Bont op je paardenjas: zou jij het kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een paardenjas met echt bont kopen?

Ja, prachtig! Waar kan ik het kopen??
21 (5%)
Ja, mits de prijs niet te hoog is.
29 (8%)
Nee, ik ben absoluut anti-bont.
285 (80%)
Ik weet het niet
20 (5%)

Totaal aantal stemmen: 355

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:59

Macs schreef:
De wasbeerhond is toch ook echt...

Dat wou ik zeggen.. De wasbeerhond ademt ook.. Maar omdat het geen wasbeer is maar een wasbeerhond is het minder erg ofzo? :?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:17

christel1857 schreef:
Ik heb een jas met een echte vossenbont kraag. Tjah ik heb daar persoonlijk geen problemen mee.

Lijkt me ook mooi hoor :j

We hebben hier in huis ook een paar vossenvellen en wasbeerhuidjes, als trofee :j Zou ik ook nog eens een jas van kunnen laten maken ipv zo'n kleedje :Y)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:23

Ik hb een winterjas met Bontkraag :+
En ben helemaal verliefd op die bodywarmers van kingsland <3
Vind zo debiel mensen die wel vlees eten maar geen bont willen dragen..
Maaroed zal nu wel half bokt over me heen krijgen..

Maar ik zou het dus inderdaad wel kopen..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:25

rockey schreef:
ja hoor ik zou het kopen.

al mijn jassen die een bontkraag hebben , zijn echt!

Dan heb je een paar essentiele dingen des levens gewoon echt niet begrepen.

Maar daar kun jij waarschijnlijk ook niets aan doen :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:28

Abeltje77 schreef:
rockey schreef:
ja hoor ik zou het kopen.

al mijn jassen die een bontkraag hebben , zijn echt!

Dan heb je een paar essentiele dingen des levens gewoon echt niet begrepen.

Maar daar kun jij waarschijnlijk ook niets aan doen :(:)

Mijn god, Abeltje, doe normaal zeg....

Je hoeft echt niemand op die manier te veroordelen voor het dragen van bont hoor... :roll:

Abeltje77

Re: Bont op je paardenjas: zou jij het kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:32

Oh komop Adil, heb je het filmpje gezien?

Iederéén weet toch dat het produceren van bont op een dieronwaardige manier gaat, en dat het daarbij ook nog eens een volkomen onnodig produkt is.

Als iemand dan nog willens en wetens iets koopt dat zo'n ellendig leven heeft gehad, en je gewoon weigert om na te denken waar het vandaan komt, ja dan heb je in mijn ogen echt iets niet helemaal begrepen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:32

Dagie schreef:
Ik hb een winterjas met Bontkraag :+
En ben helemaal verliefd op die bodywarmers van kingsland <3
Vind zo debiel mensen die wel vlees eten maar geen bont willen dragen..
Maaroed zal nu wel half bokt over me heen krijgen..

Maar ik zou het dus inderdaad wel kopen..

Nounou.. Ofwel: Bek houden als je wel vlees eet.. We moeten het levend villen van een ander dier maar goed vinden?

Ik vind het best als jij wel bont draagt, moet je zelf weten, maar om mij als niet bontdrager dan maar een debiel te noemen? Geeft mij te raden wat je eigen intelligentieniveau dan moet zijn ;)

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:33

Ik heb zelf weinig bezwaar tegen echt bont, behalve de prijs :P
Oke en ik vind het ook niet mooi, vaak beetje te veel van het goede voor een 'gewone jas'.

Ik geloof overigens niet dat ik zelf ooit iets van echt bont gekocht heb..

