Wanneer besloot je om TOCH maar MÉT cap te gaan rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Wanneer besloot je om TOCH maar MÉT cap te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:02

runningkawa schreef:
Maar als je het licht gaat zien is het niet goed hoor Haha!

Tenminste die verhalen over een lichte tunnel enz Haha!

Hm, dus als ik het licht zie ben ik te laat???

beckertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:18

Nou ik ben niet echt een fantastische ruiter dus ik heb nog nooit zonder cap gereden .

En het lijkt me het verstandigste ook ....

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:52

Ik reet eerst niet echt heel vast met cap ik deet hem meestal wel op maar soms ook niet! Toen is er een ernstig ongeluk met een vrouw geboort bij mij in de buurt en toen begon ik de gevolgen (zonder cap rijden) pas te beseffen sinds dien rijd ik altijd met cap! Bij ons op stal is het ook verplicht!!

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:53

Ik rij echt BIJNA altijd met cap!! Zeker sinds ik een keer ben gevallen en mijn cap gebroken was, dan schrik je toch wel even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:26

Vanaf de eerste paardrijles Haha! .

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:14

Vanaf moment 1...... Lachen En nooit meer afgedaan!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:18

sflj schreef:
Ben niet van plan op m'n hoofd te vallen.

Ik ook niet. De afgelopen twee jaar drie keer gevallen en toch elke keer weer op dat hoofd. En dat terwijl ik het nog zó niet van plan was. Afbeelding

Anyway, ik kan na 24 jaar nog steeds niet fatsoenlijk rijden, dus vandaar dat ik al 24 jaar elke keer als ik op een paard stap een helm draag. Haha!

Noukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:22

Je fietst toch ook niet met een helm/cap??
Ik zie absoluut het nut niet van een cap.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:27

Niet? En mountainbikers dan?

Ik heb mijn fiets nog nooit ineens 180 graden zien omdraaien waardoor ik mijn evenwicht verloor. Een fiets bokt niet en staat ook niet acuut stil omdat-ie iets engs ziet.

Maar daarom zeg ik: ik kan na 24 jaar nog steeds niet fatsoenlijk rijden, dus ook niet fatsoenlijk in het zadel blijven zitten als mijn paard een onverwachte beweging maakt, en daarom rijd ik niet zonder cap. Voor mij is het pure noodzaak. Haha!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:35

Karin, je slaat de spijker op z'n kop Haha!
Ik heb eigenlijk nooit zonder cap gereden; vroeger omdat ik niet beter wist en nu omdat ik wel beter weet. Ik zeg altijd maar zo: val je niet, dan krijg je wel een keer een tak tegen je hersens Ja

Ik heb wel een keer zonder cap gereden, dat was toen ik met een vriendin meeging naar haar bijrijdpony en hem een uurtje mocht rijden in de bak. Ik had m'n spijkerbroek en skateschoenen aan, en dus geen cap bij me, en pas na lange tijd aandringen van m'n vriendin (dat ie zooo lief was, en braaf, en nooit een stap verkeerd zette), ben ik erop geklommen. Ik voelde me eigenlijk best wel veilig op hem, maar heb van te voren wel een schietgebedje gedaan Haha!

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:28

Ik reed altijd alleen met cap tijdens buitenritten en het springen. In de laatste week van 2006 zag ik een meisje vallen in de rijbak op een stikbraaf paard, en hard Bloos .

Mijn goede voornemen voor 2007 was altijd die cap op, en die is nog niet verbroken. Overigens rijd ik ook vaak met de kinderen van de stalhouder, die MOETEN hem op, dus geef ik als volwassene het goede voorbeeld.

