Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:58

Ik twijffel zelf ook met die vraag. Ik probeer zelf altijd heel sociaal te zijn en ik ben mij er van bewust dat ik dat ook wel eens fout doe, maar jd at kan iedereen overkomen. Mijn jonge paard ging in het begin heel goed op concours tot een indoorconcours nu 2 jaar gelden. Ik ben aan het uitstappen, ruim op de binnenhoefslag, snijdt er iemand vlak voor ons langs ( ik reed gewoon rechtuit) op dat moment geeft die ruiter haar paard een tik met de zweep, gevolg mijn paard kreeg tikje van haar zweep mee en een zwiepende staart van het paard tegen haar hoofd aan. Gevolg doodsbang voor andere paarden (eerst ook op eigen stal) , paarden die van achteren flink aan komen denderen (met name friezen, niet verkeerd bedoeld hoor maar er zijn er bij die nogal gehorig zijn als ze galopperen), die van voor zo dicht langs je rijden dat je de knie zowat kan raken en als de ruiter die er boven op zit, boos is op haar paard e.d. (ze haalt ze er precies tussenuit) dan raakt ze volledig in paniek, wil weg vluchten, draait zich vliegensvulg om en is gewoon bang. Ze slaat gelukkig niet, en ik weet wel dat het niet een andermans probleem is en ik zoek dan ook vaak zelf wel een rustig stukje van het terrein als dat mogelijk is. Maar als iemand ziet dat je paard daarop reageert, je vriendelijk vraagt om er niet zo dicht langs te rijden en het vervolgens toch blijven doen ja dan vind ik dat ook niet echt sociaal gedrag. Gevolg is dan dat ik met mijn zweep in de binnenhad ga rijden en deze iets opzij hou. Ik heb niet zo lange zweep hoor. ( ken er zat die dat doen maar niet om mijn reden en dan ook nog de zweep wel 3 meter van is, daar is die van mij ook niet blij mee.)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:01

Lielle schreef:
het blijft toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter om zijn slaande paard uit de buurt van anderen te houden, en niet andersom.
Het zou toch mooi zijn, lintje erin en maar gewoon doen, en anderen voor de onhebbelijkheden van jouw paard laten opdraaien.

Helaas heb ik ook meegemaakt dat ruiters dat dus zagen als een mooi excuus om dus ongeveer over je paard heen te rijden. Groot inrij-veld, paard met lintje al ergens neergezet waar geen andere paarden reden en jawel, binnen 5 minuten zeker 2 andere combinaties vlak bij het paard met lintje terwijl ze eerst ergens anders op dat veld reden. Allemaal onder het mom van "tsja het is jouw verantwoordelijkheid om dat paard uit onze buurt te houden" terwijl ze in praktijk het paard gewoon kwamen opzoeken (al dan niet express).

Gewoon niet nadenken over andere paarden, maar alleen bezig met het eigen paard en de eigen wedstrijd ipv even om je heen te kijken wat er nog meer rond rijdt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:22

Apple schreef:
Lielle schreef:
het blijft toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter om zijn slaande paard uit de buurt van anderen te houden, en niet andersom.
Het zou toch mooi zijn, lintje erin en maar gewoon doen, en anderen voor de onhebbelijkheden van jouw paard laten opdraaien.

Helaas heb ik ook meegemaakt dat ruiters dat dus zagen als een mooi excuus om dus ongeveer over je paard heen te rijden. Groot inrij-veld, paard met lintje al ergens neergezet waar geen andere paarden reden en jawel, binnen 5 minuten zeker 2 andere combinaties vlak bij het paard met lintje terwijl ze eerst ergens anders op dat veld reden. Allemaal onder het mom van "tsja het is jouw verantwoordelijkheid om dat paard uit onze buurt te houden" terwijl ze in praktijk het paard gewoon kwamen opzoeken (al dan niet express).

Gewoon niet nadenken over andere paarden, maar alleen bezig met het eigen paard en de eigen wedstrijd ipv even om je heen te kijken wat er nog meer rond rijdt.

