Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:18

Jesser schreef:
Ik heb een andalusisch rijkostuum. Prachtig cadeau, gekregen van mijn man!
Alleen mijn stijgbeugelbakjes kloppen niet.. maar vind de originele van die grote lompe bakken. Hoorde tegenwoordig dat ze ook van kunstof zijn..

Bij onze zadels zitten ze er tegenwoordig standaard bij en zijn die zware op verzoek. Die kunststoffen hebben we ook los te koop. Als je meer wilt weten, stuur me dan gerust een mailtje.

Voor de liefhebbers: wij kunnen allerhande soort traditionele spaanse artikelen leveren, van tuig tot kleding en schoenen, laarzen, leren chaps (van die mooie bewerkte), enz. in principe is alles mogelijk. Lederwerk kan ook op bestelling gemaakt worden naar eigen ontwerp.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:24

MamboBeach schreef:
Enerzijds mooi en anderzijds een beetje 'over de top'.

...en zo is zelfs de niets uitbundige Lie Len-collectie inmiddels verleden tijd :P

Mijn zondagse pak is trouwens:

Afbeelding

:D *D

MamboBeach

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:26

Ik zou me er niet echt makkelijk in voelen, denk ik...

Ik vind het wel grappig om te zien. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:32

MamboBeach schreef:

Het zit heerlijk en zoals JoSav opmerkt ondersteunt het correct zitten/rijden.

Het is verder geen moéten.
De kern van dit topic is dat er meer is dan FEI-wedstrijdkit en dertien-in-het-dozijn-klof; dat er meer is dan reglementair- en sociaal keurslijf.
De kern is dat jij de enige bent die kiest. Ook het niet iets anders kiezen is een keuze; de keuze voor conformeren.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:39

hele verhandeling geschreven over Lie Len en de draagbaarheid/duurzaamheid, foutmelding en weg tekst. dus laat dat onderdeel maar even.

enfin, naast mijn klassiek wollen (A-lijn) jasjes van de Bristol en nog wat Lie Len stukken wil ik graag Chinese jasjes aanschaffen die geschikt zijn om mee te rijden, iemand nog tips?

De jasjes die ik gebruik bij mijn Tai Chi en Kung Fu lessen zijn wat te dun en te lang. Ik zoek kortere, van dikkere stof ook.

Vanwege mijn afkomst heb ik nu eenmaal wat meer met Aziatisch dan Klassiek dus het leek me wel leuk. Als ik op National Geographic de Mongolen op hun ponies en hen typerende zadeltjes en met schitterende jasjes aan zie rondhobbelen dan denk ik, Ja! da's mijn stijl.
Maar lastig aan te komen wel...dus links welkom. foto's volgen dan op termijn ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:45

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:48

Geweldig dit, ik wil in de toekomst ook wel dameszadel leren rijden en dan met een mooie jurk. Nu ben ik bezig met het verbeteren van mijn riding skills en heb dus nog even geen aandacht voor wat ik aan heb (en geen butget). Maar ben dol op de stijl van vroeger en ben van mening dat we meer met paarden zouden moeten doen (weg met de auto, voor een groot deel dan).

HC helemaal leuk wat je doet, heb zelf vroeger in Malaga tijdens een Fiesta een hele dag achter op een paard in mijn Flamenco jurk mogen doorbrengen, helaas geen digitale foto (en ben nu op werk). Was een geweldige belevenis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 14:01

nasheeta schreef:
en hen typerende zadeltjes en met schitterende jasjes aan zie rondhobbelen dan denk ik,

Als je een zádel in die stijl wil, dan beter niet uit Mongolië.
In dezelfde stijl ben je in Hongarije beter af. Daar kan je heel fraai én praktische authentieke zadels voor boogschieten te paard aanschaffen voor minder.
Bijvoorbeeld bij Lajos Kassai of Grozer.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:04

Huertecilla schreef:
nasheeta schreef:
Maar lastig aan te komen wel...dus links welkom.

http://mongolianshop.com/index.php?main_page=index

Kunnen álles leveren.
Je kan ze het beste gewoon bellen.
Niets lastig hoor ;)

je bent te goed!!! thanx, ik ga snel kijken.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:06

Hmm dan toch maarIJslandse stijl;
Jodhpurbroek en IJslandse trui, haha!
En natuurlijk een bijpassend ijslanderzadel, ik wil wel een Astund ofzo...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:10

Wat een prachtige stijl. Mijn stijl is mijn eigen stijl nl. comfortabel. Ik rij zonder zadel, lekker comfortabel, met een jodhpurbroek, ook comfortabel, op een heerlijke Fjord, erg comfortabel!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:37

Huertecilla schreef:
KDS schreef:
... maar een mens moet dromen toch?

