Gewicht ruiter; wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Gewicht ruiter; wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:36

Yamcha schreef:
Sorry barmat, maar dan pak je imo gewoon de richtlijn die jou het beste uitkomt Lachen
Overigens heb jij een tinker en mag je niet meer dan 12 - 13% wegen van het eigen gewicht van je paard. Ik snap dus werkelijk niet wat je met percentages van 15 en 20 doet, want die zijn op jou niet van toepassing. Kijk even bij http://www.buitenzinnig.nl koudbloed 1.

Als je een tinker hebt van het gewicht wat in dat overzicht vermeld staat bij koudbloed I zou ik er inderdaad geen zware ruiter op zetten, een tinker van dat gewicht heeft zwaar overgewicht. 450 - 650 kilo is een meer reeel gewicht voor de gemiddelde tinker, afhankelijk van de maat en het type.
Bovendien zie ik totaal niet in waarom een koudbloed maar 12 - 13% van zijn eigen gewicht zou mogen dragen. Over het algemeen zijn ze toch een stuk korter in de rug, en hebben veel meer bot- en spiermassa. Daarbij zal het ruitergewicht bij een breed compact paard over een relatief groter oppervlak verdeeld worden, wat minder druk oplevert.

Yamcha, jij verklaart het verschil in het percentage 'veilig' gewicht aan de hand van bouw, ruglengte, massa etc.. Een shet en een Ijslander zijn inderdaad compacter dan een haflinger, en ik geloof ook zeker dat de bot- en spiermassa relatief groter is bij die paarden dan bij haflingers, maar dat verklaart voor mij nog steeds niet de percentages voor koudbloeden.
Het gemiddelde koudbloedras heeft een kortere en bredere rug, en meer bot- en spiermassa dan de gemiddelde haflinger. Ik zou bijna denken dat ze daar in die tabel meer uitgaan van 'model fries' dan koudbloed (overigens is een fries geen koudbloed). Die kunnen inderdaad minder dragen, in verhouding langere rug en meestal een vrij week middenstuk.
Ik heb een licht type tinker, een Grai, wat de meer lang gelijnde en hoogbenigere variant is. Toch is zijn rug in verhouding een stuk korter en breder dan de gemiddelde warmbloed, qua botmassa is hij aanzienlijk zwaarder (pijpomvang is ca. 25 cm, fors voor een paard van 1.56, een warmbloed van die hoogte zou er met dezelfde pijomvang belachelijk uitzien) en ook is hij forser bespierd van nature. Bij de meeste tinkers, de meesten zijn van het cob type wat zwaarder en compacter is, zal dit in verhouding nog meer zijn.
Kortom, ik heb echt geen idee waar ze die percentages voor koudbloeden vandaan halen.

Een tijd geleden stond er (volgens mij ook hier op bokt) een stukje over de belasting van paarden met een bepaald ruitergewicht. Ik geloof dat ze daarbij zelfs paarden tot 25% van hun eigen gewicht lieten dragen, de uitkomst daarvan was dat paarden die dat gewicht moesten dragen snel last hadden van spierverzuring, koudbloeden deden het echter wel beter dan warmbloeden, die hadden er minder snel last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:39

Als even bij mijn vorige berichten kijkt, zie je dat ik dat dus ook niet snap. Ik heb een mailtje naar de mensen van buitenzinnig gestuurd, en gevraagd om een verklaring... ik wacht die even af Lachen

Ik geloof zonder meer dat de koudbloeden het beter deden dan de warmbloeden, de botdichthied is hoger, en de dikte van de botten ook...
Idd is een Fries geen koudbloed, en mag je ze nauwelijks belasten Scheve mond
Als ze op die site uitgaan van een Fries bij koudbloed 1 zou dat imo wel een blunder zijn ja...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 06:05

[***] schreef:
Heb de link van buitenzinnig eens bekeken omdat ik toch wel nieuwsgierig was, maar waaronder zou mijn knollenbeest horen? Haflinger?

Het is een uhm .. goed gebouwde ( Clown niet te dik, denk ik toch niet.. nu nog niet.. Tong uitsteken) New Forest van 1.45m.

Heb geen recente onbereden foto's, deze staat ook op pagina 1:
http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpg

Maar ik moet zeggen dat ik vind dat hij er op die foto's zo smalletjes uitziet Huilen van het lachen

Deze pony is zeker niet te dik, absoluut niet, hij ziet er prima uit! Ik denk dat je hem inderdaad in de categorie kleine haflinger kan scharen wat betreft gewichtstabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:24

Ik heb een mailtje teruggekregen, ZONDER een duidelijke verklaring wat nu koudbloedtype 1 is. Dus nogmaals gevraagd Lachen

De laag geschatte gewichten konden verklaard worden uit het feit dat er heel veel paarden in Nederland zijn met overgewicht, en bij het berekenen van de maximale belasting moet je (uiteraard) uitgaan van een gezond gewicht zonder overgewicht.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:40

Maar dat zou dan betekenen dat alleen de koudbloeden overgewicht hebben?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:43

Vind het maar een wazige richtlijn Ja
Ik denk dan maar; je kunt niet alle beesten over 1 kam scheren Ja

Ieder geval is anders, en de kundigheid van de ruiter maakt ook een wereld van verschil!

SoYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:44

Hallo,

Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? Als het zo is hoor ik het graag Knipoog.

Afbeelding

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:45

Daar is een centraal topic voor Lachen!

SoYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:46

Neroo schreef:
Daar is een centraal topic voor Lachen!

Zou je me de link willen geven?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:50

Diablo schreef:
Maar dat zou dan betekenen dat alleen de koudbloeden overgewicht hebben?
Nope, dat betekent dat heel veel paarden overgewicht hebben.

B.v. een KWPN van 1,65 wordt vaak op 600 kg geschat, terwijl het dier zonder overgewicht hoogstens 500 -530 kg zou wegen...
En bij een mens is overgewicht hoogstens een kilo of 10, 20, 30. Bij paarden heb je het al gauw over 50 tot 100 kilo, en dat geeft heel andere cijfers, natuurlijk Knipoog
Bij een paard die op een goed gewicht zit zonder overgewicht is het normaal als je die ribben iets kunt zien in de zon... veel mensen weten dat niet eens.

Maar het houdt (helaas) niet op bij de paarden, veel honden en katten zijn ook véél te dik.
Voorbeeld, ik heb een Duitse Herder reu. Mijn hond weegt 45 kilo, en hij mag iets afvallen. En mijn hond heeft een stokmaat van 70 cm, en hij is redelijk breed ook...

Ik ken ook iemand, die heeft ook een DH, en dat beest weegt over de 50 kg! imo is ie dus véél te dik, maar... volgens haar is mijn hond te dun. Maar als je de hond voelt, voel je het vet overal zitten... en het dier weigert soms eten. En als een hond eten gaat weigeren, heb je m echt teveel gegeven...

Waarmee ik maar wil zeggen: de kijk van mensen op wat normaal is, verandert ook... een goed gewicht wordt te mager gevonden. Is bij honden en katten zo, en bij paarden ook Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-08 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:52

Hm interessant!
Dat wist ik helemaal niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:58

Mijn DA vertelde het me Lachen

We waren er een tijdje terug voor zijn inentingen, en toen wogen we hem. Ik was redelijk in shock, omdat hij "maar" 45 kg woog, ik vond dat erg weinig voor zo'n grote hond. De DA was blij met zijn gewicht, en vindt dat hij nog een kilo of 3 mag afvallen, maar hij zegt dat het overgrote deel van de huisdieren (inclusief paarden) echt te zwaar is... sommige zelfs veel te zwaar.

Ik schrok er ook van. Vooral toen hij vertelde dat een normaal gewicht voor een volwassen htk-kat 3 kg is... veel katten zijn veel zwaarder....

(foto's van de hond in profiel als je hem wilt zien, kun je ook zien dat ie écht niet te mager is).

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:00

Mooi hond Ja!

Ik ga is kijken bij mijn pony, met zijn wintervacht nu is het nogal moeilijk te zien *LOL*
Maar als ie uitgehaard is, of ik zijn ribben kan zien in de zon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:06

Senks!!!
Bij mijn hond kan je het niet zien, maar wel voelen Ja alleen niet goed Bloos maar er moet ook nog wat af...

Je hebt ook van die plaatjes, moet je maar eens aan je DA vragen, die heeft ze wel, daar staat precies op wat te mager, veel te mager, goed, en te dik is... daarmee kan je goed leren kijken.

Maar mijn DA kijkt bij paarden ook naar de kont Haha!
Als ze bovenop zo'n kuiltje hebben (zie je wel veel bij haflingers) zijn ze te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:17

Aanvulling op mijn vorige post:

Gewicht
Je kunt op verschillende manieren zien of voelen of een paard te dik of te dun is. Bekijk het silhouet van achteren of voel aan de ribben. Bij een paard op gewicht kun je de ribben net zien, en gemakkelijk met de vlakke hand voelen. Daarnaast is de hals mooi soepel en de ruggengraat het hoogste punt van de rug Lachen

Voor een optimale gezondheid is het van belang dat je paard niet te dun is, maar ook zeker niet te dik.
Voor het bepalen van het gewicht kun je gebruik maken van een weegschaal (bijvoorbeeld bij je dierenarts) of een speciaal gewichtsmeetlint. Daarnaast is het belangrijk om ook een conditiescore te doen, want de kilo’s zeggen niet altijd alles. Je kunt ook het verpercentage laten uitrekenen door je DA, dat zegt ook best veel Lachen

Mijn paard is te dik
(vet op ribben, nek en billen)
Als een paard dikker wordt en vet gaat opslaan, betekent dit dat het meer energie binnen krijgt via de voeding dan het werkelijk nodig heeft.

Wat kan ik doen?
Geef jouw paard minder krachtvoer. Of voer een krachtvoer met een lagere energiewaarde. Krijgt je paard ook volop weidegang, probeer dit dan te beperken en zorg ervoor dat je paard meer beweegt. Wees terughoudend met afvallen als jouw merrie drachtig is.

