Geit bij pony? Of beter niets dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseworld20

Re: Geit bij pony? Of beter niets dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:57

Misschien moet jij anders geen topics meer openen lieke? Je kan werkelijk bijna tegen geen enkel antw. of kritiek. Trek het je toch niet zo aan en reageer dan lekker alleen op reacties die voor jou nuttig zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:59

Is niet zwart wit, is gewoon zoals een paard in elkaar zit
Jij opent daar een topic over en krijgt daar antwoord op Lachen

En dan zeg ik, nee een geit is niet voldoende.
Overigens al je een shetje koopt zijn die ook niet erg duur.
Dus zo enorm veel scheelt het niet in de kosten. En als die ziek word is het net zo duur om daarmee naar de DA te gaan als met een geit. Dus zo ontzettend veel scheelt het allemaal niet in de kosten Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:01

Lieke_M schreef:
1/ mijn pony is 16 jaar en geen veulen
2/ ik hoef geen shet/shetveulen/andere pony te kopen omdat jullie dat vinden
3/ ik hoef mijn pony niet te verkopen omdat jullie dat vinden
4/ ik heb dan ook jullie mening NIET gevraagd, dus ga je moeien op topics waar je de vraag WEL hebt begrepen
5/ geit en paarden spreken andere taal, ja kan kloppen. Paarden en mensen ook dus dan hoef je al helemaal geen paard tekopen. En wolven leven in het wild ook in een roedel, dus ik veronderstel dat je ook geen hond koopt zonder een tweede??
6/ Als jullie dan inderdaad alles zoveel beter weten dan geloof ik niet dat jullie zich zouden bezig houden op een simpel forum als 'bokt' maar ga lezingen geven aan mensen die WEL geïnteresseerd zijn.
Als je alles volgens het boekje wil doen, dan moet je je paard nu loslaten in de wilde natuur en zelf ook holbewoner gaan spelen.

Dat er zulke mensen bestaan die persé HUN mening moeten opdringen, ik wordt er niet goed van. GET A LIFE!!

Aangezien een simpele vraag hier gedoemd is om gefrustreerde gevoelens op te wekken kan ik maar 1 dingen vragen:

SLOTJE AUB want hier wordt niemand beter van!!

Ik heb intussen al lang begrepen dat mijn pony niet zal blaten als ik er een geitje bij zet als gezelschap.

Toen ik deze reactie las dacht ik maar aan 1 ding:

Jij vind je eigen plezier belangrijker dan het geluk van je pony.
Helaas.

Het kan je blijkbaar niets schelen als je pony gelukkig is of niet. Zolang hij er maar voor jouw is. Zolang jij er maar mee kunt knuffelen, poesten, rijden en spelen.

Dat mensen je toeschreeuwen dat een geit geen volwaardig soortgenootje is, daarvoor stop je je oren toe. Nee, want een ander paard erbij wil je niet. Daar heb jij namelijk geen last van, dat is het probleem van je pony als hij niets aan zijn geit/schaap/konijnmaatje heeft. Je probeert je in alle bochten te wringen om te bewijzen dat een geit wel kan, dat je pony zich er wel heel gelukkig bij zal voelen. Zolang je de waarheid maar niet onder ogen moet zien.

Het spijt me erg, maar zo kom je tot mij over. Als je ècht om je pony geeft, dan zorg je dat hij gelukkig is. En dat is niet met een geit erbij, dat is met zijn soortgenoten. We spreken hier niet van extra luxe voor een paard, we spreken van een NOODZAAK.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:02

een geitje voor de gezelligheid is denk toch wel beter als een hond die af en toe eens komt kijken bij het paard... maar het beste blijft natuurlijk een paardenvriendje!
mijn eerste pony had ook een gezelschapsgeit en hun waren onafscheidelijk van elkaar Ach gut het paard wat ik nu heb wil helemaal niks met de geiten te maken hebben en als ze los breken zou die ze denk letterlijk doodtrappen Ach gut dus het is ook afhankelijk van het paard...

