pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WWM1

Re: pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:31

Ik ben net begonnen met paardrijden en ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk vind om zo de ''baas'' te spelen over het paard!

Iemand tips? want het is natuurlijk gewoon noodzakelijk

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:05

Het is sielugh, we weten niet wat dat paard allemaal wel niet kan mankeren, die instructeur is een bruut en ga maar door...

Het klinkt mij toch in de oren als een manegepony die ontdekt heeft hoe hij onder het werk uit kan komen. Voor de hoek in draf vallen, lekker van de hoefslag af en als het een beetje meezit pas anderhalve bak verder weer in galop aanspringen om bij de volgende hoek er weer uit te vallen.

Op zo'n pony leer je niet rijden maar werken en schoppen.

En als die instructeur dat gedrag probeert te corrigeren en elke keer als de pony in draf wil vallen of van de hoefslag af wil duidelijk is, ondersteund met een tik van de zweep, tot de pony doorheeft dat hij niet onder het werk uit kan is dat bijzonder sielugh.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:00

WWM1 schreef:
Ik ben net begonnen met paardrijden en ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk vind om zo de ''baas'' te spelen over het paard!

Iemand tips? want het is natuurlijk gewoon noodzakelijk

een heel goede instructeur zoeken die je kan helpen.
een goede instructeur zal je daar in moeten begeleiden en je moet heel stevig in je schoenen staan, dus niet om elk "eng" klein dingetje weglopen. Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:37

ik ben er ook niet zo'n fan van om met deze manier met paarden om te gaan. Het is wel waar, dat manegepony's vaak iets koppiger zijn omdat ze zoveel ruiters hebben, maar om zo'n beestje nou met angst en stress te domineren... dat soort dingen deden ze ook vaak op de manege waar ik reed, sindsdien rijd ik niet meer op een manege. En, omdat mijn verzorgpony al helemaal niet tegen een ruwe aanpak kan, heb ik gewoon geleerd dat bij heel veel paarden een zachte aanpak gewoon beter werkt. Maar dat is mijn mening en ik geloof wel dat dat helaas niet bij alle paarden werkt

iig ik hoop dat je instructeur dat niet meer doet, MaChaa, want het is ook niet leuk om aan te zien hoe je favoriete pony helemaal wordt afgeranseld.

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:10

Het grote probleem is dat je niet weet waarom je instructeur dit doet.
Is het zijn standaard aanpak? Opzouten met die man.
Is dit gebaseerd op zijn ervaringen emt dit beestje, tsja...dan denk ik dat je moet accepteren dat hij de baas is daar, de meeste ervaring heeft en het dier kent.
Jij kan dit hebben en je kan dit aan zeg je, maar niet iedereen kan dit hebben.

Het is en blijft een manegepony.