Met deze nieuwe caps heb ik weinig problemen, dus voel ik hem amper zitten Ja

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:31

Ik heb altijd al met cap gereden Knipoog

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:33

Overigens heb ik van de zomer een nieuwe cap gekocht en heb ik mijn oude cap na 7 jaar trouwe dienst gedoneerd aan de manege. Een maand later vond ik die cap weer terug; hij was inmiddels afgedankt en ik zag wel waarom: hij lag bijna in tweeen Nagelbijten / Gniffelen
Wat ermee gebeurd is is me een raadsel, maar ik bedacht me pas later dat ik ooit een keer gevallen ben met die cap en dat ie dus misschien vanbinnen al kapot was.
Dus: ben je een keer gevallen met je cap, schaf een nieuwe aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:06

runningkawa schreef:
Tenminste die verhalen over een lichte tunnel enz Haha!

Donkere tunnel, licht aan het eind. Acht keer de tunnel ingegaan, drie keer ging het licht uit. Gelukkig deed iemand het een paard dagen later weer aan Haha!

Deze ervaringen hebben mij bewust gemaakt van kans en risico. Ook van de betrekkelijkheid van 'veiligheids'kleding, dus van wat het wel is én van wat het níet is. Mijn vrouw droeg van alles en dan nóg wat en is verongelukt.

Ik kan me een verplichting voor minderjarigen nog engzins voorstellen al blijf ik ook dat van een aantal vraagtekens voorzien.
Voor volwassenen vind ík het een vraag van afweging per situatie. Ik maak zelf heel andere keuzes over wel-niet op een paard stappen dan bijvoorbeeld Kim. Het hoe of waarom is daarbij niet belangrijk. Ook rijden wij beiden totaal verschillend. Haar beslissing om wel-geen helm op te zetten is daarom onvergelijkbaar met de mijne.
Zo heb ik laatste mét harde kniebeschermers gereden doch zonder helm. Inderdaad had ik ze nodig en de helm niet. Kwestie van inschatten. Noem het geluk, ik noem het begrip van wat je aan het doen bent.

Ook is het wel-niet van een helm door te trekken naar een bodyprotector, een bp met airbag maar ook naar condoomgebruik.
Kans en risico, bepaal je eigen situatie en maak je keus.

HC

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:47

Firedancer schreef:
runningkawa schreef:
Maar die gekke dingen hadden alleen een elastieke bandje (wat jen iet onder de kin deed) Lachen En als je viel lag je cap erder op de grond dan jezelf Lachen

Mwwah., maar die boomtak hangt in de lucht hoor en die paal van de hindernis ligt ook niet altijd eerder op de grond.

Ik begrijp je wel hoor, maar blijf toch bij mijn mening dat iets beter dan niets is. Haha!
Ik kan me nog goed herinneren dat m'n oude capje regematig lang is komen vliegen als ik eraf viel. Gelukkig hebben we tegenwoordig wel degelijke caps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:48

Daarom heb ik er nu ook voortaan altijd 1 op.
Maar die dingen van toen *LOL*

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:08

Ik besloot het, toen de eigenaresse van mijn bijrijdpaard vertelde dat een paard ook kan struikelen, vallen, en jij met je kop op een boomstam kan vallen bijvoorbeeld. Daar had ik daarvoor (hoe schandelijk) nooit over nagedacht. Sindsdien eigenlijk altijd met cap Ja

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:33

Ik rijd altijd met cap Ja
Heb eens 1 keer om stoer te doen zonder cap gereden, en toen voelde ik me absoluut niet op mijn gemak, zag langs alle kanten spoken waar mijn paard van kon schrikken en verkrampte zelf helemaal Nagelbijten / Gniffelen

_xLarax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:57

Ik het licht al tijd al gezien ik heb zowat nooit zonder cap gereden en al reed ik zonder cap dan was het stappen of een beetje draven, Ik voel me gewoon veiliger met een cap, want stl je voor een paard schrikt en jij valt er af op je hoofd en je bent verlamt ofzo dan kan je helemaal niet meer paardrijden en dat wil ik ook niet Tong uitsteken

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:05

rij bijna altijd al met cap:) en al helemaal met springen of als ik naar buiten ga

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:05

Noukje schreef:
Je fietst toch ook niet met een helm/cap??
Ik zie absoluut het nut niet van een cap.

