De eerste dazen zijn alweer gearriveerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:16

Hier zijn ook veel dazen, bomen en water. Ideaal voor die rotbeesten.
Paarden hebben een vliegendeken op, dat scheelt stukken, zeker met vorig jaar toen ze nog geen vliegendeken op hadden.
Zelf ben ik ook gebeten, geen fijne sensatie moet ik zeggen :')

tienus63

Re: De eerste dazen zijn alweer gearriveerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:24

Gisteravond om 19.00 uur de dazenval geïnstalleerd.
Om 21.00 uur zaten er al heel veel in.
Helaas is ie vannacht omgewaaid door het rare weer.
Maar hij is nog wel heel.
Vanochtend weer opgezet, en werkt nog steeds goed.

Wij hebben de Taon-X, kostte ons € 195,- aan huis geleverd.

Er moet inderdaad water in de wespenvanger zitten.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:34

wat een rotbeesten zijn dat.
met de zwermen om mijn paarden heen.

biaggi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:40

Op mijn weide zijn het hele slimme dazen! Als ik aan de linker kant sta van mijn paard vliegen ze snel naar de rechter kant. Behalve degene die ik doodmep...

biaggi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:41

Ik denk er plots aan, zouden ze daarom de dazenvallen rond maken?

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:42

Jakkie, ik ben echt heeeel erg blij dat die beesten hier niet zitten :=
(dicht bij de kust) ik weet wel hoe vervelend die krengen kunnen zijn :=

biaggi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:13

Waar leggen ze hun eitjes? Kan de voortplantingscyclus daar verstoord worden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:52

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:45

Citaat:
Ontwikkeling:
De larven van de daas ontwikkelen zich in laagstaand water, in modder, moeras en rottende plantdelen zoals mest. Dazen ontwikkelen zich langzaam (ongeveer 1 generatie per jaar), maar de volwassen vliegen komen vaak tegelijk uit, zodat er plagen op kunnen treden. Dit laatste heeft ook voordelen – wanneer de daas effectief wordt bestreden in deze periode, is het probleem het daarop volgende jaar sterk gereduceerd. De mannetjes voeden zich met nectar of plantensap.

bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologi ... n-val.html

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 03:24

Het is werkelijk een plaag. Ik sla er met gemak 4 in een klap onder het rijden. Wel alles onder het bloed, maarja de middeltjes tegen dazen werken maar heel even met deze temperaturen, en hoe meer het paard zweet, hoe meer er op af komen, lijkt het. Misschien toch maar deodorant gebruiken :+

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:07

Bij mij op stal is het idd ook een ramp. Nou ja niet in stal zelf, maar echt op de weide en langs de weg met uitstappen. In de bak zijn ze ook niet echt. Mijn paard staat ook onder een vliegendeken met vliegenkap. Heb ook een rij-vliegendeken besteld. Het is niet te doen int de bos hier.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:21

hier vinden de vliegen er niet beter op of in de vliegenkap te kruipen, in de oorpunten (terwijl hij echt overal mooi aansluit, begrijp er niks van) paard werdt gek ervan.. toevallig nog andere remedies om de vliegen uit de ogen houden? zouden zo'n slingers werken ofzo?

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:18

Bij mij zijn ze er genoeg! Blegh,
en de insectenmiddelen waren al uitverkocht toen ik het wou kopen :| dus moet binnenkort maar weer even kijken

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:01

Hier zijn ze er ook hoor :(

Had zaterdag wedstrijd. Had er zelfs een paar tijdens het proefje doodgeslagen omdat paardlief er zo last van had.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:43

Gisteren toen wij de pony's binnen haalden voor het onweer ben ik gemeen in mijn been gebeten, op twee plekken bij elkaar. Rotbeest!

In eerste instantie weinig zichtbaar, maar gedurende de nacht is het opgezwollen en er zit, zoals ik altijd heb, alweer een dikke blaar op. :( Doet pijn met staan, het staat natuurlijk enorm strak.

Vorige week had ik er ook al één op m'n arm.

