Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EdelweissBel

Re: Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:19

Een erg interessant onderwerp. Ik heb ook nog wel een paar onduidelijkheden, misschien kunnen jullie me daar meer opheldering over geven.

De AVP sluit opzichtrisico’s uit aan zaken die zijn gehuurd of geleasd. Dus als je een paard van een particulier least, ben je meer aansprakelijk? De bezitter is nu de leaser geworden, die mag zelf beslissingen nemen over het paard, dus is die bij eventuele schade aansprakelijk?

Ik meen mij te herinneren dat er ook een wet bestaat die sommige schades uitsluit omdat je weet dat er bepaalde risico’s aan de sport of het evenement zitten. Bijvoorbeeld bij voetbal, als je bril kapot gaat doordat je een bal in je gezicht krijgt. Of zit ik hier nu helemaal naast?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:01

Carolien007 schreef:
Een erg interessant onderwerp. Ik heb ook nog wel een paar onduidelijkheden, misschien kunnen jullie me daar meer opheldering over geven.

De AVP sluit opzichtrisico’s uit aan zaken die zijn gehuurd of geleasd. Dus als je een paard van een particulier least, ben je meer aansprakelijk? De bezitter is nu de leaser geworden, die mag zelf beslissingen nemen over het paard, dus is die bij eventuele schade aansprakelijk?

Ik meen mij te herinneren dat er ook een wet bestaat die sommige schades uitsluit omdat je weet dat er bepaalde risico’s aan de sport of het evenement zitten. Bijvoorbeeld bij voetbal, als je bril kapot gaat doordat je een bal in je gezicht krijgt. Of zit ik hier nu helemaal naast?

De leaser bezitter? Tsja, dat zal ook weer afhangen van de feitelijke situatie. Least hij, maar staat het paard bij de eigenaar, dan zal het bezitterschap niet snel overgaan. Least hij, maar staat het paard aan de andere kant van het land, dan is er inderdaad de mogelijkheid dat de leaser ook bezitter is geworden, dat is zelfs nog wel waarschijnlijk. Probleem hiermee is dat er weinig (geen) jurisprudentie is die hier wat over zegt, dus het blijft een beetje koffiedik kijken wat een rechter ervan zal vinden.
Overigens gaat het hier dus om schade die aan anderen wordt toegebracht (waaronder ook de leaser zelf). Schade aan het paard zelf valt onder de opzicht clausule (en die zou je even letterlijk in je polis moeten nakijken), maar daar gaat het hier niet om.

En jouw 2e vraag heeft betrekking op het sport en spel risico.
Dit heeft niets te maken met het artikel waar het in dit topic om gaat (art.179 BW, aansprakelijkheid voor dieren).
Jij doelt op het algemene aansprakelijkheidsartikel (heeft dus niets met dieren te maken).
Om volgens dit artikel aansprakelijk te zijn moet je een bepaalde norm overschrijden, vaak een zorgvuldigheidsnorm. Om heel kort te gaan, in een sport en spel risico liggen de eisen voor zorgvuldigheid wat anders dan in het normale dagelijks leven.
Als jij op het voetbalveld iemand tegen zijn been schopt en diegene loopt letsel op, dan overschrijdt jij niet zo snel die zorgvuldigheidsnorm. Het hoort namelijk bij het spel dat een trap tegen schenen kan gebeuren, sterker het gebeurt vaak. Je bent dus dan niet zo snel aansprakelijk.
Uiteraard ben je weer wel aansprakelijk als je met abnormale snelheid en hardheid (dus ver bovengemiddeld) iemand tegen zijn been trapt.

Overigens speelt dit in de paardensport natuurlijk ook. Tijdens wedstrijden wil het nog wel eens gevaarlijk druk zijn op het losrijdterrein. Dit wordt ook gezien als sport en spel situatie, dus de normen liggen ook hier hoger. Krijg je in dat geval een trap van een paard van een ander, dan zal minder snel aansprakelijkheid worden aangenomen dan dat je bv in het bos toevallig een andere ruiter tegenkomt wiens paard jou een mep verkoopt.

Dat is het even in een notendop. Haha!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:05

Hoe werkt het eigenlijk a;s een paard officieel 2 eigenaars heeft en het paard nog door een evt. 3e persoon wordt bij gereden...? Wordt evt. schade dan op beide eigenaars verhaald (50/50 dus) of werkt dat anders?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:08

Kan een paard officieel twee eigenaars hebben? Staat toch altijd 1 naam op de papieren dacht ik?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:11

Bienotje schreef:
Kan een paard officieel twee eigenaars hebben? Staat toch altijd 1 naam op de papieren dacht ik?

Bij meerdere eigenaars, kunnen er ook meerdere op het papier staan.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:12

Dan ga ik het NOG lastiger maken...
Niet elk paard staat op naam van een eigenaar.
Mijn pony had bijvoorbeeld een hele tijd geen paspoort en stond dus eigenlijk ook op niemand zijn naam.

