Degene die ons paard in training had is ermee vandoor!! Wat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Degene die ons paard in training had is ermee vandoor!! Wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:19

Dat is vet dan hebben wij over een paar jaar ons eigen stukje als dat zo werkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:21

Het lastige in het voorbeeld van het Juridisch Loket is dat er sprake is van natrekking, dus dat maakt het weer niet te vergelijken met deze casus. En het gaat me net te ver om daar nu de jurisprudentie bij te trekken... maar er staat me wel iets bij van een Grensoverschrijdende garage...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:23

Maar zulke voorbeelden staan er tig op internet Lachen

Ons is toen wij een huis kochten met grond dus ook door meerdere mensen aan geraden dit niet aansluitend te verhuren aan 1 persoon omdat we zelf teveel weide hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:27

Volgens mij is dit toch wel een andere zaak:

Wat is 'te goeder trouw'?
In dit verband wil 'te goeder trouw' zeggen dat degene die meent eigenaar van de grond te zijn niet wist en niet had kunnen weten, dat deze eigenlijk niet van hem/haar is. U bent dus niet te goeder trouw als u door de openbare registers (o.a. het kadaster) te raadplegen had kunnen weten dat de erfgrens niet juist was gemarkeerd. Wel mag u er bij de koop van een huis van uitgaan dat de schutting rond de tuin samenvalt met de erfgrens. Als dat niet zo is, is de verkoper verplicht dat aan u te melden. Is dit niet gebeurd en blijkt bijvoorbeeld 10 of meer jaren later dat u al die tijd een stuk grond van de buren in bezit had? Dan bent u wél te goeder trouw en dus inmiddels eigenaar door verjaring geworden.

Als je een wei van een ander huurt, weet je dat hij van een ander is. Niks te goeder trouw bezig zijn alszijnde jouw stukje grond, ook al ben er net zo goed voor als het van je zelf zou zijn. Dat de kosten voor de huurder zijn is vaak een overeenkomst, maar de huurprijs is er dan vaak ook naar.

Ik weet wel dat de gemeente er ook naar kijkt. Als je een stuk weidegrond lang niet gebruikt, wordt je wel via een brief gevraagd of je er nog een bestemming voor hebt en zo niet, dus niet gebruikt, kan de gemeente het opeisen. Zo ken ik nl de wei waar mijn paard op heeft gestaan, vlak daarvoor had de eigenaresse nl een brief gekregen en daarom kon ik makkelijk mijn paard daar laten lopen zodat ze kon aantonen dat hij nog gebruikt wordt en zodoende die wei in haar bezit te kunnen houden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:28

FloortjeM schreef:
maar dat afgeleide recht is persoonlijk. Dus als ik 15 jaar van jouw wei gebruik maak en jij zegt dan: ga er eens af, dan zeg ik: gnagna, echt niet (dit geldt alleen als er geen afspraken over het gebruik zijn, gebruik uit hoofde van een overeenkomst valt buiten dit bestek).

Kwestie van het gebruik vastleggen in een overeenkomst. En in die overeenkomst ook vastleggen hoe die overeenkomst tot zijn einde kan komen. Dat is nog niet zo eenvoudig, omdat je rekening te houden hebt met de wetten omtrent huur of pacht. Maar door een overeenkomst (bij voorkeur een papieren overeenkomst, in verband met bewijs) voorkom je verkrijgende verjaring.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:33

Wij hebben wel een stukje ter goede trouw denk ik dan. Wij gebruiken het stuk als van ons, betalen er niks voor hebben ook gene overeenkomst, regelen alle onderhoud en alles zelf en staan er nu al 5 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:34

Maar mensen met teveel weide en bijv een buurman met koeien vinden het al lang gemakkelijk dat het er netjes uitziet als de koeien er op grazen en de buurman het onkruid vrij houd. Dus dan wordt er vaak geen huur afgesproken.
Want de eigenaar heeft er geen kosten en het is netjes.
De buurman heeft er wel kosten van, maar heeft er ook wat aan doordat zijn koeien er mogen staan...

En dan kun je gaan vechten, ter goeder trouw of niet...

Het is zo simpel niet hoor Lachen

Zoals gezegt mijn oom heeft het aan de hand gehad...

En met een paard wordt ook echt bekeken wie nu alle kosten heeft gehad...en ga dan maar eens bewijzen dat hij het paard niet heeft gekregen of wat ook...
Zoals ik eerder aanhaalde met de scheiding en de vader wilde gaan katten Lachen
Vader had paard gekocht en ook de papieren, toch kreeg de dochter het paard toegewezen Lachen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:47

Beide partijen zijn er van op de hoogte bij wie de eigendom ligt, toch? Dan is er dus geen sprake van goede trouw. Bewijs het inderdaad maar eens, maar volgens mij waren we het er al over eens dat recht één ding is, maar bewijs iets heel anders. Daarom: maak afspraken en zet ze op papier.

