Zelf een rij jasje naaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:33

ooo kicke! Daar gaat hoop tijd in zitten zeg! Ben ook wel benieuwd naar cavalerieoutfit als het af is

Die plastron vind ik niet echt mooi :o maar vind die dingen sowieso niet zo mooi al moet ik ook even een nieuwe bedenken/ontwerpen. Heb nu een simpele van HH

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:44

_Jessie schreef:
Die plastron vind ik niet echt mooi :o maar vind die dingen sowieso niet zo mooi al moet ik ook even een nieuwe bedenken/ontwerpen. Heb nu een simpele van HH

ik vind alleen die bovenkant mooi, dat hij zeg maar van onder naar boven en terug gaat door een lusje zodat je ruches krijgt :)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:49

Mijn moeder heeft voor mij een geweldig jasje gemaakt. De stof heb ik zelf uitgezocht. Ben nogal fan van glanzend en paars. De stof is zwart glanzend met een doffe streep er doorheen. Kraagje, klepjes van de zakjes en band achterop de rug is paars velours.
Heb 2 splitten achterin omdat ik dan niet op mijn jasje ga zitten.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn moeder heeft een oud rijjasje gebruikt voor de juiste maten en heeft hier en daar
wat aanpassingen gemaakt. wilde namelijk wat langere mouwen en wat langer
model welke over de kont valt.

heb zelf op de cap, een stukje paars velours gemaakt wat anders zilver was.
Zo combineert het mooi (mijn smaak dan) met het jasje)
In het volgende buitenseizoen maken de zwarte laarzen plaats voor donkerbruine.

Niet dat ze dit ooit leest (ze weet niet eens hoe een computer aan moet) maar MAMA bedankt!!

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:54

Gaaf gedaan hoor, en subtiel dat paars erin verwerkt! Misschien kun je zelfs aan je dekje een paars randje zetten! Helemaal matchy matchy! :D
(op de fotos is het niet echt duidelijk te zien maar heb je misschien een goed foto van de achterkant?)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:56

ja dat ben ik met je eens. vind dit wel gaaf! maar nog niet een idee hoe die in elkaar zit
http://www.equifashion.nl/website/files ... 20PAGE.jpg

Ik hou van paars! vind zo'n band op de rug ook altijd wel mooi.
en inderdaad een paars koort op je dekje zetten! Ik heb een zilvere bij mn grijze jasje

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:58

_Jessie schreef:
ja dat ben ik met je eens. vind dit wel gaaf! maar nog niet een idee hoe die in elkaar zit

en inderdaad een paars koort op je dekje zetten! Ik heb een zilvere bij mn grijze jasje

jij kiest wel een lekkere moeilijke uit:P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:01

_Jessie schreef:

die plastron heb ik, die kun je gewoon zo kopen, maar zelf maken is waarschijnlijk goedkoper ;) is gewoon 'geplooide' stof, super makkelijk aan te doen, zit meteen goed.

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:02

lieveislief schreef:
(...)
en dit is voor carnaval of voor je werk ofzo? (aangezien je in rotterdam woont denk ik niet dat het voor carnaval is)

Och, ik ben in Brabant geboren dus zo gek zou dat niet zijn. Ik heb alleen niks met carnaval. Mijn ouders komen er oorspronkelijk niet vandaan en dan blijf je toch import, hè? Ik doe aan re-enactment / levende geschiedenis. Kortom: het uitbeelden van historische gebeurtenissen/veldslagen en het laten zien hoe het leven vroeger was. Ik focus me daarbij op Bourgondië aan het eind van de 15e eeuw en op Nederlandse huzaren in 1815.

Ik heb nu min of meer het exercitietenue. Dat werd tijdens trainingen gedragen. Het donjerblauwe staljasje op de eerste foto is geleend, ik ben nu bezig om er een voor mezelf te maken. Op de foto eronder heeft degene met de vlag in zijn handen het veldtenue aan. Dat is een stuk imposanter, ga ik maken zodra ik het donkerblauwe staljasje af heb. Daarna komt het het nog imposantere groot tenue met een extra jasje wat nonchalant op de schouder gedragen wordt en een lichtblauwe broek. Verder zijn er nog wat kledingstukken zoals een witte broek voor bij het erg simpele staltenue, blauw kieltje om de dolman, het mooie lichtblauwe jasje tijdens het op- en afzadelen schoon te houden, een grote winterjas, wat hemden en zo voort. Voorlopig ben ik dus nog wel bezig, en dat is alleen al voor 1815!

