Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:59

Maar jij wist eigenlijk al voor je dit topic opende dat het door 'NH gepruts' kwam?

Aparte topictitel dan wel weer...

Overigens ben ik zon doehetzelfprutser. ;)

anneliesdj

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:43

Sul heeft in de openingspost toch wel aangegeven dat dit paard niet alleen in omgang een zombie is maar juist ook in 'zijn eigen tijd'. Ze zegt dat hij niet speelt, sprintjes trekt of bokt, laat zich vreselijk op de kop zitten door andere paarden enz.

Het paard in het filmpje hiervoor is er gewoon een die de kunstjes kent en de eigenaar heeft zo zijn eigen truukjes. Zo heeft hij tijdens die 'zweep-oefeningen' steeds een hand op zijn paard ter geruststelling, das geen zombie, das vertrouwen ;)

Maar Sul zoals ik je al pb'de, ik heb ook zo'n zombie terwijl er nog nooit wat met dat dier gedaan is voor ze bij mij kwam. Zelf heb ik er alleen wat mee gelongeerd dus kan je wel vertellen dat het geen selflearned helplessness is of dat ze gebroken is.
Sommige paarden zijn ook gewoon zo en ik heb ze vaker gezien en mijn ervaring daarbij is dat het vaak bijtrekt als ze ouder worden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:38

anneliesdj schreef:
Zeg Ashkerlon; hadden die mensen uiteindelijk ook door wat ze aan het doen waren?
Ik heb ook eens iets vergelijkbaars gezien, eindigde ook op die manier maar 't volk had niks door en ging gewoon verder.

De jongen die probeerde te longeren had het volgens mij niet echt door. Die was eerder gefrustreerd dat die “rotbok” niet wilde luisteren. De manege-eigenaar is er uiteindelijk wel tussen gekomen en heeft die kerel de opdracht gegeven om de benen van het paardje af te spuiten, omdat de kootholtes rauw waren van de zweepslagen… Ik weet niet wat er daarna nog gebeurd is.

Ik ben ondertussen bezig met mijn cursus te doorbladen…
Misschien dat het interessant om weten is als je verder wil opzoeken, maar het werd het eerst beschreven in de jaren 70 door een of andere Seligman. Verder wordt alles volledig uit de doeken gedaan met dure woorden en dergelijke, maar een echte oplossing wordt niet gegeven. Ze geven wel aan dat helplessness niet optreedt wanneer pijn of ongemak kan ontlopen worden dankzij “een eenvoudig motorisch gedrag”. Komt er dus op neer, als je paard bijvoorbeeld een join-up of een klap kan ontlopen door een pasje opzij te zetten, dan kan het dier opnieuw snappen dat hij controle heeft over de situatie. Als hij daarintegen enkel kan ontsnappen door een honderdtal meters weg te lopen, dan krijg je wel weer helplessness, want dat gedrag vraagt te veel energie… oh… en je kan ook catecholamines gaan toedienen, maar daar heb je waarschijnlijk ook niets aan :+

Dus als het inderdaad neerkomt op een paard met learned helplessness, dan is het aan jouw of aan soortgenoten om het dier te laten inzien dat hij WEL controle heeft over zijn leven. Maar hoe je dat als mens zijnde moet aanpakken? In ieder geval met heel kleine stapjes...
Paar maandjes paard spelen in een kudde zal waarschijnlijk heel veel goed maken.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:14

Ik zou het paard niet in een te grote kudde zetten en zeker niet bij veulens. Wij hebben een pony merrie die in onze kudde helemaal onderaan in rang staat. Nu heeft ze een aantal maanden als gezeldschapspony bij een pony van 30 jaar gestaan en die van ons kreeg ineens praatjes. We herkenden onze eigen pony niet meer. Nu was zij een keer de hoogste in rang. Nu is ze weer terug in onze kudde en staat ze niet meer helemaal onderin rang (onder haar staat, jawel, een bejaarde pony van 29 jaar). Ik zie trouwens vaak dat bejaarden paarden minder fanatiek worden en uit zichzelf de onderste rangorde aannemen. Een veulen zal misbruik gaan maken van de situatie. Het nadeel van een kudde is dat dit paard teveel prikkels krijgt en zich daarvoor nog meer zal gaan afsluiten. Ik zou eerst voor een bejaard maatje gaan en na een tijdje samen met de bejaarde in een kleine kudde plaatsen.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:35