Je voorbeeld van vader en kind is ook weer ingewikkeld, omdat het tussen vader en kind weer niet gebruikelijk is dat er dingen op papier worden gezet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:49

Ja ik ben het zeker met je eens, zet dingen op papier Ja
Maar als je net als in dit topic denkt iemand goed te kennen...
Wat lopen er toch rot mensen rond om zo Misbruik van een ander te maken...bah

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:58

Als je één ding afleert van jurisprudentie lezen, dan is het wel mensen vertrouwen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:05

Dat denk ik ook wel ja...maar eigenlijk wel erg dat het zo is.. Verdrietig

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:11

sorry hoor maar vind dat ze het goed gedaan heeft. we weten niet alle details en wil ze ook niet zeggen. maar begrijp dat ze een slotje wil.

je hebt goed gehandeld zou ik ook hebben gedaan.
hij was erbij en weet wat hij fout heeft gedaan!
je hebt geluk dat je paard in ommen staat!

succes met het verkopen van je paardje

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:27

Anneke schreef:
Hij was er bij ja.

En inderdaad, jullie weten láng niet alle details, en hij heeft amper kosten betaald aan ons paard omdat hij de stalling nooit betaalde.
Ook stond het paard superslecht op zijn hoeven.

Ik zou er graag een slotje op willen.

Ik zou geen topic openen als ik vervolgens om een slotje zou gaan vragen; beetje krom vind ik.

Ik snap dat je niet blij bent met de situatie en ook dat je het paard hebt weggehaald, maar vraag me idd af of je in je recht staat. Wie gaat nu bijv. de achterstallig stallingskosten betalen (zal toch door iemand moeten gebeuren, en als jij het paard weer hebt, ben jij ook degene die dat moet gaan betalen)? Het feit dat hij het 2,5 jaar op z'n beloop gelaten heeft kan ook omgekeerd worden gezegd: ook jullie zijn in gebreke gebleven. Als hij hem had willen kopen, had hij met geld moeten komen: zo niet: paard weer terug naar huis. Als hij hem had kunnen verkopen (neem aan telkens in overleg met jullie) zijn júllie degenen die dit al dan niet toestaan; niet hij ! Ik ben daar heel makkelijk in, of het nu vrienden zijn of niet... Dat hij nu slecht op z'n hoeven staat vind ik ook een beetje een flauwe conclusie; zolang júllie eigenaar zijn heb je ook de plicht om regelmatig te blijven kijken of het goed gaat met je paard. Als jullie dat niet hebben gedaan, dan geven jullie daarmee ook al aan dat álle verantwoordelijkheid bij de andere partij lag (ook gezien het feit dat hij kon bepalen of hij hem wel of niet verkocht). Ik denk dat op het moment dat hij hem had kunnen verkopen en het niet wilde jullie er meteen voor hadden moeten zorgen dat hij met geld over de brug kwam. Hem toestaan het geheel te laten voortsukkelen, geeft ook meteen aan dat jullie er niet echt bovenop zaten. Het is nog altijd zo dat voor niets de zon opgaat !

Denk dat jullie een flinke schadeclaim tegemoet kunnen zien: als het al niet is van alle achterstallige stalkosten dan toch wel van jullie 'vriend' voor alle kosten in 2,5 jaar (wil er niet aan denken dat ik dat voor mijn paard in één keer op moet hoesten, stallling, voer, hoefsmid, ontworming, entingen etc. ...).

Kortom: jullie hadden naar mijn mening zelf ook alerter moeten zijn en ik vind dat er nu wel erg makkelijk met de vinger wordt gewezen !

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:07

@RK: Is je oom het gebruiksrecht kwijt geraakt? Ik huur een stuk grond (op papier) maar niet voor agrarische doeleinden te gebruiken (zo staat het op papier) ivm het kwijtraken van het gerbuiksrecht.. de eigenaar blijft dan wel eigenaar, maar de gebruiker wordt dan beslissingsbevoegde gebruiker. (zo werd mij dat uitgelegd)

Mondelinge afspraken zijn ook niet meer bindend.

VWB het eigendomsrecht van een paard, was er ooit eens verzorger die als eigenaar werd aangemerkt door een rechter omdat die verzorger kon aantonen dat die voor het meerendeel voorzag in de kosten van het onderhoud (zij betaalde alle kosten, mt medeweten van de "eigenaar" ) De eigenaar wilde het paard verkopen en de verzorger heeft het paard opgeeist.
(zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:09

Alane schreef:
Mondelinge afspraken zijn ook niet meer bindend.

Jawel, maar ze zijn zo verrotte slecht te bewijzen als je een dispuut hebt.

Alane schreef:
VWB het eigendomsrecht van een paard, was er ooit eens verzorger die als eigenaar werd aangemerkt door een rechter omdat die verzorger kon aantonen dat die voor het meerendeel voorzag in de kosten van het onderhoud (zij betaalde alle kosten, mt medeweten van de "eigenaar" ) De eigenaar wilde het paard verkopen en de verzorger heeft het paard opgeeist.
(zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden)

Wil ik heel graag hebben, die uitspraak. Misschien wil ik er mijn scriptie over schrijven...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:14

Lelanie schreef:
Omdat ze bang is dat bokkers haar in de aanval zetten?