Maar wat is hiervan het moraal?
Het blijft de verantwoordelijkheid van de ruiter van het schoppende paard.
Persoonlijk ben ik zuinig op mijn paard en zou ik er wel rekening mee houden, maar het lintje is alleen een waarschuwing en geen vrij-briefje.

Apple

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:04

Dan nog is het geen vrijbrief voor andere ruiters om dan maar gewoon lekker dat paard op te gaan zoeken. Beetje rekening houden met elkaar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:28

het is geven en nemen, en wij houden er altijd rekening mee als we weten dat het paard kan schoppen/trappen.

Kennis van mij heeft bewust het rode lintje weer weg gelaten omdat het ruiters leek aan te trekken....

en vwb ruiters die onbewust express een ander dwars willen zitten...

Stel je voor een enorm losrijterrein.... 15 ruiters aanwezig (hadden er nog met gemak 100 bijgekunt bij wijze van) 1 hoek van het losrijterrein is is zeer smal, ca 15 meter doorsnee...
amazone is daar met een paard op de volte aan het rijden, paard is zeer schrikachtig en flipperig... en wat doen de er 10 can de andere 14 ruiters? juist, allemaal door dat ene kleine hoekje rijden....
Hoezo rekening met elkaar houden? NOT

Heb je een paard met losse beentjes? geen lintje gebruiken, trekt alleen combiaties aan die op de een of andere fiets een bevestiging zoeken...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:48

Ja precies Alane, dat is mijn ervaring ook :D

Precies wat ik bedoel, als een magneet :))

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:33

Nou, ik lees hier nog al eens, dat er een rood lintje in wordt gehangen uit voorzorg ( nee, hij heeft nog nooit geslagen etc, maar ik doe er toch maar een lintje in, enz.), kijk dat is nou juist waar het mis gaat.
Straks kan ik met mijn super brave knollie, al laverende tussen weet ik hoeveel rode lintjes door inrijden, meters uit de buurt blijvend, want ze zouden misschien wel eens opgefokt kunnen raken,bokken, slaan etc. Weet ik veel of het serieus is of niet en hoeveel meters moet ik dan weg blijven, het ene paard neemt genoegen met 2 meter de andere heeft misschien wel 3 meter nodig.
Zoals eerder gezegd, rode lintjes zouden niet nodig moeten zijn, als iedereen zich aan de regels houdt en met een redelijke ruimte ( en dan denk ik aan zo'n 1 tot 1.5 meter) elkaar passeerd etc. zou er dus niks mogen gebeuren, heeft een paard meer ruimte nodig dan redelijkerwijs gehanteerd wordt, heeft zo'n combi niks te zoeken op de wedstrijden waar dat niet mogelijk is.
Dressuurproeven zijn in mijn ogen nog altijd een proeve van bekwaamheid in het paardrijden en daar hoort ook controle over het paard bij, jammer genoeg gaat dat steeds meer verloren in het opvoeren van een kunstje in de ring.Gaat het mis, dan behoor je dat jezelf aan te trekken en niet af te doen met dikke bult eigenschuld o.i.d., want ik had toch een rood lintje in.

Verder is en blijft de ruiter/eigenaar verantwoordelijk voor zijn dier, niks eigen schuld dikke bult.
Vergelijking met auto's gaat volledig mank, daar schrijft de wet duidelijke regels voor voor, je hoort een dusdanige afstand te houden, dat je onder alle omstandigheden op tijd kan stil staan.
Of heb ik soms het recht bij een bumperklever zijn banden aan flarden te schieten o.i.d. , geloof niet dat ik daarmee wegkom bij de rechter.

Verder een schone taak voor de ringmeesters, als ruiters de regels niet respecteren, kunnen ze ook op krassen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:49

@ apple en dat is het meest irritante eraan. Mensen zoeken je gewoon bewust op als je een lintje in heb. Nu heb ik schimmels en het lijkt erop dat ik nu vaker aangereden wordt door andere ruiters dan toen ik een bruine had.
Ik let altijd op dat ik niet te dicht bij andere kom want ik ben erg voorzichtig met mijn paarden.
Ik merk wel dat er altijd ruiters op het inrijterrein zijn die denken dat zij het alleenrecht hebben van het inrijterrein en iedereen gewoon letterlijk negeren.

