Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Re: Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:23

oke prima. Maar met een rubberen mat zorg je dat het geluid dempt.
Hij zal niet stoppen met schoppen lijkt mij
daarnaast ben ik nog steeds van mening dat een paard schopt met reden

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:28

Tuurlijk doet hij dat, maar of die reden altijd terecht is Knipoog

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:28

Precies

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:30

Als ik mijn zin niet krijg doe ik ook vervelend, wat vaak ook niet terecht is Lachen

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:30

Iris_panta schreef:
Tuurlijk doet hij dat, maar of die reden altijd terecht is Knipoog

uiteraart is het erger geworden door de (onbewuste) aandacht die hij steeds kreeg.
Maar het komt ergens vandaan..

P.s. ben over half uur weer online

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:03

jessica_ schreef:
WAAR staat dat het paard ongelukkig is?

Hoe kun jij dat vanachter je pc zien? Een paard wat 20 uur per dag op stal staat is niet per definitie "ongelukkig"

Mee eens, hij is echt niet ongelukkig. En hij staat niet 20 uur per dag op stal, er word ook nog mee gereden enz. en we laten hem gras eten. Lachen

Ik heb nergens gevraagd of iemand mij wilde gaan vertellen dat mijn pony ongelukkig is of niet!
Mijn vraag is hoe, hoe stop ik mijn pony met trappen?[/quote]

Over het graseten: hoe doet hij dat? Ik bedoel: lekker los in de wei, of aan de hand?

Antwoord op je vraag: door de oorzaak weg te nemen! Het kan goed zijn dat het verveling is (denk ik zelf ook), maar ook heel goed een gevolg van honger (lijkt mij even voor de hand liggend)! Ik vind echt dat de pony erg weinig ruwvoer krijgt. Paardenmaag/-darmen zijn er op gemaakt om de hele dag kleine beetjes te eten, dus 2 keer per dag een plakje hooi betekent dat hij heel erg lang met lege maag staat. Dit is niet gezond, en hij zal zich hier best naar door kunnen voelen lichamelijk (last van maagzuur!!!).
Dus ik denk dat je het best 3 dingen kunt doen:
1) zorgen dat hij langer uit zijn stal komt;
2) meer hooi/stro geven
3) om de buren tevreden te houden: matten tegen de deur, want als het aangeleerd gedrag is, zal het niet meteen over gaan, tenzij je hem 24/7 in de wei zet (waar natuurlijk helemaal niks tegen is Knipoog )

Succes!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:39

@VeerenAshley:
Hij eet gras aan de hand, er is geen weide waar hij los kan staan.
1. hij kan niet langer naar buiten
2. zijn voerschema is veranders hij krijgt nu onbeperkt hooi, maar dit heeft (tot nu toe) niets geholpen.
3. matten zijn onderweg Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:50

jessica_ schreef:
@VeerenAshley:
Hij eet gras aan de hand, er is geen weide waar hij los kan staan.
1. hij kan niet langer naar buiten
2. zijn voerschema is veranders hij krijgt nu onbeperkt hooi, maar dit heeft (tot nu toe) niets geholpen.
3. matten zijn onderweg Lachen

Fijn dat hij nu veel ruwvoer krijgt, maar, zoals ik al zei en wat je gemerkt hebt: daardoor zal het nog niet een-twee-drie over zijn.
Verder wil ik toch even kwijt dat ik het erg sneu vind dat een paard zo gehouden wordt (TS, ik snap dat jij hier niets aan kunt doen).

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:18

Ik kan zo snel niet exact vinden wat ik zoek, maar misschien hebben een aantal mensen in dit topic hier wat aan:

Operante conditionering (bekend door professor B.F. Skinner) is het proces dat plaatsvindt wanneer een dier of mens zonder bedoeling een bepaald gedrag uitvoert en leert van de consequenties van zijn/haar actie. De consequenties kunnen die het gedrag beïnvloeden kunnen de volgenden zijn:

Positieve versterking: Een dier dat een bepaald gedrag uitvoert en hem iets positiefs oplevert, zal dit gedrag vaker gaan herhalen.
Straf: Een dier dat een bepaald gedrag uitvoert en hem wat negatiefs oplevert, zal dit gedrag minder vaak gaan herhalen.
Geen consequenties: Een dier dat een bepaald gedrag uitvoert en hier geen enkele consequentie aan ondervindt zal dit gedrag minder vaak gaan herhalen. Gedrag dat niets oplevert zal uiteindelijk uitdoven (niet meer uitgevoerd worden). Zelfbelonend gedrag heeft voor het dier als enige consequentie dat het het dier plezier oplevert. Zo kan een vogel het gedrag ‘vliegen’ blijven uitvoeren, simpelweg omdat het hem plezier oplevert. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld honden die achter katten/fietsers aanrennen. Het rennen (jagen) op zich is voor de hond al een beloning.
De timing van de consequentie van het gedrag (zowel straf als beloning) is van zeer groot belang indien met wilt dat het dier een link kan leggen tussen zijn uitgevoerd gedrag en de directe gevolgen daarvan.

Bij operante conditionering bepaald het dier zelf, doormiddel van het al dan niet uitvoeren van gedrag, of het beloond wordt. Er wordt het dier dus niets opgelegd of verplicht en er word geen dwang gebruikt bij de training. Het dier zal, zodra hij in de door krijgt dat zijn gedrag directe consequenties heeft op zijn omgeving, zelf zijn gedrag gaan aanpassen. Het dier is dus de operator, degene die uiteindelijk bepaald of er getraind wordt of niet. Hier komt dus de term operante conditionering vandaan. Clickertraining is een vorm van training die gebruik maakt van een aantal facetten van operante conditionering.