Zielige reactie van je.

Beetje raar om nog steeds te reageren als TS graag een slotje wil. De zaak is toch klaar, nou dan.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:21

Er is 1 ding waar ik niets van snap, jij zegt dat jij alle papieren en paspoort hebt. En je zegt ook dat die jongen er wedstrijden mee is gaan rijden. Maar nou moet je op wedstrijd het paspoort laten zien, die jij weer hebt. En waar werden de entingen in geschreven ?

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:28

Netje schreef:
Anneke schreef:
Hij was er bij ja.

En inderdaad, jullie weten láng niet alle details, en hij heeft amper kosten betaald aan ons paard omdat hij de stalling nooit betaalde.
Ook stond het paard superslecht op zijn hoeven.

Ik zou er graag een slotje op willen.

Ik zou geen topic openen als ik vervolgens om een slotje zou gaan vragen; beetje krom vind ik.

Ik snap dat je niet blij bent met de situatie en ook dat je het paard hebt weggehaald, maar vraag me idd af of je in je recht staat. Wie gaat nu bijv. de achterstallig stallingskosten betalen (zal toch door iemand moeten gebeuren, en als jij het paard weer hebt, ben jij ook degene die dat moet gaan betalen)? Het feit dat hij het 2,5 jaar op z'n beloop gelaten heeft kan ook omgekeerd worden gezegd: ook jullie zijn in gebreke gebleven. Als hij hem had willen kopen, had hij met geld moeten komen: zo niet: paard weer terug naar huis. Als hij hem had kunnen verkopen (neem aan telkens in overleg met jullie) zijn júllie degenen die dit al dan niet toestaan; niet hij ! Ik ben daar heel makkelijk in, of het nu vrienden zijn of niet... Dat hij nu slecht op z'n hoeven staat vind ik ook een beetje een flauwe conclusie; zolang júllie eigenaar zijn heb je ook de plicht om regelmatig te blijven kijken of het goed gaat met je paard. Als jullie dat niet hebben gedaan, dan geven jullie daarmee ook al aan dat álle verantwoordelijkheid bij de andere partij lag (ook gezien het feit dat hij kon bepalen of hij hem wel of niet verkocht). Ik denk dat op het moment dat hij hem had kunnen verkopen en het niet wilde jullie er meteen voor hadden moeten zorgen dat hij met geld over de brug kwam. Hem toestaan het geheel te laten voortsukkelen, geeft ook meteen aan dat jullie er niet echt bovenop zaten. Het is nog altijd zo dat voor niets de zon opgaat !

Denk dat jullie een flinke schadeclaim tegemoet kunnen zien: als het al niet is van alle achterstallige stalkosten dan toch wel van jullie 'vriend' voor alle kosten in 2,5 jaar (wil er niet aan denken dat ik dat voor mijn paard in één keer op moet hoesten, stallling, voer, hoefsmid, ontworming, entingen etc. ...).

Kortom: jullie hadden naar mijn mening zelf ook alerter moeten zijn en ik vind dat er nu wel erg makkelijk met de vinger wordt gewezen !

heb alleen het bovenste gelzen. de zaak is al klaar ze heeft haar paard terug en daar ging het eigenlijk om en nu het paardje er weer is is het verhaal toch klaar!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 10:42

Citaat:
@RK: Is je oom het gebruiksrecht kwijt geraakt? Ik huur een stuk grond (op papier) maar niet voor agrarische doeleinden te gebruiken (zo staat het op papier) ivm het kwijtraken van het gerbuiksrecht.. de eigenaar blijft dan wel eigenaar, maar de gebruiker wordt dan beslissingsbevoegde gebruiker. (zo werd mij dat uitgelegd)

Er is zelfs van eigenaar veranderd. Dus niet zo dat de gebruiker mag gebruiken zolang hij wil.
Dat stuk werd dan wel weer voor argrarische doeleinden gebruikt. Of daar dan het verschil in zit?

Ik weet niet precies de in en outs daarvan. Maar wel zeker dat het van eigenaar is veranderd Lachen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:46

Wat een verhaal Anneke.
Sterkte ermee, hopende op een goede afloop Ach gut

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:06

Frank schreef:
Wat een verhaal Anneke.
Sterkte ermee, hopende op een goede afloop Ach gut

Paard is al tijdje terug bij Anneke (staat verder terug geschreven)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:21

Gelukkig maar! Volgende keer iets meer dan de eerste drie blz's lezen Bloos

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:58

Ik weet dat dit een hele late reactie is.
heb bijna heel het topic doorgelezen alleen de laatste 2 blz niet helemaal..

Maar als die jongen ook met het paard is gestart op wedstrijden moet je toch je paspoort laten zien?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:55

Idd wat te laat om te reageren, het paard is al terug bij Anneke zoals je een paar reacties hierboven en eerder in het topic ook kunt lezen dus er nog over doorgaan is niet nodig.
Hier een slotje.