ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

creool

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:14

Iedere ruiter zou oprecht naar zichzelf en naar zijn/haar paard moeten kijken en dan bepalen of en zo ja op welke manier hij/zij het paard schade toebrengt. Een ruiter die zijn/haar paard tegenwerkt in de bewegingen doordat er sprake is van overgewicht moet hier iets aan doen!

Ik vind dit voor alles gelden. Als ik mijn paard tegenwerk door dat ik mijn handen niet stil kan houden moet ik er ALLES aan doen dat ik mijn handen wel stil ga houden.

Nog een toepasselijke: ik las laatst een artikel in de hoefslag daar schreef een springruiter: "hoe kan ik van mijn paard (top)prestaties verwachten als ik zelf nog geen vijfhonderd meter kan hardlopen?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:36

Maar ik verwacht geen toppresstaties, dat scheelt dan alweer
Ik hobbel rond en zie dan wel waar het schip strand Lachen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:40

Daarom had ik top ook tussen haakjes gezet... zucht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:41

je hoeft niet te zuchten, dat had ik wel gezien
Ik verwacht ook geen echte prestaties, want dan doe ik wel wat meer dan hobbelen
Dan is het trainen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:43

Dan gaat die opmerking voor jou dus blijkbaar niet op en hoef je je verder nergens druk over te maken, niet over de conditie en souplesse van je paard en niet over die van jezelf... IDEAAL! (Toch?)
Laatst bijgewerkt door creool op 04-04-07 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:46

Geen idee of dat bedoeld is voor alle ruiters
Gezien eerdere pagina's wel, want daar werd ook al iets in die trant aangehaald.
Helaas lukt sporten buiten wat knolhobbelen me niet..zou graag anders willen

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:49

vind het altijd maar geneuzel. Heb zelf behoorlijk overgewicht, maar mijn paard loopt altijd los door zijn lijf en rolt wel drie of vier keer achter elkaar probleemloos over zijn rug van de ene naar de andere kant. Ken iemand die wel dertig kilo lichter weegt en als een strakke stuiter na iedere beweging in het zadel bonkt. Je moet wel een bij je figuur passend paard rijden. Kijk eens naar die internationale topspringruiters er zitten een stel hele lange bij, die misschien niet dik zijn, maar ook naar de honderd kilo gaan ivm lengte en die paarden springen 1.50 of zelfs nog hoger. Albert Zoer is nu slank, maar stuurde ook in zin 'zware' tijd alle paarden probleemloos over de moeilijkste hindernissen; dus wat nou het paard hinderen! Pling

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:59

Leonora, waarschijnlijk ben jij rijtechnisch zo handig dat jij in staat bent, ondanks je overgewicht je paard niet te belasten waardoor jij je paard soepel op 4 benen de baan door kan sturen.. Amateurs kunnen en mogen zichzelf, naar mijn mening, niet met topruiters vergelijken. (daardoor zijn er ook ruiters die hun paard met hun hoofd tussen de hoeven trekken omdat Anky dat ook doet, en daar werkt het toch ook???)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:01

Maar dat is een discussie die niets met overgewicht te maken heeft.
Slanke ruiters die een paard ff LDR trekken zijn ook niet gezond voor het paard.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:07

z'n shire van 2 meter zou denk ik met gemak 160 kilo kunnen dragen. ? Dus voor iedere ruiter is er dan denk ik ook wel een paard. ?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:18

O jawel. Overgewicht heeft daar in zoverre mee te maken dat het beide te maken heeft met nadenken hoe en waarom je je paard rijdt.

Helaas zijn er veel ruiters die enkel in hun eigen belang denken en niet in het belang van hun paard. Het ergste is dan ook dat er ruiters zijn die het niet eens doorhebben of niet willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:21

Citaat:
Helaas zijn er veel ruiters die enkel in hun eigen belang denken en niet in het belang van hun paard

Maar dat heeft wederom niets met dit topic te maken Lachen

Ja er zullen mensen bij zitten die met 90 kg op een smalle arabier gaan zitten, maar dat zal toch echt geen meerderheid zijn.

Je paard verrot rijden is niet alleen maar gewicht gebonden...

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:25

Dat is nu net wat ik probeer duidelijk te maken in mijn eerdere posts (dat je paard de vernieling in helpen niet alleen met gewicht te maken heeft) maar blijkbaar gaan wij langs elkaar heen.