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:02

xKatleentjex schreef:
Lieke_M schreef:
1/ mijn pony is 16 jaar en geen veulen
2/ ik hoef geen shet/shetveulen/andere pony te kopen omdat jullie dat vinden
3/ ik hoef mijn pony niet te verkopen omdat jullie dat vinden
4/ ik heb dan ook jullie mening NIET gevraagd, dus ga je moeien op topics waar je de vraag WEL hebt begrepen
5/ geit en paarden spreken andere taal, ja kan kloppen. Paarden en mensen ook dus dan hoef je al helemaal geen paard tekopen. En wolven leven in het wild ook in een roedel, dus ik veronderstel dat je ook geen hond koopt zonder een tweede??
6/ Als jullie dan inderdaad alles zoveel beter weten dan geloof ik niet dat jullie zich zouden bezig houden op een simpel forum als 'bokt' maar ga lezingen geven aan mensen die WEL geïnteresseerd zijn.
Als je alles volgens het boekje wil doen, dan moet je je paard nu loslaten in de wilde natuur en zelf ook holbewoner gaan spelen.

Dat er zulke mensen bestaan die persé HUN mening moeten opdringen, ik wordt er niet goed van. GET A LIFE!!

Aangezien een simpele vraag hier gedoemd is om gefrustreerde gevoelens op te wekken kan ik maar 1 dingen vragen:

SLOTJE AUB want hier wordt niemand beter van!!

Ik heb intussen al lang begrepen dat mijn pony niet zal blaten als ik er een geitje bij zet als gezelschap.

Toen ik deze reactie las dacht ik maar aan 1 ding:

Jij vind je eigen plezier belangrijker dan het geluk van je pony.
Helaas.

Het kan je blijkbaar niets schelen als je pony gelukkig is of niet. Zolang hij er maar voor jouw is. Zolang jij er maar mee kunt knuffelen, poesten, rijden en spelen.

Dat mensen je toeschreeuwen dat een geit geen volwaardig soortgenootje is, daarvoor stop je je oren toe. Nee, want een ander paard erbij wil je niet. Daar heb jij namelijk geen last van, dat is het probleem van je pony als hij niets aan zijn geit/schaap/konijnmaatje heeft. Je probeert je in alle bochten te wringen om te bewijzen dat een geit wel kan, dat je pony zich er wel heel gelukkig bij zal voelen. Zolang je de waarheid maar niet onder ogen moet zien.

Het spijt me erg, maar zo kom je tot mij over. Als je ècht om je pony geeft, dan zorg je dat hij gelukkig is. En dat is niet met een geit erbij, dat is met zijn soortgenoten. We spreken hier niet van extra luxe voor een paard, we spreken van een NOODZAAK.

Volledig met je eens xkatleentjex

Wil niet vooroordelen, maar dit lijkt me meer op een gevalletje "niet zoveel geld" ....
Laatst bijgewerkt door horseworld20 op 08-08-07 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 16:03

[quote="Nadya Of regel iets waardoor je paard het wel krijgt.[/quote]

Heb ik ook gedaan maar deze winter kan het tijdelijk niet, omdat haar baasje het zo wil. Ik zorg gewoon voor een tijdelijke 'noodoplossing'.

Een shet kost hier 300 euro minstens, een geit 20 euro. Als je me het tegendeel kan bewijzen (GEEN VEULEN) dan mag dat meteen, dan vergeet ik die geit. Maar ik heb al gekeken.

Dus kom me niet wijsmaken dat een shet geen geld kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:05

Natuurlij kost een shet geld
Maar als jij daar nog geen 300 euro aan kwijt kan. wat doe jij dan als je DA kosten krijgt?
Gaat dat dan ook niet?

Dat zijn toch dingen die je bedenkt Vóór je een paard koopt?

Overigens over je hond, ja die hebben we ook 2 gekocht omdat ik vind dat die niet alleen horen te zijn Lachen

En jij opent een topic en wij mogen niks meer zeggen...vreemd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-07 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:05

als mijn shet zo duur in onderhoud was was ie allang verkocht Haha! het is dat als ik em te koop zet ik er misschien 50 euro voor kan vragen ( volwassen ruintje) en ik dat niet de moeite vind om hem te verkopen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:09

Lieke_M schreef:
[quote="Nadya Of regel iets waardoor je paard het wel krijgt.

