2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen? ( lees de tekst )

Negeren
12 (17%)
Corrigeren met de stem
53 (77%)
Opkomando leren
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 68

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:18

ik hoop gewoon dat de ts minder koppig wordt, het topic doorleest en ook wat met al die reacties en tips doet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:23

Suus, dat hoop ik ook, maar ik geloof dat ik eerder grand-prix ben...
Oja, moet er nog wel even bijzetten dat ik überhaupt geen wedstrijden rij :D
(en het talent niet heb)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:27

Mindfields schreef:
Ik zou toch ook best zuinig zijn op de heupen en schouders van mijn paard, maargoed dat ben ik ;)

Ach, wij hebben met het jonge ding ook tot 3,5 gewacht met (beperkt) longeren en zijn er pas met 4 eens op gaan zitten. Wel met ruim 2 begonnen met grondwerk. Met 4,5 kwamen we pas aan een keer of 2 per week rijden toe en dan was het nog vaak minder dan een half uurtje. Nou was hij ook een beetje een aparte, maar fysiek (en ook mentaal) heeft dit bij hem bijzonder goed uitgepakt. Mocht ik nog eens voor het opvoeden van een jonkie komen te staan, denk ik dat ik het in vergelijkbaar schema ga doen. ;)

Ojajoh

Re: 2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:12

alou ,sorry ik heb besloten mijn handen ervan af te trekken
het is niet alleen het longeren,maar je zadelt het paard ook al
ik zie een eigenaar met grote ongeduld, en ik wil best helpen,maar je moet wel echt serieus willen ,en het idee dat je begaan bent met het jonge dier is ver te vinden...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:44

Zadelen? Dat meen je niet........

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:28

Waarom beginnen mensen met een jong paard als ze het woordje geduld niet kennen? Ik heb zelf ook een twenter. Nou die mag lekker heel de dag en nacht spelen op de wei. Ik neem die van mij regelmatig mee het erf op om te poetsen en te voeren. Nou is die van mij al best relaxed (kom ik er vandaag niet, kom ik er morgen wel-karakter) En dat is het enige wat ik doe. Heb alles 1 keer probeerd dan. Zadel opgelegd, peesjes om gedaan en bit in gedaan. Verder niks. Vond allemaal prima. Volgende zomer zien we wel weer verder. Maar longeren? Nee absoluut niet. Verdiep je eens in de anatomie van een jong paard. Vind het gewoon zonde van zo'n jong dier.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:32

Ik snap sommige mensen echt niet... een jong paard is heel leuk maar als je geen geduld hebt begin er dan niet aan, koop dan een leuke 5 jarige die al wat verder is...

Ik heb ook een jong ding en ben pas een paar weken echt met hem bezig, hij is nu bijna 3.5 jaar en sinds 3 weken ligt er een zadel op, het ding heeft er nu 3 keer op gelegen en ik heb het geluk dat meneer een koele kikker is dus hij vind het allemaal wel best, maar erop zitten daar wacht ik nog even mee hoor, laat een paard een paard zijn, zeker als ze jong zijn, ook daar kan je als mens enorm van genieten! Dat rijden is allemaal maar bijzaak, als het goed is kan je dat nog jaren doen, dus overhaast gedrag is echt nergens voor nodig!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:28

Jammer dat TS de goede adviezen negeert. Vooral erg jammer voor het paardje dat er bijzonder leuk uitziet, maar ja, zo gaat het wel vaker, en het paard is weer de dupe. ;(

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:33

Jullie kunnen mij geloven, ik ken TS en heb met haar gepraat over dit toppic, maar TS negeert jullie adviezen niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:35

larissa ik ken ts misschien iets minder goed dan jou, maar ik heb zelf met eigen ogen gezien dat het dier ook nog eens gezadeld wordt
ik vind het steigeren nu echt niet zo verwonderlijk, het dier heeft gewoonweg teveel te incasseren
overigens heb ik ook dingen gelezen waarvan wel enigzins duidelijk wordt dat ts niks met onze argumenten doet
vandaar ook dat ik mijn hulp aanbod terug trek

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:28

Het lijkt mij dat de Ts wel zeker over de besproken zaken gaat nadenken.

