Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:07

Weer thuis. Ik heb niet veel gedaan vandaag. No Cheer Ben net een paar dagen ziek geweest en was wel een beetje uitgeput na het uitmesten. Gelukkig was 'ie vandaag al een paar uur in de wei geweest. Ik ben heel eventjes met hem in de pen geweest. Tikje tegen been heeft wel effect, al moet het wel echt een tikje zijn, want enkel aanraken negeert hij. 't Is een koudbloed, niet gauw onder de indruk ergens van. Haha!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:19

Je zegt zelf dat je hem bijna nooit uit de hand voert, maar je weet niet of het baasje dat wel/niet doet. Dat zou je eens kunnen vragen..

Er zijn eigenlijk 4 redenen waarom een paard zou bijten;
- Dmv vaak uit de hand gevoerd worden, dit is meer happen dan wat een paard dan doet
- Uit angst, paard heeft dan niet genoeg vertrouwen en gaat uit eigenbescherming bijten. Dit is niet happen maar echt bijten met de de oren plat in de nek. Vaak kun je dat aan de hele houding van het paard zien, paard heeft dan een wantrouwende houding en houd je constand in de gaten. Hier speelt vaak iets in het verleden mee.
- Uit dominantie, paard is dominant en wil graag de baas/leider zijn dus gaat kijken op wat voor manieren hij dat voor elkaar kan krijgen.
- Uit speelsheid, weer om te kijken hoe ver hij jou kan krijgen en om te kijken wie de leider is.

Je zegt zelf dat het een braaf paard is, waarschijnlijk dus geen angst.
Je zegt ook dat het paard niet dominant is. Toch, omdat het een jong paard is, zal het als het niet aan dat eten ligt, wel iets zijn van kijken wie de leider is. Ookal is het paard nog zo braaf en volgzaam, er is een leider (jij of het paard) en het paard hoort respect te hebben voor de leider (dus jou) Hier bijt het paard, dus heeft geen respect voor de jou. Hij test jou uit omdat hij niet weet wie de leider is en dat aan het uitzoeken is, je zegt zelf ook dat je hem nog maar net verzorgt. Dus hoogst waarschijnlijk is dat de oorzaak..

Ik ben nu bezig met twee 3 jarige hengsten door te rijden. Het zijn echt 2 totáál verschillende paarden, 1 van de 3 jarige is een dominante, en hapte regelmatig naar je handen als je halster om deed of touw aan het halster klikte. (Ik was toen nog niet degene die met hem bezig was, ook niet met de andere 3 jarige hengst) de andere 3 jarige is geen dominant type, maar kon evengoed lelijk uit de hoek komen en je een hap verkopen als je halster om wou doen of touw aanklikte. (Eigenaar van de paarden heeft ook wel eens een flinke blauwe plek gehad op zijn arm omdat een van de 2 had gebeten bij het buiten zetten)
Ze zijn toen beide naar een africhtingsstal gegaan en zijn daar beleerd en ingereden. Toen ze terug kwamen waren ze beide in de omgang al een stuk minder bijterig, evengoed hapten ze nog vaak als je touw aanklikte/halster omdeed. Toen hebben ze beide eerst nog 2 weken stilgestaan, in die tijd reed ik nog een van de merries daar en dat heb ik toen afgerond en na 2 weken ben ik de 2 mannetjes gaan doorrijden. Ik ben van het begin af aan heel consequent geweest, bijten of happen tolereerde ik absolúút niet. Nu, een maand verder, proberen ze niet eens meer om te happen of te bijten.

