Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Carolien007 schreef:Een erg interessant onderwerp. Ik heb ook nog wel een paar onduidelijkheden, misschien kunnen jullie me daar meer opheldering over geven.
De AVP sluit opzichtrisico’s uit aan zaken die zijn gehuurd of geleasd. Dus als je een paard van een particulier least, ben je meer aansprakelijk? De bezitter is nu de leaser geworden, die mag zelf beslissingen nemen over het paard, dus is die bij eventuele schade aansprakelijk?
Ik meen mij te herinneren dat er ook een wet bestaat die sommige schades uitsluit omdat je weet dat er bepaalde risico’s aan de sport of het evenement zitten. Bijvoorbeeld bij voetbal, als je bril kapot gaat doordat je een bal in je gezicht krijgt. Of zit ik hier nu helemaal naast?
Bienotje schreef:Kan een paard officieel twee eigenaars hebben? Staat toch altijd 1 naam op de papieren dacht ik?

vikki schreef:Hoe werkt het eigenlijk a;s een paard officieel 2 eigenaars heeft en het paard nog door een evt. 3e persoon wordt bij gereden...? Wordt evt. schade dan op beide eigenaars verhaald (50/50 dus) of werkt dat anders?
_Dunja_ schreef:Dan ga ik het NOG lastiger maken...
Niet elk paard staat op naam van een eigenaar.
Mijn pony had bijvoorbeeld een hele tijd geen paspoort en stond dus eigenlijk ook op niemand zijn naam.
Ook mijn kwpn-er had ik 3 maanden op niemand zijn naam staan maar ik had wel een bijrijdster.
Hoe gaat het dan in zijn werk??
.
beauterd schreef:In feite is de bezitter bijna altijd aansprakelijk. Tenzij uiteraard eigen schuld. Eigen schuld wordt echter niet snel aangenomen.
Als een leerlinge tijdens een paardrijles valt als gevolg van een onberekenbare gedraging is de eigenaar 'bezitter' van het paard aansprakelijk.
Het enkele feit dat de benadeelde het paard uit eigen vrije wil en met toestemming van de bezitter bereed, is onvoldoende voor het geheel vervallen van aansprakelijkheid.
Ik denk dan ook dat je je als paardeneigenaar niet zomaar kan vrijtekenen van aansprakelijkheid. Zelf niet als de ander een extra verzekering afsluit. Deze verzekeraar keert niet zomaar uit en zal altijd proberen om het op een ander uiteindelijk te verhalen.
Bijrijders zorgen dus voor de nodige risico's. Maar als je een avp verzkering hebt zal ik me daar niet al te veel zorgen over maken. Het wordt dan vooral een verzekeringskwestie.
beauterd schreef:In feite is de bezitter bijna altijd aansprakelijk. Tenzij uiteraard eigen schuld. Eigen schuld wordt echter niet snel aangenomen.
, maar ook wanneer er sprake is van eigen schuld ben je nog steeds wél aansprakelijk. Je schadevergoedingsverplichting kan echter veranderen. LDRD schreef:vikki schreef:Hoe werkt het eigenlijk a;s een paard officieel 2 eigenaars heeft en het paard nog door een evt. 3e persoon wordt bij gereden...? Wordt evt. schade dan op beide eigenaars verhaald (50/50 dus) of werkt dat anders?
Het gaat niet om wie eigenaar is, maar wie bezitter is.
Wie als bezitter wordt aangemerkt is ook meestal degene die het paard feitelijk onder zich heeft. Maar dit is wel een 'grijze' kwestie.
. (mijn bf zegt altijd "Never assume because it makes an ass out of u and me
)
En hoe zit het met de schadevergoedingsverplichting?
Bienotje schreef:Hihi, dat zou wat zijn.. De één die de ander voor zijn deel bezitter zijn aansprakelijk stelt
. LDRD schreef:
Goh, dit roept leuke vragen op. Als nou één van de bezitters eraf valt door een eigen gedraging van het paard, is de andere dan voor 50% aansprakelijk?En hoe zit het met de schadevergoedingsverplichting?
. famkeY schreef:Goedemiddag LDRD; ik had nog 1 klein vraagje.....ik heb 2 paardjes bij mijn buren staan. Hoe zit dit nu met de opzichtclausule? Hij trapt de buurvrouw uit het niets valt dit onder mijn AVP? (ik ga ervanuit dat ik niet bedrijfsmatig bezig ben, dit wordt nog uitgezocht door mijn maatschappij)
Alvast bedankt!
LDRD schreef:Carolien007 schreef:Een erg interessant onderwerp. Ik heb ook nog wel een paar onduidelijkheden, misschien kunnen jullie me daar meer opheldering over geven.
De AVP sluit opzichtrisico’s uit aan zaken die zijn gehuurd of geleasd. Dus als je een paard van een particulier least, ben je meer aansprakelijk? De bezitter is nu de leaser geworden, die mag zelf beslissingen nemen over het paard, dus is die bij eventuele schade aansprakelijk?
Ik meen mij te herinneren dat er ook een wet bestaat die sommige schades uitsluit omdat je weet dat er bepaalde risico’s aan de sport of het evenement zitten. Bijvoorbeeld bij voetbal, als je bril kapot gaat doordat je een bal in je gezicht krijgt. Of zit ik hier nu helemaal naast?
De leaser bezitter? Tsja, dat zal ook weer afhangen van de feitelijke situatie. Least hij, maar staat het paard bij de eigenaar, dan zal het bezitterschap niet snel overgaan. Least hij, maar staat het paard aan de andere kant van het land, dan is er inderdaad de mogelijkheid dat de leaser ook bezitter is geworden, dat is zelfs nog wel waarschijnlijk. Probleem hiermee is dat er weinig (geen) jurisprudentie is die hier wat over zegt, dus het blijft een beetje koffiedik kijken wat een rechter ervan zal vinden.
Overigens gaat het hier dus om schade die aan anderen wordt toegebracht (waaronder ook de leaser zelf). Schade aan het paard zelf valt onder de opzicht clausule (en die zou je even letterlijk in je polis moeten nakijken), maar daar gaat het hier niet om.