worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:56

joh, ieder heeft z'n sterke en zwakke punten...

Ach.. als alles goed gaat komen we er ook wel, maar zoals het "mooie" paard
hierboven al zegt, zij kan zich een foutje permiteren, bolle en ik niet, dan hebben we
meteen een vette onvoldoende te pakken.. (kunnen we mee leven! mits dat
wat we goed doen ook gewaardeerd wordt!!! en goede jury's doen dat!!!!)

Ik heb me tot op heden slechts 1 x helemaal groen geergerd aan een jury... Duivel
groot zwart paard verprutste werkelijk elk onderdeel!!! vloog alle kanten op..
deed niets op de gevraagde plaats (M zou je dat wel verwachten)
en liep met zijn neus in de wind, dan wel te diep..
Die dag liep mijn bolle super, alles correct! Nog nooit zo'n goede proef gereden..
en ra ra, wie er won..... (ik dus niet)

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 00:00

Sjolvir schreef:
joh, ieder heeft z'n sterke en zwakke punten...

Ach.. als alles goed gaat komen we er ook wel, maar zoals het "mooie" paard
hierboven al zegt, zij kan zich een foutje permiteren, bolle en ik niet, dan hebben we
meteen een vette onvoldoende te pakken.. (kunnen we mee leven! mits dat
wat we goed doen ook gewaardeerd wordt!!! en goede jury's doen dat!!!!)

Ik heb me tot op heden slechts 1 x helemaal groen geergerd aan een jury... Duivel
groot zwart paard verprutste werkelijk elk onderdeel!!! vloog alle kanten op..
deed niets op de gevraagde plaats (M zou je dat wel verwachten)
en liep met zijn neus in de wind, dan wel te diep..
Die dag liep mijn bolle super, alles correct! Nog nooit zo'n goede proef gereden..
en ra ra, wie er won..... (ik dus niet)

Dat is dus precies wat ik bedoel. Knipoog
Maar zo slecht als jou voorbeeld doen we het nou ook weer niet hoor, haha Bloos

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 00:56

Ben ik niet met je eens, ik reed op een wat grof gebouwde D-pony, platenbont zwart..

Geen topdressuurpony, maar ik kon hem leuk rondrijden in de B! Ik moest wel eens tegen wel echte sportpony's en dan zaten we ongeveer gelijk qua punten, zoveel maakt het dus niet uit.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:01

Het zit gewoon zo. Een mooi en spectaculier paard( die gewoon beter kan lopen) scoort eerder hogere cijfers. Waar een 'gewone' een 6 haalt, halen doe een 7 of 8. Aan een kant hoort dat natuurlijk ook wel als een een paard meer beweging heeft en een onderdeel dus beter laat zien. Daarom kunnen die paarden dus meer fouten maken en toch winnen Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:50

patsur schreef:
Ben ik niet met je eens, ik reed op een wat grof gebouwde D-pony, platenbont zwart..

Geen topdressuurpony, maar ik kon hem leuk rondrijden in de B! Ik moest wel eens tegen wel echte sportpony's en dan zaten we ongeveer gelijk qua punten, zoveel maakt het dus niet uit.

Dit is jou ervaring met 1 pony, en denk niet dat ze met punten smijten op onderdelen in de B.
Maar ik denk dat we het zelfs een feit kunnen gaan noemen, zoals ik al eerder zij, het hoeft voor beide partijen geen voordeel te zijn. Knipoog

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:13

Ik denk dat als je een paard hebt met veel uitraling (dus een mooi paard), dat dat meer de aandacht trekt van de jury. Dus ik denk dat het wel verschil kan maken. Of ik het er mee eens ben is een ander verhaal Tong uitsteken

Veerle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:46

Het is wel zo dat mooie paarden met super uitstraling en gangen hogere cijfers op verzorging krijgen, ik heb zelf een haflinger gereden op wedstrijden, met super lange manen en altijd helemaal gewassen en strak gevlochten (zaten uren werk in) maar heb nooit meer dan een 7 mogen ontvangen, terwijl er zat mensen waren waarvan ik weet dat die er neit meer dan een halfuurtje knotje werk aan hadden die 8 en 9 kregen,..
Dat gebeurd dus wel..
Maar ergens kan ik dat ook wel begrijpen, mooie paarden laten een mooiere indruk achter

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:54

Ach ja,... het gebeurd gewoon. Kun je niet zoveel aan doen... denk ik. Zelf heb ik een groninger... korte pootjes en zwaar gebouwd. Kreeg een keer mijn protocol terug stond er met grote letters op. PAARD IS TE DIK.... eehhh, ja... maar... het is een groninger. En dat in een periode dat hij perfect uit zag. Ik maak me er niet druk om.

vrolijke groetjes,

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:48

In jury sporten wordt er altijd wel eens verkeerd beoordeeld, maar toch zie ik vaak zat dat minder mooie paarden geweldig goede punten halen omdat ze een goede proef neerzetten. Vaak zijn de punten wel terecht, al heb je natuurlijk wel eens dat je minder punten krijgt dan je verwacht, of juist meer

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:38

Ja vind ik wel
ik heb dan een bonte pony en als je dan een jury iemand zit die niet van bont houd zit je al

Het is gewoon zo je moet met een Minder paardje in hun ogen net iets meer je best doen met het rijden als met een super mooi paard

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:23

Het is en blijft een jury sport.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:28

een mooie chique KWPN krijgt altijd meer punten dan een fjordje, klinkt heel oneerlijk maar de gangen van een kwpn komen dr natuurlijk altijd mooier uit als een fjord.
ee kwpn met meer uistraling worden altijd hogr beoordeel het gaat ook gedeetijk om de uitstraling

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:55

osiris schreef:
Het is en blijft een jury sport.

