Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:26

heel simpel
toen ik nog ff ging race fietsen , lange afstanden hardliep etc
nog zo op mijn toen 183 hoge paard kon jumpen
stapte ik OOK op met een opstapje
gebruikte ik OOK zo zacht mogelijke hulpen
en als ik lopend naar de paarden ging (7km)
daar mesten vegen poetsen zadellen en dan 6 uur buitenrijden
tja
dat zijn dingen die nu niet meer gaan , geen 7 km hardlopen (of 15)
geen 20 (of 200) km fietsen
en ja mijn balance is niet meer wat het geweest is en rij dus geen rodeo meer
(op mechanische stieren en ja ook dat is een hele sport was nr 1 vd dames 3 over all van
engeland ff heel snel rekenen een jaar of 20! geleden jeetje word oud Bloos )
vegen doet mijn man en voor het mesten hebben we ook zo onze oplossingen
op een zeer slechte dag zadelt er iemand anders voor me
en ja lekker rustig stappen ,
en weet je dan stap ik dus beter van mijn paard af dan wat ik er opging

maw , IK BEN NOG ERGER IK GEBRUIK MIJN PAARD ROFL
en hij heeft er nog lol in ook Vork

uiteraard doe ik alles wat er in mijn macht lig om hem
zoveel mogelijk goed te verzorgen , zo min mogelijk te belasten
zover als dat gaat onder zadel , het leuk te houden voor ons beiden maar

zolang ik zijn vreugde bokken nog goed kan uitzitten
zolang hij nog zo graag op rit gaat
zolang (al moet het met een lift) er nog opkom
zolang blijf ik rijden , al is het maar een stapritje van 10 minuten Knipoog
Laatst bijgewerkt door nickyu op 18-12-07 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:28

fojoe schreef:
nee hc, een andere mening over wat wel / niet goed is.
als paarden alleen optimaal mogen gereden worden, is er niemand die nog mag léren rijden, want het is wel duidelijk dat een beginner voor een paard niet goed is.
jij hebt toch ook ooit leren rijden?
kon jij meteen soepel meegaan met elke beweging?

nee je mag niet leren rijden en paarden worden 100% verkeersmak geboren ,.. toch?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:37

nickyu schreef:
heel simpel
toen ik nog ff ging race fietsen , lange afstanden hardliep etc
nog zo op mijn toen 183 hoge paard kon jumpen
stapte ik OOK op met een opstapje
gebruikte ik OOK zo zacht mogelijke hulpen
en als ik lopend naar de paarden ging (7km)
daar mesten vegen poetsen zadellen en dan 6 uur buitenrijden
tja
dat zijn dingen die nu niet meer gaan , geen 7 km hardlopen (of 15)
geen 20 (of 200) km fietsen
vegen doet mijn man en voor het mesten hebben we ook zo onze oplossingen
op een zeer slechte dag zadelt er iemand anders voor me
en ja lekker rustig stappen ,
en weet je dan stap ik dus beter van mijn paard af dan wat ik er opging

maw , IK BEN NOG ERGER IK GEBRUIK MIJN PAARD _O-
en hij heeft er nog lol in ook Vork

uiteraard doe ik alles wat er in mijn macht lig om hem
zoveel mogelijk goed te verzorgen , zo min mogelijk te belasten
zover als dat gaat onder zadel , het leuk te houden voor ons beiden maar

zolang ik zijn vreugde bokken nog goed kan uitzitten
zolang hij nog zo graag op rit gaat
zolang (al moet het met een lift) er nog opkom
zolang blijf ik rijden , al is het maar een stapritje van 10 minuten Knipoog

ja, ik ook, tijdens mijn laatste zwangerschap ben ik blijven rijden tot ik 7 1/2 maand ver was (op het laatste natuurlijk alleen nog rustig stappen).
dankzij het rijden had ik deze keer nauwelijks last van m'n rug, terwijl ik de vorige keren oververmoeid bevallen ben omdat ik niet meer kon slapen van de pijn.
mijn knolletje staat 24/7 met z'n veulen-maatje op de weide, af en toe een kwartiertje werken vind ik echt niet te veel gevraagd.

zal ik het eens omkeren?
hc, je weet dat paardrijden niet goed is voor je paard.
ik rijd af en toe een kwartiertje, jij rijdt dagelijks? urenlang?
wat is er nu beter?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:46

fojoe schreef:
jij hebt toch ook ooit leren rijden?
kon jij meteen soepel meegaan met elke beweging?

