Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ximejall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:33

ehm... ik ben laat begonnen haha :+

ehm ik was 10 jaar toen ik begon met lessen,
maar ik reed wel veel vaker op de pony's van me opa.. en dan gewoon los op het land..

dusja maakt niet heel veel uit denk. ieder voor zich :P

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:18

Ik begeleid ponykampen. Soms zitten er kinderen van 6 tussen, die je dan les gaat geven. Ik zeg niet dat het topruiters zijn, maar als je een paar brave pony's voor ze hebt, vinden die kinderen het echt fantastisch en pakken ze het best goed op! Het kan een hele leuke sport voor ze zijn dan.
Serieus les hebben vinden ze nog iets te moeilijk en saai volgens mij. De nadruk moet liggen op omgang met de pony, elkaar (vriendjes maken in de les) en wat leuke spelletjes doen. Ondertussen leren ze dan paardrijden.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:37

ik denk dat het per kind verschilt.
ik heb een keer een kind van 6 jaar lesgegeven en die was gewoon heel kinderlijk en vond het op zich wel leuk maar het duurde haar gewoon te lang.
Maar nu heb ik op zaterdag een meisje in de les die het echt super! ze luistert goed en wil graag leren en zij vind een uur rijden(naja rijden het is meer stappen paar rondjes draven en 1 rondje galoperen als ze wil en spelletjes doen) te kort :D

m_a_r_l_y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:24

ligt er ook een beetje aan wat voor kind je hebt denk ik,
en wat voor les je verwacht, bij een 6 jarige spelletjes etc.
en vanaf 7 jaar beginnen ze letters te lezen enz, ;)

Kell_87

Re: Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:27

Ligt er een beetje aan, het ene kind is anders dan het andere kind en gaat anders met dingen om..

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:53

Bij ons is min. 5 jaar. Dan begin je met staplesjes met evenwichtsoefeningen etc. Loopt trouwens wel iemand met een touwtje naast, haha.

_silvie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:30

Ik vind 6 jaar de minimum leeftijd, en dan een half uurtje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:05

Waarom een minimum?
Het is niet alsof je een boekentas van 10 kilo op de schouders van een groeind kind mikt.

Voorkom (over)belasting en er is geen ondergrens. Volgens de kinderarts en fysiotherapeut is paardrijden zeer bevordelijk voor de motoriek. Het is zelfs therapie om de motoriek te ontwikkelen bij kinderen die moeite hebben met leren lopen.

Die van mij zat vanaf dat hij kan zitten af en toe voorop het zadel.
Vanaf 1,5 soms even alleen te paard http://www.mijnalbum.nl/Foto-YFWNS73C.jpg
Vanaf drie incidenteel achterop mee http://www.mijnalbum.nl/Foto-USNNUICV.jpg
Vanaf zo´n 5 af en toe zomaar te paard http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTXDVAH8.jpg
en gericht les http://www.mijnalbum.nl/Foto-AGHJP6X8.jpg
Alle bovenstaande heel incidenteel.

Per deze zomervakantie, 7,5 heeft hij regelmatig in het zadel gezeten op zijn eigen paard wat hier geboren is en samen met hem opgroeid http://www.mijnalbum.nl/Foto-NOOPKUSU.jpg Ook dat echter zeer gedoseerd.
Ik ga ervan uit dat hij niet mee gaat op ritten voor hij 10 is en pas mee op meerdaagse vanaf zeg 12.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:27

Ik was 5 of 6 ofzo maar durfde toen nog niet veel stap ging hardt genoeg. Dus minium leeftijd is bij mij ook 7

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:30

ik was 5, maar eigenlijks was de minium leeftijd op de manege 6 maar ik wou toen zo graag :')

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:46

Mijn dochter is 3 en zit regelmatig op mijn fjord. We hebben ook een mini en daar mag ze soms even op zitten. Draven op de fjord vindt ze erg leuk en soms mag ze op hem zitten als ik hem van het land af haal (wel cap op natuurlijk). Ze heeft nu al de grootste plannen (samen naar het strand en in het bos galopperen ;-) ). Ook haalt ze netjes de mini uit het land. Zo schattig die twee samen....