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:33

Ik denk inderdaad dat iedereen voor zich moet weten of hij of zij bont wil dragen. Ieder zijn ding...ik doe het niet. Ik deed het al niet en na het zien van het filmpje op pagina 4 is er geen haar op mijn hoofd die daar nog of piekert.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:34

no way en ik eet af en toe wel een stukje vlees, maar alleen biologisch.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:36

Overigens, Adil, als ik in dit topic kijk, zijn er mensen die de niet bont dragers hypocriet noemen, heb nu het woordje debielen voorbij zien komen, je wou toch niet stellen dat dat wél aardig is? :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:39

Ook konijnenbont komt van konijnen die speciaal voor hun vacht gefokt worden. :j

Ik vind bont mooi, nepbont zie je altijd, tenzij je iets van de nieuwe Chanel collectie oid gaat kopen. Voor een merk als KL vind ik het absoluut ongepast om bont aan de jassen te zetten. Het zijn geen tijdloze kledingstukken, over een jaar of 2 is iedereen die jassen weer zat. Dan vind ik het echt zonde van zo'n beest om daarvoor dood te gaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:39

Abeltje77 schreef:
Oh komop Adil, heb je het filmpje gezien?

Iederéén weet toch dat het produceren van bont op een dieronwaardige manier gaat, en dat het daarbij ook nog eens een volkomen onnodig produkt is.

Als iemand dan nog willens en wetens iets koopt dat zo'n ellendig leven heeft gehad, en je gewoon weigert om na te denken waar het vandaan komt, ja dan heb je in mijn ogen echt iets niet helemaal begrepen.

In jouw ogen ja, maar daarom hoef jij geen stempel op mensen te drukken! Wie ben jij? God?

En ja, ik heb het filmpje gezien. Ja, ik vind het sneu (hoewel ik er wel naar kan kijken en er niet misselijk van wordt, ben ik nu gevoelloos? Neuh, ik heb blijkbaar gewoon een sterkere maag dan de meeste bokkers hier). Nee, ik draag geen bont...Waarom, weet ik niet, ik vind het vaak te duur maar zeker niet lelijk...

De manier waarop de dieren gedood worden (of juist niet), dat keur ik af, maar niet de mensen die uiteindelijk het bont dragen. Ik snap die anti-bont campagnes niet waarbij mensen de bontjassen van andere mensen met verf bespuiten, ik zou laaiend worden. Laten ze er voor zorgen dat de dieren iets humaner gedood worden en dan is imo alles ok...

Trouwens, denk jij nu echt dat dat stukkie vlees op jouw bord altijd een lekker leventje heeft gehad? Ben je wel eens in een slachterij geweest? Heb je wel eens een slachtveetransport meegemaakt?

Dat jij er op tegen bent, prima, helemaal jouw ding, maar ga niet zulke belachelijke dingen roepen over mensen die het wel dragen, jij kent ze niet eens....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:41

Tallie1979 schreef:
Overigens, Adil, als ik in dit topic kijk, zijn er mensen die de niet bont dragers hypocriet noemen, heb nu het woordje debielen voorbij zien komen, je wou toch niet stellen dat dat wél aardig is? :D

Nee, absoluut niet! Die hebben net zo goed hun oordeel ergens heen te stoppen waar de zon nooit schijnt :Y)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:43

Nee Adil, ik ken ze inderdaad niet, ik moet het doen met wat hier voorbij komt (net als jij) en wat hier voorbij komt maakt nu niet bepaald reclame.

Daarbij: ik eet bijna geen vlees, en als ik het ooit wel koop is het biologisch. Zoals ik ook alleen maar biologische eieren eet omdat ik weet wat voor leven (of nouja, meer wat voor niet-leven) scharrelkippen hebben.

Ik ben ook niet kotsend naar het toilet gerend van het filmpje, maar dat zal er meer aan liggen dat ik een maag van beton heb, en niet omdat ik het niet gruwelijk vond. Als mensen zo'n filmpje kunnen kijken met droge ogen en dan nog zeggen: ja! bont! mooi! doe mij maar een jas!

