Zielig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:57

Binnenbak zal mijn paard enorm blij mee zijn volgens mij, dan hoeft ze niet meer in de regen te werken :=

Ik zet mijn dames zo lang mogelijk buiten elke dag, ik heb nu de luxe dat ik thuis aan mijn verslag aan het werken ben en er meerdere keren per dag heen kan. Het liefst zou ik 3 x gaan, smorgens aan het werk zetten, smiddags buiten zetten en savonds binnen halen, maar ik moet ook nog dingen doen naast mijn paarden helaas.

Veel stallen die de moglijkheid bieden tot uren buiten, gebeurd dit vaak in padocks en in groepen. Daar gaat het al fout bij mijn paard, dan kun je paarden gaan opruimen omdat ze niet goed functioneerd in groepen. Wij hebben er nu 5 op stal staan, maar mijn paard kan er maar met 2 omgaan, de anderen maakt ze af. Ik ben allang blij dat ze nu in een 3tal kan met die 2 vriendinnen, want dat was ook altijd een issue. Voor mij wel een reden niet voor zulke stallen te gaan, ik zou dat niet aandurven. Ik heb inmiddels gezien waar toe ze in staat is (echt gemeen in een hoek drijven en afmaken), en ondertussen zichzelf ook verwonden, en daarnaast enorm stressen omdat ze die paarden allemala in de gaten moet houden. Nee, daar bedankt ik voor, dan liever op een stal waar ik het zelf moet regelen en ze er misschien wat minder lang uitkomt als ik wat minder tijd heb.

Als het vriest en ze geen gaten trappen zet ik ze ipv paddock weer even op het landje.

Ik heb er volgens mij meer moeite mee dat ze weinig naar buiten komt dan zijzelf lijkt het wel... Ik kan niet wachten tot ze weer 24/7 buiten kunnen in het voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:10

Ik vind het wel heel typisch dat mensen zeggen dat het niet kàn in verband met de bodem, terwijl hier in Brabant de grond erg zacht is (& dus absoluut niet ideaal als weideland) en ze wel gewoon de hele dag naar buiten gaan :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:13

Het KAN hier ook niet als bodem. Of nou ja, KAN wel, ware het niet dat het land ook volgend jaar weer gebruikt moet worden en we dan ook gras willen, er ook gehooid wordt, koeien moeten lopen van de zomer etc etc.

Maar dan zijn er eventueel wel nog de paddocks. Bij ons staan ze in de bak, loopt ook vol met water met regen, maar van natte voeten gaan ze niet dood (iig voor een paar uurtjes, 24/7 is not done zonder droge (slaap)plekken vind ik, dan ou er een schuilstal moeten zijn.

Ik zette, toen mijn dames nog 24/7 stonden, ze een aantal uur overdag binnen, en nam mijn shetje gretig gebruik voor door languit in het schone droge stro een tukkie te doen. Eindelijk languit kunnen liggen leek ze heerlijk te vinden :j

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:27

__Laura schreef:
Ik vind het wel heel typisch dat mensen zeggen dat het niet kàn in verband met de bodem, terwijl hier in Brabant de grond erg zacht is (& dus absoluut niet ideaal als weideland) en ze wel gewoon de hele dag naar buiten gaan :+

Wat is daar tipisch aan?. Als ik sommige weilanden zie aan het einde van het seizoen zo compleet kapot gelopen dan heeft het echt veel tijd en werknodig om dit te herstellen. Als je ze er dan gewoon op laat lopen loop je het kapot en heb je volgend jaar echt een blubber weiland zonder gras.

Ik merkte bij ons al toen het gras wat kort werd ze gingen rennen en spelen waardoor de boel nog verder kapot gelopen wordt. Hier wordt je echt niet blij van.

Bij ons hoppen we nog een flinke droge periode gaan krijgen zodat het goed kan herstellen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:35

Nou, ik heb ook maar een klein weilandje, ik heb hier een 'wandelstrook' van afgezet met aan het einde een wat grotere ruimte waar ze kunnen spelen/rollen enzovoorts. Dat lopen ze compleet kapot, dat klopt, maar ze blijven er een stuk fitter bij dan dat ik ze alleen op dat kleine stukje verharding laat lopen!
(bij mij hebben ze dus ook 24/7 mogelijkheid tot weidegang met een inloopstal, waar ze nagenoeg nooit gebruik van maken behalve als toilet....)
Het andere deel van de weide blijft dan verder goed. Ook hier laat ik ze nog wel eens een paar keer op rennen om de benen te strekken, daar komen wel wat gaten van, maar de schade blijft dan beperkt en dat groeit prima weer dicht in de lente.

