Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Re: Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:24

Heel goed van je Barmat, om het hier neer te pennen.
Als er enkelen zijn die hierdoor hun rijgedrag veranderen en met cap gaan rijden, is je doel bereikt.
OK dan!

Ik heb zelf een soortgelijke ervaring, reed ook zonder cap en ben met paard en al over de kop gegaan waarbij het paard bovenop mij terecht kwam.

Resultaat was een hersenbeschadiging waardoor ik epileptische aanvallen heb. Meestal heel lichte zodat de mensen om me heen het niet eens door hebben dat ik afwezig ben, maar als ik niet om mijn rust en regelmaat denk kan er ook zo een grand mal achter weg komen.

Tja, daar zit je dan voor de rest van je leven aan vast.
Je moet je werk en leven erop aanpassen en inrichten en accepteren dat je nu eenmaal niet alles kan.

In mijn geval een letterlijk geval van " Hoogmoed komt voor de val. "
Hoe goed je ook denkt te kunnen rijden, een ongeluk is zo gebeurt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:33

Wat een aangrijpend verhaal..

(Ik reageer ook even, zodat de link weer bovenaan komt en nog meer mensen het hopelijk gaan lezen en na gaan denken over een cap...)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:47

Super om je verhaal te plaatsen!
Hopelijke wordt er weer iemand wakker geschud en wordt er nagedacht over de gevolgen van het niet dragen van een cap.

"Gelukkig" is het bij ons verplicht een cap te dragen. Anders wordt je dus gewoon van je paard gehaald en ga je hem alsnog maar opzetten.

Heel veel sterkte voor jou, nu en in de toekomst!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:04

Op de ponyclub ging dat net zo. Iedereen had een eigen pony en kwamen van best ver om te lessen. De meesten moesten 5 km maar sommigen ook wel 10 km rijden voordat we op het terrein waren. Maar als je daar zonder cap aankwam werd je van je pony geplukt en kon je naar huis om je cap te halen. Ze waren dan wel zo aardig je een fiets te lenen maar er werd niet gewacht met de les. Een aantal deed dat een keer maar daarna nooit meer.

Mijn ouders waren er zowiezo erg duidelijk in, zonder cap op je pony betekent pony verkopen. En de meeste ouders hadden die instelling omdat je flinke einden langs de weg moest wilde je bij het bos of bij de ponyclub komen. Ook als iemand anders in het dorp je zag zonder cap werd dat verteld en denk maar niet dat jou verhaal dan gelooft werd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:23

Karuna: mijn ouders zeiden ook: als ik je ook maar 1 keer betrap zonder cap op je pony, verkopen wij de pony.
En gelukkig maar dat mijn ouders zo om mij denken! Lachen Ik snap niet dat ouders dat verplichten bij hun minderjarige kind.... Je kind is toch het kostbaarste wat je hebt?

Mijn overburen van het land laten hun jonge meiden altijd zonder cap en zadel een buiterit maken. Hij zette zelfs zijn dochter op hun (nog niet ingereden) hengst zonder cap! Dat is toch vragen om ongelukken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:08

Ouders zijn wonderlijk volk. Je hebt er die duidelijk veel waarde hechten aan hun kinderen, staan op het capje te paard, in de gordels (en passende zitjes) in de auto, nette stoeltjes achterop de fiets enzovoort en dan heb je heel veel ouders die eerst persé een kind (of wat) willen en daarna er kennelijk ook snel weer af willen: geen goede instructies op de fiets (kinderen fietsen achter de ouders in plaats van ervoor waar je kunt zien wat ze doen), cap is helemaal niet nodig, gordels in de auto is alleen iets voor volwassenen, kinderen laat je gewoon de hele auto doorkruipen als je ergens heengaat, en ga zo maar door. Verbazingwekkend vind ik het. Verward Hamer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:43

TS, ik heb er bewondering voor dat je het zo neerschrijft. Je beseft duidelijk dat het een erg vervelnde versie van eigen-schuld-dikke-bult is. Toch heb ik zo enkele bedenkingen richting je instructrice. Als jij werkelijk zo als een klein debiel kind in het zand hebt gezeten, dan MOET dat onmiddellijk alle alarmbellen af laten gaan. Iemand die serieus in z'n vak bezig had hier moeten weten dat per ommegaande 112 gebeld had moeten worden. Dit gedrag duidt ALTIJD op een ernstige beschading in de hersenen.
Ik heb al vaker meegemaakt dat er erg licht wordt gedacht over de gevolgen wanneer iemand van z'n paard is gestrort. Laat ook dat een les zijn voor iedereen.........

santalyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:20

Poeh, als ik alle verhalen lees durf ik bijna niet meer.. Maar zo denk ik vaker en als ik er dan op zit vind ik het weer super. Als ik het paard vertrouw dan is het heerlijk genieten. Rijd altijd met cap, zou niet zonder durven.. Ook 1 keer gelanceerd en kwam vlak naast het hek van prikkeldraad neer met 1 been aan de andere kant, ik geloof eerst op mijn kont en toen knalde mijn hoofd op de grond. Hoorde echt *pok*, was dus mijn cap op het harde, platgelopen, zand van de hoefslag. Heb zwaargekneusde arm en been en rug er aan over gehouden, maar niets aan mijn hoofd en denk dat die cap daar zeker bij geholpen heeft. Dus ik blijf hem zeker ook dragen!

Even een ander vraagje hierover, als je met een motorhelm valt moet je hem vervangen he, is dat met een cap ook zo? of kan ik hem gewoon als veilig beschouwen omdat het op zand was en geen asfalt en er helemaal geen scheurtjes of wat dan ook te zien zijn?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:34

Goed dat je je verhaal hier neerzeet! Ik zelf rij ook altijd met cap, bij mij was het inderdaad ook door mijn ouders. Als ze me zouden betrappen zonder cap zou de pony verkocht worden. Inmiddels ben ik 21 jaar, mijn pony 19 jaar en ken hem door en door, ik rij altijd met cap! Zo'n ding zit me ook totaal niet in de weg.

Rij je op het moment nog paard?

En heel veel sterkte! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:51

Inderdaad, erg knap dat je je verhaal hier neer hebt gezet! Heel veel sterkte met je verdere herstel!

Het is zo jammer dat veel mensen zo naief zijn. Veel mensen denken echt "dat gebeurt mij niet". Nee, maar waarom jou niet en een ander wel? Het blijven dieren waar je mee werkt. Wat hierboven ook gezegd wordt, belachelijk dat sommige ouders zo slordig zijn!! Bij mij was het ook gewoon geen optie om zonder cap te rijden, mijn ouders zeiden ook "rijden zonder cap = pony gaat weg". Ik ben nu 23 en ik rijd altijd met cap. Waar ik nu rijd hebben ze van die veiligheidsstijgbeugels, die eruit zien als gewone stijgbeugels, maar die openklappen als je valt. Als ik volgend jaar met mijn jonge paard aan de gang ga, koop ik ook een paar van die dingen, gewoon voor de zekerheid. Veiligheid voor alles!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:17

Wat een heftig verhaal zeg! Wel heel goed van je dat je het geplaatst hebt! Zal voor veel mensen hun ogen openen.. en al bereik jij er maar 1 iemand mee die door dit verhaal voortaan wel een cap draagt..

Erg veel sterkte verder..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:32

Ik kom hier even binnenvallen, omdat ik Barmat persoonlijk ken en ik heb vandaag te horen gekregen dat ze (gisteren) is opgenomen in het ziekenhuis. Ze had een zware aanval, wat later epilepsie bleek te zijn.
Het gaat nu alweer aardig met haar, maar ze weet nog niet wanneer ze naar huis mag.
Ik wilde het jullie even laten weten....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:33

Jakkie dat is minder het ging een tijdje toch een heel klein beetje beter. Gelukkgi toch epilepsie ipv van anders naars. Doe haar de groeten.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:05

He wat naar...
Hopelijk voelt ze zich snel wat beter. Ach gut

Zou ze een kaartje op prijs stellen?
Zo ja, weet jij waar dat naar toe mag, Diablo?
per pb maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:18

Oh wat naar! Hopelijk mag ze snel weer naar huis! Veel beterschap!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:22

Pff dat zal schrikken geweest zijn! Heel veel beterschap voor Barmat Lachen.
Bedankt voor het melden Diablo!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:38

Pfff niet alles gelezen (alleen de 1e pagina)
Maar wat heftig zeg! Te bedenken dat ik pas ook nog ff ging rijden zonder cap. "het was toch maar even snel"
Toen dacht ik al, kan het eigenlijk beter wel doen. Maar als ik dit nu lees ben ik van overtuigd dat ik mijn cap nu altijd trouw op doe. Ook gewoon voor die 5 minuten!