Ook mijn kwpn-er had ik 3 maanden op niemand zijn naam staan maar ik had wel een bijrijdster.

Hoe gaat het dan in zijn werk??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:13

vikki schreef:
Hoe werkt het eigenlijk a;s een paard officieel 2 eigenaars heeft en het paard nog door een evt. 3e persoon wordt bij gereden...? Wordt evt. schade dan op beide eigenaars verhaald (50/50 dus) of werkt dat anders?

Het gaat niet om wie eigenaar is, maar wie bezitter is.
Wie als bezitter wordt aangemerkt is ook meestal degene die het paard feitelijk onder zich heeft. Maar dit is wel een 'grijze' kwestie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:13

_Dunja_ schreef:
Dan ga ik het NOG lastiger maken...
Niet elk paard staat op naam van een eigenaar.
Mijn pony had bijvoorbeeld een hele tijd geen paspoort en stond dus eigenlijk ook op niemand zijn naam.

Ook mijn kwpn-er had ik 3 maanden op niemand zijn naam staan maar ik had wel een bijrijdster.

Hoe gaat het dan in zijn werk??

Het gaat dus niet om de eigenaar maar de bezitter Knipoog .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:14

Krijg zo'n gevoel van:

één gek kan meer vragen, dan 10 wijzen kunnen beantwoorden Clown Clown

beauterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:23

In feite is de bezitter bijna altijd aansprakelijk. Tenzij uiteraard eigen schuld. Eigen schuld wordt echter niet snel aangenomen.

Als een leerlinge tijdens een paardrijles valt als gevolg van een onberekenbare gedraging is de eigenaar 'bezitter' van het paard aansprakelijk.
Het enkele feit dat de benadeelde het paard uit eigen vrije wil en met toestemming van de bezitter bereed, is onvoldoende voor het geheel vervallen van aansprakelijkheid.

Ik denk dan ook dat je je als paardeneigenaar niet zomaar kan vrijtekenen van aansprakelijkheid. Zelf niet als de ander een extra verzekering afsluit. Deze verzekeraar keert niet zomaar uit en zal altijd proberen om het op een ander uiteindelijk te verhalen.

Bijrijders zorgen dus voor de nodige risico's. Maar als je een avp verzkering hebt zal ik me daar niet al te veel zorgen over maken. Het wordt dan vooral een verzekeringskwestie. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:26

beauterd schreef:
In feite is de bezitter bijna altijd aansprakelijk. Tenzij uiteraard eigen schuld. Eigen schuld wordt echter niet snel aangenomen.

Als een leerlinge tijdens een paardrijles valt als gevolg van een onberekenbare gedraging is de eigenaar 'bezitter' van het paard aansprakelijk.
Het enkele feit dat de benadeelde het paard uit eigen vrije wil en met toestemming van de bezitter bereed, is onvoldoende voor het geheel vervallen van aansprakelijkheid.

Ik denk dan ook dat je je als paardeneigenaar niet zomaar kan vrijtekenen van aansprakelijkheid. Zelf niet als de ander een extra verzekering afsluit. Deze verzekeraar keert niet zomaar uit en zal altijd proberen om het op een ander uiteindelijk te verhalen.

Bijrijders zorgen dus voor de nodige risico's. Maar als je een avp verzkering hebt zal ik me daar niet al te veel zorgen over maken. Het wordt dan vooral een verzekeringskwestie. Knipoog

Maar let wel even op dat je niet bedrijfsmatig paarden of pony's houdt want dan is een AVP niet genoeg!

beauterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:29

Precies. Dan heb je weer een aanvullende verzekering nodig voor je bedrijf. Pling

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:46

beauterd schreef:

Kniesoor die erop let natuurlijk Clown , maar ook wanneer er sprake is van eigen schuld ben je nog steeds wél aansprakelijk. Je schadevergoedingsverplichting kan echter veranderen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:55

LDRD schreef:
vikki schreef:

Het gaat niet om wie eigenaar is, maar wie bezitter is.
Wie als bezitter wordt aangemerkt is ook meestal degene die het paard feitelijk onder zich heeft. Maar dit is wel een 'grijze' kwestie.

Bij mij op stal zijn 2 dames die samen 1 paard bezitten... zowel op papier als qua rijden is het 50/50 verdeeld. Alle kosten worden door beiden betaald, beiden staan op stal geregistreed als eigenaar, beiden rijden op het paard etc. ... Is het in hun situatie dan idd een "50/50 gevalletje" wanneer het paarde schade aanricht zonder op dat moment in handen van 1 van de 2 bezitters te zijn? Ik neem aan dat als er iets gebeurt terwijl een van de bezitters het paard in handen heeft, de bezitter in kwestie dan verantwoordelijk is... maar misschien neem ik dat wel ten onrechte aan Haha! . (mijn bf zegt altijd "Never assume because it makes an ass out of u and me Haha! )

