Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Re: Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:49

Eindelijk is een goede regel! je gaat toch ook niet de tastharen van een paard weghalen! dan ben je wel erg stom :S een paard ziet geen diepte..daarom hebben ze tastharen Lachen lekker staan ze op hun gemakkie te eten en slaan met hun neus tgen de voerbak:s

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:59

Smurfie schreef:
Eindelijk is een goede regel! je gaat toch ook niet de tastharen van een paard weghalen! dan ben je wel erg stom :S een paard ziet geen diepte..daarom hebben ze tastharen Lachen lekker staan ze op hun gemakkie te eten en slaan met hun neus tgen de voerbak:s

Dat doet de mijne ook met snorharen als er wortels in de voerbak gegooid worden Haha!

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:10

In Duitsland is het iig al verboden... Ik woon sinds een jaar in Oost Duitsland. Mijn paard staat hier in pension en ik had dr snorharen een beetje bijgeknipt. De volgende dag werd me gevraagd waarom ik dat had gedaan en of ik wel wist dat het hier verboden was... ?!? Nee, dat wist ik toen nog niet... Lachen

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:27

Ik vind dat maar een rare regel hoor. Ik knip die van mijn fjord wel altijd een beetje bij, maar nooit helemaal af hoor. Ze zijn namelijk heel erg lang en dat zit in de weg met het kettinkje van mijn hoofdsteld. maar afscheren, Nee =S

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:32

Ik heb de wimpers en wenkbrauwen van mijn vriend er ook maar afgeschoren, ook heb ik zijn oorschelpen er maar afgesneden.... al dat overbodige spul, ziet er zo veel netter uit!
Het zit er toch niet omdat de mens zo geëvolueerd is dat ie het echt nodig heeft toch? Zit alleen maar in de weg....
Kan het jullie allemaal aanraden, hij heeft er geen last van... en het oog wil ook wat he? Knipoog

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:41

Ik kan het me niet voorstellen.. het is tog je eigen keuze of je ze weg scheert bij je paard of niet?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:44

Chantal511 schreef:
Ik kan het me niet voorstellen.. het is tog je eigen keuze of je ze weg scheert bij je paard of niet?

Is alles waar dierenwelzijn mee gemoeid is, eigen keus? Dan ken ik er nog wel een paar...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:54

Ik vindt het wel grappig dat de staart afknippen zoals bij belgen wel als verkeerd wordt gezien en dat de snor haren zonder morren eraf wordt geknipt. Als je een beetje weet van een paard dan zul je begrijpen waar ze voor dienen en zul je ze laten hangen. Blijkbaar heeft minder kennis dan dat wij met ons allen denken.

Of is het meer een kwetie van met alle winden mee waaien?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:18

ik vind de staart couperen of de tast haren afknippen toch wel een heel verschil hoor. Staart heeft toch nog meer doeleinden en bevat ook zenuwen e.d . Tasthaar heeft inderdaad een functie maar t paard voelt t niet als je erin knipt bijv.Mijn paard heeft wel zijn tastharen maar bijv. de lange haren onder de kaak e.d scheer ik ook af.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:34

Smurfie schreef:

Een paard ziet wel degelijk diepte! De tastharen zijn ervoor om te voelen wat er zich buiten het gezichtsveld bevindt, hoever de afstand tussen de mond en een voorwerp is (zoals idd bv de voerbak of een plantje).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:10

Staart volledig kaalscheren dan.

Kingsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:29

Bij mijn paarden gaat eigenlijk alles eraf. Tastharen, oogharen, oren worden geknipt, kootholtes, staartwortel etc. Vind het gewoon veel netter staan en paard heeft er geen last van... Zou het een beetje raar vinden als het verboden zou worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:34

Kingsland schreef:
Vind het gewoon veel netter staan en paard heeft er geen last van....

Ik als mens heb ook geen last van de haren van mijn paard. Ik vind het juist mooi. Stel je voor dat mensen nu ook de snorharen van katten, konijnen e.d. er af gaan halen. Brrrrr, moet er niet aan denken. Mjin paard is echt niet minder mooi met zijn wintervacht, zijn sokken en zijn snor-en tastharen, hoor. Het is namelijk een PAARD en die hebben nou eenmaal heel veel haren. Clown

Kingsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:37

Ja maar ik kan moeilijk in de winter met een ongeschoren paard op concours Clown

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:53

Nadya schreef:
Kingsland schreef:
Vind het gewoon veel netter staan en paard heeft er geen last van....