In de paardenwereld gelden ook rijregels maar merk wel dat heel veel mensen deze niet kennen of gewoon negeren.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:57

Toen ik nog wedstrijden reed had ik bij mij merrie ook wel een rood lintje in de staart. Prima als je er dan nog boven opkruipt, ik hoef die knal niet op te vangen. Je hoeft echt geen kilometers uit de buurt te blijven, maar je paard er bovenop parkeren terwijl er een lintje in de staart zit.....beetje dom.
Vind het overigens altijd heel vervelend als ruiters zó dicht op je rijden, ook met een paard dat niet slaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:51

Apple schreef:
Ja precies Alane, dat is mijn ervaring ook :D

Precies wat ik bedoel, als een magneet :))

Vreemd, ik zou zeker wel ruimte geven, maar wie ben ik hé :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:58

Ik heb sinds 4 maanden een nieuw paard. Vorige maand heb ik een soort clinic gereden bij een stal bij ons in de buurt. Aangezien het paard nogal fel op mijn been kan reageren en ik nog niet op vreemd terrein was geweest had ik voor de zekerheid een rood lintje ingedaan. De andere personen in de les wisten geloof ik niet wat het betekende en probeerde er dicht bij te komen, omdat hun paarden het eng vonden.

Al met al had hij zich redelijk netjes gedragen en ben ik inmiddels 2x op wedstrijd geweest zonder rood lintje.

Ik ben 1x op wedstrijd geweest waar een ruiter commentaar van de jury had gekregen omdat hij GEEN rood lint in had gedaan. Dat paard mepte continue (dit was bekend bij de (brood)ruiter die erop zat) (en dan 20 paarden inspringen in een 20x40 baan)).

Het paard mepte 1x met de achterbenen op 10cm afstand van iemand zijn hoofd. Deze meneer stond te kijken in de deuropening. Ik denk dat alle omstanders en mederuiters graag van te voren hadden geweten dat dit paard sloeg!

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:21

Ik pas altijd wel op als ik op wedstrijd een pony zie met een rood lintje in z'n staart!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:12

Als ik mocht kiezen, dan was het rode lintje niet nodig, nooit, maar er zijn paarden die niet zo sociaal reageren op al hun soortgenoten. Dit doen ze ook in de kudde, de een kan een rotheis krijgen en de ander kroelen ze. Degene die ze niet mogen blijven automatisch een heel eind uit de buurt. Nu gaan wij erop zitten en vinden het leuk om op concours te gaan. Ineens geldt onze (ruiters) rangorde, wij sturen onze rijdieren, die elkaar helemaal niet kennen, ineens vlak langs elkaar en raar maar waar, hier en daar, duikt het oerinstinct van het paard ineens op. Jou vind ik eng, jij komt te dicht in mijn buurt en als ruiter voel je je paard in elkaar krimpen, klaar om te vluchten of eventueel uit te slaan. Mag of kan je dan niet op concours? Of kan of mag je een meter extra creëren door een rood lintje? Ervan uitgaande dat de mederuiters snappen, wat dat betekent. Als je dan maar besluit je paard thuis te houden, went het nooit aan de concourssituatie.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:17

Lielle schreef:

helemaal mee eens, zo'n lintje is mooi maar ik heb dus echt geen zin in ruiters die denken dat ze niet hoeven uit te kijken
omdat ze een rood lintje dragen :Z

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:19

Apple schreef:
Dan nog is het geen vrijbrief voor andere ruiters om dan maar gewoon lekker dat paard op te gaan zoeken. Beetje rekening houden met elkaar.

Zeker geen vrijbrief.

