Waarom zonder cap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_WenDy

Re: Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:14

Ik ben gisteren van het paard afgevallen (op mijn achterhoofd)en aangezien de staat waarin mijn cap verkeerd, was ik erg blij dat ik mijn cap op had, anders had mijn schedel erzo uitgezien.....

begrijp me niet verkeerd ik rij ook heel regelmatig zonder cap, maar verplicht mezelf de laatste tijd om met cap te rijden...

En aan de cap zitten voor en nadelen net als aan de gordel inderdaad....Maar geef mij toch maar een cap...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:16

IndianLady schreef:
(over veiligheid en opvoeding)
Maar dan heb je altijd nog de externe, onberekenbare factor als verkeer. Mijn fjord is helemaal geweldig, maar bij ons rijden de auto's en voornamelijk motoren erg hard, snel en afsnijdend voorbij.

Je weet dat en dus is het toch juist voorspelbaar!?
Naast normaal verkeer heb je de meest vreemde, luidruchtige landbouwvoertuigen, quads, crossers, onbenullen van ruiters, losgebroken paarden, mega-trucks van de steengroeve hier, overal agressieve erfhonden soms vast, meestal los, toeristen wandelend of met fiets, 'gevaarlijk' verkeersmeubilair, vlaggen, uithangborden, neonlicht, vuurwerk, etc. allemaal even onberekenbaar en dan heb ik het nog niet eens over geulen, kliffen, ravijnen, achterlijke hellingen, onweersstorm, hagel, bergwind (salano hier), welke je allemaal vroeg of laat tegenkomt.
Is dus nog meer dan voorspelbaar, maar zéker.
Dat is nu nét de crux van hoe ik denk. Bereid jezelf en je paard daar op voor. Natuurlijk kom je onvoorzienen dingen tegen want dat is juist een zékerheid en dus ..... ben je erop en op méér voorbereid.
Daarom hebben ik en mijn paarden een gereedschapskist vol. Ja, daar gaat veel, heel veel kwaliteitstijd in zitten, maar is wel inherent veilig.

Ook is een paard volledig 'voorspelbaar' want geprogrammeerd om 'paard' te zijn. Het kán niet anders dan zich als paard te gedragen. Dus ben je daarop voorbereid met jouw kennis, kunde en vaardigheid.
Dat paardzijn kan je zien als een risico maar ook als een extra veiligheid. Je wéét het, het is een zekerheid, en je kan het ook vóór je laten werken. Zie het voorbeeld van een rotsblok of kuil. Ik laat dat helemaal aan mijn paarden over want die vallen heus niet als ze dat kunnen voorkomen Haha!
In druk verkeer ligt dat op vergelijkbare manier andersom, vertrouwen zij op mijn verkeersinzicht.

Dát is in mijn ogen goed paardmanschap. In míjn ogen essentieel. Het verscjhil tussen 'must' en 'want'. Kennis, kunde en vaardigheid zijn músts, beschermende kleding is wellícht een want Knipoog

HC

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:16

Je hebt helemaal gelijk het is best gevraalijk om zonder cap te rijden, zelf moet ik van mijn ouders sowieso met cap rijden.
Mensen die zonder cap riden hebben een hoger risico maar het is natuurlijk wel eigen keuze.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:28

Huertecilla schreef:
IndianLady schreef:
(over veiligheid en opvoeding)
Maar dan heb je altijd nog de externe, onberekenbare factor als verkeer. Mijn fjord is helemaal geweldig, maar bij ons rijden de auto's en voornamelijk motoren erg hard, snel en afsnijdend voorbij.

