Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik doe dat nl nooit, ik aai hem juist altijd op zijn voorhoofd, nek of borst.
dan ineens staat ie wel te genieten! Paarden zijn voor elkaar ook niet bepaald zachtaardig hè
Ezzzyy schreef:Inderdaad je hebt gelijk!
Ik sla/beloon een paard nooit zo..
Vroeger wel maar nu niet meer:
Iemand had een keer gezegt 'wat vind je zelf fijner dat iemand je aait of klopjes geeft?'
Dat had me aan het denken gezet![]()
Nou doe ik het nooit meer...
Monica_1987 schreef:Ik geef wel klopjes. Ik sla me paard er niet in 2 stukken hoor door haar op deze manier te belonen. Ze weet heel goed dat het belonen is. Er zijn verschillende manieren om te belonen. En dat doe ik op verschillende manieren meestal gewoon een zachte klopjes en soms lekker kriebelen. Tja maar net wat er past zeg maar.
En persoonlijk vind ik een schouderklopje van je eventuele baas fijner dan een kriebeltje in me nek of een aaitje. Maar goed mensen en paarden niet vergelijken..
en daar zijn veel paarden helemaal niet van gediend. Merlijn schreef:Wat die "iemand" heeft gezegd slaat vlgs mij nergens op; we moeten eens ophouden om te denken dat een paard een soort groot 4-benig mens is.
Hopelijk ben je nog nooit net zo "gekriebeld" door je paard zoals hij/zij het bij een ander paard doet: lekker in elkaars manenkam bijten, dat gaat echt niet zachtzinnig (in onze ogen) hoor.
Als je paard het niet gewend is om een paar vriendelijke klappen op de hals te krijgen als beloning en je doet het dan plotseling, dan schrikt hij natuurlijk.
Zelf heb ik nog geen enkel paard meegemaakt dat het vervelend vond. (Wel paarden die een hekel hadden aan gefriemel aan hun lijf.) Als je hem met klopjes beloont weet hij heel goed dat je trots bent (op hem) en tevreden en blij. Paarden voelen perfect aan of een klap goed of boos bedoeld is en dan kan de goedbedoelde nog harder zijn ook.
"Chickiiiiie!" *trommel* en ze vinden het allebei machtig mooi
Maar goed, dat ligt misschien meer aan mijn paarden.
Ze weten ook dat een kriebel 'goed' is. Zowel mijn merrie onder het zadel als mijn tweejarige aan de hand. En natuurlijk stembeloning, daar reageren ze ook goed op. Net zoals een stemverheffing. Meer is niet nodig ter correctie.horsiegek schreef:Ik erger me er ook altijd wel een beetje aan. Paarden associëren het klopje misschien wel met braaaafff, maar weet het paard dan ook wat braaf betekend? Als je altijd braaaaaaaaf zegt tijdens dat nogal vervelende klopje, dan vinden ze braaaaaaaaaafff ook niet meer fijn..
Gewoon een aai, of een kriebel, lijkt me genoeg
En ik lach me rot over sommige berichten hier:
Ik spank m'n paard niet kapot.![]()
Krabbelen met een hark vind ie heerlijk![]()
Paarden hebben veel spieren in de nek, dus voelen ze niet zoveel..
Hmm.. volgens mij voel je met je huid
Evenals poetsen. De ene kan je amper aanraken met een super zachte borstel, maar mijn paard poets ik van top tot teen, ook hoofd en benen met een flink harde borstel. Zij vind het HEERLIJK! Terwijl ik bij een ander paard bij ons op stal niet eens met die harde borstel naar hem kon wijzen of hij stond al te piepen. 
AxMigo schreef:Er is een groot verschil tussen 'harde kletsen' en wat klopjes.
Ik geef klopjes & kriebel hem door de manen. Je moet die oortjes maar naar voren zien gaan.

Merlijn schreef:Ezzzyy schreef:Inderdaad je hebt gelijk!
Ik sla/beloon een paard nooit zo..
Vroeger wel maar nu niet meer:
Iemand had een keer gezegt 'wat vind je zelf fijner dat iemand je aait of klopjes geeft?'
Dat had me aan het denken gezet![]()
Nou doe ik het nooit meer...
Wat die "iemand" heeft gezegd slaat vlgs mij nergens op; we moeten eens ophouden om te denken dat een paard een soort groot 4-benig mens is.
Hopelijk ben je nog nooit net zo "gekriebeld" door je paard zoals hij/zij het bij een ander paard doet: lekker in elkaars manenkam bijten, dat gaat echt niet zachtzinnig (in onze ogen) hoor.
Als je paard het niet gewend is om een paar vriendelijke klappen op de hals te krijgen als beloning en je doet het dan plotseling, dan schrikt hij natuurlijk.
Zelf heb ik nog geen enkel paard meegemaakt dat het vervelend vond. (Wel paarden die een hekel hadden aan gefriemel aan hun lijf.) Als je hem met klopjes beloont weet hij heel goed dat je trots bent (op hem) en tevreden en blij. Paarden voelen perfect aan of een klap goed of boos bedoeld is en dan kan de goedbedoelde nog harder zijn ook.