Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IndianLady schreef:(over veiligheid en opvoeding)
Maar dan heb je altijd nog de externe, onberekenbare factor als verkeer. Mijn fjord is helemaal geweldig, maar bij ons rijden de auto's en voornamelijk motoren erg hard, snel en afsnijdend voorbij.
Huertecilla schreef:IndianLady schreef:(over veiligheid en opvoeding)
Maar dan heb je altijd nog de externe, onberekenbare factor als verkeer. Mijn fjord is helemaal geweldig, maar bij ons rijden de auto's en voornamelijk motoren erg hard, snel en afsnijdend voorbij.
Je weet dat en dus is het toch juist voorspelbaar!?
Naast normaal verkeer heb je de meest vreemde, luidruchtige landbouwvoertuigen, quads, crossers, onbenullen van ruiters, losgebroken paarden, mega-trucks van de steengroeve hier, overal agressieve erfhonden soms vast, meestal los, toeristen wandelend of met fiets, 'gevaarlijk' verkeersmeubilair, vlaggen, uithangborden, neonlicht, vuurwerk, etc. allemaal even onberekenbaar en dan heb ik het nog niet eens over geulen, kliffen, ravijnen, achterlijke hellingen, onweersstorm, hagel, bergwind (salano hier), welke je allemaal vroeg of laat tegenkomt.
Is dus nog meer dan voorspelbaar, maar zéker.
Dat is nu nét de crux van hoe ik denk. Bereid jezelf en je paard daar op voor. Natuurlijk kom je onvoorzienen dingen tegen want dat is juist een zékerheid en dus ..... ben je erop en op méér voorbereid.
Daarom hebben ik en mijn paarden een gereedschapskist vol. Ja, daar gaat veel, heel veel kwaliteitstijd in zitten, maar is wel inherent veilig.
Ook is een paard volledig 'voorspelbaar' want geprogrammeerd om 'paard' te zijn. Het kán niet anders dan zich als paard te gedragen. Dus ben je daarop voorbereid met jouw kennis, kunde en vaardigheid.
Dat paardzijn kan je zien als een risico maar ook als een extra veiligheid. Je wéét het, het is een zekerheid, en je kan het ook vóór je laten werken. Zie het voorbeeld van een rotsblok of kuil. Ik laat dat helemaal aan mijn paarden over want die vallen heus niet als ze dat kunnen voorkomen![]()
In druk verkeer ligt dat op vergelijkbare manier andersom, vertrouwen zij op mijn verkeersinzicht.
Dát is in mijn ogen goed paardmanschap. In míjn ogen essentieel. Het verscjhil tussen 'must' en 'want'. Kennis, kunde en vaardigheid zijn músts, beschermende kleding is wellícht een want![]()
HC
VeerenAshley schreef:En wat doe jij dan als je op een vreemd paard rijdt? Want niet alle paarden zijn zo fantastisch opgevoed als de jouwe, denk ik zo.
Born2BCrazy schreef:En je lijkt het met niemand ook maar een klein beetje eens te zijn..
Citaat:...en heb het idee dat je aan het onderwerp van dit topic voorbij gaat nl wel of geen cap..en niet wel of niet 'goed' opvoeden....
Huertecilla schreef:Kans en risico.
Deel van de som is de psychologische factor welke twee aspecten met elk twee kanten kent.
Wordt het totale product klein genoeg, dan worden de concrete nadelen groter dan het potentiële voordeel.
Dat is het antwoord op de TS.
HC
Huertecilla schreef:Born2BCrazy schreef:En je lijkt het met niemand ook maar een klein beetje eens te zijn..
Ja, triest eigenlijk niet?!
Maar ik heb er verder geen last van hoor en gelukkig kan ik me helemaal vinden in wat bijvoorbeeld Caprilli zelf schreef
Citaat:...en heb het idee dat je aan het onderwerp van dit topic voorbij gaat nl wel of geen cap..en niet wel of niet 'goed' opvoeden....
In mijn ervaring is dat nu net de crux. Vandaar dat ik zie boven 'triest' vind![]()
De TS vraagt waarom zonder en ik leg dat uit. Dat die uitleg veel ruiters boven de cap gaat maakt nog niet dat het off-topic ís.
HC
Born2BCrazy schreef:hihi ook lekker fanatiek![]()
(brengt wel een beetje lucht in dit nogal beladen topic)
Born2BCrazy schreef:Lijkt mij wel..tekent je wel denk ik..dat soort werk..
edit: niet negatief bedoeld