Ik ben er niet gelijk opgestapt Haha!
Ik heb máánden hard getraind, alleen en met het paard lópend. Sportschool fysiotherapie, tai chi, praktijkoefenuingen op de boerderij en in de campo VOOR ik er op gestapt ben.
Ja ik kon soepel af- en opstappen op een muur, ook van rechts VOOR ik het met een levend paard probeerde.
Ja, ik had een marathon-fitte conditie voor...
Etc.

Verder ga ik niet met de beweging méé; dan ben ik als een voorwerp wat in de rivier meedrijft: dat wordt door die rivier voortgestúwd. Inderdaad heb ik in synchroon rijden les gevolgd vóór....

Ik realiseer me dat dit extreem is. Ik stel ook helemaal niet dat dit een voorwaarde is al zou het wel goed zijn als de huidige consumentenruiterij daar kritischer in zou zijn.
Ik stel wél dat als je niet aan een aantal básisvoorwaarden voldoet, aan básisvaaardigheid, -capaciteit, -begrip, dat je een levend paard met welzijnrechten daar niet onder mag laten lijden.
Dat je dan aan jezélf moet werken VOOR je het paard daarmee belast.
Als de lat voor iemand niet haalbaar is, dan heeft het paard er recht op dat die persoon er niet op klimt, met of zonder opstap.
Ík vind het een PLICHT van een paardhouder diens paard hiertegen te beschermen, dus een PLICHT van een manegehouder.

Het bedrijfsmatig uitbaden van arbeid, of die arbeid nu door een mens of door een paard verriicht wordt, weegt niet zwaarder dan de welzijnseisen van die arbeiders.
Voor mensen is daarvoor de ARBO-wet, voor paarden niets en een paar simpele kriteria waar de ruiter aan moet voldoen vind ík logisch.
Ik begrijp serieus niet hoe iemand met het welzijnsbelang van het paard in het vaandel iets anders kan beweren.

hc

fojoe schreef:
zal ik het eens omkeren?
wat is er nu beter?

Bedankt voor de illustratie van ontkenning van de werkelijkheid Haha!

Het ruitergewicht op de ruggengraat van een paard leidt tot schade aan de wervelschijven. Door zwaardere belasten sneller en erger, door lichtere minder snel en minder ernstig.
Óf het schadelijk is geen vraag. Hooguit de mate waarin en meer is minder.

Zoek het wetenschappelijke bewijs hiervoor zelf maar op. Naar de bekende weg vragen zie ik niet als een reden om antwoord te geven.

hc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:57

allereerst: respect voor de manier waarop jij hebt leren rijden Afgod

het welzijn van het paard is voor mij ook ontzettend belangrijk, anders zou ik hem wel in een goedkope manège stoppen en enkel eruit halen als ik ff een uurtje tijd heb, zadel eropgooien, uurtje door de bak jagen en zo de stal weer in.
makkelijk zat, zou me vast nog minder kosten dan de manier waarop ik ze nu houd.

alleen is het niet duidelijk waar de grens precies ligt!
voor jou ligt ze bij opstijgen, voor mij ligt ze bij hoe je op je paard zit.
je kan ook geen simpele criteria vastleggen, want elke ruiter en elk paard zijn verschillend.
de arbo-wet gaat ook in sommige situaties te ver en in andere niet ver genoeg.
grove richtlijnen vastleggen, ok, maar dan wel soepel genoeg blijven om elk geval apart te bekijken.

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
zal ik het eens omkeren?
wat is er nu beter?

Het ruitergewicht op de ruggengraat van een paard leidt tot schade aan de wervelschijven. Door zwaardere belasten sneller en erger, door lichtere minder snel en minder ernstig.

