Vegetariërs met leren laarzen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vegetariërs met leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:51

Maar imo boycot je het niet omdat je er toch van afneemt Lachen
Maar goed, ik ziedat dus gewoon anders

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:00

runningkawa schreef:
Maar imo boycot je het niet omdat je er toch van afneemt Lachen
Maar goed, ik ziedat dus gewoon anders

Ja dat klopt, met die woordkeus heb ik mezelf in de vingers gesneden Lachen Het is inderdaad geen volledige boycot en echt consequent is het ook niet. Maar altijd beter iets dan niets toch?

@ Huertecilla: er zijn helaas teveel mensen op aarde om de band met de natuur op deze manier weer aan te kunnen halen. Niet dat de 'moderne' mens er überhaupt op zit te wachten want die heeft andere dingen aan zijn hoofd (?). Heb je Rousseau wel eens gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:06

Citaat:
Maar altijd beter iets dan niets toch?

Dat ben ik helemaal met je eens Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:10

Lenn schreef:
Heb je Rousseau wel eens gelezen?

en de experimenten van Walden Knipoog Zelfs bij restanten van 'de kolonie' gaan kijken.

Overigens zijn wij heel 'moderne' mensen. In alle opzichten. De een beroepsmatig uit de IT en de ander Film.
We zijn evenwel geëvolueerd naar een nóg 'moderner' versie, een low-impact versie Knipoog
Nee, niet het héle salaris, maar wel het overgrote deel, om in die vergelijking te blijven en ook letterlijk trouwens.

Er zijn inderdaad teveel mensen op de wereld om die allemaal zo te laten leven. Niet genoeg ruimte voor.
Hetzelfde probleem als met de half miljoen paarden in NL. Als je die allemaal 'natuurlijker' wil laten leven is NL niet groot genoeg.
Maar ja, die paarden zíjn er al. Die mensen ook.

Zoals ik al schreef is het in het licht van de topicstarter al heel wat om
- 'boxcalf' te weigeren
- 'plantaardig' gelooid te eisen

HC

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:41

haha maar als je veagatier ben je ook tegen dierbeul dus waarom die leren laarzen idd

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:48

ik ben ook vegetarier. ik ben tegen de manier waarop ze gefokt worden voor vlees. die beesten leven allemaal in mini hokjes en komen nooit buiten. scharrelvlees vind ik al een stuk beter! Maar dat eet ik niet omdat ik het gewoon geen fijn idee vind dat ik een dood beest aan het eten ben.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:52

Paaard schreef:
haha maar als je veagatier ben je ook tegen dierbeul dus waarom die leren laarzen idd

Ik neem aan dat niet vegetarïers hier op bokt ook tegen dierenbeulen zijn hoor Knipoog

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:59

Ik ben vegetarisch sinds mijn 8ste inmiddels ben ik 18. Ik heb wel leren rijlaarzen, verder zijn mijn schoenen etc allemaal van kunstof etc. Ik ben vegetarisch omdat ik het idee om organen van een dier op te moeten eten gewoon walgelijk en mismakelijk vind. En ja de bio-indutrie is ook niet bepaalt een pretje. Nou eten mijn ouders en een van mijn broers wel vlees maar mijn ouders halen dit bij een biologische boer. Naar vlink aandringen van mij en mijn andere broer..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:15

Paaard schreef:

...en dan ga je er wel óp zitten?

Het hele paardrijden op zich is een ethisch dilemma.
Eten is voeden = primaire levensbehoefte, erop gaan zítten voor je lol volledig overbodig.

HC

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:40

Hier meldt zich een veganist. Zonder leren laarzen uiteraard.
Ik moet even wat rechtzetten: Ik heb verschillende keren gelezen dat je niks meer kan eten als je geen dierlijke dingen eet. Dat is natuurlijk niet waar. Je moet alleen wat creatiever zijn.
Ook heb ik gelezen dat je als veganist geen produkten eet waarvoor dieren zijn doodgemaakt. Dit is ook niet waar. Je eet totaal geen dierlijke produkten, ook niet van levende dieren.
Verder nog een punt waar de meeste van jullie misschien over zullen vallen: mijn pony heeft een leren hoofdstel en zadel. Dit stamt echter nog uit de tijd (15 jaar geleden) dat ik geen veganist was (dat ben ik 9 jaar). Ik vind het idioot om goed spul weg te gooien, dan is het dier helemaal nutteloos gestorven. Dus ik gebruik het nog wel. Ik zal echter nooit iets nieuws kopen wat dierlijk is. Dus als dit aan vervanging toe is wordt het gewoon kunststof. Ook al het andere dat ik gebruik (douchegel, shampoo, toiletartikelen, schoonmaakspullen etc.) is veganistisch en dierproefvrij.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:54

