Mariska_28 schreef:Ik vind geen verschil tussen knabbelen of bijten.. Beide is ongewenst en tolereer ik niet. Hoe kan hij weten wanneer het nog knabbelen is en niet zeer doet, of dat ie bijt.. Sta het toe en het wordt van zacht knabbelen hard knabbelen tot zachtjes bijten... en wanneer begin je dan met straffen? En al helemaal een jonge hengst, als ie nu niet precies weet waar ie aan toe is zal hij zeker de grenzen gaan opzoeken..
Vind ik ook.....alleen als er een gedrag'stoornis' achter zit of en medische oorzaak, zal ik het anders aanpakken!
Jong spul wat mij wil testen als biscuitje
(speelszichheid of niet) krijgt een optetter, duidelijk helder geen gezeik meer, klaar dat was het dan ook die ene mep voor het hele leven, nou daar slaap ik geen nacht minder door.
Nee bij iedere training of contact moeten corrigeren en op je liefst vragen of je paard dat ajb niet wilt doen.........nee dat is niet aan mij besteed.
Ik hou van duidelijkheid een paard volgens mij ook, ieder vult dat op eigen wijze in. Ik ben kort maar krachtig, heb maar 1 sec nodig op zulk gedrag tot het verleden te laten behoren, geen polonaise aan mijn lijf