Zoek het wetenschappelijke bewijs hiervoor zelf maar op. Naar de bekende weg vragen zie ik niet als een reden om antwoord te geven.

hc

hé, ik ontken echt niet dat het schadelijk is!
bij eenzelfde ruitergewicht zal meer en langer rijden automatisch tot meer schade leiden dan minder en korter rijden.
verder heb ik de door de fantastische informatie die ik op jouw site vond besloten om mijn dressuurzadel in de kast te stoppen en een nieuw lichter zadel te kopen met een draagvlak dat groot genoeg is voor mijn gewicht.

als je zelf volledig rekening zou houden met de welzijnsrechten van het paard, zou je er niet mogen op rijden.
je doet het wel, dus jij sluit ook compromissen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:43

fojoe schreef:
als je zelf volledig rekening zou houden met de welzijnsrechten van het paard, zou je er niet mogen op rijden.
je doet het wel, dus jij sluit ook compromissen.

Maar dat is toch ook en stukje van hoe de wereld is geworden?
Je kunt de paarden niet allemaal weer los in het wild laten lopen.
En mensen kunnen ook niet meer terug in de tijd zoals het vroeger ging.
IMO zijn veel paarden gelukkig zo.

Dus compromissen moet je wel maken.

Wel is het belangrijk om eerlijk te zijn tegenover jezelf.
Want als je veel van je paard houdt, moet je de risico's van het belasten zo klein mogelijk maken en moet je
de zorg zo goed mogelijk maken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:48

nou ja,wat hier duidelijk is,is dat mijn vriend die met gemak zo op een paard komt,en die een heel goede conditie heeft dus blijkbaar wel paardrij gerechtig is,daar deze soepel genoeg is,dat hij als hij er eenmaal op zit,een paard meer gebruikt als een auto,en er verder geen gevoel voor heeft,maakt dan niet meer uit,hij gaat tenslotte wel heel soepel te paard en heeft genoeg lenigheid, conditie enz... Ja

ik ga hem helemaal begrijpen geloof ik...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:57

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
zal ik het eens omkeren?
wat is er nu beter?

hc

Het spijt me, maar dit vind ik dus inderdaad geen antwoord.... vragen naar de bekende weg, dat kan wel wezen, maar als je dan geconfronteerd wordt met het feit dat je iets anders doet dan je roept... dan geef je geen antwoord?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:58

Ik lees dat nergens kimmie261. Juist niet!

Ik lees dat je ervoor moet zorgen dat je het paard zo min mogelijk wil belasten. Zorgen dat je zelf in goede conditie bent, zal zeker helpen.
Iemand zonder rijgevoel is imo iemand die z'n paard tegen werkt en dus niet geschikt is om paard te rijden.
Moet dan het paard maar pech hebben, omdat de ruiter wil rijden? Of kan die ruiter beter iets anders gaan doen, bijv mennen?
Wanneer staat het paard voorop en wanneer de wensen van de ruiter? Dat is nu iets wat de eigenaar beslist.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:04

ruitergevoel staat toch helemaal los
van wel of niet een rondje door de bak kunnen rennen
of wel of niet soepel op kunnen stijgen ... zucht

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 15:11

Ondanks alle uitgebreide antwoorden (waarvoor dank Knipoog ) ben ik nog niet echt verder.

Er zijn talloze argumenten om het niet te doen, en talloze argumenten om het wel te doen
(mits er aan een aantal voorwaarden worden voldaan, bijvoorbeeld de rijvaardigheid van de ruiter)

De balans slaat niet duidelijk door naar 1 richting.

Het is dan denk ik toch een kwestie van proberen, en het paard heel goed in de gaten houden.

Als je dan ook nog eens aanneemt dat het gewicht van de ruiter, de leeftijd van het paard en het vermogen van het paard om het gewicht te torsen, verband hebben met elkaar, zou naarmate het paard ouder wordt, de ruiter dus lichter moeten worden.

(met andere woorden, ik heb nog even om af te vallen Clown Knipoog )

Het is duidelijk dat zodra je een willekeurig paard laat berijden door een willekeurige ruiter, je het paard schade toebrengt.
Of dat nou grote schade of klein is, is om het even. De schade ontstaat zowiezo!

Blijkbaar accepteren we dat allemaal, gezien we allemaal lekker op ons peerd blijven zitten!

Het gezonde verstand bepaalt denk ik dan wanneer die schade te groot wordt.

Het lijkt me daarom nuttiger om in dit topic tips, pointers, meetpunten etc etc te verzamelen waaraan je kunt aflezen dat het paard moeite met zijn of haar ruiter heeft.