Dromen kan ook stap 1 naar verwezenlijken zijn als het niet gewoon een droomidee is, maar wat je wíl.

Heel realistisch is een grot verschil tussen fantaseren en willen.
Daarom is er ook een dimensie tussen wat mensen zéggen te willen en wat ze daadwerkelijk doén.
De ´kunst´ is te weten wat je werkelijk wil. Dan kan je prioriteiten bepalen en je tijd effectief besteden.
Helaas is bepalen wat je echt wil nog niet zo simpel als het opschrijven.....

hc (instructeur boodschappendressuur)

en dat is het geheim... ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:42

Lowara schreef:
ik rij op een andere manier in stijl. we vallen in ieder geval wel op :+
enne, inclusief zwaard en echt pijl en boog uiteraard :j

Afbeelding

Afbeelding

deze vind ik echt prachtig :9 past erg mooi bij mekaar vind ik en het hoeft zeker geen 'echte' stijl te zijn. Fantasie kan toch ook prachtig zijn

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:15

Huertecilla schreef:
KDS schreef:
... maar een mens moet dromen toch?

Dromen kan ook stap 1 naar verwezenlijken zijn als het niet gewoon een droomidee is, maar wat je wíl.

Heel realistisch is een grot verschil tussen fantaseren en willen.
Daarom is er ook een dimensie tussen wat mensen zéggen te willen en wat ze daadwerkelijk doén.
De ´kunst´ is te weten wat je werkelijk wil. Dan kan je prioriteiten bepalen en je tijd effectief besteden.
Helaas is bepalen wat je echt wil nog niet zo simpel als het opschrijven.....

Klopt.. en beetje sparen en goed rondkijken.. Was altijd mijn wens om een mooi stijlvol kostuum te hebben. Ik had eerst alleen maar een jurk. Mooi, maar wilde toch dat kostuum. Anderhalf jaar later, kwam ik bij toeval een advert. tegen waarin een spaanse bruine sombrero te koop werd aangeboden, hier in Nederland, dus gereageerd en gelijk volgende dag ernaar toe gereden. Het paste zowaar! Gewoon mazzel, deze hoed had 200euro gekost bij de eerste eigenaar om het te maken, maar nu voor 50 euro kunnen kopen.Hij was echt zo goed als nieuw, twee keer gebruikt. Ik had nog geen eens een kostuum. Ik wilde echter ook een bruin/beige costuum. En uiteindelijk ook gevonden en cadeau gekregen van mijn man voor ons trouwen.. Wel als eerste mijn zadel en hoofstel bij elkaar gesprokkeld. Hoofdstellen waren eerst tweede hands, (vaak in Nederland erg duur, de spaanse) en nu twee prachtige hoofstellen van de zomer gekocht in Spanje.. Dus echt heel gelukkig hiermee.

En om even precies en eerlijk te zijn. Mijn jasje, hoorde officieel bij een rijrok, voor op de koets. Echter heb ik alleen het jasje besteld. En bij een andere winkel de broek en beige blouse.

Ik ben er ontzettend blij en trots op. ik weet dat de vaqueros meer sober zijn, maar ach, kniesoor die daar op let. En zo in de loop van de jaren sprokkel ik steeds meer spulletjes bij elkaar.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:32

Érg mooi Jesser en Lowara!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:53

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Het zit heerlijk en zoals JoSav opmerkt ondersteunt het correct zitten/rijden.

De kern van dit topic is dat er meer is dan FEI-wedstrijdkit en dertien-in-het-dozijn-klof; dat er meer is dan reglementair- en sociaal keurslijf.
De kern is dat jij de enige bent die kiest. Ook het niet iets anders kiezen is een keuze; de keuze voor conformeren.

Ik heb het niet zo zeer over lekker zitten maar meer dat ik me een beetje ongemakkelijk zou voelen...
Maar ik vind het toch best mooi, ik zit zo eens te kijken en ja, ik moet zeggen dat ik Jesser heel gaaf vindt. :)

Jullie allemaal maar Jesser komt het meest bij mij om het zo uit te drukken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 00:48

Nog een element in stijl: zadeldek.