De pony's hadden er ook goed last van, vandaag was het aanzienlijk rustiger. Hangt natuurlijk ook van het weer af, hoewel het vandaag ook drukkend was.

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:47

Hier op stal word je ermee dood gegooid en bij de ponyclub al helemaal...
Dazenspray werkt bijna niet.
Ben al heel vaak gestoken en mijn pony ook :n

Mer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:34

Maristj schreef:
hier vinden de vliegen er niet beter op of in de vliegenkap te kruipen, in de oorpunten (terwijl hij echt overal mooi aansluit, begrijp er niks van) paard werdt gek ervan.. toevallig nog andere remedies om de vliegen uit de ogen houden? zouden zo'n slingers werken ofzo?

Ja die werken, of je kunt ook zo'n netje ervoor hangen, misschien werkt dat wel beter want dan kunnen ze er helemaal niet meer bijkomen.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:13

Mer123 schreef:
Maristj schreef:

Ja die werken, of je kunt ook zo'n netje ervoor hangen, misschien werkt dat wel beter want dan kunnen ze er helemaal niet meer bijkomen.

ok bedankt voor de tip :)

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:29

onze pony's worden helemaal lek geprikt! Ik ben zelf ook op mijn arm gestoken erg irritant! Als iemand een goede niet al te dure spray weet? Stuur me dan een PB.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:37

Ergens op bokt staat hoe je zelfvliegenspray kunt maken,doe je er hertshoornolie doorheen dan werkt het ook tegen dazen.
Ik gebruik geen hersthoornolie, maar kan met mn eigen middeltje ze ook redelijk even op afstand houden.
Al staan mijn paarden overdag binnen en s'nachts buiten.

Ik kook ong 1 ltr water met knoflook, theathree olie, citronella olie en kruidnagel. Als dit afgekoeld is,giet ik het in een lege fles ( oude vliegenspray fles) en gooi er nog wat azijn doorheen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:55

Ik begin de uitspraak van de DA steeds beter te begrijpen.
Die zou willen dat iedereen waar veel dazen in de wei zitten zo'n val zouden zetten, op die manier worden de vrouwtjes dazen uitgeroeid of op z'n minst flink uitgedund in populatie wat er voor zorgt dat er dus minder eitjes gelegd kunnen worden.
Sprays en deken beschermen in een mate je dier, maar het stopt de daas niet.
Sinds wij de dazenval hebben staan, dus sinds afgelopen zaterdag avond, hebben de paarden al drie etmalen buiten gestaan.
Behalve met extreme hitte en buien stonden ze binnen.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:35

tienus63 schreef:
Ik begin de uitspraak van de DA steeds beter te begrijpen.
Die zou willen dat iedereen waar veel dazen in de wei zitten zo'n val zouden zetten, op die manier worden de vrouwtjes dazen uitgeroeid of op z'n minst flink uitgedund in populatie wat er voor zorgt dat er dus minder eitjes gelegd kunnen worden.
Sprays en deken beschermen in een mate je dier, maar het stopt de daas niet.
Sinds wij de dazenval hebben staan, dus sinds afgelopen zaterdag avond, hebben de paarden al drie etmalen buiten gestaan.
Behalve met extreme hitte en buien stonden ze binnen.

wat kost zo'n dazenval ongeveer? benieuwd of ze hier in belgië ook ergens te krijgen zijn

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:15

Ik heb € 195,- betaald, aan huis geleverd.
Bij ons in het dorp kost dezelfde € 185,- per twee € 375,-

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:35

ah ok bedankt, goed dat ik het weet, zal eens uitpluizen waar ergens ik er hier kan aanraken

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 02:54

Pfft dat is wel veel geld, zeker als je veel land hebt. Overigens zijn het vooral de koeienweides die bevolkt worden met die krengen, ook die al een jaar niet begraast worden. Ik ben sterk voor om gif te spuiten en vooral collectief. Ik denk niet dat boeren warm te krijgen zijn voor die vallen, die hebben al genoeg problemen om hun melk rendabel te krijgen. Overigens zijn er hier boeren die hun vee overdag op stal zetten, omdat de dazen de melkproductie teveel verlagen.