Yamcha schreef:Sorry barmat, maar dan pak je imo gewoon de richtlijn die jou het beste uitkomt
Overigens heb jij een tinker en mag je niet meer dan 12 - 13% wegen van het eigen gewicht van je paard. Ik snap dus werkelijk niet wat je met percentages van 15 en 20 doet, want die zijn op jou niet van toepassing. Kijk even bij http://www.buitenzinnig.nl koudbloed 1.
Als je een tinker hebt van het gewicht wat in dat overzicht vermeld staat bij koudbloed I zou ik er inderdaad geen zware ruiter op zetten, een tinker van dat gewicht heeft zwaar overgewicht. 450 - 650 kilo is een meer reeel gewicht voor de gemiddelde tinker, afhankelijk van de maat en het type.
Bovendien zie ik totaal niet in waarom een koudbloed maar 12 - 13% van zijn eigen gewicht zou mogen dragen. Over het algemeen zijn ze toch een stuk korter in de rug, en hebben veel meer bot- en spiermassa. Daarbij zal het ruitergewicht bij een breed compact paard over een relatief groter oppervlak verdeeld worden, wat minder druk oplevert.
Yamcha, jij verklaart het verschil in het percentage 'veilig' gewicht aan de hand van bouw, ruglengte, massa etc.. Een shet en een Ijslander zijn inderdaad compacter dan een haflinger, en ik geloof ook zeker dat de bot- en spiermassa relatief groter is bij die paarden dan bij haflingers, maar dat verklaart voor mij nog steeds niet de percentages voor koudbloeden.
Het gemiddelde koudbloedras heeft een kortere en bredere rug, en meer bot- en spiermassa dan de gemiddelde haflinger. Ik zou bijna denken dat ze daar in die tabel meer uitgaan van 'model fries' dan koudbloed (overigens is een fries geen koudbloed). Die kunnen inderdaad minder dragen, in verhouding langere rug en meestal een vrij week middenstuk.
Ik heb een licht type tinker, een Grai, wat de meer lang gelijnde en hoogbenigere variant is. Toch is zijn rug in verhouding een stuk korter en breder dan de gemiddelde warmbloed, qua botmassa is hij aanzienlijk zwaarder (pijpomvang is ca. 25 cm, fors voor een paard van 1.56, een warmbloed van die hoogte zou er met dezelfde pijomvang belachelijk uitzien) en ook is hij forser bespierd van nature. Bij de meeste tinkers, de meesten zijn van het cob type wat zwaarder en compacter is, zal dit in verhouding nog meer zijn.
Kortom, ik heb echt geen idee waar ze die percentages voor koudbloeden vandaan halen.
Een tijd geleden stond er (volgens mij ook hier op bokt) een stukje over de belasting van paarden met een bepaald ruitergewicht. Ik geloof dat ze daarbij zelfs paarden tot 25% van hun eigen gewicht lieten dragen, de uitkomst daarvan was dat paarden die dat gewicht moesten dragen snel last hadden van spierverzuring, koudbloeden deden het echter wel beter dan warmbloeden, die hadden er minder snel last van.

niet te dik, denk ik toch niet.. nu nog niet..
) New Forest van 1.45m.

.

maar er moet ook nog wat af...