Rij je met cap omdat het verplicht is??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_

Re: Rij je met cap omdat het verplicht is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:27

Het is bij ons verplicht, maar als ik een eigen paard had ofzo zou ik er ook mee rijden voor de veiligheid. Lachen

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:12

Ook al is het verplicht, heel veel mensen rijden zonder en ik vindt dit
echt heel onverstandig! Ook al was het niet verplicht dan zou ik nog
met cap rijden. Op wat voor paard ik ook zit, want je hoord ook heel
vaak van mensen die rijden niet met cap want hun paard doet toch niks.
Ik rijd met cap geheel voor mijn eigen veiligheid. !!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:16

op onze club is het verplicht,maar zelf rij ik thuis ook altijd met cap.
Ook alle leerlingen moeten met cap rijden, zelfs als ze er even bij het poetsen voor de lol even op willen zitten voor bv een foto ofzo,dan moet de cap op.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:44

Ik rijd sowieso met cap als ik buiten ga rijden of hoog ga springen in de bak. Als ik zomaar wat ga rijden, laat ik soms m'n cap achterwege. Waarom? Ik vertrouw m'n pony genoeg dat ik haar zonder cap kan rijden in de bak. Buiten en tijdens het springen kan het ook wel, maar ze wil zich nog wel eens opwinden, waardoor de kans op vallen groter wordt. En ik heb geen zin in weer een hersenschudding (die ik heb gekregen ondanks mijn cap.)
Conclusie: ik rijd altijd met cap, behalve als ik zomaar wat stap en draaf in de bak met mooi weer.

Vroeger reed ik altijd met cap, puur omdat dat mij een veilig gevoel gaf. Zonder cap voelde ik me onzeker. En natuurlijk omdat het moest Bloos

Grappig iets: ik ging eens naar huis rijden, omdat m'n cap daar lag. Ik wou alleen 'veilig' rijden, dus ik ging m'n cap ophalen. Te pony, want ze was toch al opgezadeld Sigaar

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:21

Het is bij ons op stal voor paardenruiters niet verplicht om met cap te rijden, met uitzondering van de springlessen en de ruiterbewijslessen.
Maar ik rijd (sinds 3 jaar) wel weer altijd met cap.
Ik heb ook een tijd zonder gereden, omdat het dus niet meer verplicht was en zonder cap rijden was 'stoer'. Op paarden die ik niet helemaal vertrouwde droeg ik wel een cap.
Sinds drie jaar ongeveer rijd ik wel weer altijd met cap, en nu is het echt gewoonte en heb ik er ook absoluut geen last van dat ik hem draag.

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:15

Een cap zet je toch op voor je eigen veiligheid en als tweede optie omdat het verplicht is. Ik doe mijn cap altijd op, ik heb ook de verantwoording naar mijn kinderen en man.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:24

Bij ons is het niet verplicht om met cap te rijden, ik zie ook erg veel ruiters zonder rijden. Zelf heb ik het ding echter altijd op, warm of koud, ding gaat op mijn hoofd! Ik heb 1x een ontmoeting met de bakrand gehad (had hem toen gelukkig ook op) en toen wist ik meteen waarvoor een cap dient.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:57

Ik rijd af en toe op jonge paarden en dan rijd ik met cap, ook rijd ik met cap als ik naar buiten ga en als ik op wedstrijd ben. Verder heb ik hem eigenlijk niet op Bloos.
Heb vroeger een keer mijn neus gebroken doordat mijn cap op mijn neus knalde, was geen pretje kan ik vertellen. Daarna heb ik gezegt ik doe nooit meer een cap op. Daar ben ik wel van terug gekomen.
Je wordt met de jaren toch wel voorzichtiger.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:55

Ik rij inmiddels niet meer op een manege maar alleen voor mezelf op m'n eigen peerdkes,, Ik rij met cap voor mijn eigen veiligheid en ik het gewend ben van in de tijd dat ik wél op en manege reed. Heb vaak gezien dat kinderen van hun paard afvielen en zelfs een keer dat het zo ernstig was dat het meisje er jarenlang hoofdklachten aan over heeft gehouden, nee dan rij ik toch liever met een cap op Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:41

Ook. Maar ook omdat ik het voor mezelf veiliger vind.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:30

Bij ons op de manege is het verplicht om met cap te rijden, maar als ik op Katinka (verzorgpony) rijd, rijd ik ook eigenlijk meestal wel met cap.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:36

ik reed voor een poos terug bijna nooit met cap. ik vond het onhandig, warm. ik vind het veel lekkerder rijden zonder cap.

"ik val toch niet" zei ik altijd.

Klopt, het paard waar ik op reed deed nooit een stap verkeerd en was super braaf.

Alleen met springen deed ik een ap op, en dan nog soms niet.

Nu heb ik voor een poosje terug op een manege gewerkt en daar moest ik jonge pony's rijden. Eeen cap was verplicht dus ik cap op.