Neehoor... :n

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:44

Ach dat er nuzo ophef over het woordje debiel word gemaakt, bij deze zal ikdat terug nemen wist niet dat sommige hier er zich zo op aangevallen voelde.. het was gewooon MIJN menig en het woord moest niet te zwaar opgevat worden .. zal het beter zo neerzetten dan maar vind zo gek mensen die wel vlees eten maar geenbont dragen en dit is MIJN mening

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:45

Dagie schreef:
Ach dat er nuzo ophef over het woordje debiel word gemaakt, bij deze zal ikdat terug nemen wist niet dat sommige hier er zich zo op aangevallen voelde.. het was gewooon MIJN menig en het woord moest niet te zwaar opgevat worden .. zal het beter zo neerzetten dan maar vind zo gek mensen die wel vlees eten maar geenbont dragen en dit is MIJN mening

Weet jij het verschil in doden tussen een wasbeer(hond) en een paard bijvoorbeeld?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:46

Adil, ik heb het eerder gevraagd..

Worden koeien/varkens/paarden etc ook levend gevild, of krijgen ze eerst een pin door de kop?

Kijk, als ze die wasberen een pin door de kop zouden jagen en dan villen, dan zie ik niet bepaald een probleem, dan zijn ze dood en is er geen lijden.. Waar het mij om gaat is dat die beestjes een staaf ijzer in de nek krijgen, liggen te creperen, vervolgens levend opgehangen worden om daarna, terwijl de beestjes nog vol bij kennis zijn, van hun vel te worden ontdaan..

En dan, nog levend op een hoop worden gemikt..

Dát vind ik er op tegen..

En als er dan een organisatie is die iemands jas besmeurd.. Achja, ik kan me er niet druk om maken.. Denk dat ik zelf ook nog wel in staat zou zijn een pot rode verf op iemand om te keren.. :D Tijd om met een rode spuitbus naar maneges te trekken zeg ik! :Y)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:50

Abeltje77 schreef:
Nee Adil, ik ken ze inderdaad niet, ik moet het doen met wat hier voorbij komt (net als jij) en wat hier voorbij komt maakt nu niet bepaald reclame.

Inderdaad, net als ik, alleen verschillen wij in een bepaald opzicht: Ik veroordeel hier niet de mensen die anti-bont zijn en ook niet de mensen die bont dragen

Abeltje77 schreef:
Daarbij: ik eet bijna geen vlees, en als ik het ooit wel koop is het biologisch. Zoals ik ook alleen maar biologische eieren eet omdat ik weet wat voor leven (of nouja, meer wat voor niet-leven) scharrelkippen hebben.

Wat wil je daarmee zeggen? Is dat een rechtvaardiging voor die uitspraak van je? Ik bedoel, kan er een schepje bij bovenop doen: Ik eet hoofdzakelijk wild, geschoten door mijn vader, zus of broertje. Biologischer dan dat kan het niet. Geeft mij dat een recht over andere mensen die dat dan niet doen te oordelen? Nee, absoluut niet! En ik draai mijn hand ook echt niet om voor een beetje Aldi-vlees voor op de BBQ. Een beetje meer tolerantie maakt je eigen leven een stuk eenvoudiger :)

Abeltje77 schreef:
Ik ben ook niet kotsend naar het toilet gerend van het filmpje, maar dat zal er meer aan liggen dat ik een maag van beton heb, en niet omdat ik het niet gruwelijk vond. Als mensen zo'n filmpje kunnen kijken met droge ogen en dan nog zeggen: ja! bont! mooi! doe mij maar een jas!

Neehoor... :n

Waarom niet? Is hun goed recht, moeten ze helemaal zelf weten hoor.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:52

Ik sluit me volledig bij Tallie1979 aan, op het stukje na dat mochten de wasbeertjes (en andere dieren die voor hun pels gedoodt worden) wel humaan worden afgemaakt, dat het dan wel ok is om bont te dragen.

Mijns ienziens zou bont in onze huidige Westerse wereld helemaal afgeschaft moeten worden, het is gewoon niet nodig. Kijk in Rusland bijv...daar zijn de temperaturen echt niet grappig meer (al is de economie daar geloof ik wel ook wel voldoende op kracht om gewone kleding zonder bont te kopen en dan het dan niet koud hebben) en de Inuit enzo...ja daar snap ik het nog van dat ze bont dragen, maar die mensen hebben daar ook geen winkelcentra zoals wij met goede alternatieven zoals wij.

