Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:57

.
Huertecilla schreef:
ijong17 schreef:
Dom en onverantwoord, .... zelfs Anky kan van d'r paard vallen, een paard is onberekenbaar, daar moet je altijd rekening mee houden.

Ik neem aan dat je dat dus ´dom en onverantwoord´ roept als je op de tribune zit en Anky een kür rijdt?!

Overigens is Anky voor sommigen een schoolvoorbeeld van hoe het níet moet mbt paard beleren/ zadelvaste zit en dat zij wel eens van haar stuiterende paard klettert dáárvan een voorbeeld Haha!

Dat is echter allemaal wéér niet het topic. Het gaat er niet om of die valhelm wel of niet zibvol of verstandig is. De bovenwettelijke bemoeizicht van moraalridders is het topic Pling

Ik zal eens een andere stelling in het kippenhok gooien: De kans dat iemand geen paard hoort te rijden is rechtevenredig met de maten van bovenwettelijke bemoeizucht naar anderen over het dragen van een valhelm.
De onderbouwing van mijn stelling:
- als je niet situationeel afhankelijk kan denken hoor je niet op een paard
- als je denkt dat een paard een onvoorspelbaar vluchtdier is hoor je niet op een paard
- als je geen relativerend begríp van paardrijden hebt hoor je niet op een paard

Whoosh!

Dan nu mijn voornemen voor 2008:
- GELIJK de rode knop voor iedereen die off-topic over de valhelm begint

In de werelijke werel heb ik er NUL problemen mee hier. Aan míj wordt juist wel eens gevraagd (héél keurig en daadwerkelijk belangstellend trouwens) waarom ik soms wél een valhelm op heb Go jij! Go jij!
In NL zou ik waarschijnlijk daarover nog een tweede voornemen hebben Duivel maar dat is een slecht en schokkend voorbeeld voor de meelezende minder- en meerjarige pennies dus autocensureer ik.
hc

HC!!! Super bezig!!!!

Ik mag jou wel

Overigens ben ik het volledig eens met je nieuwe stelling...

Imo is iets wat je niet kunt doen zónder cap, ook niet veilig met... tja, ik draag er ook geen, bewust, omdat als ik zou vallen, ik beter doorrol zonder cap, als met.
Wat daadwerkelijk de kans op nekletsel verkleint. De klap op mijn nek en schouders is minder hard zonder dat zware ding op mijn hoofd...

Hoe dan ook, ik ben het volledig met je eens.

Of iemand een cap opzet, is eigen keuze, en niet iets waar een ander zich mee hoort te bemoeien

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:58

Huertecilla schreef:
Je hoort nl. altijd en overal vlot en veilig van twee kanten van je paard af te kunnen.
Verder lig ik er niet gelijk af als mijn paard een schrikmeter opzij spingt. Als je fysiek niet capabel of vaardig bent hoor je niet buiten de bak.

Oh, dus daarom zit je zoontje met z'n enkeltjes vast gestript in klitteband?! Verward Frusty
Verder over het buitenrijden. Dat mogen we hier in Nederland. Dus zie ik ook niet in welk recht jij hebt om te zeggen dat iemand dat niet mag. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:08

Margreth schreef:
Rook je, of rijd je zonder bodyprotector (op je profiel te zien dat je er geen draagt Duivel )?

Nog leuker: ´heb je overgewicht en zit je met dat overgewicht ook nog te paard?´

Dan ben je én een gezondheidsrisico voor jezelf en je paard én niet optimaal lichamelijk voorbereid dus minder veilig dan je zou kunnen zijn.
Tikje verdergaand dan wel/geen harde pet en toch een taboe Knipoog

@Shalbo
Het wettelijke aspect legt de vinger op de zere plek; de ruiterij is zelf haar eigen probleem.
Voor de óverheid is het een probleem onder haar verantwoordelijkheid dat de ruiterij de niet-ruiters in het verkeer gevaar brengen.
Wat mensen privé uitspoken heeft ze heel beperkt grip op. Het keukentrapje is nog steeds veel ´gevaarlijker´ dan het paard en toch kan de overheid huisvrouwen(m/v) niet verplichten een helm op te zetten en een veiligheidslijn te gebruiken Knipoog
Wanneer je de hoofdletselschade op privéterrein uit de statistieken haalt is het verkeersprobleem groter. De aard van dat verkeersprobleem geeft gelijk aan dat de ruiterij een probleem heeft met kennis, kunde en vaardigheid. Dit probleem heeft uiteraard dezelfde invloed op de ongevallen op privé-terrein.