Je kunt dit dus oplossen door heel consequent te zijn, het paard moet respect voor jou krijgen. En dat doe je direct;
(direct = als je paard NU zou bijten, wat doe jij? Vaak is dat een reflex. Wat ik de 1e keer deed dat hij mij wou bijten (het was op een haar na raak) is heel heel hard en kwaad 'nee' roepen, en hem een flinke tik verkopen, geen zacht tikje want daar trekt een paard zich echt niets van aan. Later heeft hij het nog wel eens geprobeert, daarbij hoefte ik alleen nog maar heel hard 'nee' te roepen, dan sprong hij gelijk op, dus dat heeft wel effect gehad.)
en indirect;
(indirect = grondwerk, en grondwerk doe je zodra je ook maar in contact komt met je paard. Ik heb mijn paarden bijvoorbeeld aangeleerd om een stap naar achter te doen als ik de stal in kom op het commando 'terug', ik moet bij de dominantere nog steeds op zn borst duwen om hem een stap terug te laten doen. (Tip: Als je je paard naar achter of opzij duwt en hij niet opzij wil of naar achter wil, of terug gaat duwen, moet je 'pushend duwen', dan duw je met korte duwen zeg maar. Daardoor breng je het paard uit evenwicht en als je dan doorduwt is hij genoodzaakt om opzij of achteruit te gaan.) Bij het andere paard hoef ik maar 'terug' te zeggen en even een duwtje op zn borst te geven, voordat hij achteruit gaat. (Dit paard is ook makkelijker en sneller in het begrijpen van (nieuwe) dingen, etc.. als het wat dominantere paard)
Verder leer(de) ik de paarden tot nu toe aan de hand regelmatig stoppen op het commando 'ho' en komen op het commando 'kom'. 'Kom' kennen ze beiden goed en gemakkelijk, de andere 2 commando's gaan bij het dominantere paard stroever dan bij het paard wat niet zo dominant is.
Ik heb nu het boek 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick gekocht, https://www.paardentips.com/Grondwerk_met_paarden/i32/
Hier ga ik de komende tijd regelmatig wat oefeningen uit doen.

Verder ben ik het vooral eens met LADPR en RK, een paard zal echt niet kopschuw worden van 1 flinke gerichte tik. Je moet dan niet eerst nog wachten tot hij al weer met zijn hoofd terug is, dus wel direct doen. Verder kun je beter 1 keer goed duidelijk straffen of op zijn plaats zetten dan 10 keer onduidelijk.

En, ik ben nu sinds een 2 dagen ofzo met een 2,5 jarige hengst bezig, poetsen enzo alleen op stal dan. Dit paard is een typisch voorbeeld van het happen door uit de hand voeren. Dit paard heeft door een medische reden een half jaar boxrust gehad. De eigenaar van dit paard deed dan af en toe een halster om en af om hem te poetsen, en later om hem buiten in het land te zetten toen hij dat ook weer mocht. Hij deed daar een beetje moeilijk mee met het halster en daarom hebben ze telkens dmv iets te eten uit de hand het halster om gedaan. Daardoor is hij heel erg naar je hand en arm gaan happen en bijten nu je met hem bezig bent. Het is een harstikke lief en goed paard, maar toch ook best wel een dominant dier. Als je met hem bezig bent, moet je echt goed oppassen dat je geen onverwachtse hap ik je arm hebt staan, als je met hem loopt (heb ik nog niet gedaan, maar dat merk ik als de eigenaar met hem loopt voor in en uit de paddock zetten) dan moet hij echt oppassen dat hij goed naast hem blijft lopen, want zodra het paard achter hem komt heeft hij een hap van achter te pakken. Evenals de lijn aan en afklikken.
Ik ben nu op dezelfde manier met hem bezig als met de andere 2 hengsten, altijd consequent, en direct wanneer hij fout is, maar lief en goed en belonend zodra hij ook lief is en zich goed gedraagt.

Ik ben benieuwd wat bij jou werkt, maar denk er wel aan omdat je hem nog maar kort doet, het in het begin ook wel eens het uitmaken van de leiderspositie kan zijn.
En verder wil ik je grondwerk aanbeven, dat is leuk, en heel effectief. Haha!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 22:34

Grondwerk vind ik sowieso wel heel leuk. Wil er ook wat boeken over gaan lezen.