Waarom heeft mijn opmerking over belang niets met dit topic te maken? Ik ben van mening dat als een ruiter met overgewicht willens en wetens op een paard kruipt en daardoor het paard naar de vernieling helpt enkel uit eigenbelang handelt.

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:26

Ik heb ook ernstig overgewicht, al mijn hele leven. Sinds 2.5 jaar rijd ik geen paard meer, toen is het nog wat erger geworden en heb ik besloten nooit meer op een paard te gaan zitten.

Nou. Dat was wat overdreven en natúúrlijk begint het nu weer erg te kriebelen! Dus ben ik naar de fitness gegaan, ben nu hard bezig met het doel weer op een paard te gaan zitten over een poosje. Kijk, op zich zou een paard mij best houden, daar ben ik van overtuigd ik weeg ook weer geen 150 kilo. Maar het idee dat ik nu heftig op een paard ga rijden, dat vind ik niet fijn. Over een week mag ik op een manege eventjes op een paard zitten, gewoon even het gevoel enzo, maar ik zal dan hoogstens een drafje doen. Ik zal ook weer heel wat moeten leren qua houding, meebewegen, etc.

En dat het erfelijk is, zag ik iemand zeggen, vind ik een slecht argument. Mijn moeder, oma, opa, etc. zijn of waren ook allemaal veel te zwaar, maar dat zegt niet dat je er niets aan kunt doen hoor. Je zal misschien nooit maatje 36 krijgen en dat moet je ook niet willen, maar ik vind niet dat je daarom maar kan zeggen van: hey, ik heb het van mijn moeder, boeie, ik kan er toch niks aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:29

Citaat:
Waarom heeft mijn opmerking over belang niets met dit topic te maken? Ik ben van mening dat als een ruiter met overgewicht willens en wetens op een paard kruipt en daardoor het paard naar de vernieling helpt enkel uit eigenbelang handelt.

Omdat de meeste ruiters die ik ken met een maatje meer echt niet op een iel arabiertje rijden.

En dat veel mensen niet eens weten hoe iemand eruit ziet bij 80/ 90/ 100 kg, maar wel roepen, imand van 100 kg is zielig.
Dat zie je wel bij de foto's die geplaatst zijn waar gezegd wordt, goh 100 KG, had er een ander beeld bij.

Overigens weeg ik dat gelukkig nog lang niet, maar kan me gewoon erg storen over sommige opmerkingen.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:30

Vanillala, je bent een mens naar mijn hart!

Hoe jij met je overgewicht omgaat! mijn complimenten!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:35

Moeilijk onderwerp. Ik denk dat het inderdaad heel erg afhangt van het paard en de rijvaardigheid van de ruiter. Al vind ik weld at je met ernstig overgewicht (boven de 100 kilo) niet op een paard moet gaan zitten. Dit omdat het hoe dan ook de rug teveel belast. Dan kan je nog zo goed rijden, maar ik vind niet dat je een paard met een dergelijk overgewicht mag opzadelen. Dat vind ik egoistisch. Ik heb het dus niet over een overgewicht van 80 kilo bij je lengte, maar echt over obese mensen. Die zijn sowieso slechter in conditie en kunnen door hun lichaam ook minder meegaan met het paard.
Onde rde 100 kilo licht het vooral aan de combinatie tussen het paard en de ruiter.

Bij ons op stal staat een oud atrose paard die echt heel moeilijk kan lopen. Ik krijg tranen in me ogen als ik hem naar de wei zie strompelen 's ochtends. Zijn eigenaresse met overgewicht (teegn de 100 kilo) rijdt er gewoon nog flinke ritten mee. Dit vind ik dus echt niet kunnen. Als ze erop zit loopt het dier nog moeilijker.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:37

Je moet aan overgewicht geen kilo's hangen maar kijken naar het BMI en hoe los/strak iemand in zijn vel zit en hoe het vet verdeelt is (sorry voor de plastische beschrijving).

Citaat:
Bij ons op stal staat een oud atrose paard die echt heel moeilijk kan lopen. Ik krijg tranen in me ogen als ik hem naar de wei zie strompelen 's ochtends. Zijn eigenaresse met overgewicht (teegn de 100 kilo) rijdt er gewoon nog flinke ritten mee. Dit vind ik dus echt niet kunnen. Als ze erop zit loopt het dier nog moeilijker.
Dit kan in mijn ogen dus ECHT niet!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:38

Escardo schreef:
Ik denk dat alle mensen die wat zwaarder wegen er genoeg aan doen om het comfortabel vor hun paard te maken..
(zadel die goed past als men erin gaat zitten en het gewicht goed verdeeld) is een voorbeeld...