In Jip&Janneke taal; een valhelm bedekt het probleem. Er zit niet genoeg ónder die helm aan kennis, kunde en vaardigheid.
Wil je dat écht adresseren, dan heb je een serieus probleem omdat het modale niveau ernstig laag is. Voorlichting is hierdoor gedoemd te falen: de voorwaardes ontbreken.
Wederom is de enige oplossing een algemeen verbod met een vergunningssyteem. Vergelijkbaar met grote, potentieel gevaarlijke honden hier in Spanje; het is verboden zo´n hond te houden tenzij jij aantoont voor een vergunning in aanmerking te komen.

Die valhelm is dus helemaal de hoofdzaak niet Go jij! Go jij!

hc

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:10

avaluna schreef:
Ziektekosten betalen we allemaal aan mee dus ik kom ook nog eens op voor mijn eigen geld Knipoog

Vind het een beetje onzin, als mij wat gebeurd, betaal nog steeds maandelijks mijn eigen ziekenfonds hoor.[/quote] '

Als ik nooit aanspraak maak op m'n verzekering en jij wel omdat je met ernstig hersenletsel in het zh komt, dan betaal ik toch echt wel een deel van de kosten hoor!
Jij kan nooit je hele ziekenhuis verblijf betalen met dat geld wat jij aan ziekenfonds betaald...[/quote]

Precies helemaal mee eens, maar ja sommigen hier...[/quote]
Eet jij wel eens bij MC D? Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:18

Een cap is om je hersens te beschermen. Een belangrijk orgaan. Maar voor sommigen dus niet.

Huertecilla

Yamcha schreef:
Imo is iets wat je niet kunt doen zónder cap, ook niet veilig met...

Vergeet mijn hoogst eigen relativiveiligheidstheorie niet; een veiliger gevoel leidt tot onveiliger gedrag.

Voorbeeld; veel ruiters zullen zonder helm niet springen, mét wel en lopen hierdoor met helm meer kans op serieuze letselschade.
Dit is hetzelfde als met een doos vol zichtbaarheidsmeuk opgetuigd in het donker op de weg gaan rijden. Vermeend veilig is levensgevaarlijk.

hc

Asciugamano

PattyOosten schreef:
Huertecilla schreef:
Ik zal eens een andere stelling in het kippenhok gooien: De kans dat iemand geen paard hoort te rijden is rechtevenredig met de maten van bovenwettelijke bemoeizucht naar anderen over het dragen van een valhelm.
De onderbouwing van mijn stelling:
- als je niet situationeel afhankelijk kan denken hoor je niet op een paard
- als je denkt dat een paard een onvoorspelbaar vluchtdier is hoor je niet op een paard
- als je geen relativerend begríp van paardrijden hebt hoor je niet op een paard
hc

En jou zoontje van een jaar of vijf(?) heeft dit relativerend begrip? Kom nou toch. Toen ik als vijfjarige op een shetje stapte kon ik die woorden nog niet eens uitspreken, laat staan dat ik relativerend begrip op kon brengen Clown . Ik vond het gewoon lieve beestjes. En ja, ik had een ouderwets capje op.
Een paard is in sommige situaties wel een vluchtdier. Ze reageren instinctief. Ik zit vlak naast Schiphol, en als ik lekker aan het rijden ben, en er crasht een vliegtuig, weet ik zeker dat we aan de haal gaan, natuurlijk ook omdat IK daar zelf van schrik, maar wie niet? Heb jij nou echt het idee dat jou paard in die situatie braaf op de plaats blijft?