Ik reed met een les mee en in galop nam mijn pony een sprintje. Dus ik neem hem op de volte.. Hij struikeld, en ligt boven op me. Tijdens het opstaan raakte hij met zen hoeven mijn hoofd.

Ik hbe nu een hersenschudding.. maar ik ben er goed vanaf gekomen! als ik geen cap op had gehad dan was ik zwaar de *** geweest.

Ik heb mijn lesje geleerd! altijd cap op, er is geen enkele smoes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:11

klopt gelukkig had je je cap op maar je paard kan simpelweg struikelen dan kan je de beste ruiter ter wereld zijn met je liefste altijd brave rakker maar ook die maakt wel eens een mispas

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:12

Vroeger vond ik het er nog wel eens stoer uitzien, zo zonder cap (heb het zelf nooit gedaan). Maar nu zou ik echt niet meer zonder gaan rijden!

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:40

Op onze manege is het niet verplicht om met cap te rijden, wij doen dit ook niet..
Maar als ik een nieuw, niet manegepaard, probeer, dan zet ik hem wel op..
* Bloos *

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:48

op een manege niet verplicht dan doet die dus niet mee met de fnrs. Slecht hoor dat een manegen dit tegenwerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:53

Nope, omdat ik maar 1 hoofd heb en die graag heel hou. Geen garantie maar het heeft me toch al meer als eens gered.*denkt vooral aan een onvrijwillige, innige omhelzing met een muur vanaf een jong paard*

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:56

Bij ons op de manege is het verplicht, maar ik draag ook een cap voor mijn eigen veiligheid. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:06

Heb een eigen paard, die ik straks ga inrijden. Ik hoef niet verplicht een cap te dragen, maar doe het natuurlijk wel. Haha!
Ik neem liever geen enkel risico en op elk 'vreemd' paard draag ik een cap.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik op het 35-jarige paardje van mijn vriendin wat makkelijker ben. Als ik haar uit het land haal, ga ik rustig op haar zitten zonder cap (die neem ik echt niet mee) om het hele eind (ze staan in een nogal groot gebied, moet soms echt minstens 1 km lopen Haha! ) terug op haar ruggetje te zitten. Maar we kennen haar al zo lang en zij is superbraaf. Daarop rij je gewoon met halster en touw terug naar het erf in stap.
Maar over het algemeen doe ik echt wel altijd een cap op (zeker nu ik een dochtertje heb en haar het goede voorbeeld wil geven). Knipoog Lachen

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:08

Ik rijd met cap, tjah, voor eigen veiligheid denk ik,
Doe hem automatisch op, en heb er ook geen last van, heb hem ook nog nooit nodig gehad,
Maar heb er ook geen last van ofzo Tong uitsteken

maar beter voorkomen dan genezen zeggen we altijd maar Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:14

Nadya schreef:
Heb een eigen paard, die ik straks ga inrijden. Ik hoef niet verplicht een cap te dragen, maar doe het natuurlijk wel. Haha!

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik op het 35-jarige paardje van mijn vriendin wat makkelijker ben. Als ik haar uit het land haal, ga ik rustig op haar zitten zonder cap (die neem ik echt niet mee) om het hele eind (ze staan in een nogal groot gebied, moet soms echt minstens 1 km lopen Haha! ) terug op haar ruggetje te zitten. Maar we kennen haar al zo lang en zij is superbraaf. Daarop rij je gewoon met halster en touw terug naar het erf in stap.
Maar over het algemeen doe ik echt wel altijd een cap op (zeker nu ik een dochtertje heb en haar het goede voorbeeld wil geven). Knipoog Lachen

goed dat je haar zo vertrouwd maar wat als ze opeens goed struikeld??? dan lig je er ook af

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:18

bij ons op de vereninging is IEDEREEN verplicht om met cap te rijden, dan heb ik hem dus altijd op.
als ik thuis ga rijden heb ik hem altijd op met buitenrit , springen etc,
ik rijd niet altijd met mar egt hoogstens 1x per 3 weken niet.
ben ook een keer met paard gevallen en toen had ik wel cap op, waardoor ik juist door die cap ergere verwondingen had! dus met cap is ook niet altijd alles

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:36

Op de manege waar ik 1x in de week rij is het wel verplicht.
Maar bij Nicky en Floris natuurlijk niet, maar doe het wel altijd.
Me ouders willen ook voor mijn veiligheid dat ik met cap rij, als ze mij door het bos zien rijden zonder cap, ben ik nog niet jarig!
Heb perongeluk vorige week wel een buitenrit zonder cap gemaakt, omdat ik het helemaal vergeten was!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:31

splash1999 schreef:
Nadya schreef:

goed dat je haar zo vertrouwd maar wat als ze opeens goed struikeld??? dan lig je er ook af

Dat is dan het risico wat ik zelf neem. Knipoog

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:28

ik rijd ermee omdat paardrijden altijd gevaarlijk blijft!
je kan er zomaar afvallen met je hoofd tegen het hek!!!!
dus voor mij gewoon een cappie op Knipoog