt waar je maar moeilijk uit kunt vallen. In een westernzadel en op mijn Portugese zadel draag ik geen hoofdbescherming (hoewel wel als het op foto's komt voor op bokt, geef toch het goede voorbeeld).
Want ook als je paard daarmee onderuit gaat, val je er niet uit, tenzij hij opzij valt, maar dan is de kans op hoofdletsel meteen wat minder omdat je schouder er dan tussenkomt (sleutelbeenbreuk staat ook op de tweede plaats van ruiterletsel volgens mij).

Wil jij beweren dat een mening als "hoofdbescherming is verstandig en aan te raden" SLECHT is? Ben je van mening dat hoofdbescherming dragen slecht is?

Het lijkt mij dat je alleen van mening bent dat iemand het je kan verplichten. En dat doet ook niemand (behalve op bepaalde wedstrijden), dus dat is helemaal geen discussie punt.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:27

Ik rijd met cap, want het is bij ons op de manege verplicht.
Maar ik vind het ook wel iets fijner met cap.
Maar voor foto's is zonder cap wel leuker =D

Asciugamano

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:46

Lusitana; jij schrijft abnormaal. Abnormaal is volgens mijn definitie afwijkend. Anders dan de meerderheid enz. Daarnaast haal je voorbeelden aan. Ik schrijf enkel dat dat maar net is hoe en waar je kijkt.
Inderdaad lijkt het mij in Portugal eerder abnormaal om mét cap te rijden! ;) Dus wat is abnormaal?

Hier op Bokt komt keer op keer deze discussie voorbij waarin veel posters van mening zijn dat 'het moet' enz. Ik ga niemand zeggen dat hij of zij géén cap op moet doen en ik wil ook niet dat iemand mij verteld dat ik dat wél moet.
Citaat:
Wil jij beweren dat een mening als "hoofdbescherming is verstandig en aan te raden" SLECHT is? Ben je van mening dat hoofdbescherming dragen slecht is?

Er zijn situaties waarin je beter geen cap kunt dragen. Ik geloof dat Bokker Oomens hier eens een mooi bericht over gepost had.
Dus moet iedereen voor zichzelf de risico's afwegen. Ieder weldenkend volwassen mens kan dat prima zelf bepalen, lijkt mij.

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:50

Ik draag toch een cap behalve bij foto's of als het bloedje heet is!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:02

sflj schreef:
Lusitana; jij schrijft abnormaal. Abnormaal is volgens mijn definitie afwijkend. Anders dan de meerderheid enz. Daarnaast haal je voorbeelden aan. Ik schrijf enkel dat dat maar net is hoe en waar je kijkt.
Inderdaad lijkt het mij in Portugal eerder abnormaal om mét cap te rijden! ;) Dus wat is abnormaal?

Nog een keer, het heeft niets met mij te maken of met mijn mening.
Ik heb de hoofdbescherming niet ingevoerd.
Bij de huidige ruiteruitrusting hoort hoofdbescherming, dit vind je terug in alle leidraden, boeken en artikelen over paardrijden. (Die ik niet heb geschreven.)
Westernrijden is een apart hoofdstuk in de boeken en heeft eigen boeken en daarin wordt een andere uitrusting getoond. Je spreekt dan ook duidelijk van westernrijden en westernruiter. Zodra het woordje western wordt weggelaten heb je het over het algemene beeld zoals in elk paardrijboek wordt weergegeven.
Citaat:
Hier op Bokt komt keer op keer deze discussie voorbij waarin veel posters van mening zijn dat 'het moet' enz. Ik ga niemand zeggen dat hij of zij géén cap op moet doen en ik wil ook niet dat iemand mij verteld dat ik dat wél moet.

Je hebt gelijk, wat dat betreft, men kan niet spreken van moeten en, dat heb ik zelf ook gezegd, niemand kan jou persoonlijk wat verplichten behalve als het in een reglement valt ergens.

Citaat:
Er zijn situaties waarin je beter geen cap kunt dragen. Ik geloof dat Bokker Oomens hier eens een mooi bericht over gepost had.
Dus moet iedereen voor zichzelf de risico's afwegen. Ieder weldenkend volwassen mens kan dat prima zelf bepalen, lijkt mij.

Om bij dat laatste te beginnen, dát vind ik dus het belangrijkste punt. Dat volwassenen dingen af kunnen wegen, maar kinderen en tieners niet. Die missen daar simpelweg (wetenschappelijk bewezen) de capaciteit voor. Dus lijkt het me wel zo verstandig om die aan te leren wel hoofdbescherming te gebruiken, tot ze zelf gaan beslissen. Ik ken ook geen mensen die hun kinderen zonder laten rijden zelfs als ze zelf zonder rijden.