Ieder paard schrikt en reageert.
Maar ik durf rustig beweren dat mijn paard niet aan de haal gaat. Nooit. Daarom draag ik geen cap.
Mijn andere paard is een ander verhaal. Mocht ik daarmee spannende dingen gaan doen, zou ik eerder een cap op zetten.
M.a.w; ik denk dat ik het kan bepalen en ben blij dat ik dat mag! Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:20

Shalbo schreef:
Overigens snap ik je uitleg wel over de wettelijke verplichting. Duidelijk. Stom eigenlijk dat je op eigen terrein bij wijze van spreken mag doen en laten wat je wilt.

Helemaal niet stom! Gelukkig is dat zo! Lees nog eens wat je zelf schrijft!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:22

sflj schreef:
Maar ik durf rustig beweren dat mijn paard niet aan de haal gaat. Nooit. Daarom draag ik geen cap

Je hebt een dood of een houten paard.... Ach gut

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:25

sflj schreef:
Maar ik durf rustig beweren dat mijn paard niet aan de haal gaat. Nooit. Daarom draag ik geen cap.
Mijn andere paard is een ander verhaal. Mocht ik daarmee spannende dingen gaan doen, zou ik eerder een cap op zetten.

De spannnende dingen kun je alleen niet altijd voorspellen, dus daarom heb ik altijd mijn cap op. Hc, ik wil toch eigenlijk nog wel een reactie op mijn berichtje op de vorige pagina...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:25

slimmerik schreef:
sflj schreef:
Maar ik durf rustig beweren dat mijn paard niet aan de haal gaat. Nooit. Daarom draag ik geen cap

Je hebt een dood of een houten paard.... Ach gut

Haha, vraag maar aan mensen die haar kennen hoe ze is! Ze is overgevoelig, extreem nerveus, hyper, kan bijna niet stilstaan enz.
Toch vertrouw ik haar en zij mij en juist omdat ik weet hoe ze is, weet ik precies hoe ze in welke omstandigheid reageert!
Mijn andere paard is de rust zelve, schrikt zelden en reageert er dan bijna nooit op. Juist op dat paard ben ik extra op m'n hoede!
Mag jij raden waarom! Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:26

slimmerik schreef:
Een cap is om je hersens te beschermen. Een belangrijk orgaan. Maar voor sommigen dus niet.

Voor sommigen is het orgaan wat tot complexe beslissingen in staat is, perspectief bevat en begrip vormt.
Je kan je afvragen of een orgaan wat hier niet toe in staat is, wat geen situationeel onderscheidt kan maken, wel beschermd moet worden Ach gut

Zo; nu zijn er van twee kanten stekeligheden opgemerkt dus dat kan weer achterwege blijven.

De crux is: het is niet verplicht dus iedereen is vrij daar zelf over te beslissing zonder dit te hoeven uitleggen.
Waarom de bemoeizucht hierover?

hc

moniekk

ligt dr aan.. als iemand op mijn pony zou rijden zou ik wel willen dat hij of zij een cap draagt, (hoewel ik zelf wel altijd zonder rijd moet ik eerlijk toe geven...)

maar als iemand zonder cap rijd en het is mijn pony niet boeit me niks.. eigen verantwoordelijkheid.. en ik ga ze ook niet zeggen dat ze een cap op moeten..
wat boeit mij dat nou ff heel grof gezegt als die gene flink valt en hij of zijn heeft een gat in zn kop?? kiest dr ook zelf voor om geen cap te dragen.. dus ja

Asciugamano

PattyOosten schreef:
sflj schreef:

De spannnende dingen kun je alleen niet altijd voorspellen, dus daarom heb ik altijd mijn cap op. Hc, ik wil toch eigenlijk nog wel een reactie op mijn berichtje op de vorige pagina...

Ik hoef niks te voorspellen met dat paard. Ze gaat niet aan de haal. Nooit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:28

sflj schreef:
Mag jij raden waarom! Knipoog

Ze kan beter mijn site lezen Bert. Hoeft ze niet te raden: staan antwoorden Cool

Lézen uiteraard. Niet denken te weten wat daar zal staan en surfen.

hc

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:29

Barmat had ook een paard wat ze door en door kende en nooit wat fout deed. Ze heeft na een val zonder cap een hersenbloeding gehad met alle gevolgen van dien en nu ook zware epelepsie.

