Te kleine boxen voor Paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: Te kleine boxen voor Paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:03

kaatje77 schreef:
Weet niet of het al vermeld is. Heb heel snel ff alles doorgelezen. Bloos
In duitsland moeten de boxen minimaal 10m2 zijn en dat vind ik een goede maat om te meten. Haha!
Ga zelf ook pensionstalling beginnen en plaats boxen van 3,5 bij 3,5 meter. Ook komen er vier boxen van 3 x 3 m, die zijn dan voor bijv. D-ponys.
En bij mij kunnen ze straks kiezen 1,4,8 of 24/7 op de wei. Per paard is er toch een box beschikbaar, want in geval van noodweer zullen alle paarden naar binnen moeten en aangezien de gemeente geen toestemming wil geven voor schuilstallen moeten we in bestaande schuren bouwen.

In Duitsland zijn er genoeg kleinere stallen hoor. 1/7 op de wei zou ik toch niet aan beginnen, je blijft heen en weer lopen en de paarden staan alsnog 23/7 op stal. 4/7 alleen met slecht weer.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 02:34

humm kweet niet..
buiten het feit dat er wel "belangrijkere / grotere"mistanden voorrang hebben om opgelost te worden
ligt er een hoop aan de omstandigheden

op een vorige lokatie hadden wij 3 loopstallen naast elkaar
1 van 3x3
1 van 3x5
1 vzn 3x2

met 1 groot paard 2 ponys en een shet
de stallen konden dicht maar stonden altijd open
en konden dus zelf uitmaken of ze er in of er uit bleven
(met vorst werd er nooit binnen geslapen en zomers kwamen ze alleen op het heetst de stal in of slechts om te urineren .. Verdrietig op een een of andere menaier was dat veel fijner dan buiten )

in de 3x3 stond paard met shet
in de 2,5 x 3 stonden de andere 2 ponys
als ze al in de grote stal gingen was het om te eten en was het altijd knokken
(hooi deden we in alle stallen en op 2 lokaties buiten ..water ook in de stallen en op andere lokatie buiten op deze manier lopen ze de gehele dag door regelmatig van lokatie a naar b naar c etc )
uiteindelijk maar gestopt met hooi in de grote stal

als het echt beesten weer was (onweer en storm)
stonden ze met hun 4tjes samen altijd in de 3x3 stal
op een een of andere manier voelde ze zich in die stal het veiligst

kan me voorstellen dat voor de grote dressuur cracks (die steeds groter gefokt worden) een stal van 3,5 op 3,5 iets fijner is als een 3x3
zeker als deze gesloten word voor bepaalde tijd
voor het gemiddelde paard/pony lijkt me 3x3 echt meer dan zat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:14

Toen mijn paard in een grote stal stond, was zijn stal altijd redelijk schoon. Nu staat hij in zijn plasplek en ligt er ook in. S'morgens is het midden van zijn box een grote baggerzooi. Hij heeft een 3,5 x 4 gehad en dat vond ik ideaal, hij lag altijd schoon, nu 3x3 en het midden van de box is het altijd open gelopen, nat en vies omdat hij er ook mest, overal in de box helaas dus een kleine box is altijd een zwijnestal bij hem.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:30

Wat dacht je van...

helemaal niet op stal Tong uitsteken

Ik vind 3 x 3 ruim zat tenzij ze er dag en nacht in moeten
staan. Maar het moet ook weer niet zo zijn dat ze er
rondjes in kunnen galoperen Clown

Maar voor alleen s'nachts vind ik 3x3 ruim zat hoor.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:49

Ik ben net bij een manege geweest die een groepsstalling gaat maken (zoals het er nu uit ziet met ons paddocksysteem) iets van 3000m2 voor ongeveer 70 paarden! Dus het kan echt wel hoor!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:46

opzich natuurlijk super.
Maar toch.. tja ik heb zo mn bedenkingen daarover.
Hoe gaat dat dan met paarden die echt bij elkaar kunnen staan omdat ze steeds gaan vechten (dag in dag uit).