Ik ken een paard die ook gedrag vertoonde die je rustig wat zombie achtig kon noemen.
Deze deed het vooral onder het zadel, ze leek in een eigen wereldje te verdwijnen en de ruiter kreeg dan moeilijk contact met het paard.
Het bleek dat ze atactisch was. Ataxie is vaak ook door een DA moeilijk te herkennen, tenzij ze waggelend de trailer uitlopen.
Bij deze is het pas geconstateerd toen er gericht naar gekeken werd en een echo van hals en rug werd gemaakt. Met gewoon op de straat draven en buigproeven was er niets te zien.
OOk het nooit eens een keer de staart op de rug gooien komt me bekend voor. Het is maar een suggestie,
maar je kunt een paard wel programmeren als je hem in handen hebt, maar niet in vrijheid in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:59

Valori, deze is zeer zeker niet atactisch, bovendien is hij klinisch en rontgenologisch 100% goedgekeurd. Er is ook geen aanleiding om zelfs maar te vermoeden dát hij atactisch zou zijn.
Als je even terugleest en als een paard dus echt "braindead" (learned helplessness) is getraind, is het wel degelijk mogelijk dat ze ook in de wei erbij staan als een compleet statische robot met lege batterijen...
Er zijn geen echo's gemaakt, maar ik weet bijna 100% zeker dat dit echt geen gevalletje van ataxie is. Ik ken de symptomen hiervan maar al te goed en verder is het zo dat hij, nu hij meer beweging krijgt, al meer spieren op de achterhand begint te krijgen en juist bij een paard met ataxie zie je vaak atrofie optreden. Deze groeit alleen maar kwa spieren. Overigens niet alleen op de achterhand....
Ik wist overigens tot dit topic niks over learned helplessness. Weer wat geleerd dus...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:06

hij is dus murf....zo noem ik dat...maar wat je eraan moet doen???geen idee...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:10

Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar vorig jaar kreeg ik hier ook een ápathische 'pony.
Deed niets als suf in een hoekje staan, geen leven in de oogjes alleen een dode blik.Werkelijk nergens kwam een reactie op. ( beestje was toen pas 1.5 )
Zijn weidegenootjes speelden maar hij deed niet mee.
Hij staat twee andere paarden en pas sinds enkele maanden vertoont hij ander gedrag,Heeft weer leven in zijn oogjes en kan soms zelf spelen.
We hebben hem inderdaad lekker paard laten zijn op de wei met vriendjes en veel 1 op 1 aandacht. Kriebelen, fijne plekjes zoeken en hem laten zien dat hij er ook zijn mag. ( klinkt gek,maar werkte wel voor zijn zelfvertrouwen)
de kleinste dingen die hij zelf als iniatief nam werden uitbundig beloont.

Ik hoop dat het met deze ook helemaal goed komt sul, ik denk het wel, maar het kost veel tijd.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:13

Ik denk ook echt dat wat timokyana beschrijft wel eens de weg zou kunnen zijn voor dit paard.
Bij niet dominante paarden in de wei zetten, lekker wat poetsen, maar niets vragen. Dan na een poosje gaat hij denk ik wel met kleine stapjes steeds meer doen, tot zijn kwartje gaat vallen dat hij weer gewoon paard kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:14

Murw is het goeie woord in JanBoerenFluitjestermen, Geerke!!
Hij is echt compleet murw!
Vanmorgen zijn zijn vrouwtje en ik even een relaxed buitenritje wezen maken, beetje stappen door een nog veel te nat bos. Onderweg ging ik bijna denken dat hij stokdoof is, maar dat is ook niet het geval, hij reageert wel degelijk op geluiden...
Vanavond gaat hij weer naar huis, hij loopt nu hier met twee ruinen en een merrie buiten.
Wat ik zopas zo raar vond, is dat mijn ruin hem ging schrapen met de tandjes over de hals en hij het wel toeliet maar niks terugdeed. Ruinemans ging even later hem staan likken, ook dat laat hij toe en hij keek wel wat nieuwsgierig, maar ook weer geen respons.
Omdat de paarden die wij thuis hebben staan, vrij braaf zijn onder elkaar, vonden we het niet verkeerd om hem er lekker bij te zetten. Ze zijn rustig omdat ze elke dag buiten komen.
Permanente weidegang zit er nog niet in, het land is veel te nat en het paard in kwestie is kwa vacht er niet tegen bestand om de kou te trotseren.
Verder wordt hij constant voor het kleinste wissewasje beloond.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:16

Kan hij niet bij jou blijven staan dan?
Jou paarden lijken de super aangewezen paarden hem er wel weer doorheen te krijgen. Ze zijn lief, doen paarden dingen met hem en verstoten hem niet omdat hij het niet doet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:19

zelfs niet reageren op een kriebel van een ander paard? jongens toch... vraag me echt af wat die vorige eigenaar bezielt heeft. had die persoon zelf niet door waar ze mee bezig was?