Hier een representatief voorbeeld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MOMB7G6D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XZOKDFCD.jpg

Ik rij nogal pittige ritten en het kan hier warm zijn dus heb de ruggengraat vrij gemaakt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F3D6USMW.jpg

Heb op mijn hengst een leren dek. Dat vervlakt heel fraai eventuele drukverschillen. Is van een peruaans paso fino zadel. Ook open boven de ruggengraat.
Geen duidelijke foto helaas http://www.mijnalbum.nl/Foto-ROSYX3ZT.jpg

Deze is ook leer. Gebruik ik als wisseldek. Neutraal van stijl maar laat de ventilerende ´open rug´ mooi zien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3U8PZTXC.jpg

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 01:03

LOL, Ik ben net begonnen met het maken van een barok dekje in dezelfde vorm als de bovenste 2.
Én ik heb 2 biggen :D
Jeetje, ik voel mij ineens stijlvol :D

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:00

'De kern van dit topic is dat er meer is dan FEI-wedstrijdkit en dertien-in-het-dozijn-klof; dat er meer is dan reglementair- en sociaal keurslijf.
De kern is dat jij de enige bent die kiest. Ook het niet iets anders kiezen is een keuze; de keuze voor conformeren.''

daarom rij ik met mijn spaanse harnachement. Heb geen engelse optoming meer! Ik wil niet meer die stijl en westrijden rijden.

Vind zelf de working equitation erg leuk. En ga me hierin verder verdiepen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 08:47

Succubi schreef:
Én ik heb 2 biggen :D

Is alweer drie jaar terug.
We hebben nu een zwarte zeug van 250 kilo met drie ´biggen´ van zo´n 70 kilo. Zodra het echt kouder wordt gaat de eerst onder het mes. In jan-feb de tweede. De derde is voor winter 2010/11.

Afgelopen winter een iberico X wildzwijn geslacht. De pa van deze biggen.
De schedel heb ik begraven en zal ik van de week eens opgraven. Is de bedoeling dat deze als archeologisch referentiemateriaal gaat dienen voor herkennen van ´primitieve´ landbouwvarkens.

Ik heb de varkens bewust bij de paarden losgelaten om te zien hoe soorten onderling communiceren.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3AYI4I3K.jpg
Ook honden en geiten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJ8XF3GK-1.jpg
Onthutsend informatief over ónze benadering. Veel van geleerd.
De zeug en onze hengst zijn heel lief samen. Zij is wég van hem. Staat een foto van op mijn site.
Hij heeft al 5 in zijn ogen aantrekkelijker dames doch is zó lief voor haar.

@Jesser; wórking equitation is wat we hier doén. Van boodschappen halen, divers boerderijnut tot officieel reddingspaard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 09:22

MamboBeach schreef:
Ik heb het niet zo zeer over lekker zitten maar meer dat ik me een beetje ongemakkelijk zou voelen...

Dat is wel herkenbaar. Heb ik in het uniform van de Proteccion Civil. Is gewoon surrealistisch in het verkeer.
Ik krijg normaal al aardig wat aandacht door mijn kleding en positieve verkeersgedrag doch met ´de pet´ op is het echt absurd hoe je het centrum van het verkeer om je heen bent. Je bent dan wel héél erg bewust van je zichbaarheid, je rol en positie.
Hoewel volstrekt niets mis mee op de rijbaan en voor dat soort beheer een borstelwagen rondrijdt, voel ik me dan :o als paardlief wat kwijt moet.
Een leuke kant heeft dat natuurlijk ook. Heel relativerend dat je in strak pak perfect wil rijden en je paard er een stukje existentieel leven tegenaan houdt. Gewéldig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:15

Zo, geiten gemolken, varkens laten spelen, nu :9k

Gelijk even een foto laden die ik vanmorgenvroeg uit het slaapkamerraam gemaakt heb.
Raam open en ´nunununununu...´ in koor.
"Goedemorgen paardjes."
´WIIIIIIhihihíhi...´ door hengstlief.
Over luxe gesproken. Dít is luxe.

Afbeelding

Straks mag Luna mee. Beetje schoonmaken, ecuyer erop en dan met mijn lief in het zadel een beleerwandeling. Aangezien ik poets en ren, zij alleen maar ´mooi zit´ hoeft te doen kan ze een strak setje aan :9

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:23

Ja ik weet dat de oorsprong in Spanje en Portugal ligt. En hier zit het net in de kinderschoenen, maar juist zo leuk om te doen!
En ik begrijp wat je bedoelt..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:25

* wordt zwaar jaloers en verhuist van de pc-met-uitzicht-op-de-muur (waar ongezien kan gebokt worden :P ) naar de pc-met-uitzicht-op-de-weide * :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:50

Mijn lief loopt nu naar boven om zich (nog) mooi(er) gemaakt in haar 17de eeuwse (mannen)setje te hullen.

Ik ga nu haar paard halen, straks voor de deur stapt ze op. Is dat in stijl of wat :D

Ik loop mee met aanwijsstok. Is een gerichte praktijkles voor paard en ruiter. De eerste voor een comfie gematigd verzamelde daf, de tweede voor synchroon bewegend doorzitten. Nul probleem met DD-maat ;)