Echt bijten is het trouwens niet wat hij doet, hoor. Meer een beetje knabbelen. Ik heb af en toe ook het idee dat het net is zoals bij jonge kinderen die alles in hun mond stoppen, gewoon om te ontdekken hoe dat voelt. Hij heeft een beetje een orale fixatie, stopt graag alles in zijn mond dat er in de buurt komt. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 07:21

De vriendelijkste manier om bijten/happen af te leren (en ZEKER bij een verder vriendelijk jonkie) is gewoon een keer even heel duidelijk zijn.......... weet iedereen in een keer waar die aan toe is en waar de grenzen van het toelaatbare liggen.

Ik ben altijd heel erg van de beloning, vind het heerlijk om te knuffen, kussen, trutten met een paard......

Je kan mij niet blijer maken dan dat ik een paard zie groeien omdat hij weet dat ik trots op hem ben........

En daarom straf ik een keer, maar dan een keer wel zo goed dat het ook gewoonweg klaar is......... want dan kan ik verder gewoon lief vor hem zijn.

Ik heb geen zin om elke dag een paar keer FOEI, EUH, tik tegen het been....... of wat dan ook... Ik wil niet mijn paard iedere keer moeten corrigeren..... Ik wil knuffen Lachen Lachen

Heel ander geval, neem mijn enigste eigenste, In februari geopereerd tgv koliek......... 5 uur na zijn operatie stonf hij bodegraven alweer helemaal gek te maken.... Na 10 dagen is hij naar huis gekomen........ werd mooi weer, Postzegel voor hem afgezet zodat hij toch het land op kon....... een paar uur per dag. Alleen het naar het land brengen en van het landje afhalen werdt een levensgevaarlijke onderneming. Hij was fit, vrolijk, voelde zich opperbest......... maar was niet in het werk....... uiteindelijk was ik alleen maar bezig om mijn paard te corrigeren, vond er geen hol aan.........

Dus heb ik toen besloten om het dier naar Zeeland te brengen en hem daar 24/7 op het land te zetten....... Wel een hele discussie geweest met de VA, maar die begreep me wel....... (weet je nog, ze hebben hem daar ook 10 dagen te logeren gehad)

Elke dag je paard moeten corrigeren is heel, heel naar........ beter een keer goed.

Nou is die van mij buiten, buitengewoon sterk, ook buitengewoon stoer, en buitengewoon lomp.... maar ook buitengewoon vriendelijk, meegaand, werklustig...... was dus heel naar voor mij om zo met hem om te gaan........

Oja en mochten er mensen opstaan die zeggen "grondwerk" die knoppen zitten er allemaal goed genoeg op hoor, respect heeft hij zat........ mijn puppie van 7 kon alles met hem, evenals ik. Mits hij gewoon in het werk staat....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:57

Gewoon eens een keer een flinke tik geven, dan leert hij het heel snel af Knipoog En daar ook consequent in zijn. Niet de ene keer wel een tik en de andere keer niet. In de natuur worden ze ook afgestraft op hun onbehoorlijke gedrag, zeker de jonge paarden in de groep. En daar wordt ook niet bepaald zachtzinnig omgegaan met ze, ze krijgen daar ook gewoon een behoorlijke tik uitgedeeld. Dus niet zielig zijn maar je paard gewoon goed afstraffen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:36

LADPR schreef:
Jou idee is duidelijk jij hebt net zelf duidelijk utigelegd dat jij een paard wat jij dus dan gevaarlijk vind in zijn stal zou laten verpieteren. Ik zeg dus dat zo'n paard geen enkel probleem si dat je er alleen mee moet werken en dat niet alles op te lossen is op jou manier.

Tuurlijk als je het simpel op kan lossen is dat mooi meegenomen maar er zijn nou eenmaal genoeg parden die dingen zoals een handgebaar of wat dan ook niet snappen en dat ook niet willen snappen

Misschien denken we inderdaad anders over eigen ruimte wat niet weg neemt dat mijn manier van omgaan en trainen prima werkt. En zie het probleem van het langs elkaar heen praten op dat gebied volgens jou dan ook niet

uit je ruimte houden is niet alleen een handgebaar, het kan zelf heel fel zijn, maar met een compleet andere psychologische inslag.
Ik weet niet waar jij verpieteren leest, ik zeg alleen dat een ernstig aggressief paard een andere aanpak nodig heeft dan een gewoon dominant paard
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar jou intepretatie van paardengedrag Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:26

Ben het met degene eens die stellen dat 1x duidelijk veel beter is dan 'aanmodderen'.