Wat de byzondere situaties betreft. Je kunt in een leidraad of advies niet uitgaan van uitzonderingssituaties.
Ze gebruiken dat ook zo graag anti autogordel. Maar ze vergeten dat tegenover die uitzonderingssitauties miljoenen gewone situaties zijn waarin zo'n ding gewoon levensreddend is en dat telt zwaarder.

Verder heb ik ook al gezegd dat een en ander afhankelijk is van situaties, zoals bv als je een zadel hebt waar je haast niet uit kunt vallen. Zo zijn er ook andere uitzonderingen te vinden.
Maar je kunt niet zeggen van "jongens gooi die cap maar aan de kant want die deugt toch nergens voor".
Hij is natuurlijk niet voor niks ontwikkeld en steeds verbeterd.

Persoonlijk vind ik het vooral belangrijk dat jongeren niet de hoofdbescherming laten liggen omdat het ze bang zijn om anders voor doetje of beginner te worden aangezien. Dat ze een stoer status gaan halen uit het niet dragen. Dat het niet dragen een weloverwogen beslissing kan zijn van een persoon, maar het tegen een algemeen advies is dat sinds de jaren 50 in de paardensport bestaat.
Of mensen zich houden aan een advies, dus wat je om je heen ziet, heb je nu eenmaal niet in de hand, maar dat neemt niet weg dat het advies, en hier en daar de verplichting, bestáát. En dat is toch niet voor niets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:12

In de bak rijd ik eigenlijk altijd zonder cap! Misschien erg stom, ik weet t maar zo zit het er in bij mij.
Zodra ik t bos inga ofzo heb ik mijn cap altijd op. Voorheen ook nooit.

Ik heb 2 jaar terug een ongeluk gehad met mijn pony in het bos en had toevallig WEL een cap op toen omdat hetw at frisser was buiten.
Mijn paard is zich ergens rot van geschrokken ( terwijl ze zo bomproef is al de pest ) en ging aan de kletter, dwars door t bos heen afwijkend van de ruiterpaden. Ik heb het lang vol kunnen houden om te blijven zitten tot er een laaghangende tak mij van mijn paard afduwde en ik met mijn hoofd tegen een boom terecht kwam. Mijn paard liep 100 meter ongeveer door een weiland te krijsen tot dat ze mn stem hoorde toen was ze stil. ( t arme beest was zich rot geschrokken ). Ik had een bloedend gezicht en had een zware hersenschudding en een zwaar gekneusde kaak. Paard raakte later verstrikt in het prikkeldraad en dat is godzijdank goed afgelopen.

Ik wil niet weten wat ik had gehad als ik geen cap op had gehad.....ik wil er niet eens aan denken!!

Maar toch ben ik zo dom hem in de bak niet op te zetten..ik weet t het is fout, erg fout

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:52

in de winter kan een cap lekker warm zijn, maar in de zomer is het lekkerder als je zonder cap rijd, ik rijd altijd met cap.. paarden blijven paarden, al vertrouw je ze nog zo erg of hebben ze nog nooit wat gedaan, als een paard wegschiet en je raakt uit balans kan je heel akelig vallen.. (tip: altijd je cappie op.. al vertrouw je je paard nog zo erg)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:04

Op mijn pony reed ik ook zonder cap,
ging al 5 jaar elke dag met het dier om en wist precies wat te verwachten. :)
Bovendien was hij ook al wat ouder, dus het puberen enzo was er al uit.
In de bos/op straat/wedstrijd ging de cap wel op :)

Nu met mijn jonge paard rijd ik wel met cap,
hij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet en ben er ook nog nooit afgevallen.
Maar met een 5 jarig paard ben ik toch liever wat voorzichtiger!

demiisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:58

Ik doe het we; altijd ook met podyprotector (ben nu 11 jaar) omdat ik altijd alleen rijd en als ik erg hard val nog wel wil kunnen opstaan.. Nu is dat natuurlijk nooit zeker dat je nog kunt opstaan :+ Het is trouwens wel zo dat als je buiten een ongeluk krijgt (met je paard)en je hebt geen cap op dat de verzekering dat niet vergoed :P En ik vertrouw mijn pony super goed (rij soms ook met touwhalster) maar ja het blijven wel dieren...

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:32

Die cap is er niet voor niks... :o Hoe ouder je wordt, hoe meer gevaren je ziet, en hoe minder soepel je zelf wordt.
Ik had vroeger nooit een cap op. Nu bijna altijd. Alleen als ik in de binnebak rij dan heb ik geen cap op.
Het blijven ondingen, alhoewel ze een stuk prettiger zitten dan vroeger.
Voor je veiligheid.. ... gewoon op doen.

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:15

ik rijd meestal zonder vind ik lekkerder zitten maar op wedstrijden rijd ik wel met cap hoor *D

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:51

Oke het klopt dat het er beter uitziet zonder cap, maar beter er want minder uit zien en je hoofd heel houden. Ik zeil zelden van mijn paard af, maar toch draag ik altijd een cap. Ben daarin ook de enige bij mij op stal. Vind het ook gewoon horen, het is voor je eigen veiligheid. Er kan altijd iets gebeuren. Zelfs als ik het paard van een kennis zit dat bomproef is draag ik nog een cap.
Ik heb mijn leven ook te danken aan een cap, zonder was ik er niet meer geweest. Ben 1x met mijn hoofd op het beton terecht gekomen en cap was kapot. Mijn hoofd was ook helemaal beurs en ik had een giga bult op de plek waar mijn hoofd de grond had geraakt. Zonder kap had ik dit niet na verteld.

Amberrr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:49

Drico schreef:
Weet niet of het hier goed staat en of er al zo'n topic is.

Hallo iedereen,

heel veel mensen hier op bokt zie je vaak zonder cap rijden.
Nou vraag ik me altijd af waarom mensen dit doen. Hebben ze zo veel vertrouwen in het paard en geen idee dat het toch dieren zijn?

Wat vinden jullie en rij je zelf ook zonder cap en waarom of juist altijd met?

weet idd dat veel mensen dit voor de foto doen

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:18

Sonja schreef:
Zal me vierkant worst wezen of iemand met of zonder cap rijdt. Zelfde al wel of niet een autogordel om etc.
Als iedereen zich nou eens gewoon met zichzelf bemoeide...

Dat van die autogordel ben ik niet met je eens. Als iemand na een ongeluk gehandicapt raakt DOOR HET NIET dragen van een autogordel dan kost dit de maatschappij enorm veel geld (denk aan medische kosten etc). Ik vind het dus niet alleen je eigen probleem, en daar mag ik me best mee bemoeien. Ditzelfde geldt voor een cap...

_Nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:52

.
Laatst bijgewerkt door _Nikkii op 22-10-23 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:09

Tja. Eigenlijk is het wel raar dat je in de auto verplicht bent om je gordel om te doen, op een motor/scooter/bommer (welke harder kan dan 25 km/h) verplicht bent om een helm op te doen, en dat je op je paard maar zelf moet weten hoe je het aanpakt, terwijl je (buiten je eigen erf) gewoon meedoet in het verkeer en toch echt wel in staat bent om redelijke snelheden te behalen.

Persoonlijk vind ik dat er geen enkel zinnig argument te verzinnen valt waarom je géén cap zou dragen. Dus is het in mijn ogen gewoon erg dom als iemand zonder cap rijdt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:49

Sayangki schreef:
Sonja schreef:
Zal me vierkant worst wezen of iemand met of zonder cap rijdt. Zelfde al wel of niet een autogordel om etc.
Als iedereen zich nou eens gewoon met zichzelf bemoeide...

Dat van die autogordel ben ik niet met je eens. Als iemand na een ongeluk gehandicapt raakt DOOR HET NIET dragen van een autogordel dan kost dit de maatschappij enorm veel geld (denk aan medische kosten etc). Ik vind het dus niet alleen je eigen probleem, en daar mag ik me best mee bemoeien. Ditzelfde geldt voor een cap...

En dus vind je ook dat je gerust mag bemoeien met mensen die volgens jou te vaak bij de snackbar eten, onveilige seks hebben, roken, alcohol drinken, parachute springen, bungeejumpen, skiën enz? Want een hoop mensen die die 'hobbies' bezigen zorgen voor veel kosten voor de maatschappij.
Bemoeienis heeft een grens hoor. ;) Het is bijvoorbeeld de reden dat iedereen premie betaalt.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:53

Ik rij altijd mét cap.
Waarom? Ja, waarom niet eigenlijk.
Ik vind het geen moeite om hem op te doen en ik denk dat je er echt profijt van hebt als je valt.
Als ik zonder cap erop zou stappen, zou ik onzekerder zijn en dan gaat het geheid fout.

Overigens vind ik dat iedereen het zelf moet weten verder. :)

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:41

ik reed altijd zonder cap maar heb sinds kort ander verzorgpaardje en daarmee rijd ik toch wel met cap

Roos321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:21

ik rij ook altijd met cap. vind het toch zo veilig. vooral als je op een jong paard zit. die nogal eens vaak onverwachte dingen doet! :D

Stefanie824

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:28

Persoonlijk rij is het liefst zonder cap...

Is zo warm op de hoofd!

Sta enkel nu op een manege waar een cap verplicht is...

Jammer de bammer het is niet anders!