Je weet dat en dus is het toch juist voorspelbaar!?
Naast normaal verkeer heb je de meest vreemde, luidruchtige landbouwvoertuigen, quads, crossers, onbenullen van ruiters, losgebroken paarden, mega-trucks van de steengroeve hier, overal agressieve erfhonden soms vast, meestal los, toeristen wandelend of met fiets, 'gevaarlijk' verkeersmeubilair, vlaggen, uithangborden, neonlicht, vuurwerk, etc. allemaal even onberekenbaar en dan heb ik het nog niet eens over geulen, kliffen, ravijnen, achterlijke hellingen, onweersstorm, hagel, bergwind (salano hier), welke je allemaal vroeg of laat tegenkomt.
Is dus nog meer dan voorspelbaar, maar zéker.
Dat is nu nét de crux van hoe ik denk. Bereid jezelf en je paard daar op voor. Natuurlijk kom je onvoorzienen dingen tegen want dat is juist een zékerheid en dus ..... ben je erop en op méér voorbereid.
Daarom hebben ik en mijn paarden een gereedschapskist vol. Ja, daar gaat veel, heel veel kwaliteitstijd in zitten, maar is wel inherent veilig.

Ook is een paard volledig 'voorspelbaar' want geprogrammeerd om 'paard' te zijn. Het kán niet anders dan zich als paard te gedragen. Dus ben je daarop voorbereid met jouw kennis, kunde en vaardigheid.
Dat paardzijn kan je zien als een risico maar ook als een extra veiligheid. Je wéét het, het is een zekerheid, en je kan het ook vóór je laten werken. Zie het voorbeeld van een rotsblok of kuil. Ik laat dat helemaal aan mijn paarden over want die vallen heus niet als ze dat kunnen voorkomen Haha!
In druk verkeer ligt dat op vergelijkbare manier andersom, vertrouwen zij op mijn verkeersinzicht.

Dát is in mijn ogen goed paardmanschap. In míjn ogen essentieel. Het verscjhil tussen 'must' en 'want'. Kennis, kunde en vaardigheid zijn músts, beschermende kleding is wellícht een want Knipoog

HC

sorry hoor..maar ik haak af Gaaaap Het wordt mij een beetje téveel van het goede..En je lijkt het met niemand ook maar een klein beetje eens te zijn..
Bovendien trekt jouw filosofie mij (zoals gezegd) niet helemaal aan..en heb het idee dat je aan het onderwerp van dit topic voorbij gaat nl wel of geen cap..en niet wel of niet 'goed' opvoeden...Is mij iets te ver doorgediscusieerd hier en daar.. richting filosofische denkbeelden..
Daar heb ik persoonlijk niet altijd zin in, en zie ook niet altijd het nut er van in Bloos

Dat wil overigens niet zeggen dat ik jouw mening/filosofie niet respecteer..Begrijp me niet verkeerd.. Vork
maar het gaat mij wat betreft deze 'discussie' een beetje over de kop..en worden alle kleine details zorgvuldig weerlegd/aangepast zodat je wél in jouw visie passen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:30

VeerenAshley schreef:
En wat doe jij dan als je op een vreemd paard rijdt? Want niet alle paarden zijn zo fantastisch opgevoed als de jouwe, denk ik zo.

En? Maakt dat mijn logica anders?
Ik stap daar in principe niet op Haha!
Dat is ook helemaal mijn 'ding' niet. Ik haal de lol juist uit de band die ik met mij paarden heb. met een ander paard heb ik niets en dat paard niet met mij dus waarom zou dat paard in mij vertrouwen? Dat wordt met helm niet anders....

Verder is het een afweging van kans en risco. De som is mbt mijn zoon vaak anders = andere uitkomst. Vaak dus wel, soms niet.

Afbeelding

of

Afbeelding

Ik zal er ook een stuk geruster op zijn als hij op karate serieuze valtechniek leert. In mijn ruíme ervaring voor beginners belangrijker dan die helm Knipoog

Het blijft echter een variabele som en zelf trek ik op extreme ritten met een op die dag wat erg voorwaards uit de wei gekomen paard soms knieberschermers van mijn motor-x set aan.

Kans en risico. Maak je eigen afweging.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:50

Born2BCrazy schreef:
En je lijkt het met niemand ook maar een klein beetje eens te zijn..

