Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmMyYy

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:13

Ik ben opzich niet tegen sporen.
maar het is ook wel eens lekker om een dagje zonder sporen te rijden ! en dan is dat ook wel eens goed voor je paard,
maar met de hogere oefeningen is het wel handig Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:21

Ik ben niet tegen sporen, zolang je ze op de juiste manier weet te gebruiken. Lachen

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:35

ik ben er ook niet tegen, wij rijden er ook mee op de manege en dan echt om er mee te leren omgaan..
dus als iemand zit te prikken dan krijgt ze ook gelijk op der kop..

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 02:36

Voor! Als ze op de juiste manier gebruikt worden.
Ik gebruik ze zelf alleen niet, want ik weet dat ik te erg met mn benen wiebel

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:56

ik vind met sporen rijden niet erg als je maar zacht doet en niet ineens een spoor in de buik van je pony of paard set ik rij zelf een haflinger met sporen maar dat sijn hele stompe en dat doe ik omdat hij anders niet loopt

Lynn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:06

Ik ben niet voor en niet tegen sporen.
Het licht eraan welke en hoe je ze gebruikt, soms zie ik mensen die niet goed kunnen rijden en die met sporen rijden die ze helemaal verkeerd gebruiken.
Maar voor sommige mensen vind ik het goed als ze sporen gebruiken, die kunnen er meeomgaaan.
Ikzelf gebruik nog geen sporen, ik vind dat ik dat nog niet hoef Clown

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 05:54

Ook ik ben niet voor of tegen.
Als je je benen netjes stil kunt houden is er niks mis mee om met sporen te rijden.

Zelf gebruik ik ze niet meer. Ik heb nog altijd de neiging om mijn benen wat op te trekken en dan zou ik mijn paard bij het drijven al snel in zijn buik blijven prikken.
Bovendien is hij fijn te rijden zonder, dus ik zie geen reden om ermee te rijden.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 06:17

Ik rijd nu 11 jaar en heb bijna nooit met sporen gereden. Ik heb hele zwakke onderbenen ( Lees, enkels tot knieen hebben in de kreukels gelegen door een paard) waardoor ik mijn benen niet meer netjes stil kan houden tijdens het rijden. Ik zo dus ook geen goede wedstrijd kunnen rijden, of hoger kunnen komen kwa niveau. Is voor mij geen probleem hoor, ik vind dat niet erg. Maar daarom heb ik bewust gekozen om zonder sporen te rijden. Mijn benen bengelen niet tegen het paard aan, maar met een spoor heb ik daar wel meer kans op..en dat lijkt me alles behalve fijn voor het paard. Dus ik rijd er niet mee, maar vind dat als mensen er goed mee overweg kunnen, een spoor geen probleem is. Behalve als je met van die scherpe punten gaat zitten schoppen, ik vind dat soort sporen niet nodig. Een stomp spoortje waarmee je het paard geen pijn doet (of irritaties opwekt) moet kunnen. Soms is het gewoon nodig.

Debbie1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 03:23

Wanneer je ej benen stil kan houden en je spoor presiese kan gebruiken wanneer je zelf wil ben ik voor het rijden met sporen. Zo kun je het paard op bepaalde momenten net iets wat beter aangeven. Wanneer een ruiter bijvoorbeeld klapperkuiten heeft of zijn hakken optrekt ben ik tegen het rijden met sporen. Op dezae manier wordt het paard steeds met de sporen aangespoort en zal na verloop van tijd ook niet meer extra reageren op de spoor.

Soort spoor: Ik gebruik een spoor met een glad wieltje. Vindt dit fijner voor het paard. Een rechte spoor is wat stugger naar mijn idee, een wieltje beweegt mee. Hiermee kan ik makkelijker mijn paard eventjes kietelen....

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:16

ik ben niet tegen sporen (rij er zelf ook mee) mits het goed gebruikt word!

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:26

ik gebruik vrij lange sporen maar ik gebruik ze ook niet de hele tijd, mijn lesgeefster wijst me er dan ook op als ik dat wel doe Lachen
ik vind dat sporen je hulpen duidelijker maken, je hoeft niet te schoppen maar je hoeft enkel een klein porretje te geven als ze niet willen. maar bij verkeerd gebruik kan je ze best niet gebruiken Knipoog

Dianne1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:38

Ik rijd altijd met sporen en zonder zweep.
Vanaf de M1 ben je zelfs verplicht om met sporen te rijden...

