Wat is nou een Recreatiepaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:41

Mister01 schreef:
ja leuke foto's, maar ik zie hier geen doorsnee recreatie paard!!!

voor mij is zoiets echt no way, het is een paard geen feest attractie.

Dat sinterklaasje spelen vind ik leuk om te doen en mijn paard leent zich daar uitstekend voor !!
En ik gebruik mijn paard er uiteraard uitsluitend met strikte voorwaarden bij !!
Daarbij moet je denken aan goed geregeld vervoer en telefoonnummers van dienstdoende vee-artsen meteen voor het grijpen mocht er toch iets gebeuren.
Wanneer ik sinterklaasje speel waarbij een stevige borrel gedronken wordt met "collega"sinterklaasjes" is een evenement waarbij mijn paard veilig op stal staat danwel in de wei graast !!

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:44

Een recreatiepaard is een paard waarmee recreatieniveau word gereden.
Een sportpaard is een paard waarmee sportniveau word gereden ( Of dat in ieder geval nog kan. ).

Als een ruiter er voor kiest alsnog met het sportpaard op recreatieniveau te gaan rijden, is en blijft het alsnog een sportpaard zolang het paard ook nog op sportniveau gereden kan worden.

Een recreatiepaard zou ook sportpaard kunnen worden, als de ruiter en op sportniveau mee gaat rijden.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 22-08-10 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:46

Ik zou best eens op vakantie naar Amerika willen maar dan moet wel mijn paard mee in het vliegtuig en wil ik naast hem zitten !!
Maar ik weet het resultaat al als ik dat ga proberen, laat die vakantie dan maar zitten.
Ik hou te veel van mijn paard dat ik hem een aantal weken moet missen door hem ergens onder te brengen or zo iets, geen sprake van dat ik dat zomaar effe doe !!
Dan moet daar al een zeer gegronde reden voor zijn en dat is in mijn ogen vakantie dus niet !!

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:47

ik vind een recreatiepaard een paard waar je geeen wedstrijden mee doet, aleen maar voor de lol met geen doelen, zoals lekker het bos in of op het strand, of gewoon een beetje in de bak en af en toe een sprongetje maken.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:49

Zipporah schreef:
Een recreatiepaard is een paard waarmee recreatieniveau word gereden.
Een sportpaard is een paard waarmee sportniveau word gereden ( Of dat in ieder geval nog kan. ).

Als een ruiter er voor kiest alsnog met het sportpaard op recreatieniveau te gaan rijden, is en blijft het alsnog een sportpaard zolang het paard ook nog op sportniveau gereden kan worden.

Een recreatiepaard zou ook sportpaard kunnen worden, als de ruiter en op sportniveau mee gaat rijden.

Volgens mij heb je daar 100% gelijk in.

Ik zou het niet beter kunnen weergeven.

En volgens mij valt mijn paard door mij ook wel onder de cattegorie recreatie-paard maar zoals eerder al gezegd is zijn ook daar redelijk wat verschillen in.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:50

@ joost: het is maar net wat of je van je paard wil, en ook wat kan je paard lichamelijk maar ook mentaal allemaal aan.

ik ben zelf een no nonsens persoon, geen pollonaise om mijn lijf. ;)
en zo is mijn paard ook een beetje (hoe die jonge het zal doen moet de toekomst uitwijzen) doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

maar nogmaals dat moet ieder voor zich weten.
het belangrijkste is gewoon (of je nou wel of geen wedstrijden rijdt) dat je plezier en ontspanning uit je hobby moet halen, het kost een hoop geld en dan moet je vooral lol eruit halen!! :+ :D

en de omschrijving van lol is ook voor iedereen anders, gelukkig maar, anders werd het wel een beetje saaie wereld!!!

ik vind het ook heel moeilijk om weg te gaan van mijn paard, maar als ik op vakantie ga heb ik 2 mensen die ik voor 500% vertrouw met mijn paard, en ik weet dus dat hij in goede handen is.
dus ik ben vorig jaar wel naar Amerika geweest!!! 8-) :D

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:53

Mister01 schreef:
ik vind het ook heel moeilijk om weg te gaan van mijn paard, maar als ik op vakantie ga heb ik 2 mensen die ik voor 500% vertrouw met mijn paard, en ik weet dus dat hij in goede handen is.

Haha tof :D

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:02

Mister01 schreef:

Die 2 x 500% = 1000% dat lijkt me wel voldoende ja en die zoek ik eigenlijk ook !!
Ok, al zijn er al 3 personen die mij hebben aangeboden voor Jerigo mijn paard 1 of 2 weken te zorgen maar die vertrouw ik voor ca 99,9% en dat is niet genoeg !!
Ja het zijn goudeerlijke fantastische mensen, ik durf ze zo mijn portemonee te geven maar mijn paard, nee.
Die mensen zijn gewoon veel te druk met andere dingen bezig, zakelijk vooral en zodra er daar wat vremmde dingen in gebeuren gaan ze daar helemaal in op en vergeten ze de rest.
Dat risico wil ik beslist niet lopen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:08

De combinatie van net iets minder capaciteiten hebben voor de hogere sport en een ruiter die dat ook niet ambieert is wat een paard een recreatiepaard maakt imo.

