met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:57

cissie schreef:
Ik weet niet hoe dat bij andere zit, maar mijn rijgedrag wordt nimmer beinvloed door het dragen van een cap/helm (ik draag alleen een helm).
Een helm voorkomt(maar veroorzaakt deze in mijn geval ook niet, door extra risico of wat dan ook te nemen door het dragen van een helm) zeker geen val, maar kan in de meeste gevallen wel letsel aan het hoofd beperken of voorkomen.

Voor mij is het dragen van een helm hetzelfde als het dragen van de autogordel. Ik stap in mn auto doe hem om en..... thats it, idem als ik op een paard stap, ik ga er niet over filosoferen/analyseren blablabla.........voor mezelf heb ik de stelregel 'helm op' klaar! mak paard....onrustig paard.......groen paard........springen......dressuur....recreatief...crossen maakt me geen drol uit!

ja dat is opzich wel logisch.. Alleen vergeet ik ook vaak om mijn cap op te doen Bloos Als ik heb opgezadeld stap ik er op en denk ik wel eens als ik erop zit o poedersuiker me cap vergeten Tong uitsteken

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:55

Tis echt veiliger met cap, heb nog nooit zonder gereden.
Ik ben een keer over een hindernis gevallen, bewusteloos gweest en heb me arm gebroken.
Als ik geen cap op had was ik nu dood geweest.

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:12

nou,
ik rijd nooit met cap..
ik reed altijd wel..
toen was me tante een keer gevallen met cap op..ze viel op een boomstam maar ze was wel overleden..hij was dwars door de cap heen..
dus ik vind het maar onzin om met cap te rijden..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:17

Mennotje, ik weet niet hoe oud je bent maarre... geen enkel hulpmiddel is 100% veilig. Dat wil niet zeggen dat het geen effect heeft! Met is toch veiliger dan zonder, ook al biedt het geen 100% garanties.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:07

Ik rijd niet zonder cap op een paard hoor , ook niet op het braafste paard ter wereld. Elk paard kan schrikken, bokken, stijgeren etc waardoor je eraf kunt vallen en dan heb ik liever mn koppie beschermd. En natuurlijk kun je je ook mét cap op bezeren, maar zonder cap doe je je gegarandeerd nóg meer pijn!

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:53

In mijn ogen is met cap het veiligste, wel een goedpassende cap uiteraard.
Ik vind die opmerkingen als : Het klepje komt tegen je , waardoor je juist je nek breekt ed van die flauwe smoesjes om er onder uit te komen dat je liever zonder cap rijd . Knipoog

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:39

Ik rij zelf altijd met cap. Maar dit is dan ook verplicht op de manege.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:41

Na verscheidene verhalen gehoord te hebben (oa het verhaal dat Barmat hier geplaatst heeft), heb ik altijd een cap op als ik op een paard zit. Al is het enkel een rondje stappen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Cap moet uiteraard wel goed passen. Lachen

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:49

mennotje schreef:
nou,
ik rijd nooit met cap..
ik reed altijd wel..
toen was me tante een keer gevallen met cap op..ze viel op een boomstam maar ze was wel overleden..hij was dwars door de cap heen..

jij vind het onzin om met cap op te rijden ik niet,als je tante geen cap op had gehad was de boomstam misschien wel dwars door haar hoofd heen gegaan.

hoe goed je je paard ook kent,er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren en dan is bescherming heel belangrijk.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:52

mennotje schreef:
nou,
ik rijd nooit met cap..
ik reed altijd wel..

Het is ook niet zo dat een cap alle ongelukkig voorkomt of dat desbetreffend persoon geen 'schade' oploopt omdat hij of zij een cap draagt natuurlijk.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:16

Met een cap rijden is altijd nog veiliger dan zonder cap rijden. Laatst viel ik van een paard en kwam op mijn hoofd terecht, en niet zo zachtjes ook, als ik geen cap op had dan had ik er nu misschien heel anders bij gezeten.
Dat realiseer ik me steeds meer, het is een stukje veiligheid voor jezelf en ik vind nog steeds dat je jezelf zo goed mogelijk moet beschermen!
Dus daarom zie je mij nooit zonder een cap op een paard zitten!

Je hoort mij niet zeggen dat een cap alles voorkomt, maar het kan wel een hoop ellende opvangen.

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:18

ik draag altijd me cap

maar ik heb een sportive met een dus flecibel voor kantje die ver buigt of makkelijka fbreekt alsd je valt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:44

Ik rij zonder cap, ik vind het gewoon irritant en tja als ik val op me hoofd heb ik dikke vette pech!

Ik vind die dingen echt afschuwlijk, nou heb ik wel een redelijke cap gezien en geprobeerd. die is licht en op een gegeven moment voel hem niet meer en je krijg geen zweet hoofd!!! Maar goed die is 125 euro ofzo!! Voor iets wat ik eigelijk toch niet draag.