Zo zie je maar: er is meer dan 1 manier om een dier te mishandelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:20

suleilitha schreef:
Het punt is dat hij de laatste jaren weinig tot nooit met andere paarden heeft gestaan, StillAngel, dus dat is het niet....
Verder zit ik even te denken over wat je bedoelt met negatieve energie overnemen van mensen, wat ik niet uitsluit natuurlijk, alleen ik weet niet of een paard in staat is om energien daadwerkelijk óver te nemen.
Het juiste woord voor zijn karakteromschrijving is denk ik slaafs, en verder is het net of hij als het ware "stemmingsloos" is. Net of het dier geen eigen ik, geen eigen karakter heeft, snap je? Maar eerder een compleet afgerichte automaat is.

Is mogelijk een idee, Ellepel, om hem bij veulen te zetten. Verder is ook zijn bloed onderzocht, ik kan niets bedenken wat niet is onderzocht, hij is helemaal nagekeken. En er is niets gevonden.
Ik heb het altijd een beetje dom gezwam gevonden dat een paard depri zou kunnen zijn maar als ik deze bestudeer heb ik ernstige twijfels.

Zou het kunnen zijn dat dit een slachtoffer is van eindeloos ge-join-up waardoor zijn wil finaal is gebroken? Of zit ik er nu helemaal naast?

Apple, ik weet dat niet alle paarden racend en snorkend de paddocks onveilig maken al heb ik hier wel een paar van die gekken rondlopen die dat dagelijks doen ;)
Maar deze vertrekt helemaal geen spier, hij reageert echt echt echt he-le-maal nergens op!
Voeding ga ik navragen.

Wat klinkt dit sneu zeg! Hoe zit het met het ontwormen? Mijn vroegere paard was erg flegmatiek. Bleek dat hij wormeninfectie had waardoor er echt geen puf in zat, last van zijn buik dus niet echt veel zin in een huppeltje en weinig bloedtoevoer omdat de hoofdslagader naar de organen dus opgezet was. Heb hem op advies van DA (na inwendig onderzoek en bloedonderzoek) 5 keer met ivermectine moeten ontwormen, eerst keer 1 keer met 4 dagen ertussen en daarna met 10 tot 14 dagen ertussen. Hij was daarna compleet veranderd. Vacht, houding en fitheid/frisheid.

Je zou zowiezo zijn bloed op ontstekingen en ook op andere afwijkende zaken kunnen laten onderzoeken als dat nog niet gebeurd is. Ontwormen en 10 tot 14 dagen erna weer met ivermectine om zeker te zijn dat dat niet in de weg zit kan op zich ook helemaal geen kwaad. Wat een sneue puppie ;(
Hoop dat je hem snel weer op een meer vrolijk pad kan krijgen. Een klein jong beetje timide vriendje erbij is inderdaad misschien een goed idee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:21

suleilitha schreef:
Vanavond gaat hij weer naar huis, hij loopt nu hier met twee ruinen en een merrie buiten.
Wat ik zopas zo raar vond, is dat mijn ruin hem ging schrapen met de tandjes over de hals en hij het wel toeliet maar niks terugdeed. Ruinemans ging even later hem staan likken, ook dat laat hij toe en hij keek wel wat nieuwsgierig, maar ook weer geen respons.

Sul, dat is al een respons... Er is een beginnetje, als hij voldoende gelegenheid krijgt komt er wel meer.
Triest verhaal is het weer, heel triest. Helaas heb ik wel beeld bij wat je omschrijft.
In een vriendelijke groep zetten is inderdaad je beste optie, laat hem eerst maar weer leren paard te zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:24

ik denk dat als je het paard echt wilt helpen dat dit paard eens bekeken moet worden door mensen die veel weten van paardengedrag, als eventueel medische/ bloed/ wormen/ pijn in de benen en wat dan ook uitgesloten zijn , bokt is leuk tot op een bepaalde hoogte, maar er wordt veel gespeculeert en met de vinger gewezen, ook al is het enorm leerzaam, maar daar is dit paard niet bij gebaadt.
Rondje langs de oude eigenaren lijkt me ook belangrijk als dat mogelijk is in ieder geval.
Ts, wat wil de huidige eigenaar met dit paard? Wil ze er energie en tijd insteken en dit paard bijv. ook een half jaar land en rust gunnen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:24