Ik heb een koppeltje paarden lopen, waarvan de oudste (katinka) echt de baas is. Als een ander staat te eten en zij komt eraan, hoeft ze maar boos te kijken en de ander maakt dat ie wegkomt. En dat is niet omdat Katinka anders zachtjes naar achter gaat drukken... Haha!

Mijn veulen van dit jaar Gwenn, heeft mij ook 1x gebeten. Ik voerde uit een emmer wat brokjes aan iedereen (steeds 1 een handje) en Gwenn vond dat zij meer moest... en beet me zo in mijn tiet (gelukkig dikke jas aan). Nou ze heeft het geweten, heb haar direct in een reflex met die emmer om haar oren geslagen, en haar daarna nog een dikke trap tegen haar reet gegeven... wat denk ze wel niet. Grappige is dat zij een dochter is van die Katinka, en dus eigenlijk alles kon maken in de wei want mam beschermd haar wel. Toen ik haar dus op haar flikker gaf rende ze meteen naar Katinka, en ook daar heb ik haar nog even weggejaagd.. daarna stond ze onderdanig kauwend te kijken, en heeft nooit meer gebeten. Die dag was ze idd nog wel wat schuw, maar de dag erna was het alweer naar me toe komen om te kroelen.. Haha!

Zielug?? Mischien, maar zeker duidelijk en ze wist meteen wat ik bedoelde.. Haha!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:41

Isegrim schreef:
Grondwerk vind ik sowieso wel heel leuk. Wil er ook wat boeken over gaan lezen.

Echt bijten is het trouwens niet wat hij doet, hoor. Meer een beetje knabbelen. Ik heb af en toe ook het idee dat het net is zoals bij jonge kinderen die alles in hun mond stoppen, gewoon om te ontdekken hoe dat voelt. Hij heeft een beetje een orale fixatie, stopt graag alles in zijn mond dat er in de buurt komt. Haha!

Het kan ook zijn dat hij aan het wisselen is, dan pakken ze ook alles wat ze kunnen pakken in hun mond. Omdat ze in hun mond een gevoel van irritatie hebben door dat wisselen..
Je kunt hem onder het poetsen iets van een lap of een touw geven, soort van speeltje zeg maar. Als hij wil kauwen mag hij daar op kauwen, als hij dan vervolgens jou wil bijten zet je hem op zijn plaats en geef je dat kauwding..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:44

Ik heb standaard als ze gaan wisselen bij dingen in de paddocks liggen. De jongste heeft nu een grote wilgentak.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:27

Hahahaah Mariska, die van jou had dus ook een voorkeur voor tieten??
Die van mij ook, tieten of billen....de boef.
maar ik kan me vinden in jou manier van straffen hoor.
Kom op zeg!!!
Wie mijn ook pijn doet, een paard, hond mens of wat voor levend wezen dan ook, krijgt nu meteen lik op stuk!!
Dat gemiemel, krijg je echt van die drammers van die niet snappen dat je écht iets niet wilt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:37

Vind wel dat hier wel heel snel gehamerd wordt op het punt van corrigeren. (Do'nt get me wrong, ik ben voor het afstraffen van ongewenst gedrag
Ik heb nog steeds NIET duidelijk vernomen om welk gedrag het hier precies gaat?
Wanneer doet het paard dit en belangrijker HOE en bij wie? (ja geloof het of niet, sommige paarden hebben zo hun voorkeuren)

Dus VOORDAT je hem op de juiste wijze corrigeerd (beter 1 keer dan 10 keer) is het uitermate BELANGRIJK! dat er vastgesteld wordt wie wat waar en wanneer.
Zo weet je ook waarom een dier dit doet en niet maar van uit gaande.

