Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Nieuwe wet 'Koop en Garanties'
Goed nieuws voor consumenten. Een nieuwe wet, 'Koop en Garanties', die per 1 mei 2003 in werking is getreden, biedt consumenten zes maanden garantie op nieuwe aankopen.
Product en Consumentenkoop
De wet vloeit voort uit een Europese richtlijn wet, zodat alle consumenten binnen de binnen de Europese Unie dezelfde bescherming genieten. Het betreft alleen om koop van producten. Ook moet het gaan om de koop van producten voor particulier gebruik bij een professionele verkoper (consumentenkoop), en mag het niet gaan om bederfelijke producten. De nieuwe wet geldt dus niet wanneer u fruit koopt, een reis boekt, een verzekering afsluit, een loodgieter inhuurt of bij een particulier een tweedehands auto koopt. De wet is wel van toepassing op de koop van een huisdier.
Zes maanden garantie
Sinds 1 mei heeft u als consument recht op een standaard minimum garantie van zes maanden. Gaat een product binnen deze periode defect, dan kunt u de verkoper aanspreken. Het moet wel gaan om een gebrek dat al bestond toen u het product aanschafte. De bewijslast ligt gedurende de garantieperiode bij de verkoper. Hij moet aantonen dat het product bij verkoop in orde was of dat u het zelf verkeerd heeft gebruikt. In veel gevallen een moeilijke opgave voor de verkoper.
Citaat:Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Niet elke koopovereenkomst valt onder de regels van consumentenkoop. Consumentenkoop geldt alleen voor producten zoals levensmiddelen, wasmachines en auto's. De regeling geldt niet voor diensten, zoals het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering of het aangaan van een lening.
runningkawa schreef:Maar aan hout knagen zoveel paarden, is dat dan meteen een gebrek?
Dan heeft bijna elk paard wel een gebrek
meggiemeg schreef:zodra je een inschrijving hebt bij de KvK ben je geen particulier meer en dus bedrijfsmatig bezig.
littleroosie schreef:Cri box zou misschien wel kunnen helpen, wij hebben t nooit gebruikt.
sigrid1182 schreef:sommige paarden ontwikkelen het ook voor 3e jaar....
ik denk persoonlijk dat maagzweer/ulcers hier de grootste boosdoener van is, dan bv verveling lange dagen op stal....
FloortjeM schreef:meggiemeg schreef:zodra je een inschrijving hebt bij de KvK ben je geen particulier meer en dus bedrijfsmatig bezig.
Dat is echt nonsens. Ik heb een KvK-inschrijving voor de stichting derdengelden van mijn advocatenkantoor. Zodra ik mijn paard verkoop, is dat zeker particulier. Een KvK-inschrijving die in de doelomschrijving heeft staan: 'de in- en verkoop van paarden', is een indicatie, maar als je erover gaat procederen, speelt er veel meer mee. Je moet dan ook kijken naar of je beoogd had winst te maken met je onderneming (dat klinkt flauw, maar er zijn genoeg mensen met een eenmanszaakje die een KvK-nummer hebben en een BTW-nummer om de kosten van hun hobby in aftrek te kunnen brengen. Als je dat verstandig doet, kom je daar een heel eind mee). De belastingdienst speelt dus een rol. Verder kan de regelmaat waarmee je een paard verkoopt een rol spelen en de manier waarop je naar de koper presenteert. Een aantal handelsstallen heeft een tijdlang zelf alle paarden verkocht, maar dan de naam van een (particuliere) kennis op het contract gezet, zodat het consumentenrecht (met de bescherming van de consument vandien) kwam te vervallen. Rechters prikken daar echter doorheen.
In dit geval lijkt me dat van particulier naar particulier is verkocht, dus speelt het hele consumentenrecht niet en zal de koper moeten aantonen dat het paard de aandoening al had bij de verkoop. Omdat tussen jullie beiden duidelijk is dat dat zo is, speelt nog slechts de vraag: voldoet het paard aan hetgeen de wederpartij verwachtte te kopen. En dus kom je op de discussie: toen jij zei dat hij een kribbebijter was, hadden zij er toen in redelijkheid rekening mee moeten houden dat hij lucht zoog. En dat is het moment dat ik als jurist tegen mijn client zeg: zorg dat je een dierenartsverklaring krijgt, die we in de procedure kunnen overleggen en waarin de dierenarts stelt hoe het wat hem betreft met het onderscheid en hoe dat zich verhoudt met de stalondeugd van dit paard.
om even terug te komen op de discussie hiervoor over gewijzigde wetgeving: dat is de wetgeving waarbij het consumentenrecht en de zes-maands-termijn in de wet is vastgelegd en die is echt al weer een heel aantal jaren oud.
sigrid1182 schreef:sommige paarden ontwikkelen het ook voor 3e jaar....
ik denk persoonlijk dat maagzweer/ulcers hier de grootste boosdoener van is, dan bv verveling lange dagen op stal....