Ik als mens heb ook geen last van de haren van mijn paard. Ik vind het juist mooi. Stel je voor dat mensen nu ook de snorharen van katten, konijnen e.d. er af gaan halen. Brrrrr, moet er niet aan denken. Mjin paard is echt niet minder mooi met zijn wintervacht, zijn sokken en zijn snor-en tastharen, hoor. Het is namelijk een PAARD en die hebben nou eenmaal heel veel haren. Clown

wij hebben ook veel haren Haha! Wij knippen en scheren ook omdat we mooier/netter vinden.Onze vacht vervangen we door kleren. In t afscheren van de tastharen daar kan ik me nog in vinden dat t voor t paard fijner is als ie die houdt. Verder zie ik t probleem niet van je paard netjes toiletteren. Oke de oren helemaal kaal kan problemen geven omdat er makkelijker vuil e.d in komt maar voor alles is er een gulde middenweg. Zoals tegenwoordig de meeste mensen paarden houden is al niet veel meer natuurlijk. Wij zijn andere dingen met t paard gaan doen waarbij soms zo'n pak haar niet meer zo functioneel meer is. Dan vervangen we de vacht door een deken. Wil je je paard puur back to basic houden dan moet je terug gaan fokken naar de mustang of zo en ze lekker los laten in een gebied wat daar voor geschikt is en wat ook de geschikte ondergronden heeft enzo.Die ruimte is er hier niet meer en onze paarden zijn daar ook niet meer geschikt voor.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:55

Nee joh, gewoon lekker thuis laten staan.
Haren erop, net een haaarballetje, lief toch? Nagelbijten / Gniffelen

Alsof erop rijden zo natuurlijk is, dat doen jullie toch ook allemaal... ???

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:57

ik heb het ook gehoord...dat het verboden gaat worden

Ik knip persoonlijk de haren in de kootholtes weg, uit de oren en de snorharen knip ik tot ongeveer 2 cm vanaf de huid.

Ik ken iemand en die had voor de IBOP de snorharen weggeschoren en toen durfde het paard nie tmeer te eten omdat ze haar voerbak niet meer indurfde met dr neus... sindsdien laat ik ongeveer 2 cm zitten

Kingsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:00

Mik_ schreef:
Nee joh, gewoon lekker thuis laten staan.
Haren erop, net een haaarballetje, lief toch? Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad.

Ik denk dat zo'n paard er meer last van heeft wanneer hij met zo'n bezweet pak haar rond moet lopen in de springring. (Ik noem maar wat)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:07

Kingsland schreef:
[

Ik denk dat zo'n paard er meer last van heeft wanneer hij met zo'n bezweet pak haar rond moet lopen in de springring. (Ik noem maar wat)

Dus voor die tien minuutjes per week, moet 'ie kaal?

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:08

Ik vouw de oren altijd dubbel en knip dan het uitstekende haar weg. Zijn tastharen mogen blijven zitten, behalve die echt vol op zijn neus onder de neusriem, die krijgen het voor elkaar om klem te komen te zitten tussen neusriem en neus en worden er dan uitgetrokken. Dat vind ik zielig, dus knip ik zie wel weg, maar voor de rest zitten bij mijn paard gewoon alle tastharen er nog aan. Vind het niet eens mooi zonder. Zijn baard moet het wel ontgelden, die knip ik altijd helemaal weg, dat vind ik echt niet mooi, en ook zijn kootholtes knip ik uit. Zijn sokken laat ik wel zitten, dan kan het water mooi van zijn sok op de grond lopen. Ook de haren aan de zijkant van zijn staart mogen blijven. Zo kaalgeschoren hou ik niet zo van......
Zijn staart hou ik altijd precies tot zijn achterbeen kogels, niet te lang, niet te kort maar van zijn manen blijf ik sinds kort af, hij ziet er echt super mooi uit met van die lange manen, en invlechten, zo'n hengstenvlecht langs de maantop gaat veel makkelijker dan met 20 van die knotjes staan te pielen
Hij draagt overigens wel gewoon een deken, want zo'n paardenhaarbal vind ik echt niet mooi. Bij een shetje is het wel schattig, maar bij zo'n grote jongen? Nee doe mij maar een sportpaarden vachtje.

Kingsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:08

VeerenAshley schreef:
Kingsland schreef:
[

Dan tel je de training en het losrijden niet mee, en ja, voor dat aantal uren per week moeten ze zeker kaal bij ons.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:09

en de training...

het is voor het paard vervelender als hij 3 uur nat staat te wezen als dta ie met een lekkere dikke deken op stal staat en geschoren en dus ook zo droog is na de training

van lang nat staan te zijn kunnen ze gemakkelijk een verkoudheid oplopen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:10

Mik_ schreef:

Dat is toch geen argument?
Omdat rijden toch niet natuurlijk is, kun je net zo goed verder alles van het paard veranderen/aanpassen zodat het óók niet-natuurlijk meer wordt?

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:10

VeerenAshley schreef:
Kingsland schreef:
[

Als jij maar 10 minuutjes per week rijd zou ik geen deken opleggen, maar voor anderen die 6 dagen hun paard intensief trainen en de 7e dag op wedstrijd gaan kan scheren een uitkomst zijn....

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:12

mietjuh schreef:
en de training...

het is voor het paard vervelender als hij 3 uur nat staat te wezen als dta ie met een lekkere dikke deken op stal staat en geschoren en dus ook zo droog is na de training

van lang nat staan te zijn kunnen ze gemakkelijk een verkoudheid oplopen

Heb je dat aan hem gevraagd? Weet je hoe fijn je paard een deken vindt?
Je kunt je paard toch goed uitstappen, zodat hij geen drie uur meer nat blijft?