Goede opvoeding en goede gezondheid lijkt mij vanzelfsprekend voor álle type paarden behalve gezelschapspaarden.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:12

Waves schreef:
De combinatie van net iets minder capaciteiten hebben voor de hogere sport en een ruiter die dat ook niet ambieert is wat een paard een recreatiepaard maakt imo.

Goede opvoeding en goede gezondheid lijkt mij vanzelfsprekend voor álle type paarden behalve gezelschapspaarden.

"behalve"WáT ??? PARDON ???

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:20

Joost1991 schreef:
Waves schreef:

"behalve"WáT ??? PARDON ???

ik denk dat er wordt bedoeld dat over het algemeen gezelschapspaarden iets mankeren of door ouderdom niet meer in staat zijn om te werken, dus het gaat alleen over die goede gezondheid, en niet speciaal over die opvoeding.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:22

Haha, je hoeft niet zo fel te reageren, gewoon vriendelijk vragen wat ik precies bedoel kan ook hoor ;)

Ik bedoel dat als je een paard aanbiedt met gebreken dat je dit dan alleen kan doen onder het mom van gezelschapspaard. Een recreatiepaard of sportpaard heeft imo geen gebreken. Gezelschapspaard is imo de restcategorie naast recreatiepaarden en sportpaarden.

Joost1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:26

Ja ok, had het even verkeerd opgevat.
Alsof bepaalde paarden niet mee zouden tellen ofzo,
maar dat was dus niet het geval.
Sorry

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:32

Recreatie paarden zijn voor mij paarden die geen wedstrijden rijden. Die gewoon gebruikt worden om thuis of op een stal worden gereden en waar buitenritten mee worden gemaakt. Bij sportpaarden denk ik aan mensen die paarden hebben die ze uitbrengen in de sport om ze daarna weer te verkopen. Maar ik ken ook wel mensen die ook wedtrijden rijden met hun paard, maar dan niet om ze later te verkopen, want ze houden van hun paard.

Miss_Arie

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:38

en die paarden zijn dan wel of geen sportpaarden??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:34

Gezelschaps paard is in mijn ogen ook een paard dat alleen als grasmaaier geschikt is om wat voor reden dan ook. (meestal medisch probleem)
Uiteraard zullen er in NL ook wel gezelschapspony's rondzwerven die niets mankeren.
Netzoals sommige paarden een ezel of geit als gezelschap hebben..

Een gezonde shetlandpony die als gezelschap dient, kan nog steeds prima recreatie paard of super sportpony voor de wagen zijn of voor een kind.

Sommige definities gaan we niet zo maar uitkomen...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 16:45

Helemaal mee eens!
maar dat we er niet zo maar uitkomen, geeft juist weer een leuke discussie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:49

Een recreatiepaard is een paard waar om wat voor reden dan ook geen wedstrijden mee gereden worden. Een zeer ruim begrip dus wat mij betreft.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:55

Ik vind een recreatiepaard als een paard (ongeacht het ras) waarmee de eigenaar/verzorger verschillende dingen doen en dat kan ook in de basissport meerijden.

Een sportpaard vind ik vanaf de M/Z dressuur, springen of cross.
Westernrijden weet ik niks van dus daar kan ik niks over zeggen ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:58

en daar ben ik het niet mee eens.
ik denk dat vanaf de M dressuur/ spring het verschil ligt tussen recreatie of sport, en dan is het imo niet eens afhankelijk van of je wel of niet op wedstrijd gaat.

ik rij western, en dan is het een beetje moeilijker om zo een niveau aan te geven.
je hebt verschillende organisaties en die hebben allemaal een eigen systeem!! dat is om het makkelijk te maken!! :D

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:17

eigenlijk vind ik het pas een sportpaard vanaf de Z2, de rest B,L,M niveau is gewoon de basis van de dressuur.
een recreatiepaard is in mijn ogen een heel veelzijdig paard met / of zonder gebreken. dat kan een afgekeurd paard zijn wat niet meer de sport in kan,maar ook een paard waar je lekker mee buitenritjes kunt rijden als je daar zelf voor kiest. ook paarden die veel gepresteerd hebben in hun leven en die je nu gewoon een leuke oude dag geeft was misschien ooit een sportpaard maar word dan nu gebruikt als recreatiepaard.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:45

Toch jammer dat ik een reactie zet met eigenlijk een feit erin en niemand die daar op reageert.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:54

Mss kan je de X-as even toelichten?
Ik heb nu geen idee wat je met 'goed' bedoelt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:57

Eronder stat een uitleg ;) Met goed wordt bedoeld de paarden die echt in de topsport mee kunnen draaien.

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:12

ik zie bij een recreatiepaard een paard met indd conditie, een paard waar je niet heel veel mee taint en waar je lekker veel mee bezig bent met veel afwisseling!