Paard struikelt, gaat onderuit, jij word gelanceerd en valt met je hoofd op een paal of weet ik wat.. Nagelbijten / Gniffelen
Zelfs als je alleen maar stapt kan er iets gebeuren.. Het blijven beesten.
Maar dat is eigenlijk ook niet aan mij.. Jouw keuze Haha!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:16

Beetje raar misschien, maar tegenwoordig voel ik me een beetje "naakt" zonder cap.
Vroeger had je van die harde dingen, dat als je hem weer af deed, dat je hele striemen in je voorhoofd had staan. Maar tegenwoordig zitten ze heerlijk. Dat is ook een reden dat ik de afgelopen 4 jaar een cap op heb.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:19

ik vind die smoesjes over 'je fiets toch ook niet met een cap op' en 'in de auto draag ik toch ook geen cap', zo'n ONTZETTENDE ONZIN!. Met je fiets ga je echt niet harder dan 40 km/h en je hebt er controle over, het is geen levend beest dat ineens ergens van kan schrikken. In de auto heb je een riem om, en ze zit ingepakt tussen staal, ijzer (weet ik veel, het is in ieder geval sterk). Ik zie het nog niet gebeuren dat ik in een auto zit die schrikt en er ineens vandoor gaat. Bloos

Al die voorbeelden zijn echt niet te vergelijken met het rijden op een dier, dat eerst ervandoor gaat, omdaar na pas te kijken of het nou wel eng was of niet.

Ik rij altijd met cap, moet ook, en terecht.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:32

Ik reed eigenlijk altijd zonder, totdat ik een hengstje in ging rijden.. Die stuurde me in het bos soms midden op een boom af of was zo lomp dat hij zich verstapte en ik er dan naastlag..
Sindsdien draag ik altijd een cap.. Of ik nou op een braaf paard zit of niet, je paard hoeft zich maar een keer te verstappen of in een kuil te stappen dat is genoeg om flink op je hoofd te vallen..

Met mij vooral, als ik val val ik altijd op mijn hoofd heb ik gemerkt 8)

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:31

Ieder weldenkend mens zal weten (lijkt mij) dat zodra je op een paard klimt, er risico's aan verbonden zijn.
Een been is zo gebroken, maar effe kort door de bocht, dat ben je na, pak 'm beet, 6 weken weer vergeten en kun je als alles goed gaat, de draad weer oppakken.
Van je hoofd heb je er maar 1 en is gewoon erg kwetsbaar. Als daar iets mis gaat, kan dat direct gevolgen hebben voor het (dis)functioneren van de rest van je lijf en je leven.
Goed leren paardrijden helpt maar is niet zaligmakend, iedereen die wel eens op een paard heeft gereden dat op hol slaat (en ik bedoel dus niet zomaar aan de kletter, maar een echt niet te stoppen, niet te houden, niet te beinvloeden paard dat blind word en alleen maar denkt aan vluchten) weet dat het in zo'n situatie ook niet uitmaakt of je je paard goed kent, of dat jij als ruiter weet waar je mee bezig bent en of je paard hardstikke braaf is.
Als je in zo'n situatie een smakkerd op het asfalt maakt met je hoofd, dan wil ik daar niet bij zijn....
En bovendien kun je van minder al op de grond belanden, we hebben allemaal wel eens bovenop een paard gezeten en gedacht: "oei, gaat 'ie links of rechts, links, nee toch rechts" en voor je je met je ogen knippert zit je met je bips in het zand.
Ik denk dat iedereen prima voor zichzelf kan bepalen in hoeverre beschermende maatregelen moet worden genomen. Ik stap in ieder geval alleen nog op een paard met cap en veiligheidsbeugels, ook bij de dieren met wie ik kan lezen en schrijven. Ik heb net even teveel mensen met hersenbeschadiging gezien die verder gingen als kasplantje om voor mijn omgeving te zorgen dat zoiets bij mijzelf zo veel mogelijk word voorkomen.