Nog even wat info over leer:
Veel mensen denken dat leer een afvalproduct is. Dat is echter niet zo. Leer is een winstgevend bijproduct van de vleesindustrie. Leer zorgt naast vlees, huisdierenvoer, lijm en gelatine voor 5% van de totale geldopbrengst van het geslachte dier. Wereldwijd worden per jaar 230 miljoen runderen, 350 miljoen schapen, 175 miljoen geiten en 700 miljoen varkens gedood o.a. voor hun vlees en huiden. In Nederland is het leer afkomstig van jaarlijks 20 miljoen dieren. Dit zijn voornamelijk runderen, kalfjes, varkens, schapen, lammetjes, paarden en geiten.
In andere landen gebruikt men ook: beren, buffels, dolfijnen, everzwijnen, ezels , haaien, hagedissen, herten, honden, kangoeroe's, katten, kikkers, krokodillen, luipaarden, olifanten, palingen, schildpadden, slangen, struisvogels, tijgers, vissen, walrussen, walvissen, waterbuffels, zebra's en zeehonden. Via de export komt dit leer ook in Nederland terecht. Ongeveer 30% van dit 'exotisch' leer is afkomstig van illegaal gestroopte diersoorten, waarvan de invoer ook illegaal is. In Mexico bijvoorbeeld worden met uitsterving bedreigde zeeschildpadden illegaal gevangen en geslacht alleen voor hun huid.
(bron: www.veganisme.org)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:43

katiavl schreef:
weet je hoe schadelijk één koe is voor het milieu kwa uitlaat gassen Lachen

90 kilo methaan per jaar.
Dit is het equivalent van de uitstoot van het verbruik van 120 liter benzine in een auto.

Intusen heb ik 10ff (ongeveer 1 m²) plantaardig gelooid vleeskoei-vel gekocht. Een nekstuk met krassen, blutsen Haha!

Ook een nieuwe hoefvijl. De oude recyle ik weer tot wat anders.

Oh, xjudithx, als ik een stuk(je) haaienvel nodig heb, ga ik naar de visboer. Die gooit het anders weg.
Net als de geitenvellen en lamsvachten die we hebben.
Heb ook een stuk hoorn van de streng beschermde en met 'uitsterven bedreigde' iberische steenbok op tafel voor me liggen. Ga ik een kruithoorn van maken. Is van een macho die in de bergen in ons uitzicht een natuurlijke dood gestorven is.

Verder is álles een glijdende schaal en helemáál als je het over paardrijden hebt. Ik bedoel, het eerste trekhondenbesluit dateert uit 1910 en in 1961 is er een verbod op gekomen. Ethisch gezien is daarbij geen principieel verschil met het gebruik van paardenkracht.

HC

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:54

Ja, HC ieder z'n eigen keuze. Is dat wat je met je opmerking wilt zeggen of hoe moet ik het begrijpen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:59

xjudithx schreef:
Ja, HC ieder z'n eigen keuze. Is dat wat je met je opmerking wilt zeggen of hoe moet ik het begrijpen?

Dat er legio manieren zijn om nuttig gebruik te maken van dierenproducten zonder enig ethisch probleem. Zelfs 'exotische'. Ook de schildpadden, hagedissen en slangen hier op en rond ons land bijvoorbeeld sterven een natuurlijke dood.
Verder is er wel degelijk aardig wat 'afval' en ik zie dat juist als ethisch erg verántwoord om daarvan zonder economisch motief te creëeren zulk nuttig mogelijk gebruik te maken.
Ik zie dat als juist beter gebruik maken van de dood van een dier.