Als paard X, ruiter A (90 kilo) eraf bokt en ruiter B (60 kilo) laat zitten (ervanuit gaande dat ruiter A & B dezelfde rijvaardigheid bezitten) dan is de oorzaak duidelijk. Ik denk alleen dat het vaak niet zo zwart/wit zal zijn omdat er zoveel factoren meespelen.

Waar moeten we nou op letten met zijn allen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:18

NickNameWS schreef:
Als je dan ook nog eens aanneemt dat het gewicht van de ruiter, de leeftijd van het paard en het vermogen van het paard om het gewicht te torsen, verband hebben met elkaar, zou naarmate het paard ouder wordt, de ruiter dus lichter moeten worden.

(met andere woorden, ik heb nog even om af te vallen Clown Knipoog)

Hihihi, volgens mij heb je daar gelijk in - in de jonge jaren mag je nog wat zwaarder worden naarmate het paard beter getraind raakt, en daarna moet je weer afvallen naarmate paardlief ouder wordt Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:34

superwoman schreef:

ROFL gaat er nog serieus op in ook...

gaat mij erom dat HC de maatstaf legt bij of je wel of niet soepel genoeg kan opstappen,zo niet dan zit je blijkbaar ook als een plank op je paard..

als ik dan met iemand kom die niet te zwaar is,maar gewoon door een jaar niet rijden,wat moeite had met opstappen,had deze niet mogen rijden,kom op zeg!!

maar mijn vriend daarentegen,stapt echt zo op,maar die heeft verder weinig met paarden,deze heeft dan meer recht om er wel op te gaan zitten ,als dat meisje die al jaren rijdt??

de maatstaf is gewoon niet of je soepel genoeg opstapt ja/nee,ken zat mensen die soepel opstappen,om daarna met een holle rug strak op een paard te gaan zitten,of strak blijven in het lijf,kunnen ze nog zo soepel opstappen of zelfs lichtgewichtjes zijn.

opstappen met /zonder krukje,en je paard niet in de weg zitten zodra je erop zit,lijkt mij het belangrijkste.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:38

NickNameWS schreef:
Waar moeten we nou op letten met zijn allen?

IMO
de signalen en ook de bouw van het paard.
De richtlijnen voor max gewicht en je gezonde verstand.

Zelf zou ik niet graag op een paard gaan zitten waar ik net wel of net niet op zou kunnen.
Voor mij is paardrijden niet zó belangrijk om het risico van het versnellen van de slijtage te nemen.

Zoals jouw voorbeeld van een bokkend paard, vele paarden zulen niet duidelijk reageren bij een zware ruiter of zelfs een slecht passend zadel. Of iig niet duidelijk genoeg voor veel mensen. Verdrietig

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:43

1 van mijn paarden bokt mensen eraf,als deze niet de juiste hulpen geven,en dan echt de juiste minimale hulpen,daar wordt ie zo boos om,dat ie tegenwoordig zijn passagier wil lossen...

en dan zijn er toch echt mensen die erop gestapt zijn die veel lichter zijn,als dat ik ben...

niet altijd ligt het aan het gewicht,dat een paard narrig reageerd,overigens heb ik besloten geen vreemde mensen meer op dit paard te zetten,hij is te gevoelig,en teveel mensen zijn te onsubtiel in hun hulpen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:44

kimmie261 schreef:
superwoman schreef:

ROFL gaat er nog serieus op in ook...

gaat mij erom dat HC de maatstaf legt bij of je wel of niet soepel genoeg kan opstappen,zo niet dan zit je blijkbaar ook als een plank op je paard..

Ja, er stond geen Clown bij Rolleyes
Ik ben het daar ook niet zo mee eens,wat HC zegt over het opstappen, maar om daar zo fel op in te gaan?
Misschien betrek je het iets teveel op jezelf?
Daarbij heb ik ook het idee dat HC het juist wel belangrijk vind dat de ruiter in goede conditie moet zijn en geen belemmering mag zijn voor het paard. Helaas zie je nogal wat ruiters die liever het paard willen trainen dan zichzef en zodoende toch de grootste belemmering zijn voor het paard en zijn training.