Verder helpt ze met de stal en de verzorging, want dat vind ik minstens zo belangrijk. Ik wil dat ze zich er bewust van is, dat een paard er niet alleen maar is om op te rijden.

Nu groeit mijn dochter op met paarden en dat is natuurlijk toch iets anders.

BTW letters lezen doet mijn dochter nu al dus dat is niet echt een indicatie.... ik denk dat manege-lessen vanaf een jaar of 6/7 het beste zijn, omdat kinderen zich dan beter geconcentreerd kunnen luisteren en handelen.

Overigens was ik pas 11 toen ik begon met lessen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:41

Ik was zelf 7 jaar en mijn zusje begint als het goed is dit jaar ermee, en zij is net 10.

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:57

echt lesjes? een jaar of 7-8

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:07

Ik heb zelf les gegeven aan die jongste kinderen, vond 6 wel jong. Dan gingen ze erop als ze paar dagen 6 waren, maar je merkte dat ze de dingen nog niet zo goed begrepen.
Ik ben zelf begonnen met 8 jaar.
7 of 8 vind ik ook wel een mooie leeftijd. Als ze de dingen maar kunnen begrijpen.

Banani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:24

Het is per kind verschillend, ik ben begonnen toen ik 8 was..
maar er zijn ook kinderen die al beginnen als ze 5 zijn..
ik weet niet..
spelen der wijzen leren, dus misschien is het nog niet eens zo verkeerd om op je 5de al te leren rijden..
als het maar onder begeleiding blijft :o

Loes7s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:05

Zo rond de 7 is inderdaad een mooie leeftijd!

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:37

7 jaar vind ik ongeveer het minimale. Daarvoor ook wel, maar dan meer spelletjes, enzo, en niet zolang. Ik begon op mijn 11de.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:21

Wij hebben een minimumleeftijd van 7.
Puur vanwege het concentratieniveau, een uur lang ergens je aandacht bij is dan echt een hele opgave. En de coördinatie. Sommige kinderen zijn wat vlugger, maar de meeste kids van 7 hebben al een hele kluif aan beugels op maat maken e.d.
Het overwicht op een pony is ook nog ver te zoeken, dus eerder komen ze bij ons echt niet op les.

Eens een keertje op een pony hobbelen of een rondje stappen vind ik wat anders, daar zit niet echt een leeftijdsgrens aan.

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:12

Ik vind 7 of 8 jaar een goede leeftijd om te beginnen. :j

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:26

Ik was 5 toen ik begon, maar denk dat het ook net aan het kind ligt. :)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:23

Bij ons op de manege heb je shetlander lesjes. Geloof dat ze vanaf 3/4 jaar mogen lessen. Denk dat een kind van een half uurtje p.w. nou niet gelijk vergroeid. Het is ook allemaal nog spelenderwijs en de kinderen glunderen soms helemaal. Het zijn echt de mini-shets die ze gebruiken dus 80/90 cm hoog gok ik zo. Als ik kijk naar mijn eigen kinderen de oudste was 11, en de andere gaan nu op de pony van de oudste ook lessen. Die zijn nu 8 en 10 jaar. De middelste gaat echt netjes heeft er nu 2 keer opgezeten, maar doet het leuk. De jongste is veel te onstuimig, hij vind het leuk maar zijn teugels heeft ie op max lengte en zijn handen zweven voor zijn neus. Denk dat elk kind verschillend is en daardoor kan je ook niet echt zeggen welke leeftijd een kind pas kan gaan rijden.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:01

Ik was ongeveer vijf jaar oud en mijn zusje is nu zeven (zit ook op bokt) :P die gaat vanaf volgende week beginnen en zij is zeven jaar.

jumpingxgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:16

Ik was zelf 6 jaar haha ik kon niet wachten maar heb er geen problemen van gehad ofzoo :P

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:32

Ik zou zeggen 6/7 jaar.
Ligt ook erg aan het kind maar als het kind het graag wil, zich enigszins kan concentreren en kan luisteren zou ik 6/7 zeggen.

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:51

Ik was zelf 7 jaar toen ik ben begonnen.
Ik wou al heel graag vanaf me 6e jaar.
Maar de werd via de manege geadviseerd 7 jaar. :)
Vind ik zelf ook een mooie leefdtijd om te beginnen!