Verder moet ik nog wat maken om versleten spullen voor middeleeuws reenactment te vervangen. Het idee voor het 18e eeuwse rijjasje kwam eigenlijk omdat ik geen mooi, betaalbaar herenrijjasje vond. Helaas vonden ze het op mijn manege ietwat overdreven om met zo'n jasje F-proefjes te gaan rijden dus is het wat op de achtergrond geraakt. Gelukkig kwam ik vlak daarna wel een leuk jasje tegen, in de uitverkoop/tentenkamp nog wel!

Slag bij Waterloo 2011
(Foto's van Phil Thomason, http://www.thomason-photography.net)
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Alecks op 11-01-12 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:05

Ik maak het mezelf graag moeilijk :Y) vervelende eigenschap haha

loulou heb je misschien wat meer foto's van de plastron? kon alleen die ene foto vinden

oeh re-enanctment leuk! :D Maar wauw die outfits zeg! Mooi! Hoe doe je dat voor paard?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:08

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:09

ow zo ik ben scheel :o dank u hahaha

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:11

ik vind het leuk maar doe mij maar mn arabische outfit en showhalster :D:P
Denk ook niet dat Duc zo vrolijk word als ik met een zwaard op zn rug ga rijden haha
wel een mooie plastron!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:18

Die plastron word project 2, mijn oma gaat van de week stof halen en dan kan ik weer verder knutselen, erg makkelijk te maken trouwens :j

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:19

Afbeelding

Ja een hele simpele is zo gemaakt!

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:19

_Jessie schreef:
(...)oeh re-enanctment leuk! :D Maar wauw die outfits zeg! Mooi! Hoe doe je dat voor paard?

Vergeleken met een jasje is een sjabrak erg eenvoudig in elkaar te zetten. Er gaat alleen wat stof (en twee schapevachtjes) in zitten. Ik had het geluk dat ik de mijne al half inelkaar gezet van een oud-lid van de vereniging over kon nemen. Omdat de historische zadels die de huzaren toen gebruikten niet al te vriendelijk voor de paarderuggen zijn en gebruiken we daar wat moderners voor. En er zijn mensen die juiste hoofdstellen en beugelriemen (en beugels) maken.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:21

Ja ik denk dat ik ook maar weer eens stofjes uit ga zoeken. alleen jammer dat de markt hier op donderdag is en dan zit ik gewoon op werk.
Denk alleen dat die plastron mooier valt als je een satijn gebruikt dan een katoen? heb al genoeg glimmers en plastron hoeft niet zo heel opzichtig hehe

wat onwijs leuk om te zien en te doen Alec! vrienden van mij doen het op middeleeuws gebied rond 1300 geloof ik :j

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:24

lieveislief schreef:
Afbeelding

Ja een hele simpele is zo gemaakt!

Maar die zijn dan weer net niet mooi :') :=

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:25

nee mja wel makkelijk te maken :P

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:38

Denk dat je voor zo'n sliert niet eens achter de naaimachine hoeft te kruipen, gewoon een strook afknippen, knopen en voilá :P

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:40

ik heb nu ook zo'n sliert...vind het maar een onding :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:52

Oh die gene die je zelf moet knopen vind ik echt ondingen. :=
Deze van angeliquer @ bokt vind ik ook erg leuk!
(site die er achter linkt is haar site)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:54

Zoiets heb ik nou ook zelf gemaakt :j

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:55

die vind ik nogal tegenvallen voor de prijs:P sorry als ik iemand beledig!:P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:00

Ben het met je eens hoor, maar die van ooteman vind ik ook behoorlijk tegenvallen. :=
Ik bedoel, dat is ook maar een lapje stof even goed uitleggen paar punten met kleine steekjes vast zetten zodat het geplooid blijft wat hotfix steentjes erop plakken en klaar is kees. Zelfs mijn moeder vond dat er makkelijk uit zien. :+

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:01

is ook best makkelijk! en kost denk in totaal 5 euro!:P ik maak er ook wel eentje voor 50 euro hoor:P