Ja, triest eigenlijk niet?!
Maar ik heb er verder geen last van hoor en gelukkig kan ik me helemaal vinden in wat bijvoorbeeld Caprilli zelf schreef Knipoog

Citaat:
...en heb het idee dat je aan het onderwerp van dit topic voorbij gaat nl wel of geen cap..en niet wel of niet 'goed' opvoeden....

In mijn ervaring is dat nu net de crux. Vandaar dat ik zie boven 'triest' vind Cool

De TS vraagt waarom zonder en ik leg dat uit. Dat die uitleg veel ruiters boven de cap gaat maakt nog niet dat het off-topic ís.

Kijk, bijvoorbeeld een beroepsruiter die op paarden van anderen rijdt maakt heel andere afwegingen want die loopt een heel ander risisco. Die kiest voor een kans-risico welke ík met mijn hele motorcross-outfit aan nog niet zou willen lopen.
De crux is dat als ík 'het niet vertrouw' dit voor mij een glashelder signaal is dat ik niet genoeg voorbereidend werk gedaan hem Haha! dan ga ik er niet op, dan investeer ik meer tijd in het potentiële knelpunt.
Een uitzondering was bijvoorbeeld de uitbebreide zadeltest die ik een paar jaar teug gedaan heb. Bij verschillende zadels heb ik een helm opgezet. Gelukkig zat er meer dan genoeg 'gereedschap' in de 'kist'.

Kans en risico.
Deel van de som is de psychologische factor welke twee aspecten met elk twee kanten kent.
Wordt het totale product klein genoeg, dan worden de concrete nadelen groter dan het potentiële voordeel.
Dat is het antwoord op de TS.

HC

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:29

HC, het lijkt erop dat je visie op het rijden met cap toch iets genuanceerder is dan leek, afgaande op je eerdere reacties. Blijkbaar vind jij het in sommige situaties wél verstandig om je extra te beveiligen, en zie jij dus wel degelijk het nut in van een cap of andere extra beveiliging.

Jouw logica is -als ik het goed begrepen heb- de volgende, en alleen op jouzelf en je naasten (zowel dieren als familieleden) van toepassing: "ik schat van tevoren het risico in van hetgeen ik vandaag ga doen met mijn paard, al dan niet samen met zoontje-lief, en op grond daarvan tref ik de in mijn ogen noodzakelijke maatregelen. Omdat mijn paarden goed zijn opgevoed, is meestal niets 'extra's' nodig, maar in bepaalde gevallen wel."

Maar dan snap ik dit nog niet: Volgens jou is het onberekenbare in een paard eigenlijk vanzelfsprekend en dus niet onberekenbaar en dus niet gevaarlijk. Maar waarom doe je dan met een zadelpassessie wél een cap op: je weet dat je paard mogelijk als reactie rare sprongen kan maken! Of is dit 'anders onberekenbaar' dan een paard dat bv. eens moe is een dagje, een klein moment niet oplet en zijn voet zet op een losse steen en hierdoor onderuit gaat met jou erop? (En zeg niet: ik laat mijn paarden op eigen benen lopen, zij lopen zo goed in balans en vallen nooit, want dat kan natuurlijk niet: immers, zelfs het beste paard struikelt wel eens.)

En dan heb ik nog de volgende vragen aan jou:

1)Wat zijn dan toch de nadelen voor jou van het dragen van een cap, zeker als je wel altijd met iets op je hoofd rondrijdt, zij het dan met een charmante hoed i.p.v. een robuuste valhelm?

2) (Had ik hierboven ook al gesteld, en heb wel min of meer indirect antwoord gekregen, maar wil het toch graag duidelijk horen.) Wat te doen met beginnende ruiters? Niet iedereen heeft immers de mogelijkheid zoals jouw zoontje om thuis te leren rijden op vertrouwde paarden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:39

Huertecilla schreef:
Kans en risico.
Deel van de som is de psychologische factor welke twee aspecten met elk twee kanten kent.
Wordt het totale product klein genoeg, dan worden de concrete nadelen groter dan het potentiële voordeel.
Dat is het antwoord op de TS.