Heb ik ook gedaan maar deze winter kan het tijdelijk niet, omdat haar baasje het zo wil. Ik zorg gewoon voor een tijdelijke 'noodoplossing'.

Een shet kost hier 300 euro minstens, een geit 20 euro. Als je me het tegendeel kan bewijzen (GEEN VEULEN) dan mag dat meteen, dan vergeet ik die geit. Maar ik heb al gekeken.

Dus kom me niet wijsmaken dat een shet geen geld kost.[/quote]

Nee, ik maak je zelfs 'wijs' dat jij (of het baasje?) dan niet aan een paard had moeten beginnen.
Ik heb het niet eens over een Shet gehad, maar wel over het feit dat je iets moet regelen. Dan regel je via internet iemand die nog stalling zoekt voor zijn/haar paard of iets in die trant. Mensen genoeg die iets zoeken.

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:10

Tja ik had al een beetje mijn vermoedens... (ik kan ernaast zitten natuurlijk) Ik heb het idee dat het meerendeels aan finaciën ligt... Een jong paard kopen omdat het goedkoop is... en vervolgens zo goedkoop mogelijk stalling hebben. En verder nergens bij nadenken. Zo onwetend... Dit zijn echt typische gevallen...
Zo jammer dit...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 17:00

horseworld20 schreef:
Tja ik had al een beetje mijn vermoedens... (ik kan ernaast zitten natuurlijk) Ik heb het idee dat het meerendeels aan finaciën ligt... Een jong paard kopen omdat het goedkoop is... en vervolgens zo goedkoop mogelijk stalling hebben. En verder nergens bij nadenken. Zo onwetend... Dit zijn echt typische gevallen...
Zo jammer dit...

Ho Maar. Wat ga jij een beetje over mijn financiën oordelen!!?!! Ik kocht ten eerste geen jong paard, lees eerst voor je je mond open doet. En ik hou niet zo van shetjes, dus dan geef ik er ook geen 300 euro voor. Die hou ik liever voor als er iets aan m'n paardje scheelt. En nee ik hoef niet naar een euro te kijken maar dat wil dan ook niet zeggen dat ik ze langs ramen en deuren buiten gooi!!

Zo goedkoop mogelijk stalling hebben?? Waar haal je dat nou uit?? Sorry dit vind ik ferm overdreven!!!

Ik wil gewoon niets overhaast doen, dit jaar de pony en volgend jaar het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:15

Zo wat ben jij lekker fel Lachen

Persoonlijk zou ik als ik niks overhaast wil doen, gewacht hebben tot volgend jaar en je je paard kan bieden wat hij nodig heeft Lachen
Namelijk gezeldschap van een ander paard

Maar je hebt besloten het nu te doen, niks verkeerds mee, maar je moet nog steeds gaan bieden wat hij nodig heeft.
Zijn behoefte veranderd niet omdat dat jou beter uitkomt Lachen
Dat zul je zelf toch ook wel inzien? Lachen

Hoe jij die behoefte invult is aan jou, dat maakt het paard namelijk weinig uit.
Of dat is door het kopen van een shetje of misschien nu al dat paard ipv volgend jaar, het "in" huis halen van een pensionklant. Of misschien je eigen paard dit jaar op pension te zetten? Allemaal mogelijheden Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:39

Nou, Lieke, je roept tegen mij anders wel dat je bij jullie alleen maar Shets van minstens 300 euro kan kopen (lijkt mij stug, maar goed) en dat een geitje 'maar' 20 euro kost en als ik iets goedkopers weet, mag ik het zeggen. Dat was de strekking van je reactie op mijn verhaal. Zie een paar posts terug. Lachen

Dan vind ik het niet gek dat horseworld het vermoeden heeft, dat het om de centen gaat, hoor. En investeren in een lief Shetje als gezelschapspaard vind ik niet geld langs deuren en ramen naar buiten gooien (is dat Vlaams trouwens? Haha! ). Dat lijkt me juist liefde en begrip tonen voor je paard. Maar goed...... Verward

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:41

Nadya schreef:
Nou, Lieke, je roept tegen mij anders wel dat je bij jullie alleen maar Shets van minstens 300 euro kan kopen (lijkt mij stug, maar goed) en dat een geitje 'maar' 20 euro kost en als ik iets goedkopers weet, mag ik het zeggen. Dat was de strekking van je reactie op mijn verhaal. Zie een paar posts terug. Lachen