Geluid is te koppelen aan een beloning ontdekte Skinner. Op deze manier kon tijdens training geluid als leidraad gebruikt worden omdat het door het dier aan beloning werd gekoppeld. De clicker wordt gebruikt om dit geluid te produceren dat aan een beloning wordt gekoppeld.

bron:http://www.parrotbunch.com/conditionering.htm

Dus, Paard trapt tegen deur = aandacht

Ongeacht of dit negatieve of positieve aandacht is, aandacht is aandacht. Voor het betreffede paard wordt elke vorm van aandacht als "positief" beschouwd.
En dat is het paard gaan uitbouwen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:26

én het is ergens begonnen. jobbeltje, denk je nou werkelijk dat je de enige bent die zich in paardengedrag verdiept heeft? ik maak in de training dagelijk gebruik van operante conditionering, en ben er dan ook zeer bekend mee. niet elk probleem is echter door hetzelfde veroorzaakt. ik meende dat we er al over uit waren dat het gedrag is verergerd door het onbewust aan te leren, zoals ik op de eerste pagina al zei. dat maakt niet automatisch dat het ook de allereerste absolute oorzaak is. immers, het 'belonen' is ergens begonnen, dus al vóór het 'belonen' werd het gedrag vertoond. snap je het nu?

jammer dat er niks aan gedaan kan worden, 19 uur op stal is imo te vergelijken met 20, maar OK. de TS kan hier niets aan doen, het is niet haar paard. door de matten zal het geluid minder zijn, en wellicht zal het trappen stoppen op een gegeven moment (en ik hoop oprecht dat hij dan niet iets anders bedenkt, paarden zijn inventief), maar het dier zal nog steeds met die frustratie, die het gedrag in éérste instantie veroorzaakte, blijven zitten.

@ sandorr, de kans is groot dat het bij jouw paard zo'n gewoonte is geworden, dat het onder verstoord gedrag te scharen is. of het af te leren is doe ik geen uitspraak over, het lijkt me erg lastig als het dier al 24/7 buiten staat. staat hij wel in de kudde?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:30

merrieveulen schreef:
jobbeltje, denk je nou werkelijk dat je de enige bent die zich in paardengedrag verdiept heeft?

Mwah, diergedrag is onderdeel van mijn (reeds afgeronde) HBO studie Haha!

Edit: oh en ik maak ook gebruik van die methode van dieren bepaalde gedragingen aanleren. Voor foto's neus eens in mijn profiel zou ik zeggen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:35

Jobbeltje schreef:
merrieveulen schreef:
jobbeltje, denk je nou werkelijk dat je de enige bent die zich in paardengedrag verdiept heeft?

Mwah, diergedrag is onderdeel van mijn (reeds afgeronde) HBO studie Haha!

dat zeg ik niet. je weet heus waar je het over hebt, maar bent niet de enige. weleens gehoord van Tinley?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:39

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:40

ja... heb jij die opleiding gedaan? ik ga er nl in het najaar aan beginnen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:41

maaike93 schreef:
oke prima. Maar met een rubberen mat zorg je dat het geluid dempt.
Hij zal niet stoppen met schoppen lijkt mij
daarnaast ben ik nog steeds van mening dat een paard schopt met reden

Mijn paard is wel degelijk gestopt met schoppen na de rubber matten.
Doordat het geen geluid meer maakte, kreeg hij geen aandacht meer en is het niet meer leuk.
Zodra je hem even in een stal zet zonder rubber matten begint hij gelijk weer.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:41

Nee ik heb Diermanagement gestudeerd (En ook Paard & Management)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:43

Jobbeltje schreef:
Nee ik heb Diermanagement gestudeerd (En ook Paard & Management)

oh OK, nou het zal wat betreft de benadering wel op elkaar lijken denk ik. tinley is denk ik iets specifieker.

@ angs16, het gedrag is dus niet opgelost met de matten?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:58

Nee, maar dat was bij hem niet noodzakelijk.
Hij had een blessure en ging het doen omdat hij niet naar buiten mocht. Vandaag te horen gekregen dat hij weer oke is, en mag dus weer naar buiten. Nu zou het vanzelf ook minderen, maar aandacht vragen blijft hij altijd doen.

Edit: en de blessure zat in zijn voorvoet, dus zou zonder de rubber matten hardere klappen te verduren krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:33

tja dan kan je ook niet anders. boxrust lijkt me echt vreselijk voor een paard, zeker als het paard al gewend is altijd buiten te lopen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:32

Het is ook vreselijk, maar het was bij hem echt noodzakelijk!
En na 2 maanden alleen in je stal, moet je toch wat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:56

zeker. ik hoop niet dat het voor één van mijn beessies ooit zover komt.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:41

Wij hebben ook een keer zon paard gehad. Van alles geprobeerd, maar toch elke keer weer schoppen. Uiteindelijk hebben we het gewoon genegeerd, als hij weer schopte gaven we gewoon geen aandacht. Het hielp wel goed want sindsdien doet hij het niet meer. Maar ik weet niet of dit in jullie geval meetelt, aangezien dit paard het `s nachts doet als er geen mensen bij zijn.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:19

Als het weer mooi weer is, en als de buren zijn verhuisd (lang verhaal). Dan mag Bram 's nachts ook naar buiten Lachen

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:23

zet iets tegen je staldeur aan zodat dat geluid maakt als je pony er tegenaan schopt. Dan zal je paard schrikken maar hij leert het snel af! iig NOOIT boos worden.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:22

Rubberen matten of een stroomdraadje lijken me idd een goed idee Knipoog Veel succes!