HC

Hier is wat mij betreft enige uitleg gewenst:
Wat zijn de twee kanten van de twee aspecten van e psychologische factor. En wat zijn voor jou toch die concrete nadelen van een cap(zie ook mijn post hierboven)?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:21

Huertecilla schreef:
Born2BCrazy schreef:
En je lijkt het met niemand ook maar een klein beetje eens te zijn..

Ja, triest eigenlijk niet?!
Maar ik heb er verder geen last van hoor en gelukkig kan ik me helemaal vinden in wat bijvoorbeeld Caprilli zelf schreef Knipoog

Citaat:
...en heb het idee dat je aan het onderwerp van dit topic voorbij gaat nl wel of geen cap..en niet wel of niet 'goed' opvoeden....

In mijn ervaring is dat nu net de crux. Vandaar dat ik zie boven 'triest' vind Cool

De TS vraagt waarom zonder en ik leg dat uit. Dat die uitleg veel ruiters boven de cap gaat maakt nog niet dat het off-topic ís.
HC

Dit vind ik wel heel denigerend overkomen.. Dat jij toevallig er voor kiest om je meest uitgebreide vocabulair te voorschijn te toveren..betekent nog niet dat iedereen daar zin in heeft..
Wetenschappelijke literatuur lees ik wel voor mn studie..

Uitleg kan ook worden overdreven..en worden door gedreven..

maar ja aangezien mijn naam niet mrs/mr.caprilli is..worden wij het niet eens..
en dat hoeft ook zeker niet, maar vind het jammer dat je je zo vast bijt in je eigen opvattingen..en niet meedenkt met anderen/ je inleeft in een ander zijn mening..

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:25

Op zich vind ik dit dan ook geen discussie meer. In een goede discussie leef je, je in in de tegen partij. In ons in dit geval! Maar heb het idee, dat alles wat wij zeggen niet goed is.. En hoe jij rijdt het helemaal is!!
Kan aan mij liggen hoor, maar zo komt het bij mij heel sterk over!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:28

@HC: ben jij het dan ook echt nóóit is een keer met iemand eens?

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:30

ik rijd altijd met cap (met hoge uitzondering en dan alleen uitstappen bijvoorbeeld) ik snap ook niet dat mensen zonder cap rijden. bij ons in de buurt is er vorig jaar een meisje van haar paard gevallen en was opslag dood.. als ze een cap op had gehad had ze waarschijnlijk niks gemankeerd Ach gut

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:32

@Leonie_mie: maar met uitstappen kan je paard er toch ook vandoor gaan en gek doen, je kan er dan ook afvallen? Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:34

hihi ook lekker fanatiek Knipoog

(brengt wel een beetje lucht in dit nogal beladen topic) Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:34

en misschien had ze als ze een cap gedragen had wel ernstig hersentrauma opgelopen. Het probleem is dat je nooit met zekerheid kan zeggen wat de uitkomst van met/zonder cap is. Volgens mij had superman echt wel een cap op en toch is hij verlamd geraakt. Misschien hard gezegd, maar laat mij dan maar doodgaan.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:40

Dat vindt ik wel heel ehm hoe zeg je dat.. rigoreuis..
Ik zou er niet aan moeten denken dat ik dood ga door een val van mijn paard.. Dan doe ik toch echt wel een cap op en dan verlamd, dan kan je ook nog zoveel uit je leven halen.. je hebt alleen beperkingen..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:43

Ik denk dat je dat nu makkelijk zegt..
maar als het er écht op aan komt.. Nagelbijten / Gniffelen
Ben echt super bang voor de dood en alles wat daarbij hoort..
dus alles behalve dat..
verlamd lijkt me nog wel super erg, begrijp me niet verkeerd, maar niet zijn..lijkt me veel erger.. Nagelbijten / Gniffelen

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:46

Verlamd is ook wel erg! Maar om nou al mijn familie/vrienden enz achter te laten omdat ik dom niet mijn cap op zou hebben... tsjaa nee dank je