HC

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:06

Daar heb je gelijk in HC, en ik vind het ook prima dat jij er op deze manier mee omgaat. En gebruik maken van 'afval' is zeker ook beter dan dat je er speciaal een dier voor doodt. Maar mijn overweging is dat ik in eerste instantie al tegen o.a. het doden van dieren ben, dus ook niet gebruik wil maken van de produkten die daar vanaf komen. Voor mijzelf zou dat hypocriet voelen. Maar dat betekent niet dat ik anderen veroordeel om hun persoonlijke keuzes.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:05

Ik ben zelf al 2 jaar vegetarisch & ik rij ook gewoon met lere rijlaarzen.. Zolang in het maar niet hoef te eten vind ik het goed. Ik heb ook een lere jas (natuurlijk wel met nepbond) Knipoog

ElzA_NT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:08

ik ben vegetarier, en draag wel leren laarzen, dit omdat ik eczeem krijg van het dragen van rubber laarzen, en omdat ik het rijden met berschoenen oid echt niet fijn vind.. Ik let er wel altijd op als ik schoenen ofzo ga kopen!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:10

Nou ja, gelukkig gaat een leren laars wat langer mee dan een hamburger Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:35

waarom wel een leren jas, maar wel nepbont?
Leer is hetzelfde als bont hoor Lachen
Alleen zijn bij leer de haren eraf gehaald en bij bont niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:41

Nicky__ schreef:
Mijn oom is Veganist, en draagt wél leren schoenen, zijn reden?
dat je Schoenen nodig heeft, en vlees om te eten niet.
Maar hij is dus wel veganist, en eet echt Níks dierlijks!

Maar waarom zou je dan perse LEREN schoenen nodig hebben.. Dat argument is scheef Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:42

runningkawa schreef:
waarom wel een leren jas, maar wel nepbont?
Leer is hetzelfde als bont hoor Lachen
Alleen zijn bij leer de haren eraf gehaald en bij bont niet

Ik denk dat voor veel mensen de reden is dat leer een 'restprodukt' zou zijn van de koeien die in eerste instantie geslacht worden om hun vlees, en dat bont afkomstig zou zijn van dieren die geslacht worden puur om hun velletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:44

denk maar niet dat leer altijd een restproduct is...

En vroeger waren er ook veel restproducten bij een nerts, maar dat wilde de mensen niet...

Maar dood is dood denk ik dan, zie dat verschil niet.
of je het nu eet of draagt
allemaal zelfde geleefd en geslacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:46

runningkawa schreef:
denk maar niet dat leer altijd een restproduct is...

En vroeger waren er ook veel restproducten bij een nerts, maar dat wilde de mensen niet...

Ik zeg ook 'zou zijn', omdat ik het niet zeker weet Knipoog
En dan blijft de zaak dat die nerts hoofdzakelijk geslacht werd voor zijn bont en niet voor de restprodukten, en dat is waar het veel mensen om gaat.

Citaat:
Maar dood is dood denk ik dan, zie dat verschil niet.
of je het nu eet of draagt
allemaal zelfde geleefd en geslacht

Tja, en veel mensen zien dat iets gedetailleerder dan dood is dood. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:48

en dat verschil zie ik dus niet
of het nu om het velletje gedood wordt of om het vlees
ze worden in beide gevallen dood gemaakt voor ons mensen

Niet dat ik bont draag, vind het maar lelijk
Maar draag wel leren schoenen en laarzen, zadel en hoofdstel
en ik weet heel goed dat er daardoor verschillende dieren dood zijn.
Zou ik zo tegen bio zijn dan gooie ik er allemaal kunsstof op Ja

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:49

xjudithx schreef:
Nog even wat info over leer:
Veel mensen denken dat leer een afvalproduct is. Dat is echter niet zo. Leer is een winstgevend bijproduct van de vleesindustrie. Leer zorgt naast vlees, huisdierenvoer, lijm en gelatine voor 5% van de totale geldopbrengst van het geslachte dier. Wereldwijd worden per jaar 230 miljoen runderen, 350 miljoen schapen, 175 miljoen geiten en 700 miljoen varkens gedood o.a. voor hun vlees en huiden. In Nederland is het leer afkomstig van jaarlijks 20 miljoen dieren. Dit zijn voornamelijk runderen, kalfjes, varkens, schapen, lammetjes, paarden en geiten.
In andere landen gebruikt men ook: beren, buffels, dolfijnen, everzwijnen, ezels , haaien, hagedissen, herten, honden, kangoeroe's, katten, kikkers, krokodillen, luipaarden, olifanten, palingen, schildpadden, slangen, struisvogels, tijgers, vissen, walrussen, walvissen, waterbuffels, zebra's en zeehonden. Via de export komt dit leer ook in Nederland terecht. Ongeveer 30% van dit 'exotisch' leer is afkomstig van illegaal gestroopte diersoorten, waarvan de invoer ook illegaal is. In Mexico bijvoorbeeld worden met uitsterving bedreigde zeeschildpadden illegaal gevangen en geslacht alleen voor hun huid.
(bron: http://www.veganisme.org)