Ik zie iig het probleem niet zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:46

superwoman schreef:
Zoals jouw voorbeeld van een bokkend paard, vele paarden zulen niet duidelijk reageren bij een zware ruiter of zelfs een slecht passend zadel. Of iig niet duidelijk genoeg voor veel mensen. Verdrietig

Helemaal waar.
Maar daarom kun je ook preventieve maatregelen nemen.
Zoals een lichtgewicht zadel, bontje om de druk te verdelen, paard correct en spieropbouwens rijden, enz.
Verder goed naar de signalen van je paard kijken. En iemand op de grond die eens in de zoveel tijd meekijkt d.m.v. een les.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:49

superwoman ,ik betrek het niet op mezelf,kan nog steeds opstappen zonder krukje... Knipoog

alhoewel met krukje wel makkelijker gaat Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:50

kimmie261 schreef:
superwoman ,ik betrek het niet op mezelf,kan nog steeds opstappen zonder krukje... Knipoog

alhoewel met krukje wel makkelijker gaat Haha!

Helemaal mee eens Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:03

Leonora schreef:
Fijn, dat een paard rechten heeft en een mens waarschijnlijk minder. Als mens moet ik iedere dag acht uur werken om mijn simpele brood te verdienen en dat voor mijn paard erbij. Dat valt onder de noemer plichten en laat helaas mijn 'arme paard' er ook een paar hebben. Zij moet mij dragen en inderdaad, ruim 90 kilo. Dat is haar plicht naast die van mij en volgens mij vindt ze het zo erg niet, want ze heeft altijd de oortjes erop. Ze kijkt in ieder geval heel wat vrolijker dan wanneer ik aan het stofzuigen ben!

Maar er is één groot verschil: jij kiest ervoor om een paard te houden, waar je dus verantwoordelijk voor bent en dat dus het recht heeft om door jou zo optimaal mogelijk verzorgd (lees dus ook: gereden) te worden, terwijl het paard niet voor jou heeft gekozen, en er al helemáál niet om heeft gevraagd om bereden te worden. Jij (en iedereen) heeft dus inderdaad NIET het recht om te mogen paardrijden!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:27

Huertecilla schreef:
Nógmaals, bij paardrijden is de enige met rechten het páárd.

Paardrijden is schadelijk voor een paard, dus moet je dat zo min mogelijk belastend doen.
Te zwaar, incapabel of onvaardig zijn onnodig belastend.

Te zwaar? Val af, Te stijf? Ga gymasticeren.
Zo niet, hoor je niet op een paard. De reden is onbelangrijk; dit is het récht van het páárd.

Dit is net als met paarden suboptimaal houden. Iedereen weet of zou moeten weten wat de welzijnseisen van een paard zijn. ´Ja maar, dan kan ík geen paard houden´ is alleen maar een schadalige reactie die aangeeft dat die ruiter de rechten van diens paard ondergeschikt acht aan diens lolletje.
Iedereen weet dat een ´stijve loden deur´ niet op een paard hoort.

Kijk gerust in de spiegel. Wat je daar ziet doet niemand anders dan jijzelf. Moet je dus ook niet over naar een ander wijzen.

hc

Driewerf hoera voor hc!
Het paard moet zich op gezette tijden in het zweet werken, terwijl zijn eigenaar zich zappend op de bank ligt vol te stoppen met van alles en nog wat....
Je kunt alles op alles zetten om minstens zo fit zijn als je paard....
Natuurlijk is het niet eenvoudig je gewicht bij te stellen naar paardvriendelijker proporties, maar het is vele malen eenvoudiger dan je paard op een gegeven moment onder je te zien bezwijken....
De westerse wereld lijdt aan overgewicht, maar het westerse paard is nog hetzelfde.
Zwaar in bouw en bespiering is iets anders dan lui vet, in het geval van TS weet ik het dus niet zeker. Mar kan me voorstellen dat een grover/ gelders type misschien meer geschikt is?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:28

VeerenAshley schreef:
Leonora schreef:
Fijn, dat een paard rechten heeft en een mens waarschijnlijk minder. Als mens moet ik iedere dag acht uur werken om mijn simpele brood te verdienen en dat voor mijn paard erbij. Dat valt onder de noemer plichten en laat helaas mijn 'arme paard' er ook een paar hebben. Zij moet mij dragen en inderdaad, ruim 90 kilo. Dat is haar plicht naast die van mij en volgens mij vindt ze het zo erg niet, want ze heeft altijd de oortjes erop. Ze kijkt in ieder geval heel wat vrolijker dan wanneer ik aan het stofzuigen ben!