Je kunt dan 3 dingen doen.
1. negeren, wachten tot het vanzelf erger wordt.
2. Corrigeren terwijl je de reden niet duidelijk hebt
3. Eerst vaststellen waarom een paard dit doet, (irritatie, doorkomende tanden, verveling, proberen zo raak mogelijk te happen/bijten, enz enz enz, en dan hierop voortboduren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:16

Al zou het doorkomende tanden zijn, dan nog zet ie ze maar in wat anders dan mij.. Ben toch geen bijtpaal??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:23

@ Mariska_28 Er is een wezelijk verschil tussen bijten en iets vastpakken.
Een paard wat iets vastpakt en daar op gaat kauwen of likken of gewoon om het vasthouden, dan kun je hem iets geven waar hij WEL op mag kauwen als hij dat wilt, ook iets zachts een handdoek, stuk halster touw, you name it...
MAAR vertoont dit paard wel echt bijtgedrag, dan is het natuurlijk zo klaar als een klontje --> Niet acceptabel dus.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:29

Ik heb zo een frotte trui Lachen Lachen erg geliefd bij meeste paarden, vinden het heerlijk om eraan te frutten Lachen

maargoed dat is niet de bedoeling Lachen Lachen

Mijn enigste eigenste KAN er niet vanaf blijven............. dus heb ik hem in zijn stal gehangen toen Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:30

nee idd. Ja Paard moet respect tonen en jou niet gebruiken als bijtpaal, er zijn zoveel andere dingen waar hij op kan gaan bijten en kauwen trouwens. Er bestaat dus eigenlijk geen verschil in corrigeren tussen paarden die die bijten door speelsheid of dominant of door doorkomende tanden of wisselen of verveling of irritatie of door uit de hand voeren, alleen angst en agressie (door iets in het verleden) maakt een verschil.

En idd wat [***] zegt, er is een verschil tussen jouw bijten en iouw vastpakken. Maar allebei mag het niet. Bijten corrigeer/straf je en vastpakken corrigeer/straf je en daarna kan je het goede voorbeeld geven door bijv. iets te geven waar hij wel op mag kauwen.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:33

elanor schreef:
Gewoon "terugbijten", niet wegduwen of niet-bijten-is-belonen-constructie. Even ingrijpen als hij bijt is echt niet 'onvriendelijk', dat doen ze in de natuur ook gewoon. Lachen Hij heeft van jouw kleding en lijf af te blijven en het is zowel voor hem als voor jou het beste als dat meteen duidelijk is.

Doe ik ook bij mijn paard, bijt je mij bijt ik je terug. En het werkte bij mij echt wel. in zijn lip of in zijn oor.Het klinkt heel zielig, ik bijt er geen stuk uit gewoon een kort bijtje. Mijn paard was vroeger heel vals . omdat hij mishandeld was. Dus ik wou hem nooit pijn doen totdat hij mij een keer tot bloedens aan toe had gebeten dwars door mijn kleren heen. Ik vertelde het mijn instructeur en die vertelde mij dat ik het zo het beste kan doen. Dat is ook minder verwarrend voor het paard. Ik ben de baas, en hij moet zich niet dominant tegenover mij gaan gedragen.
Ik heb het sins dien nog mr 1 keer hoeven doen in 10 jaar tijd. En hij weet het donders goed. Maar nu bijt hij niet meer. hij vriemeld wel vaak aan me jas voor aandacht maar dat vind ik niet erg. Zolang hij me maar geen pijn doet.

Succes

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:33

Als ie last heeft van de mond ivm het wisselen, zou ik hem inderdaadf zoals [***] al aangaf iets aanbieden waar hij zn ongenoegen in kwijt kan.