Op mijn vorige stalling was er 1 paard waar die van mij absoluut niet bij kon staan (de rest wel). Hij was gewoon de baas, en het andere paard probeerde keer op keer ( op keer op keer) om de baas te worden.

Na een ruim 2 weken hebben ze dat paard weg gehaald en in een ander land gezet (met een paar andere paaden) Inmiddels met de nodige verwondingen (de eigenaar kon het niet veel schelen, en mijn paard kwam niet gewond het land uit).

Als er 1 grote paddock achtig systeem is van 300m2, hoe ga je dan met dit soort dingen om?
Niet alle paarden kunnen altijd bij elkaar...

(niet aanvallend bedoeld, gewoon als vraag. Hoe los je het op?)
Ik zou het (opzich) ideaal vinden.

Is het wel een "overdekte" groepsstalling, of niet?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:56

Ik weet niet precies hoe die manege dat wil oplossen. Ik denk dat je zo´n paard idd met een paar anderen een eigen ruimte moet geven. De paddocl wordt 3000 m2 geen 300. Een deel is overdekt, maar de rest is gewoon buiten... buiten is beter hoor! Zolang ze een schuilplaats hebben. Dit wordt langs een hal en een deel van de hal overkapt de paddock. Dat is het deel waar nu de stallen zijn, die worden afgebroken en daarvoor in de plaats komt de paddock.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:57

Bij ons lopen de paarden in een kudde van ongeveer 30 paarden merries en ruinen gemengd.
In de wei en op stal hebben ze voldoende ruimte om elkaar te kunnen ontlopen. Paarden die een hekel aan elkaar hebben komen gewoonweg niet bij elkaar in de buurt.
Je ziet ook dat de kudde bestaat uit een aantal kleine groepjes paarden, je ziet steeds dezelfde paarden bij elkaar lopen, soms loopt er wel eens een over naar een ander groepje. Toch zijn de groepen steeds redelijk van dezelfde samenstelling.

Er is af en toe wel wat mot, dat is meer het wegjagen van een ander paard bij een hoop hooi, die kan dan naar een andere bult hooi. Echte gevechten heb ik nog niet meegemaakt tussen paarden.

De grootste voorwaarde is dus wel dat de paarden de ruimte hebben om weg te kunnen komen. Bij ons zijn ook nog wat schotten geplaatst zodat paarden die dat willen zich ook nog af kunnen zonderen.

Al moet ik zeggen dat ik een kudde van 70 paarden wel groot vind, wellicht handig om er twee kuddes van te maken. Is ook voor het terugvinden van je paard wat makkelijker... Zie maar eens de juiste vos tussen alle andere vossen uit te vissen.. Heb al wel eens 5 minuten door de wei gelopen om tot de conclusie te komen dat het toch niet mijn paard was waar ik bij stond...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:07

hier is een nieuwe stal in aanvraag(voor de tweede maal,de eerste was te groot bevonden door stedebouw)
10 boxen waarvan 6 de grootte hebben van 4 op 4,50 en de 4 kleine zijn 3 op 3 die zijn voor de pony's.(mini maardjes)
we hadden eerst 4 op 6 maar dat mocht niet je krijgt maar een aantal vierkante meters per weide dier in belgie.
De hal waar deze worden ingebouwd is 10 op 30 meter,de rest is opslag voor hooi en stro achter een afgesloten wand,een zijde blijft open met windnetten op de bovenste meter en ze wordt 6 meter hoog,dus lucht genoeg zou ik denken.
de paarden staan hier wel elke dag van 10 tot 4 buiten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:27

Momenteel staan mijn beide shetten samen in een stal van 3x3. Ik vond dat redelijk acceptabel omdat ze overdag in het land staan. Nu ze steeds minder vaak op het land komen vind ik het niet meer acceptabel. Ze gaan nu naar een andere stal waar ze ook overdag op het land staan (en in de zomer volgens mij 24/7) en 's nachts samen in een box van 2,5 x 5. Mijn huidige box is dicht (aan de onderkant hout en boven tralies) en de box die ik ga krijgen is open.
Ik voel me daar een stuk prettiger bij