Maar er is één groot verschil: jij kiest ervoor om een paard te houden, waar je dus verantwoordelijk voor bent en dat dus het recht heeft om door jou zo optimaal mogelijk verzorgd (lees dus ook: gereden) te worden, terwijl het paard niet voor jou heeft gekozen, en er al helemáál niet om heeft gevraagd om bereden te worden. Jij (en iedereen) heeft dus inderdaad NIET het recht om te mogen paardrijden!

Jek, überpenny Clown

ga straks even mijn verontschuldigingen aanbieden aan mijn kauwende monster waar ik het euvele lef vandaan heb gehaald om haar te kopen Cool
Misschien zie ik ooit het licht nog wel: paardrijden is slechts weggelegd voor verderlichte penny's en degenen die ervan overtuigd zijn dat zij wel op de goede manier bezig zijn met hun paard. Maar ja of een ander dat dan ook vindt. Waarom lukt het die betweters toch iedere keer weer om mijn plezier in het rijden te vergallen Huilen

huertacilla: heb net eventjes de foto's in jouw profiel bekeken, maar bijna op iedere foto heeft het
paard zijn oren naar achteren en bovendien zie ik hoog geheven hoofden en dus weggedrukte ruggen. Vergeef mij mn onkunde, maar een weggedrukte rug met iemand daar bovenop, zorgt altijd voor problemen, zo heb ik het geleerd. Werveltjes die steeds strakker tegen elkaar komen te zitten enzo.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:35

Ninx schreef:
De westerse wereld lijdt aan overgewicht, maar het westerse paard is nog hetzelfde.

Ja zeker, behalve dat er ook heel veel paarden en ponies zijn die aan overgewicht lijden, hetgeen het bereden worden nog eens zwaarder maakt voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:41

Leonora schreef:
Jek, überpenny Clown

ga straks even mijn verontschuldigingen aanbieden aan mijn kauwende monster waar ik het euvele lef vandaan heb gehaald om haar te kopen Cool
Misschien zie ik ooit het licht nog wel: paardrijden is slechts weggelegd voor verderlichte penny's en degenen die ervan overtuigd zijn dat zij wel op de goede manier bezig zijn met hun paard. Maar ja of een ander dat dan ook vindt. Waarom lukt het die betweters toch iedere keer weer om mijn plezier in het rijden te vergallen Huilen

Waarom draaf jij door naar het uiterste? Ik heb nergens gezegd dat alleen vederlichte mensen mogen paardrijden. Ik vind alleen absoluut wél, dat zware mensen een passend paard moeten hebben. En dat is helaas vaak niet het geval. (Bij "passend" kijk ik dan naar wetenschappelijke resultaten, en niet naar mensen die roepen: "kijk, het gaat prima, want mijn paard loopt heel normaal, terwijl ikzelf toch zwaar ben" o.i.d..)
Trouwens, als jij zelf toch echt denkt dat je gewicht nauwelijks schade toebrengt aan je paard, waarom laat je dan toch je plezier vergallen? Dan moet je je er gewoon niks van aantrekken en lekker doorrijden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:43

VeerenAshley schreef:
Ninx schreef:

Ja zeker, behalve dat er ook heel veel paarden en ponies zijn die aan overgewicht lijden, hetgeen het bereden worden nog eens zwaarder maakt voor het paard.

Helemaal correct!
Nu wil ik niemand pijn doen of onnodig kwetsen die aan overgewicht lijdt, dat is absoluut niet de bedoeling. In onze huidige samenleving loopt iedereen het gevaar uit de voegen te groeien, vroeger was dat veel, veel minder vaak het geval.
Toch geeft juist deze hobby je de allergrootste stok achter de deur om je leven en eetpatroon om te gooien, en een beter gewicht voor het welzijn van je paardje voor elkaar te boksen!
Als je naar aanleiding van de tabellen (give or take een paar kilo's) tot de conclusie komt dat je echt te zwaar bent, kun je toch eens een periode grondwerk inlassen voor het paard. En een periode van sporten, en een gezonder eetpatroon aanmeten voor jezelf?
Volgens mij het mooiste cadeautje dat je jezelf en je paardje kunt geven.
Ik bekijk het maar even on the bright side.

Mooi voornemen voor 2008!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt