met een 2 jarige longeren mee eens????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: met een 2 jarige longeren mee eens????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:24

Net als ik dan alweer vragen krijg over mijn onderschrift
Hoe doet hij het nu met de singel, of heeft hij al een zadel op?
Nou euhh, sinds die dag heb ik hem niet meer gelongeerd Lachen
Ga ik eerdaags wel weer doen, maar heb geen haast.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:33

en dat is erg zonde en daardoor krijgen een hoop paarden al een hoop problemen en dat wordt weer afgeschoven naar iets anders want aan hun ligt het niet. Jammer hoor. Ga lekker samen genieten van elkaar en dan niet van een afstandje lekker in het weiland bezig zijn wandelen bereik je veel meer mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:39

Je hebt ook een leuk jonkie, RK!!
En het is veel fijner om inderdaad gewoon lekker rustig aan te doen.....

Die van mij had vorige week voor de eerste keer een (boomloos) zadel op en ik was enigszins voorbereid op wat protest, maar nee hoor. Het boeit meneer totaal niet zo'n ding met fenders op zijn rug. Haha! Haha! Haha!
Dus ik kan nu ook zeggen dat 'ie al zadelmak is, het kostte me nog geen 2 minuten, geloof ik. Haha! Haha! Haha!
En nog voel ik niet de behoefte om er al op te gaan zitten, ook al is 'ie er mentaal wel aan toe.
Rustig aan, hoor, alle tijd....... En die jonge meisjes bij ons maar 'ooooh, dan ga je er deze week zeker al op'.
Niet dus. Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:42

toen ik splash had gekocht was die net zadelmak, was alles dus heel erg veel gewandeld daar heb ik nu nog profijt van. En dat rijden hebben we nog jaren voor de opbouw is het belangrijkste

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:48

Wandelen zal ik trouwens ook blijven doen, als mijn paardje ingereden is. We vinden het zo leuk om samen buiten te gaan kijken en niets heerlijker dan ergens in het gras liggen met een grazende Sammy naast me!!! Lovers
Rijden, longeren, er is zoveel meer om te doen samen...................

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:56

Ik verzorgde een tijd geleden een pony van ong. 2 jaar, en daar liep ik mee naar buiten langs de weg.. en ik was die ookal een beetje aan het longeren.. en hij vond het juist geweldig. maar moest er wel aan wennen dat het zonder mama gebeurden Clown

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:59

Ik denk dat als je het rustig aan doet, dat het verder geen probleem is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:08

Ies_ schreef:
Ik denk dat als je het rustig aan doet, dat het verder geen probleem is.

het gaat ook niet om het rustig aan doen maar het op de volte lopen

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 22:50

Afbeelding

Dit is nou mijn appaloosa. Het verhaal is Dat ze een aantal maanden ziek is geweest en ernstige rotstraal had(nog steeds een beetje). Hierdaaor moest ze goed in de gaten gehouden worden en moest haar conditie optimaal krijgen door haar te longeren zo kon ze ook beter herstellen. Met longeren bedoel ik niet gelijk vet hard trainen en veel van haar vragen. Het gaat puur om haar conditie die is nou weer optimaal. Ze is dan ook gelukkig weer helemaal hersteld. Onze longeerton is trouwen 20 meter doorsnede redelijk groot. Vraagje: Waarom word longeren dus over het algemeen niet goed gekeurd en in de stapmolen word niet afgekeurd, terwijl dit dezelfde diameter heeft??

groeten marije

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:05

Als je pony niet op het zadel reageert zegt dat niets Qua er op zitten, heb ik wel gemerkt bij die van mij,
niks bij het zadel, we zetten wat druk op de beugel aan een kant en hij ontploft Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:53

Een stapmolen is ook niks voor een jong paard
Daar heb je helemaal gelijk in Ja

Een jong paard moet kunnen doen wat hij zelf wil.
Dat zal vast eens een rondje lopen zijn, maar geen 20 min lang Lachen
Daar zitten ook sprintjes tussen en met leeftijd genoten zie je ze dan echt meten wie het hardste kan.

Ff later staan ze te kroelen en vanuit het niets sprinten ze weer rechtdoor.

Juist van die korte sprintjes rechtdoor, worden de spieren en pezen sterk
Conditie bouwen ze dan vanzelf ook weer op als ze een tijdje lang met elkar spelen en rennen.
En een teveel aan energie is zo ook weer weg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:58

wel een hele leuke appie Ja

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:25

Vroeg beginnen met longeren betekent gelukkig niet altijd ook vroeg beginnen met andere dingen zoals inrijden en al snel veel gaan belasten.

Neem aan dat de da zoals in het geval van de ts wel weet waarom hij/zij dat advies aan haar gaf.
Soms is het kiezen uit twee kwade om iets te kunnen verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:32

TS heeft een beetje een apart verhaal
begin post heeft hij teveel aan energie
laatste post moet hij conditie opbouwen

Kijk als er iets op da advies is, oke, dan is het helaas niet anders
Maar laat ik er hier nu geen snars meer van geloven..shoot me...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:34

RK je bent gelukkig niet de enige. Ik snap er nu ook niks meer van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:00

ikowtje schreef:
Als je pony niet op het zadel reageert zegt dat niets Qua er op zitten, heb ik wel gemerkt bij die van mij,
niks bij het zadel, we zetten wat druk op de beugel aan een kant en hij ontploft Tong uitsteken

Dat weet ik ook wel, Ikowtje. Lachen
Ik heb wel meerdere paarden in mijn leven ingereden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:02

Inderdaad, ik vind het ook een wat vaag verhaal. Ja

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:51

@ Nadia, ja ik denk zeg t ff, ook meer omdat we het die middag voor het eerst hadden geprobeerd en ik t ff kwijt wilde, mr verder weet ik nu waar ik aan toe ben en ga ik rustig met druk oefenen, en met gewicht (d.m.v. zakken met gewicht). mr dit een beetje offtopic.

ontopic:
het is idd een beetje verwarrend, ik dacht wel dat andere vertelde over dat de dierenarts dit had aangeraden, maar dach idd dat de TS zij dat het was om zijn energie kwijt te raken, ze vertelde ook nog dat hij 4 uur per dag buiten liep (wat veel nog al weinig vonden)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:15

ikowtje schreef:
@ Nadia, ja ik denk zeg t ff, ook meer omdat we het die middag voor het eerst hadden geprobeerd en ik t ff kwijt wilde, mr verder weet ik nu waar ik aan toe ben en ga ik rustig met druk oefenen, en met gewicht (d.m.v. zakken met gewicht). mr dit een beetje offtopic.

ontopic:
het is idd een beetje verwarrend, ik dacht wel dat andere vertelde over dat de dierenarts dit had aangeraden, maar dach idd dat de TS zij dat het was om zijn energie kwijt te raken, ze vertelde ook nog dat hij 4 uur per dag buiten liep (wat veel nog al weinig vonden)

Snap ik, Ikowtje. Lachen
Er kan nog van alles gebeuren straks bij Sam, maar aangezien we een goede band samen hebben, hij al heel veel geleerd heeft (grondwerk) en hij echt toe is aan meer (hij vindt het 'trainen' helemaal geweldig), verwacht ik geen heftige problemen. Maar natuurlijk weet je het nooit zeker, maar ik ken Sam door en door Knipoog . Voorlopig ga ik toch nog niet op hem zitten, want we hebben alle tijd van de wereld (ook al is hij er mentaal wel aan toe en lijkt het me geweldig hem te berijden!! Lachen ).

TS sprak inderdaad over 4 uur per dag buiten en dat vind ik persoonlijk veel te weinig voor een jong paard. Als Sam maar 4 uurtjes per dag buiten zou komen, zou 'ie echt doodongelukkig zijn. Die heeft heel veel energie en speelt en rent heel graag de hele dag door met zijn vriendjes buiten. En gelijk heeft 'ie!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:08

Met mijn 2-jarige speelde ik eens in de zoveel tijd een beetje aan de longe; maar zonder fratsels als bijzet en zo hoor. Ik liet haar zo alleen wennen aan een singel + dekje en haar een beetje bewegen.
Maar eigenlijk is dat maar een paar keer geweest Clown .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:32

Soo_Shirley schreef:
Ik verzorgde een tijd geleden een pony van ong. 2 jaar, en daar liep ik mee naar buiten langs de weg.. en ik was die ookal een beetje aan het longeren.. en hij vond het juist geweldig. maar moest er wel aan wennen dat het zonder mama gebeurden Clown

dat zegt natuurlijk niets... als een paard hoefbevangen is eet hij ook gewoon gras hoor, een paard weet niet wat goed voor hem is. mijn minimerrie zou het ook geweldig vinden als ik haar zou berijden in het bos, maar ik ben veel te groot en te zwaar, en dat zou niet goed voor haar zijn... jij bent verantwoordelijk, niet het paard in dergelijke gevallen. als eigenaar is het jouw taak om voor dergelijke dingen te zorgen, en die verantwoordelijkheid tegenover je paard te nemen.