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:38

Ik ben zeker niet tegen het rijden met sporen, mits ze idd goed gebruikt worden!
Vooral als je wat verder komt, zul je sporen toch echt nodig hebben wil je het paard verfijnde en duidelijke hulpen kunnen geven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen heb je ze in de hogeres klasses gewoon nodig. Ik vind wel dat je ze dan ook pas moet gebruiken en niet als je bijvoorbeeld de B en L ook zonder sporen kunt, ze dan maar om doet voor de 'mooi' ofzo.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:03

Ik ben er ook niet tegen, maar ze moeten idd wel goed gebruikt worden. Wat ik wel jammer vindt is dat ze vanaf het M1 verplicht zijn, nu rijd ik dus alleen op wedstrijd met mini Haha! spoortje, en thuis zonder want heb ze dus echt niet nodig Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:40

Visconti schreef:
tegen, verfijning is ook op een andere manier mogelijk, kwestie van de juiste africhting.

Ja

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:10

Ik ben niet tegen sporen, maar vind dat je niet met sporen moet gaan rijden zonder dat ze 'nodig' zijn.

Mijn 4 jarige merrie rijd ik zonder sporen en blijf haar tot en met de L2 ook zonder spoor rijden. In de M is het verplicht, dus zal dan wel moeten, maar dan doe ik de aller kleinste knopspoortjes om.

Die had ik bij mijn vorige merrie ook om. Die reed ik L2 en had ze bij haar ook echt nodig voor de fijnere hulpen zoals wijken en achterwaarts..

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:20

Ik ben niet tegen sporen maar diegene die ze verkeerd gebruiken!!

Sporen kunnen net die ene fijne hulp zijn om hem net iets verder te laten gaan. En met fijne bedoel ik dan niet dat de spoor fijn is, maar een lichte hulp kan zijn...

Ik zelf rij zonder sporen, ben meer een recreatieve ruiter met een paard die heel licht is aan de been.

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:56

ik rij nu al 2 maanden met sporen maar omdat Freedom moeilijk verhaard heeft die 2 kleine schuurplekjes.. Verdrietig ik kan er echt niks aan doen maar ik rij nu ook zonder sporen en ik doe er alles aan om de schuurplekjes weg te krijgen.. Ach gut

maar ik had wedstrijd in 3bergen vandaag !!!
het ging best goed zonder sporen.. ik had 177 en 170 maar hij was de heletijd omhem heen aan het kijken .. Vingers aflikken
en hij was ook een beetje sloom zonder spoortjes maar ik had gelukkig nog een zweepje Lachen ..
Ik was wel tevreden want, het was mijn eerste buiten wedstrijd voor dit jaar.. Bloos

dus ik ben tevreden! ! OK dan! ! en het was gelukkig een lekker weertje ik had me zonnebril wel nodig! Vingers aflikken ! Cool ! Vingers aflikken

Aliekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:19

tegen, zonder sporen lukt het ook gemakkelijk

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:05

Ik ben ervoor.
Ik rij zelf ook met sporen ,,knopsporen''

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:16

Ik heb er niets op tegen, als je ze maar goed gebruikt.
Ik heb echt de kleinste van de kleinste.. De vorige eigenaar heeft met sporen met wieltjes gereden dus als hij daar aan gewend is kunnen die spoortjes van mij ook geen kwaad Tong uitsteken

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:19

Anoukxx schreef:
Zijn jullie voor of tegen het rijden met sporen?
En als je zelf met sporen rijdt; hoe lang zijn ze en wat voor soort?

ik ben er niet tegen ik rij er zelf ook wel eens mee Bloos
maar als je je been gewoon goed stil kan houden en niet hoeft te schoppen dan ben ik er niet tegen

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:24

Tegen, omdat er iemand op de manege zo hard schopte dat het bloeide..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:24

Ik ben niet voor en ik ben niet tegen.
Bij goed gebruik, prima!
Ik rijd zelf wel met sporen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:43

Het is net als bij eigenlijk bijna alles: de persoon die ze omheeft moet ermee om kunnen gaan.