Ik hoor ook zo vaak dat mensen 'geen tijd' hebben of andere (al hierboven) genoemde argumenten hebben om hun paard te daar stallen waar ze nu staan (en dus vaak te weinig beweging krijgen).... Ik snap echt dat je van je paard houd en dat je hem niet wilt kwijtraken, maar het blijft een mate van egoisme! Evenals een huisdier welke eigenlijk afgemaakt moet worden maar waar de eigenaar geen afscheid van kan nemen en daardoor alles doet om 'de pijn te verlichten' (denk aan medicatie/operatie enz.). Is deze eigenaar dan goed voor zijn dier? Hij doet er wel alles aan om het leven zo aangenaam mogelijk te maken, maar als de beste optie eigenlijk 'in laten slapen' is, dan is al deze moeite die hij neemt toch echt voor zijn eigen hagje!

Ik ben nooit zo goed met woorden, maar ik hoop dat men begrijpt wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 11-11-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:35

Ik laat gewoon 1 weide kapot lopen en opnieuw inzaaien komend voorjaar. probleem toch opgelost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:38

Hier precies hetzelfde Kim :j

@Prisca: Je paard heeft ook veel tijd en werk nodig, da's toch geen reden om ze in de winter dan maar binnen te houden?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:59

Ow, om even antwoord te geven op je vraag: ja ik vind het wel zielig voor het paard als hij zo lang op stal staat!

Vergelijk met: hond hele dag in de kennel van 2 bij 2, kat hele dag in de bench van een meter bij een meter, cavia in een broodtrommel enzovoorts. Ook al voer je die hond/kat/cavia dan nog zo goed, heeft 'het' elk úúr schoon water en haal je direct alle poep en plas eruit, ga je elke dag een uur of twee uur met 'het' lopen (liefst ook nog alleen in de zandbak of lekker rondjes laten lopen)..... dat zit het nog 22 uur per dag in dat hok. Dat voelt toch nog niet goed?
Bij deze beesten wordt dit over het algemeen niet geaccepteerd, waarom dan bij een paard wel?

Mensen in de cel: worden prima verzorgd, bed/toilet/badkamer/soms zelfs tv, komen elke dag een uurtje of 2, misschien wel 3 naar buiten. Wij noemen dit gevangenschap toch?

Overigens ben ik erg blij te zien/lezen dat steeds meer mensen het eens zijn over het feit dat de manier zoals paarden gemiddeld gehouden en verzorgd worden gewoon 'not done' is en dat het anders moet! Bravo ;) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:11

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:19

even een voorbeeldje mijn kat wil altijd naar buiten cht een feestje voor haar maar deed de deur open en ze zat even te kijken kreeg spatjes in haar gezicht en dacht waar is de warme kachel. ok een kat is misschien meer van de warmte maar een paard toch zeker ook wel. ze hebben het liever prettig als dat uit hun vacht waaien.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:35

__Laura schreef:
@Prisca: Je paard heeft ook veel tijd en werk nodig, da's toch geen reden om ze in de winter dan maar binnen te houden?

haha ja dat is mijn werk weiland is van mijn stalhouder. Sorry is geen vergelijking. Mijn stalhouder zit denk ik niet te wachten op flinke klagende mensen volgend jaar omdat ze het weiland niet opkunnen omdat ze het jaar ervoor te lang erop hebben gelopen.

Als ik nu naar het weiland kijk is het een natte bende het water staat er gewoon op als ze er nu opgaan wordt het een modder poel en gaan ze in een hoekje staan waar het droog is. Dat hoekje is net als in de paddock nu kleiner dan hun stal en ze hebben ook nog eens niets te eten.
Denk dat hij liever binnen staat lekker hele dag hooi eten en mensen die voorbij lopen en hem een aai en aandacht geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:36

Een paard is geen huisdier he :+

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:37

Varekaj schreef:
De weilanden hier zijn echt onmogelijk voor je paard. Ze zakken er met dit aanhoudende rotweer makkelijk in tot 5cm boven de kogel, en dat zuigt vacuum. Je ziet dat ze echt last hebben met stappen, laat staan eens rennen en spelen. Dat geef ik ze dus écht niet hoor!