Mijn paard is te dun
(ribben en heupbotten te zien)
Als een paard dunner wordt, betekent dit dat het meer energie verbruikt dan het via de voeding binnenkrijgt. Het is van belang te achterhalen waarom het paard dunner wordt. Laat bijvoorbeeld de dierenarts je paard nakijken op wormen of gebitsproblemen.

Wat kan ik doen?
Als je paard helemaal geen lichamelijk afwijkingen heeft, dan is het aan te raden je paard meer voer te gaan geven. Geef je paard meer of constant hooi en/of zorg voor (extra) weidegang. Daarnaast kun je ook wat meer krachtvoer gaan geven of een krachtvoer waar meer energie in zit dan het huidige voer.
Is je paard alleen dun aan de flanken of heeft het een opgetrokken buik, maar de ribben zijn niet te zien? Dan is je paard niet te dun, maar krijgt het te weinig ruwvoer. Geef je paard in dit geval meer hooi en/of (extra) weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:24

Laten we stellen dat mijn paardje 400-450 kilo weegt (precies weet ik het niet, maar dat lijkt me een redelijke schatting voor een erg smalle NRPS'er van 1.56, correct me if I'm wrong).

In dat geval zou 'ie volgens de 20% regel 80 tot 90 kilo mogen dragen... No way dat dat er op komt!

15% is 60-67.5 kilo, dat komt wel in de buurt van wat we als max. aanhouden. Mijn moeder zit net over de 60 kilo (61-62) en als max. gewicht hebben we besloten 65 kilo aan te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:31

NRPS mag nooit geen 20% dragen Nouks... da´s echt veel te veel! 't Is geen IJslander! Bloos!
(je moet even kijken op www.buitenzinnig.nl, daar staan iig voor de warmbloeden heel zinnige percentages op)
Ik zou het zelf op 12 - 15% houden, en ik blijf liever aan de lage kant... Ach gut
Elk type paard heeft z'n eigen percentages, een IJslander kan bv. veel meer gewicht dragen dan een KWPN-er....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:35

Yamcha schreef:
NRPS mag nooit geen 20% dragen [***]... da´s echt veel te veel! 't Is geen IJslander! Bloos!
(je moet even kijken op http://www.buitenzinnig.nl, daar staan iig voor de warmbloeden heel zinnige percentages op)
Ik zou het zelf op 12 - 15% houden, en ik blijf liever aan de lage kant... Ach gut
Elk type paard heeft z'n eigen percentages, een IJslander kan bv. veel meer gewicht dragen dan een KWPN-er....

Waarom denk je dat ik zeg dat 80-90 kilo ammenooitniet op mijn paardje komt? Tong uitsteken

Zal de website eens bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:53

Hihi jij bent heel verstandig!!

De tabel op de website is iig voor warmbloeden wel kloppend Ja

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:55

Nero heeft geen kuiltje , maar wel een vrij ronde ribbenkast, ruggengraat zal net het hoogste punt zijn Ja

Verder heeft ie wel een dikke nek Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:01

Klinkt goed! Je moet de bouw idd wel meenemen, een paard met heel ronde ribben oogt soms dikker dan hij is... als de ruggengraat het hoogste punt is, is het netjes!

Dikke nek is een gevolg van op een goeie manier trainen, als ie veel spieren bovenin en in het midden van de nek heeft, is dat alleen maar goed Lachen

Je moet idd straks als het winterhaar er helemaal af is, ff kijken naar de ribben... volgens mij mag Nero iets afvallen (heb ff in je ITP topic gekeken) maar hij is niet erg te dik Lachen ik vind hem er mooi uitzien Lachen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:07

Ik vind hem knap Haha!

Maar dat vind ik al.

Ja, hij ziet er erg goed uit... Straks lekker spiertjes op zijn kont en op zijn buik.... en dan is het helemaal een knappe kerel Kwijl

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:09

Goed, laat ik eens een poging doen om weer on topic te gaan.

Ik heb overgewicht, dat heb ik al jaren en aangezien ik de 40 gepasseerd ben en al heel lang heel bewust met mijn eten omga, heb ik niet de illusie dat ik ooit nog slank zal worden. Ja een hongerdieet zou best een keer lukken (ik heb ze allemaal al eens geprobeerd) maar blijvend afvallen? nee, dat is niet realistisch.

Wat ik wel doe?
Bij de aanschaf van mijn paard heb ik gelet op een sterk ras (tinker dus) en een goede bouw; een korte, niet-weke rug.
Mijn zadel is super goed passend gemaakt, met rijden ben ik er vooral op gericht om hem ontspannen over de rug te krijgen, besteed ik veel aandacht aan rechtrichten en zelf ook recht zitten en ik gebruik altijd een opstapje, ookal is mijn tinker maar 1.45.(voor wie over de maat begint: ik ben zelf ook maar 1.64)
Vooral dat opstapje zouden veel meer mensen moeten doen. Gelukkig is het op onze huidige manege doodnormaal; op onze vorige vereniging werd ik erom uitgelachen.