Dan vind ik het niet gek dat horseworld het vermoeden heeft, dat het om de centen gaat, hoor. En investeren in een lief Shetje als gezelschapspaard vind ik niet geld langs deuren en ramen naar buiten gooien (is dat Vlaams trouwens? Haha! ). Dat lijkt me juist liefde en begrip tonen voor je paard. Maar goed...... Verward

idd1

Gaan voor die shet, ze zijn echt leuk, heus! We hebben er ook enorm veel plezier van en ze zijn gehard, slim, lopen weinig kans op beenblessures en zijn ideaal om bij de paarden neer te zetten!

Give it a go! laat je man er mee gaan mennen. Wedden dat hij door zijn knieen gaat?

Op z'n vlaams: Gewoon goesting kweken. vooruit met de geit (ohnee, pony).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:47

dan zou een andere optie zijn om je pony voor een jaar in te scharen bij andere pony's in de buurt.
heb je ook geen vreemd volk op het erf, moet je alleen een jaartje langer wachten tot je de pony's (straks als je 2 hebt) bij huis hebt staan.

is er vanaf jullie land zicht op andere paarden?
want als je namelijk pech hebt dan loopt die van jou door het draad naar die anderen toe he.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:49

Ja, ik heb ook een schat van een Shet gehad. Geweldig dier! Een jaarling trouwens. Haha!
Zodra ik er meer tijd voor heb, zou ik hem zo weer terug halen, als dat kon.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:09

het lijkt idd veel om geld te gaan ja... een paard kan je niks beters bieden als een echt paardenmaatje! vinden ze veel leuker want daar kunnen ze mee kroelen en rennen enz enz en geiten eten als je pech hebt de hele staart op van je paard Knipoog

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:30

Goed, ben intussen terug een beetje gekalmeerd. Ja sorry, ik voel me misschien snel aangevallen maar da's alleen omdat jullie me het gevoel geven dat ik een echt monster ben omdat m'n paardje even alleen komt te staan.

En ik vind het niet fair dat men persoonlijk wordt over geld enzo want dat is écht niet het geval.

Kijk, ik heb niet over 1 dag ijs m'n beestje gekocht. Ik had alles goed overwogen en veel gelezen. Maar eerlijk gezegd had ik er niet bij stil gestaan dat het zo'n probleem zou zijn dat ze of en toe een tijdje alleen zou komen te staan. Intussen heb ik dus begrepen van wel maar heb ik haar nu en doe ik haar niet zomaar weg omdat ik niet meteen een 2e paard wil kopen. Het ander paard blijft zeker nog tot eind sept dus ik heb nog even tijd om na te denken wat ik ga doen.

De geiten zet ik al uit m'n hoofd en misschien kan ik m'n man wel ompraten (als een shet inderdaad niet meer eet dan een geit..) En nee dit gaat niet om 'de goedkoop' maar ik wil gewoon zeker zijn dat er volgend jaar nog een groot paard bijkan. Want ik dacht dat een shet zoveel at als een gewoon paard. En geloof me, ik heb al eens rond gekeken envoor een shet betaal je ech wel meer dan 50 euro. En een veulen verdient een goede opleiding en vorming en dat kan ik niet geven, geen ervaring in.

Maar als het even kan, zou ik hier nu graag teru een beetje rust krijgen want hier heb ik het echt moeilijk mee.. Dus geen verwijten aub want hier helpt niemand me mee vooruit. Ik doe écht wel m'n best hoor voor m'n paardje..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:39

fijn om te horen!
en shetjes zijn echt niet zo duur hoor... ik raad je aan om in september als je paard dus bijna alleen komt te staan eens rond te kijken op internet... dan kun je shetjes echt veel goedkoper krijgen als nu! ze zijn er in overvloed dus echt duur zijn ze dan echt niet.
verder eet een shet echt weinig... wel ietsje meer als een geit maar echt niet zoveel als een paard!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:40

PS: ik lees hier nog een reactie over een pensionstal maardaar staan ze ook niet samen, wel in aparte box.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:42

Lieke_M schreef:
PS: ik lees hier nog een reactie over een pensionstal maardaar staan ze ook niet samen, wel in aparte box.

maar dan staan ze toch naast een ander paard en samen met een ander paard in de wei... paarden hoeven niet samen in een stal te staan voor goed contact (mijn pony zou mijn paard bijna vermoorden als ze samen in 1 stal moesten maar ondertussen kunnen ze ook niet zonder elkaar...)