Ik kreeg daarnet nog een ziedende dame te verteren. De andere paarden staan voorlopig nog zonder deken op de weide, er is enkel beschutting van bomen van een aangrenzend bosje. Mevrouw ging klacht indienen voor verwaarlozing, ze vond het niet kunnen dat die arme paardjes zo moesten afzien. Mijn god, het gras staat tot halfweg mijn kuiten, ze lopen uit zichzelf meer in de gietende regen dan dat ze gaan schuilen en ze hebben er dus geen sikkepit last van. De hengst staat zo dik dat ie langs vooraanzicht zelfs drachtig lijkt :D Ze spelen nog dat het een lieve lust is en de grond is lekker stevig. Er staan overal plassen, maar er is amper modder. En de kurkdroge schuilplek onder de bomen dient als toilet. We hebben wel besloten om ze zo snel mogelijk een waterdicht deken op te leggen, van kou hebben ze geen last.

Mensen roepen heel snel "dat is zielig" als een paard vaak op stal staat. Toch diegene die zich echt met het paard als wezen bezighouden. Leken brullen dan weer dadelijk "wat zielig" als je een paard een paard laat zijn.

Klopt hebben wij nu ook met deze regenval.

Aaaah gokje een penny meisje die last van verveling heeft?. Je zou bijna een klacht indienen van laster....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:38

Tsja prisca...
Onze stalhouder wisselt regelmatig van weide (heeft er 14, waarvan 6 bezet?) zodat het land weer op kan drogen als het kapot gemaakt is. Hij zaait regelmatig opnieuw in en op die manier kunnen de paarden het hele jaar gewoon naar buiten. Dat heb ik 100x liever dan dat ik moet zeggen "ze staat met d'r kont tegen de regen in met de rest van de kudde, dus ze staat liever binnen"
Maar goed, dat heb jij dus niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:56

__Laura schreef:
Tsja prisca...
Onze stalhouder wisselt regelmatig van weide (heeft er 14, waarvan 6 bezet?) zodat het land weer op kan drogen als het kapot gemaakt is. Hij zaait regelmatig opnieuw in en op die manier kunnen de paarden het hele jaar gewoon naar buiten. Dat heb ik 100x liever dan dat ik moet zeggen "ze staat met d'r kont tegen de regen in met de rest van de kudde, dus ze staat liever binnen"
Maar goed, dat heb jij dus niet.

Nope dat heb ik niet met 40 paarden en wel nodige weiland maar veeel te weinig om te wisselen. We mogen blij zijn dat we er zoveel gebruik van mogen maken. Grond is hier helaas duur en erg beperkt.

Ik ben allang blij dat hij hier de hele dag erop kan terwijl op mijn vorige stal het maar 2 uur was. Ben ook al blij dat mijn stalhouder de service bied van het buiten zetten enz...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:58

smurffie schreef:
Ik denk dat als je vanaf je paard bekijkt klinkt misschien rot, hij veel liever overdag met vriendjes buiten staat dan dat zijn baas m even komt trainen.

Ik weet ook dat Ik dan geen binnenbak heb. MAar mijn pony wel het kudde dier kan zijn dat ze is.

Naar mijn menig zijn de eigenaren van paarden die 23/7 binnen staan grote egoïste. Maar dat is MIJN mening!

Verder kan je altijd kijken naar degene die het slechter hebben, maar is het niet de bedoeling naar beter te streven dan een huidige situatie.

VErder zou ik een binnenbak heerlijk vinden. Maar hier in omgeving gaat dat samen met eenzame opsluiting. DAt doe ik mijn pony niet aan..

hier ben ik het ook helemaal mee eens.

Er zijn genoeg andere mogelijkheden. Als je het zielig vind om je paard 24/7 buiten te laten staan kun je makkelijk een stal vinden waar ze alleen 's nachts buiten staan. Zo gaat het ook bij mij op stal, ik heb dan wel niet super veel luxe en geen binnenbak, maar liever dat dan dat mijn paard de hele dag opgesloten staat.

En op de manege hier in de buurt staan al die paarden altijd behoorlijk sacherijnig in hun stal.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:00

franka75 schreef:
even een voorbeeldje mijn kat wil altijd naar buiten cht een feestje voor haar maar deed de deur open en ze zat even te kijken kreeg spatjes in haar gezicht en dacht waar is de warme kachel. ok een kat is misschien meer van de warmte maar een paard toch zeker ook wel. ze hebben het liever prettig als dat uit hun vacht waaien.