Bloed is onderzocht en goedbevonden. Ik ga nog eens even spitten hoe het in het verleden is gegaan met ontwormen, dat zowiezo.
Ik denk dat hij voorlopig overdag maar hier moet staan, maar hij kan hier niet blijven, deze muts moet zelf eigenlijk al inkrimpen want ik heb ook al te veel viervoetertjes. Verder is het wel zo dat onze paarden hem inderdaad gewoon in zijn waarde laten en hem bijvoorbeeld niet bij het hooi wegmeppen.
Bij hem thuis staat hij ook niet alleen, daar zijn een paar ponies maar dat zijn van die brutale aapjes :D
Maar goed, als ze tegen de avond op stal gaan, kunnen ze elkaar in elk geval wel zien daarzo, dus dat vind ik wel prima.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:00

Fijn dat het bloed ok is. Ik denk dat ik hoe dan ook nog wel zo'n minikuurtje ivermectine er tegen aan zou gooien (dus 2 keer met periode van 10 tot 14 dagen ertussen). Better safe than sorry. En dan lekker met lieve vriendjes in een weitje. Ponies zijn natuurlijk erg bijdehand en meestal ook best wel dominant. Hij heeft waarschijnlijk een paar goedige medejongelingen nodig :D

Rode bloedwormen hebben evt moxidinges nodig als ontwormingsmiddel. Misschien mestonderzoek of nog afwisselen met nog een extra kuur er achter aan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:06

Je kunt hem wel leren dat hij wel degelijk wat te vertellen heeft, gaat alleen wel veel tijd in zitten en vergt een heel scherpe blik van degene die met hem aan het werk is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:39

Dit is echt vreselijk zielig.. Ik zit al even mee te lezen ( ben weer bij ;) ) en ik vind veel tips die hier gegeven worden erg goed.

Is er al contact geweest tussen jou en de vorige eigenaresse? Misschien moet je eens vragen hoe hij was toen hij bij haar kwam, daar haal je mogelijk ook veel informatie vandaan. :)

En verder, tja.. Misschien klinkt het heel erg gek, maar misschien moet je er eens een kind (lees penny :D ) op loslaten die een paar middagjes per week tegen hem gaat staan kletsen en aan hem gaat lopen frutten. Misschien leert hij dan dat mensen niet altijd maar van hem willen dat hij iets voor ze doet. Kan misschien een gekke gedachtegang zijn, maar een kind is minder bedreigend dan een volwassene.

Maar is maar een hersenspinseltje van mij hoor ;) Ik vind het erg moeilijk.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:14

ik moest erg lachen om de teksten van kiwiko, maar het is ook echt niet normaal meer dat het zo ver gaat met al die gekke nieuwe oliebol.. arm arm paard....

ik zou hem denk ook proberen met wat jongere rustige paarden op de wei te zetten om een beetje te ontmensen... dit beest is echt gehersenspoelt... die moet leren zichzelf weer te respecteren

hoor mij nou praten, ga er gewoon in mee, alsof ik over een mens praat ipv over een paard. maar hij moet leren weer op eigen benen lopen..

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:10

Sul, nu je er weer bent... hoe is t met deze "Zombie" ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:11

Hoihoi, ik ga er morgen heen. Hij loopt inmiddels in een groep rustige paarden hier in de buurt. Hoe het precies gaat weet ik dus niet, ik heb wel gezien dat ie lekker aankomt in elk geval en al stukken beter loopt.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:28

Heb je ook al eens aan voedingssupplementen gedacht? Er zijn supplementen die je paard wat op kunnen peppen op een natuurlijke manier. Verder veel liefde en aandacht? Het zal tochwel beter worden na verloop van tijd hoop ik.

Kan er ook op het paard gereden worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:11

Topic is al een beetje oud aan het worden, maar even een update. Paard loopt lekker met nog vijf andere paarden op het land en wordt daar twee keer in de week uitgehaald voor licht werk, wat bestaat uit buitenritjes met anderen. Het gaat langzaam aan de goeie kant op, beestje toont meer interesse en begint er echt goed uit te zien!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:13

Da's goed nieuws *\o/*

Nog heel veel tijd en TLC en het komt vast goed!!!