Maar goed ieder moet dat lekker voorzich weten toch?!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:51

@Danielledm: Als je vantevoren al weet dat je hem toch niet draagt hoef je er geen 125 euro aan uit te geven natuurlijk. Maar als het een cap is die voor jou de nadelen opheft - waarom zou je hem dan niet gewoon dragen, voor je eigen veiligheid?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:53

Ik draag altijd een cap. Vind het met dit weer echt een voordeel dat ik er een lekker warm hoofd van krijg Haha!

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:55

Ik draag altijd mijn cap, ik vind het gewoon veiliger. Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:56

IndianLady schreef:
Ik draag nooit geen cap. heb hem gekocht omdat ik ging lessen en dan was je verplicht een cap te dragen. Heb hem toen wel nog een tijdje gebruikt, maar was toch te lui om hem elke keer op te zetten.
Ben tot nu toe 6 keer gevallen en elke keer viel ik op mn onderrug/kont. Daar heb ik dus geen cap voor nodig Haha!, eerder een kussen.

Christopher Reeve (superman) had ook een cap op en brak toch echt zn nek.

Dit vind ik dus klinklare onzin. Ik weet niet hoe je 't zelfs maar in jouw hoofd kan halen om zoiets te posten. Ik draag geen cap en zal er ook maar onmiddelijk bij zeggen waarom niet: ik voltigeer op rechte lijn en bij de meeste figuren zit die cap gewoon in de weg en als ik val, dan zal heus mijn hoofd niet de meeste schade oplopen. Ik riskeer eerder mijn nek of rug te breken tijdens een val.

Dat jij durft te beweren dat je geen cap nodig hebt omdat ie jouw kont niet beschermt als je daarop valt, da's ONZIN! Dan hoeft een motorrijder ook geen helm op, want als ie op zijn sleutelbeen valt, dan zal die helm dat sleutelbeen niet beschermen? Waar haal je het...
Mijn advies: draag een cap als het enigzins mogelijk is. Het zal je meer goed als kwaad doen als je ooit 't ongeluk hebt te vallen.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:42

Ik draag altijd een cap bij het rijden omdat ik dan eerder het gevoel heb dat ik er veiliger opzit.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:32

Ilsemarie schreef:
In mijn ogen is het het veiligst om met een goed passende cap te rijden, ten allen tijde.
Ik rijd in ieder geval nooit zonder! en toen ik me niet meer veilig voelde met mijn cap heb ik een andere nieuwe aangeschaft Lachen

Ben ik het helemaal mee eens Ja
Een cap wordt pas gevaarlijk wanneer hij niet goed past.. Daarom moet je ten alle tijden zorgen dat je een goed passende cap draagt, anders kun je hem net zo goed weglaten..
Ik rijd zelf altijd met cap.. 1. Dat is verplicht op de manege waar ik rijd.. 2. Ik voel me veiliger met een cap op mijn hoofd.. Het paardje waarop ik rijd is zo betrouwbaar als wat, ze zal je nooit bewust eraf willen gooien, maar als iemand een hard geluid maakt en ze kan het niet plaatsen, schiet ze wel ineens weg.. Ik weet dat ze dat kan doen en kan dus ook juist handelen, maar genoeg mensen zouden er zo afkieperen.. Dan is het dragen van een cap toch wel erg handig!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:04

Ik draag op mn eigen pony nooit een cap, maar die vertrouw ik door en door. Op vreemde paarden zet ik 'm wel altijd (maar wel met tegenzin Bloos) op.

loveAstrixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:33

ik vind een cap toch wel altijd veiliger hoor. Je kan altijd vallen. Als je valt is het wel fijn dat je hoofd dan beschremt is.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:55

ik rij zelf altijd met een cap, vind het veiliger.
ik ken iemand en die had waarschijnlijk niet meer geleefd als ze geen cap op had gehad!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:08

Ik stap niet op zonder!
Wel als ik dr bijvoorbeeld naar de wei breng (5 minuutjes lopen), spring ik zonder zadel, met halster, er eventjes op, als ik dan een grote vrachtwagen ofzo zie aankomen spring ik er gewoon weer af:P

Chantal_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:27

Met een cap ben je volgens mij ook eerder verzekerd. ik rij altijd met een cap, ik heb een verzorgpony. Zowieso zou ik niet zonder cap rijden.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:25

Als je valt zonder cap dan ben je msichien dood.
De nieuwere caps zijn heel veiling hoor je hoeft er geen schrik van te hebben je moet natuurlijk wel een cap die past opzetten want als je 1 die te groot is en jje valt is het risico groot dat je nek breekt