? Dan heb ik wel heel vreemde paarden dan... altijd een stal tot hun beschikking, maar nee, met storm, hagel, wind en sneeuw staan ze gewoon buiten. Mits het niet de gehele dag stortregent, gaan ze echt niet voor hun lol op stal staan hoor.

Paarden zijn erop gebouwd om te overleven buiten. Hun (eigen!!!!!) vacht (dekens niet!) is prima bestand tegen alle weersomstandigheden die we hier in Nederland kunnen verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:38

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:03

Sees schreef:
Ik las laatst een post van een meisje die iedere dag anderhalf uur (!!!) met het openbaar vervoer naar haar paard reist want dat was de enige stal waar haar paard genoeg buiten komt. Dát is pas échte liefde voor je dier en dáár heb ik heel veel respect voor. Zeggen dat je niet anders kunt vind ik persoonlijk een beetje een slap excuus, er is altijd een oplossing maar die kost veel mensen vaak teveel moeite/tijd/geld etc ;).

En ik geloof best dat er paarden zijn die inmiddels zo GEWEND (daar heb je het weer ;)) zijn geraakt aan hun stal dat ze niet zo nodig meer 24h/7 buiten hoeven te staan. Ik denk echter dat heel veel mensen gewenning verwarren met niet leuk vinden/niet willen etc.

Overigens ben ik niet zó enorm pro 24h/7 dat ik het niet begrijp dat er paarden wél op stal gaan. Het dag -en nachtritme snap ik alleen niet zo goed en ik vind wel dat het aantal staluren (zéker in een standaard afmeting stal) zoveel mogelijk beperkt moet worden.

Overigens heb ik behoorlijk 'makkelijk' praten want hier in de buurt heb je wellicht iets meer keuze en variëteit aan stallen dan elders in het land.

Ik moet ook anderhalf uur reizen helaas, maar dat heb ik er zeker voor over

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:17

Ik wil mijn paard max op 25 minuten rijden hebben. Helaas heb ik al 1x koliek problemen gehad wat als gevolg een operatie had.

Ik wil er snel kunnen zijn als er wat aan de hand is. Qua werk zit ik al vaak ver weg zou er niet aan moeten denken dat ik ook nog 1.5 uur moet reizen. Die persoon heeft zeker dan verder geen leven of zo?.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:34

Tja. Ik doe het andersom. Ik heb mijn paarden bij huis (in 't oosten des lands waar huizen met een stukje land nog enigzins te betalen zijn) en rijd 1,5 uur voor mijn werk! Dat kan natuurlijk ook hé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:33

.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:21

Prisca schreef:
Ik wil mijn paard max op 25 minuten rijden hebben. Helaas heb ik al 1x koliek problemen gehad wat als gevolg een operatie had.

Ik wil er snel kunnen zijn als er wat aan de hand is. Qua werk zit ik al vaak ver weg zou er niet aan moeten denken dat ik ook nog 1.5 uur moet reizen. Die persoon heeft zeker dan verder geen leven of zo?.

Let op, je komt héél snel aan anderhalf uur met openbaar vervoer.
Ik moet bv. 2X overstappen met elk +-10 min wachttijd,
daarbij moet ik nog 20 minuten stappen.

Als ik met de auto ga, doe ik er 20 minuten over, maar helaas kan ik niet altijd met de auto gaan :)
En ja ik heb nog een leven naast mijn paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:01

.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:46

Ik ging altijd iedere dag naar mijn paarden en kon me geen ander leven voorstellen, echter heb ik afgelopen zomer een keuze gemaakt.
Ik kon ze in een 24/7 buiten situatie zetten verder weg van huis of weer op een plek dicht bij huis maar waar ze meer binnen staan.
Toch voor optie 1 gekozen, ik rij 30 km enkel naar mijn paarden en werk vaak tot 18 of 20 uur.
Dan is het donker en heeft het weinig zin om nog te gaan, dat hele stuk.
Nu ga ik nog 4 dagen in de week, maar het is vaak wel moeilijk voor iemand die al jaren dagelijks haar paarden verzorgd.

Ik heb repspect voor mensen die fultime werken, huishouden en paard kunnen regelen.