Maar als ik een paard heb die slaat dan doe ik er een lintje in.
En dan is het aan de andere ruiters als ZIJ MIJ passeren dat ze dan oppassen voor de achterhand.

Natuurlijk hou ik ook rekening met de andere ruiters.
Ik zal dan ook een ander niet kort passeren.

Maar ik weet dat mijn paard trapt.
Dus dat lintje zit er niet voor mij, maar voor waarschuwing voor een ander.

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:39

Mijn pony draagt wel een rood lintje in haar staart. Ze slaat namelijk als andere TE dicht bij komen. Ik merk wel dat andere er wel echt op letten want er is nog nooit iemand tegen me aangereden met deze pony. Dat is op veel ponyspringwedstrijden toch wel eens anders. :+ Maar zelf moet ik ook goed opletten, met springen aan de binnenkant blijven en dan vooral in een kleine bak zodat we niet vast komen te zitten tussen anderen en dan nog zorgen dat haar achterhand niet te dicht bij andere pony's komt.

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:43

Als ik met een manege les naar het strand ga, doe ik wel altijd een lintje om. (met mijn eigen paard)
hij vindt het namelijk niet erg prettig als er iemand op zijn hielen gaat lopen, en begint dan hard naar achteren uithalen,
Met wedstrijden doe ik het ook, maar vaak wordt er geen aandacht aan besteed. Vooral niet op het strand.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:28

je zou gewooneen rood lindje met losrijden kunne doen en in de proef doe je m af ;) !

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:32

Ja gewoon indoen! Als een paard erg schopperig is en mensen hebben geen rood lintje in de staart vind ik dat niet fijn! Je let toch wel even extra op... Ik wil niet dat mijn paard of ik een schop krijgt omdat een ander paard niet zo goed met andere paarden kan of wat anders.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:43

Als ik op wedstrijd ben rijd ik sowieso niet kort op anderen je weet maar nooit. Ik zorg altijd dat ik niemand hinder en mijn vorige pony de kans niet kreeg te stampen(durfde uithalen naar hengsten als je hem voorwaarts reed was dit weg)
Als ik inrijd let ik echt niet op of er een lintje in die staarten hangen of niet hoor dan ben ik met mijn pony bezig en niet met staarten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:11

Gaat het daarom niet altijd helemaal goed? Sommige mensen letten TEveel op hun eigen paard en zien daarom niet eens meer wat er in hun omgeving gebeurd.

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:16

Ik denk ook dat je het beter wel kan doen, dat is maar extra veilig toch?! als je zelf al wat gevoel krijgt dat er misschien iets zou kunnen gebeuren, is het volgens mij best verstandig. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:04

als ik een paard met rood lintje zie,of een paard wat erg onrustig is,hou ik daar zeker rekening mee,zou ik zelf ook fijn vinden.

maar laatst was er iemand die het meer misbruikte,en vond de baan voor zich alleen te mogen hebben. dat is dan weer jammer.
het is geen vrijbrief.
diegene parkeerde haar paard in volle vaart tegen de mijne om stil te zetten,onder het mom van: ja die van jou is toch zo braaf he

maar zelf probeer ik er zeker op te letten en rekening mee te houden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:12

Sommige mensen blijven het maar niet snappen. Mijn paard vind het ook niet prettig om in het nauw te komen en slaat dan of spartelt (als ze in een goede bui is). Eerst hield ik daar dus rekening mee maar dat betekende dat ik haar iedere keer op de rem trok. Nu duw ik haar dus door. Vooral van die miepen die op de binnenhoefslag rijden maar amper de hoefslag vrij geven. Na 2x vragen of ze iets meer dan een meter naar binnen willen rijden, zeg ik dus dat ik ze gewaarschuwd heb en als ze een mep krijgen het hun eigen schuld is en ik geen sorry zeg. Snap wel dat als je altijd op een doodbraaf paard rijdt, je niet kan voorstellen dat een paard iets anders doet dan gewoon draven.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:23

Ik let er wel op!

ik vind ook dat je er beter een in kunt hangen dan dat een ander paard een trap krijgt ;)