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:00

Ik volg de opleiding juridische dienstverlening en in mijn boek staat: "de bezitter van een dier is aansprakelijk voor de schade die het aanricht." Een bezitter is iemand die de feitelijke macht over de zaak ( in dit geval het paard) heeft en gedraagt zich als de eigenaar. Ik denk dat als jou bijrijdster aan het rijden is zij de feitelijke macht heeft en dus de bezitter is. Helemaal zeker weet ik het niet daar zou je een advocaat voor kunnen bellen.

edit: ik lees verder in mijn boek. En denk dat een bijrijdster een houder is. Een houder wil zeggen dat hij/zij de zaak feitelijk in zijn/haar macht heeft, maar dat hij rekening moet houden met de rechten van de eigenaar.

ik denk dat dit bij jou van toepassing is. En dat betekend dat jij de bezitter bent en dus ten alle tijden aansprakelijk bent voor de onrechtmatige daad.
Laatst bijgewerkt door mirl op 29-01-07 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:01

Als er 2 bezitters zijn, zijn er 2 aansprakelijk en ik denk in jouw geval Vikki, je gerust kan spreken van 2 bezitters. Ieder 50% aansprakelijk, ook als één van beide het paard onder zich heeft op dat moment.
Goh, dit roept leuke vragen op. Als nou één van de bezitters eraf valt door een eigen gedraging van het paard, is de andere dan voor 50% aansprakelijk? Sigaar En hoe zit het met de schadevergoedingsverplichting? Nors opkijken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:40

Hihi, dat zou wat zijn.. De één die de ander voor zijn deel bezitter zijn aansprakelijk stelt Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:47

Bienotje schreef:
Hihi, dat zou wat zijn.. De één die de ander voor zijn deel bezitter zijn aansprakelijk stelt Lachen

Nou, als er geld te halen valt doet men dat gerust hoor Knipoog .

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:32

LDRD schreef:

Goh, dit roept leuke vragen op. Als nou één van de bezitters eraf valt door een eigen gedraging van het paard, is de andere dan voor 50% aansprakelijk? Sigaar En hoe zit het met de schadevergoedingsverplichting? Nors opkijken

En nu hoop ik dat mensen de studie rechten niet meer zo snel onderschatten Pling .

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:52

Goedemiddag LDRD; ik had nog 1 klein vraagje.....ik heb 2 paardjes bij mijn buren staan. Hoe zit dit nu met de opzichtclausule? Hij trapt de buurvrouw uit het niets valt dit onder mijn AVP? (ik ga ervanuit dat ik niet bedrijfsmatig bezig ben, dit wordt nog uitgezocht door mijn maatschappij)

Alvast bedankt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:15

famkeY schreef:
Goedemiddag LDRD; ik had nog 1 klein vraagje.....ik heb 2 paardjes bij mijn buren staan. Hoe zit dit nu met de opzichtclausule? Hij trapt de buurvrouw uit het niets valt dit onder mijn AVP? (ik ga ervanuit dat ik niet bedrijfsmatig bezig ben, dit wordt nog uitgezocht door mijn maatschappij)

Alvast bedankt!

Dit heeft niets met de opzichtclausule te maken. Opzichtclausule geldt voor schade aan zaken van iemand anders die jij onder je hebt en waar schade aan ontstaat.

Trapt jouw paard de buurvrouw dan is dat gewoon gedekt op jouw AVP.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:39

Ok dank je wel.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:50

ik bedoelde idd ook dat als het paard bij de leaser is gestald, dat deze dan de bezitter zou zijn. Het is en lijft altijd lastig met aansprakelijkheid.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:19

U bent dan half aansprakelijk

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:34

LDRD schreef:
Carolien007 schreef:

De leaser bezitter? Tsja, dat zal ook weer afhangen van de feitelijke situatie. Least hij, maar staat het paard bij de eigenaar, dan zal het bezitterschap niet snel overgaan. Least hij, maar staat het paard aan de andere kant van het land, dan is er inderdaad de mogelijkheid dat de leaser ook bezitter is geworden, dat is zelfs nog wel waarschijnlijk. Probleem hiermee is dat er weinig (geen) jurisprudentie is die hier wat over zegt, dus het blijft een beetje koffiedik kijken wat een rechter ervan zal vinden.
Overigens gaat het hier dus om schade die aan anderen wordt toegebracht (waaronder ook de leaser zelf). Schade aan het paard zelf valt onder de opzicht clausule (en die zou je even letterlijk in je polis moeten nakijken), maar daar gaat het hier niet om.

ik lease mn paard,staat bij de Eigenaar op stal (hij verleast veel paarden op deze manier)
hij,en ikzelf ook,hebben het goed uit laten zoeken,maar bedie verzekeringen kwamen tot de conclusie:
ik ben in dit geval " bezitter" van het paard,en ik ben aansprakelijk!
ik heb iemand die 2 dagen in de week voor mij rijd,als haar iets overkomt,ben IK aansprakelijk.