Succes met je paard wat je door en door kent. De kans dat er iets gebeurd is inderdaad klein. Zo klein dat jij vindt dat ie te verwaarlozen is. Tja......

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:31

sflj schreef:
PattyOosten schreef:

De spannnende dingen kun je alleen niet altijd voorspellen
Ik hoef niks te voorspellen met dat paard. Ze gaat niet aan de haal. Nooit.

Waarom zet je die cap dan op?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:34

Ja dat is t m precies, slimmerik!
Ik kan ook met helm zwaargewond raken na een ongeval met m'n paard! Als ik zo zou redeneren als jij, moest ik ook altijd een bodyprotector aan, knie,- en elleboogbeschermers, tok, veiligheidsschoenen enz enz.
Oftewel; níet paardrijden! Knipoog

Huertecilla

PattyOosten schreef:
Hc, ik wil toch eigenlijk nog wel een reactie op mijn berichtje op de vorige pagina...

Waar een wil is, is een weg.
Je hebt alle onderbouwende info voor het antwoord al Haha!

hc

Imala204

Citaat:
Nog leuker: ´heb je overgewicht en zit je met dat overgewicht ook nog te paard?´

Dan ben je én een gezondheidsrisico voor jezelf en je paard én niet optimaal lichamelijk voorbereid dus minder veilig dan je zou kunnen zijn.
Tikje verdergaand dan wel/geen harde pet en toch een taboe
OK dan!
Ik was ook nog de veilige of onveilige sex vergeten te benoemen. Niet een gezondheidsrisico voor de persoon zelf, maar ook nog voor vele anderen (onwetenden) en hoge ziektekosten (soms levenslang voor zolang dat dan duren mag) Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:35

sflj schreef:
Ik kan ook met helm zwaargewond raken na een ongeval met m'n paard! Als ik zo zou redeneren als jij, moest ik ook altijd een bodyprotector aan, knie,- en elleboogbeschermers, tok, veiligheidsschoenen enz enz.

De kans op hersenletsel is aanzienlijk kleiner met een cap...en dáárom draagt men een cap. Knipoog

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:36

slimmerik schreef:
Barmat had ook een paard wat ze door en door kende en nooit wat fout deed. Ze heeft na een val zonder cap een hersenbloeding gehad met alle gevolgen van dien en nu ook zware epelepsie.

Succes met je paard wat je door en door kent. De kans dat er iets gebeurd is inderdaad klein. Zo klein dat jij vindt dat ie te verwaarlozen is. Tja......

Ookal ken je je paard door en door het is en blijft een levend wezen. Mijn mening is over het dragen van een cap ik vindt het prima als je zonder zou blijven rijden maar als ik dan bedenk wat er allemaal mis kan gaan denk ik van wees nou voorzichtig en doe voor je eigen veiligheid een cap op. 9 van de 10 keer gaat het goed en als het de 10de keer fout gaat dan zit je je hele leven met de gevolgen of erger nog ben je er niet meer. Maar als mensen dan toch perse zonder willen rijden moeten ze het vooral doen maar ik sta niet vooraan om je te helpen.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:36

*Ahum* Ik vind dat mensen hun mening mogen geven in een topic als iemand geen cap draagt, maar wees dan verstandig:
als het er al staat, hoef je er niet nog een schep(je) bovenop te gooien! 1 keer is (hopelijk) wel genoeg om het te begrijpen Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:37

PattyOosten schreef:
Waarom zet je die cap dan op?

Ander paard, reageert anders, andere omstandigheden enz. Volgens mij heb jij niet goed gelezen, trouwens.
Als ik met het paard dat nooit aan de haal ga, 'spannende' dingen ga doen, zou ik ook wel een helm opzetten!
Alleen vind ik dat ik kan bepalen wanneer dat is! Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:38

slimmerik schreef:
sflj schreef:

De kans op hersenletsel is aanzienlijk kleiner met een cap...en dáárom draagt men een cap. Knipoog

De kans op gebroken ribben is aanzienlijk kleiner met het dragen van een bodyprotector... daarom... enz. Knipoog