Waarom zou je sowieso perse een beestje laten fokken en vervolgens op zo'n afschuwelijke wijze af laten maken, puur omdat je het mooi vind om hem een paar seizoenen als decoratie om je capuchon te hebben? Het heeft nog niet eens nut...het is puur een decoratief randje dat je met alle geweld wilt hebben en waarvoor die diertjes dus persé afgemaakt moeten worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:54

Ik snap ook niet wáárom de beestjes levend gevild moeten worden.. Is daar een reden voor? Of is het gewoon gemakzucht?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:55

Tallie1979 schreef:
Adil, ik heb het eerder gevraagd..

Worden koeien/varkens/paarden etc ook levend gevild, of krijgen ze eerst een pin door de kop?

Kijk, als ze die wasberen een pin door de kop zouden jagen en dan villen, dan zie ik niet bepaald een probleem, dan zijn ze dood en is er geen lijden.. Waar het mij om gaat is dat die beestjes een staaf ijzer in de nek krijgen, liggen te creperen, vervolgens levend opgehangen worden om daarna, terwijl de beestjes nog vol bij kennis zijn, van hun vel te worden ontdaan..

En dan, nog levend op een hoop worden gemikt..

Dát vind ik er op tegen..

En als er dan een organisatie is die iemands jas besmeurd.. Achja, ik kan me er niet druk om maken.. Denk dat ik zelf ook nog wel in staat zou zijn een pot rode verf op iemand om te keren.. :D Tijd om met een rode spuitbus naar maneges te trekken zeg ik! :Y)

Ik heb meermaals geschreven dat ik van mening ben dat het niet uit maakt waarom, waarvoor en voor wie een dier wordt geslacht, zolang de houding voor de slachting en de slachting zelf maar zo humaan mogelijk zijn.

Met die bontjassen kapotmaken he...Stel je nu voor dat ik mijn vaders lief vraag of ik van de volgende vossen of wasberen die hij ooit schiet een bontkraag voor op mijn jas mag laten maken, of een muts of een mooie sjaal, en iemand die anti bont is maakt dat dan kapot....Phoe, berg je maar! :Y)

Wat ik probeer te zeggen (ondanks dat ik je uitspraak echt als grapje opneem en ik hoop dat dit ook zo is :D ), is dat niemand tot nu toe met zekerheid van zeggen waar het bont van KL vandaan komt.
Misschien komt het bont uit fokkerijen waar alles naar regels verloopt, waar maken we ons dan druk om?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:56

Tallie1979 schreef:
Ik snap ook niet wáárom de beestjes levend gevild moeten worden.. Is daar een reden voor? Of is het gewoon gemakzucht?

Ook iets wat ik mij afvraag...Zo veel moeite kan het niet zijn het dier eerst echt dood te maken voordat je het vilt...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:56

Mijn stukje over vlees was een reaktie op dit:

Citaat:
Trouwens, denk jij nu echt dat dat stukkie vlees op jouw bord altijd een lekker leventje heeft gehad?

Ik wil dus alleen maar aangeven: of ik eet geen vlees, of ik eet vlees dat wél een goed leventje heeft gehad. Het is niet bedoelt als rechtvaardiging, ik heb absoluut niet de behoefte om mezelf te rechtvaardigen.

En natuurlijk is het hun goed recht om hun ogen te sluiten voor het lijden dat het stukje bont heeft moeten doorstaan.

Maar daarbij is het ook mijn goed recht om dat volkomen stom te vinden.
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 15-09-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:57

Ik zeg; degene die het nodig vinden om bont te dragen moeten ook niet hun kop in het zand steken en het filmpje kijken.
En als zij het dan nog verantwoord vinden dat er ook maar 1 wasbeertje zo aan zijn eind moet komen voor hun decoratieve kraagje, vind ik inderdaad ook dat ze wat gemist hebben en sta er van te kijken dat er mensen zijn die zo egoïstisch kunnen zijn.