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:47

oke prima lieke, maar dan had je misschien beter geen topic kunnen openen hier als je het niet aan kunt... Je kunt nu eenmaal kritiek en dergelijke verwachten op zo'n site.
En sorry dat ik het verkeerd had begrepen, ik dacht dat je ook een jong paardje had. Het komt door een paar topics en een persoon die hier doorelkaar gaan zoals sommigen hier wel weten..
Maar om er nogmaals op terug te komen, er zijn wel meer mensen die een geit bij hun paard hebben lopen en dat kan ook wel als gezelschapsdier, soms kunnen ze nog echt aardig met elkaar overweg ook. Maar toch denk ik dat ze inderdaad meer hebben aan een maatje van hun eigen soort. Ze begrijpen elkaar, kunnen spelen met elkaar, communiceren met elkaar, kunnen knabbelen bij elkaar etc. Je moet zelf kijken wat je wilt doen natuurlijk, het is zo en zo wel goed bedoeld dat je een vriendje erbij wilt hebben voor em, alleen nu nog even goed nadenken wat de beste keuze zal zijn. Wij kunnen je wel tips geven maar je moet het uiteindelijk zelf beslissen natuurlijk. Ik hoop dat je eruit kunt komen met deze tip/mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:50

Ik vind het erg fijn om te horen dat je erover wilt denken Ja

Samen in 1 stal heeft ook niet mijn voorkeur, wel samen in de wei. En dat heb ik op pension ook altijd gehad. Op 1 plek na en dan sprong kawa wel naar het andere paard naast hem (hoezo kudde gedrag)

Een shet eet heel veel minder dan een paard. Meer dan een geit, maar dat zul je imo amper merken.
Ze eten voornamelijk hooi en een handje brokjes voor de lekker Lachen
Je moet eerder opletten dat je ze niet te vet hebt, dan dat je ze te mager krijgt Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:51

Ik heb in februari even een paard op pensionstal gehad en echt waar die kwam nooit buiten en had dus ook geen direct contact met andere paarden. Goed het klikte niet echt met het paard en ik vond het niet zo leuk om m'n paard ganse dagen binnen te zien staan, gewoon staan te niksen en ik had niet genoeg kennis van longeren enzo.. Dus dan heb ik het beestje terug weggedaan juist uit belang voor het paard (terug naar de vorige eigenaar). En toen netjes zoals het hoort, EERST een wei gezocht en plaats gemaakt bij ons voor een stal en DAN pas de pony gekocht. Oké, niet stil gestaan bij enig gezelschap voor de wintermaanden, maar dat besef ik intussen wel al.

Gewoon om maar te zeggen, dat dus mijn paard daar nog eenzamer was.. Die kleine deurtjes stonden ook nooit open dus ze konden ook hun kop niet buitensteken en elkaar dan zo bekijken. Want de eigenaar wilde dat niet, vond dat gevaarlijk..

En nee, ik had echt niet verwacht dat ik zo'n bakken kritiek over m'n kop zou krijgen. Ja misschien heel naïef, weet intussen dus ook wel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:54

Jij hebt een paard op pension gehad, maar die kwam niet buiten?
Daar volg ik je ff niet Lachen Je bedoeld bij jou aan huis toch?

Die zet jij dan toch gewoon buiten? Of mocht dat niet van de eigenaar.

Ik heb hier ook het paard van mijn vriendin staan.
Door werk en studie heeft ze het druk. Juist daarom staat hij bij mij. Ze weet dat ik hem echt elke dag buiten zet, elke dag zijn stal schoon maak en hem eten geef. Ik rij of longeer hem niet, wel geef ik hem regelmatig een knuffel.

Zou ze willen dat hij niet in de wei mocht, kon ze idd vertrekken...elk paard komt hier in de wei Lachen