Precies, en als je er niet mee om kan gaan, dan moet je gaan springen Bloos

x__Dj__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:19

Ik denk dat het wel meespeelt. omdat de jury het een 'lelijk' paard vindt en dat telt toch wel mee denk ik.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:53

Gevoelsmatig denk ik dat de jury toch wel professioneel genoeg is om te kijken naar de prestatie, daar zitten ze ook voor tenslotte.

Echter...zoals beoordeling van de gangen etc, daar zou mijn inziens iets verschil in kunnen zitten. Als je een chique dier neerzet, wat ook goed kan showen en dat laat zien, dan is dat een pre voor zijn gangen en dus positief...

Dus met name de 'showers' de paarden en pony's die zich echt goed laten zien en graag lopen voor publiek, die zullen best opvallen en dus op een paar onderdelen misschien wel iets hoger scoren. Denk dat het verschil meer zit in het showen dan in exterieur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:51

miriamrocky schreef:
Ja vind ik wel
ik heb dan een bonte pony en als je dan een jury iemand zit die niet van bont houd zit je al

Ik ben er met mijn vorige paard toch steeds uitgereden door een bonte. Heb er van de B tot de L2 bijgereden en die bonte had bijna elke keer 2 winstpunten, bij verschillende jury's. Was een leuk dier en werd gewoon ontzettend goed voorgesteld.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:57

Tja dat zeg ik is en blijf een jury sport

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:03

ja het speelt mee (mijn eige ervaringen)
ik moet mijn ielle engelse volbloed ruin die erg kort is maar verder super loopt 4 keer zo goed rijden als met mijn kwpn merrie
mijn kwpn merrie komt binnen en wam iedereen kijkt ze is gewoon super mooi veel uitstraling en alles en mijn EV is precies het tegenovergestelde

susan_1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:29

Ik weet het wel zeker..
Net zoals een haflinger het minder doet dan een kwpner.. heb het zelf ook meegemaakt.
Maar zulke discussies blijf je nou eenmaal houden..
heb maar gewoon een mooie kwpner gekocht Haha! Knipoog

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:48

Ik denk wel dat het uiterlijk meespeelt. Het totaal plaatje wordt er mooier van als een paard mooi is.

pvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:49

Over het algemeen komt iedereen tot dezelfde conclusie, het blijft een jury sport... Dat is toch wel erg jammer. Ik hoop dat er in de toekomst meer juryleden komen die ook eens met 'andere ogen' kunnen kijken, want er zijn ook genoeg fkorden, haflingers, bonte pony's etc met prachtige gangen!!! En dat levert vaak genoeg een héél mooi plaatje op, alleen niet het standaard plaatje uit ieder willekeurig paarden infoboek... Sterkte voor de combinaties die de vervelende ervaringen hebben en ik hoop dat de meeste van jullie er gewoon om kunnen blijven lachen omdat jullie wel de schoonheid van jullie paard of pony zien en dat is uiteindelijk het belanrijkste!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:01

pvp schreef:
Over het algemeen komt iedereen tot dezelfde conclusie

Nee hoor, de ene helft vind dat een jury echt naar het uiterlijk kijkt, maar ik heb ook genoeg reacties gelezen van mensen die het daar niet zo mee eens zijn.
De meeste kunnen echt wel door de kleur heen kijken hoor, en ook het ras.
Waarom haalt eigenlijk de ene haflinger altijd dikke punten en met gemak de Z2, en de andere haflinger nog geen wp in de B?
Omdat de ene een mooiere haflinger is dan de ander? Of omdat degene die wel altijd zijn punten haalt altijd net de goede jury`s treft en de andere 'heel toevallig' net de jury`s die denken: he bah, een haflinger! Laten we die maar allemaal 5en geven. ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:50

Wat is mooi???
Ik vind dit dus best een knapperd!!!
Afbeelding
(foto met veel dank!!! van WendyBZ)
Maar het gaat er toch om hoe ze lopen?, hoe goed
ze aan de hulpen zijn, etc....
Niet hoe ze er uitzien?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:55

Ik denk dat het altijd (onbewust of bewust) een rol speelt, maarja, wat is mooi? de ene vindt een slanke wedstrijdpony super terwijl de ander weer van een wat stevigere pony houdt. daarom is het lastig te zeggen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:57

Hoe ze eruit zien zou niet mogen uitmaken. Maar het is een feit dat een KWPN-er makkelijk kan voldoen aan het plaatje wat de jury in zijn hoofd heeft. Je zal bijv sneller een goed punt krijgen voor het strekken omdat ze een langer been hebben dan een Fjord. Terwijl die Fjord het misschien beter doet maar het minder duidelijk kan tonen. En ik denk dat dat ook geld met de zijgangen.