Amen...
Ik ben zelf ook zwaar en rijd af en toe een fries. Het zal niet meer dan 1 keer per week zijn, omdat hij ook voor de (t)rouwkoets loopt, dus hij werkt hard genoeg.
Ik heb juist hem uitgekozen, omdat ik weet dat hij me kan dragen. Andere paarden bij ons op stal kunnen dat moeilijker en ik ga daar dus ook niet op rijden....
Verder denk ik dat ik in mijn 17 jarige paardrijcarriere genoeg heb geleerd om rustig te rijden en zo min mogelijk mijn paard te belasten.

Meer ga en wil ik er niet over zeggen, want ik lees al zo veel opmerking die te kort door de bocht zijn. Laten we elkaar respecteren...
Laatst bijgewerkt door Nadia op 04-04-07 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:39

@ nikki160287 jij vind dus dat ik niet meer mag rijden omdat ik boven de 100 kilo zit. terwijl mijn paard er wel plezier in heeft en er geen last van heeft?
Ze word regelmatig gecontroleerd op haar rug door een dierenfisio..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:40

Ik heb een te hoog BMI, maar weeg geen 80 KG, wat dan?
Helaas zit het meeste vet rond mijn buik, ja, om het maar net zo leuk te opschrijven, daar klotst het. En daar is de omtrek ook teveel van, dus ook niet gezond volgens de testen.
Heb dan weer niet echt dikke benen, dus doorzitten gaat nog net zo goed als toen ik 52 KG woog.

Wat dan?

Dat artrose paard hoort gewoon helemaal niet gereden te worden, door niemand

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:41

Ehm. Rond de honderd ben je echt nog wel in staat om een uurtje mee te gaan met de bewegingen etc. van een paard hoor. En zeker als je gewicht mooi verspreid zit over je lichaam, dan ben je met honderd kilo in principe prima in staat om goed te bewegen. IMO.

Ik zit ook nog boven de honderd, en zoals ik zl zei wil ik voor mijn gevoel nog niet op een paard stappen, maar ik denk wel dat een wat grover gebouwd paard (ook een kwpn) dit best wel kan houden.

Artrose gevallen uitgezonderd uiteraard. Dat is echt te gek, dat er zo iemand op gaat zitten. Al woog ze 55 kilo.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:50

Runningkawa, ik weet niet hoe oud jouw foto's in je profiel zijn en of er wat gebeurt is in de tussentijd maar ik kan daar geen 'storend' overgewicht ontdekken.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:51

Ja dat atrose paardje hoort sowieso niet gereden te worden, door niemand. Maar haar gewicht maakt het nog wel een stuk erger.

Ik wil niemand aanvallen op het gewicht en al helemaal niemand aanvallen of kwetsen. Maar ik vind inderdaad wel dat er een grens moet zijn. En die grens ligt bij mij rond de 100 kilo ja. En dan bedoel ik niet meteen jou Latruda. Heb jouw foto's gezien en je gaat inderdaad heel goed mee met je paard. Paard loopt makkelijk en wordt goed gecontroleerd! Vind ik prima! Dat gaat nog hartstikke goed! Maar veel zwaarder vind ik niet meer kunnen. Kijk en het is erg belangrijk dat het paard in ieder geval goed gecontroleerd wordt, dan ben je bewust ermee bezig. En daar heb ik niets anders dan respect voor. Alleen vind ik niet dat als je boven de 100 kilo weegt zomaar op een paardje kan stappen, al kan je wel redelijk rijden.

Jij kent je paard erg goed en dat maakt het makkelijker om aan te voelen of hij al dan niet moeite met je gewicht heeft, maar niet iedereen zal dit doen. De grens is niet heel duidelijk. Maar ik vind wel dat het op een gegeven moment ophoudt. Ik hoop dat ik het nu wat beter uitgelegd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:53

Onderschrift is recent

en dat op ook een artrose paard, van 165 Bloos

En storend of niet, jij hebt het over dat je niet naar Kilo's moet kijken maar naar BMI Lachen
En die is te hoog en de buikomtrek al helemaal