Ze opent niet voor niets een topic met de vraag wat zouden jullie doen?

Natuurlijk bijt ze van zich af, omdat er ook dingen in haar mond worden gelegd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:48

en ts is wel op bokt ,maar komt niet meer in het topic
lijkt mij ook genoeg zeggen (helaas)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:49

Waarom longeren?
Idd vreemd dat het paard steigerd.. (NOT)
Lekker paard laten zijn tot zn 3,5!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:22

Larissa0304 schreef:
Jullie kunnen mij geloven, ik ken TS en heb met haar gepraat over dit toppic, maar TS negeert jullie adviezen niet.

Jammer dat het in het topic anders overkomt.
Alle goede adviezen werden in de wind geslagen, en ze heeft letterlijk gezegd dat ze er gewoon mee door ging..jammer, erg jammer!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:26

En nu hopen dat ze alsnog iets doet met de adviezen van bijvoorbeeld Aerdenhout1.

Heel jammer dat sommigen advies willen en het alleen maar als aanvallend zien.

TS: Laat je eens heel goed informeren over de groei en bouw van een paard! Ik hoop van harte dat je dit doet, dit kan een hoop ellende, pijn en problemen voorkomen met je "jonge" paardje.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:18

Krijg er mijn twijfels bij als er ook al wordt gezegd dat het paard wordt gezadeld.
Maargoed ik hoop het oprecht

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:23

Ik vind het helemaal niet normaal als een 2-jarige steigert. Maakt niet uit welke leeftijd een paard heeft, steigeren aan de hand mag niet en moet dus afgestraft worden, en niet alleen met je stem, maar ook door bijvoorbeeld een ruk aan de lijn of touw, of een klap met de zweep. Wanneer je het toestaat kan het erg uit de hand lopen, en corrigeren met alleen de stem heeft geen nut. Of echt corrigeren, of snel stoppen met longeren en dat uitbesteden aan iemand die er wel mee om kan gaan. ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:24

Bomba schreef:
Ik vind het helemaal niet normaal als een 2-jarige steigert. Maakt niet uit welke leeftijd een paard heeft, steigeren aan de hand mag niet en moet dus afgestraft worden, en niet alleen met je stem, maar ook door bijvoorbeeld een ruk aan de lijn of touw, of een klap met de zweep. Wanneer je het toestaat kan het erg uit de hand lopen, en corrigeren met alleen de stem heeft geen nut. Of echt corrigeren, of snel stoppen met longeren en dat uitbesteden aan iemand die er wel mee om kan gaan. ;)

Als je niet weet wat je doet(en TS weet duidelijk helemaal niet wat ze doet) kun je het steigeren ook zelf veroorzaken. Een paard dan op zn donder geven is natuurlijk walgelijk.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:48

Ik denk dat het allemaal wel duidelijk is voor TS. ik zou een slotje doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:51

lieve allemaal! Bedankt voor jullie reacties, ik ben gstopt met 'longeren'. geen zorgen. Ik weet genoeg.. groetjes [***]!

@ ikdoemaarwat, je bent zelf fotograaf je weet dat het een moment opname is, het is alleen voor een foto geweest, niet aan gezingeld niks. geen commetaar aub

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:01

Alou schreef:
lieve allemaal! Bedankt voor jullie reacties, ik ben gstopt met 'longeren'. geen zorgen. Ik weet genoeg.. groetjes Alou!

@ ikdoemaarwat, je bent zelf fotograaf je weet dat het een moment opname is, het is alleen voor een foto geweest, niet aan gezingeld niks. geen commetaar aub

dat heeft 0,0 met mijn fotografie te maken :n

het dier is net 2........ik hoor zo een foto pas op 3 jarige leeftijd van het dier te zien

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:55

Fijn dat je toch even iets laat horen en helemaal fijn dat je tot inzicht bent gekomen dat een 2 jarige nog op de wei hoort te staan met zijn vriendjes.
En natuurlijk kan je er b.v wel een keer mee gaan wandelen, poetsen, voetjes leren geven en in de bak spelen met hem.
Heel veel plezier verder met hem!