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:50

zo ben ik dus bang om niks meer te kunnen. Niet meer mn lievelingen aanraken en voelen, niet meer poetsen, knuffelen, rijden. Alleen nog maar in een stoel zitten (van het ergste uitgaan) misschien je verstand verliezen (heb ervaring met NAH's, niet aangeboren hersenafwijking, bv door trauma, hartstilstand, CVA enz) en niks meer kunnen, behalve praten.
Ik zeg trouwens ook niet dat ik geen cap draag omdat dan de kans groter is om dood te gaan. Liefst sterf ik in bed als ik oud en rimpelig ben.
Maar ik wordt wel dagelijks geconfronteerd met doodgaan en mensen die voor hun leven getekend zijn door wat dan ook.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:52

Begrijp me niet verkeerd, heb mn cap ook altijd op.. Knipoog

Lijkt me wel zwaar..dat soort werk..maar wel heel knap van je..weet niet of ik het zou kunnen..

Vooral als je idd je verstand/cognitieve vermogens kwijt bent..kan je niet meer denken.. Scheve mond

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:52

Dat is ook wel heel moeilijk en als je er vaak geconfronteert mee wordt, dan snap ik je reactie ook wel. Gelukkig heb ik er nog nooit mee te maken gehad...! Dus ik heb het nog niet van dichtbij gezien.. Misschien dat ik er dan anders over dacht

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:04

Lijkt mij wel..tekent je wel denk ik..dat soort werk..

edit: niet negatief bedoeld

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:05

Born2BCrazy schreef:
hihi ook lekker fanatiek Knipoog

(brengt wel een beetje lucht in dit nogal beladen topic) Knipoog

Tsjah, voor mijn eigen mening ben ik voor het niet dragen van een cap, algemeen vind ik het best als er een cap wordt gedragen. Maar ik ben benieuwd naar de mening van iemand die áltijd een cap op heeft, maar hem met uitstappen afzet. Want ze zijn immers bang dat er iets overkomt, maar waarom zet je hem dan wel af tijdens het uitstappen? Denken ze dan dat er dan niks meer overkomt omdat het paard moe is?

En over dat meisje dat overleed door het niet dragen van een cap. Ik vind het een beetje gruwelijk om te zeggen dat je liever zou leven en verlamd dan dood zijn. Ik zou niet de rest van mijn leven vanaf mijn nek verlamd willen zijn Als je vanaf je nek verlamd bent, ben je iig zo'n beetje helemaal verlamd, sommige organen zullen dus ook minder werken. Dan ben je de rest van je leven bezig met zitten in een rolstoel, niet kunnen bewegen en alleen maar medicijnen slikken en afhankelijk zijn van de hulp van anderen. Dat zou ik never nooit niet willen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:16

Born2BCrazy schreef:
Lijkt mij wel..tekent je wel denk ik..dat soort werk..

edit: niet negatief bedoeld

Juist daarom zoek ik heil bij mn diertjes. Toen ik net mn diploma had werkte ik via de thuiszorg bij een hospice, dat is een bijna-thuis-huis voor mensen die een levensverwachting hebben van minder dan 3 maanden. Op den duur leer je jezelf afsluiten (zonder minder menselijk te zijn). Tuurlijk er zijn altijd mensen die je meer doen, die je beter leert kennen dan andere mensen, sommige mensen zijn 80,de jongste was 31 (ikzelf toen 21). Ik werk nu in een andere wijk, ik vond/vind het werk in de hospice erg dankbaar, heel veel familielden vinden het fijn als je de 'laatste' zorg levert aan een geliefd iemand.
In het verpleeghuis waar ik werkte tijdens mn opleiding zag ik vooral jonge mensen die na zelfmoordpogingen, hartstilstanden of andere trauma's zware hersenbeschadigingen hadden opgelopen.
Ik weet dus de consequenties. Ik rijd paard om ontspanning te krijgen. En mn cap, tja die ligt stoffig te worden in mn kast.

ok, weer ontopic Knipoog

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:17

wauw!! mooi werk hoor!! Heb erg veel respect voor je!!

idd weer ontopic Knipoog