Mocht hij geen lichaamelijke problemen hebben, maar is dit een 'gewoonte' aan het worden, dan.....sorry ik ben misschien een lompe boerin maar dan zou die van mij een hoek krijgen.
Onze shets die wij eerder fokte hadden in hun jeugd ook wel eens fratsen waar ik niet van gediend was.
Ik ben niet iemand die dan dat eruit gaat trainen, tenzij de oorzaak heel diep ligt!!!
Ik ben 1 keer door een merrie gebeten van 1,5 jr in mn been, (een eigen fok pony) die had nergens last van behalve dat ze daarna even kortsluiting had in dr bovenkamertje want die kan hem wel krijgen van mij.
Deze pony hebben we nog steeds en is 8 jr. ze heeft me nooit meer gebeten en ook nooit meer geprobeerd te bijten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:34

Ik ken ook een merrie, waar ik een tijd mee gewerkt heb, die beet puur omdat de aanval de beste verdediging was........ gruwelijk onbetrouwbaar, maar zo een lief, lief dier.........

Bij haar heb ik geleerd om heel, heel snel te reageren, ogen in mijn achterhoofd te houden, en helemaal niet reageren op haar "aanval" Uiteindelijk kreeg ze de rust en het vertrouwen wel weer......... en werd het gelukkig een stuk minder....... tot eigenlijk niet meer hede ten dagen.

Tis maar net waarom, hoe en op wat voor een manier Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:41

@Kiwiko: dat is ook duidelijk een verschil met een jonge pony die van alles uitprobeerd en maar wat doet en een paard die al wat meegemaakt heeft.

Mijn haflinger bijvoorbeeld heeft me nooit gebeten maar was in het begin wel erg happerig, ik vond dit behoorlijk irritant, maar bij haar wist ik waar dat aan lag, haar zal ik om die reden op zulke momenten nooit een tik geven.

Ons onopgevoede shetje tja die weet nu al 8 jr dat ze niet dr tanden in mensen moet zetten, daar hebben we nog steeds erg veel plezier van van die ene actie 6,5 jr geleden.
Laatst bijgewerkt door cissie op 05-12-07 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:42

KiWiKo schreef:

en zo is dat Knipoog

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:47

cissie schreef:
KiWiKo schreef:

en zo is dat Knipoog

Idd! Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:51

Wat een eengezinsheid vanavond Tong uitsteken

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:53

Ik vind geen verschil tussen knabbelen of bijten.. Beide is ongewenst en tolereer ik niet. Hoe kan hij weten wanneer het nog knabbelen is en niet zeer doet, of dat ie bijt.. Sta het toe en het wordt van zacht knabbelen hard knabbelen tot zachtjes bijten... en wanneer begin je dan met straffen? En al helemaal een jonge hengst, als ie nu niet precies weet waar ie aan toe is zal hij zeker de grenzen gaan opzoeken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:55

Ik moet eerlijk zeggen dat of het nou speelsigheid of brutaltiteit is dat ik echt, echt lik op stuk geef............

en dan ben ik niet truttig Lachen

maar angst, onzekerheid is een ander verhaal

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:08

Mariska_28 schreef:
Ik vind geen verschil tussen knabbelen of bijten.. Beide is ongewenst en tolereer ik niet. Hoe kan hij weten wanneer het nog knabbelen is en niet zeer doet, of dat ie bijt.. Sta het toe en het wordt van zacht knabbelen hard knabbelen tot zachtjes bijten... en wanneer begin je dan met straffen? En al helemaal een jonge hengst, als ie nu niet precies weet waar ie aan toe is zal hij zeker de grenzen gaan opzoeken..

Vind ik ook.....alleen als er een gedrag'stoornis' achter zit of en medische oorzaak, zal ik het anders aanpakken!

Jong spul wat mij wil testen als biscuitje Vork (speelszichheid of niet) krijgt een optetter, duidelijk helder geen gezeik meer, klaar dat was het dan ook die ene mep voor het hele leven, nou daar slaap ik geen nacht minder door.
Nee bij iedere training of contact moeten corrigeren en op je liefst vragen of je paard dat ajb niet wilt doen.........nee dat is niet aan mij besteed.
Ik hou van duidelijkheid een paard volgens mij ook, ieder vult dat op eigen wijze in. Ik ben kort maar krachtig, heb maar 1 sec nodig op zulk gedrag tot het verleden te laten behoren, geen polonaise aan mijn lijf Duivel