Word er toch wel eve nstil van! (Ik heb sowieso geen problemen met cappen, ben er zeker voorstander van. Maar als ik me bedenk hoe snel je even zonder cap erop stapt! Scheve mond )

Lees net nog iets; epilepsie , was dit er al of sinds net? (als ik vragen mag)
Weet niet zoveel te zeggen eigenlijk, Heel erg zoveel "verandering" in die paar maanden! Sterkte en beterschap.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:48

santalyd schreef:
Even een ander vraagje hierover, als je met een motorhelm valt moet je hem vervangen he, is dat met een cap ook zo? of kan ik hem gewoon als veilig beschouwen omdat het op zand was en geen asfalt en er helemaal geen scheurtjes of wat dan ook te zien zijn?

Ja een cap moet officieel gezien vervangen worden bij een val Ja
Ik doe dat meestal niet omdat ik niet vaak op mn hoofd val, maar als ik toch op mn hoofd zou vallen zou ik het wel doen. De cap hoeft niet beschadigd te zijn van buiten maar het schokdempende spul heeft wel zn werk gedaan en is dus niet meer veilig.

Wat ontzettend balen dat ze in het ziekenhuis ligt! Hopelijk blijft het bij deze ene keer zeg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:24

Ik weet het adres niet van het ziekenhuis waar ze ligt. Maar het is een ziekenhuis in Duitsland, dus voordat de kaart er is, ben je al gauw een week verder denk ik en dan is ze wel weer thuis, vermoed ik.
Het gaat goed met haar, alleen verveelt ze zich stierlijk.

De epilepsie is volgens mij ook een gevolg van de val van haar paard. Er was gezegd dat het wel eens zou kunnen dat dit zou gebeuren en helaas was dat ook zo....

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:46

Epilepsie is ook een side effect van hersenletsel helaas. De natuurlijk aanleg is er dan al en dan is er grote kans na herselnletsel dat je ook epilepsie krijgt.

Barmat, heel veel beterschap gewenst. Ach gut En hopelijk ben je snel weer thuis.

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:51

Heftig verhaal! En ik vind het goed dat je het hier post. En ik lees net het stukje van Diablo, ik hoop dat je snel weer ontslagen wordt uit het ziekenhuis!

Zelf draag ik altijd een cap, ik heb dat zo geleerd van altijd met cap rijden dat ik het ook doe, ik ben inmiddels 2 ongelukken met 2 verschillende paarden verder en ik ben erg blij dat ik een goede veiligheidscap op had, want beide keren had ik ondanks de cap nog een dikke hersenschudding.
Ik heb een keer zonder cap gereden omdat het bloedheet was (op een erg braaf paard wat ik al jaren kende en reed) maar ondanks dat brave doe ik het nooit weer, het voelde zo leeg op mijn hoofd en daarnaast ze kan uitglijden etc. ze hoeft niet eens te schrikken of er vandoor te gaan.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:53

Heftig Barmat...
Dit is wel een heel naar staartje van eigen schuld, dikke bult! Heel veel sterkte.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:59

Bedankt voor het neerzetten van het verhaal, hopelijk gaan er wat ogen open. Veel sterkte en ik hoop dat je snel weer naar huis mag!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 14:09

Bedankt allemaal weer voor de opbeurende woorden en ook bedankt aan Diablo omdat ze jullie even heeft geinformeerd over mijn toestand Knipoog

Ik ben dinsdag inderdaad met spoed opgenomen geworden in het ziekenhuis, omdat ik plots een hevige aanval kreeg, wat later epilepsie bleek te zijn. Die kans zat er in,dat wist ik al. Jammer genoeg is het dus ook tot uiting gekomen, zij het wat later.

Nu gaat het goed, ik ben net thuisgekomen en heb flink wat fijne pilletjes er bij gekregen, om mij weer goed te krijgen.

Het komt wel goed, maar het zal lastig worden om alles een plekje te gaan geven de komende tijd.

En ja, vervelen doe ik mij inderdaad!!!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:23

Fijn dat je nu weer thuis bent. Altijd beter dan in ziekenhuis. Hoop dat je pilletjes hun werk doen en jij je weer btje goed gaat voelen! Succes