Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:12

Nee daar is inderdaad an sich niks mis mee.
Maar dan moet je ook kundig genoeg zijn om te zien of het veulen dan daar staat omdat het toevallig niet in het plaatje van de fokker past, of omdat het toch is omdat er iets mis is met het veulen!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:16

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:50

huzaren schreef:
sorry maar waarom denk je dat die paarden daar heen gaan??mijn paard is ook naar de slacht gegaan, omdat ze heel veel pijn had.ik zou het echt heel erg vinden als iemand haar daar weg zou halen om haar zogenaamd een "goed tehuis" te geven als ze pijn heeft!!zou er nog maar is goed overnadenken..meestal doen mensen niet zomaar paarden naar de slacht..

Als je haar niet nogmaals tegen zou willen komen had je haar in moeten laten slapen, dan weet je zeker wat ermee gebeurd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:52

inderdaad, ik heb toch veel bij het slachthuis geweest. En om te zeggen dat het allemaal zieke paarden waren. Echt niet hoor. Sommige met gedragsproblemen waarvan hun eigenaar ze niet meer wou. En gewoon fok overblijfselen...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:57

Je hebt zo verschrikkelijk veel dieren die onnodig naar de slager gaan zoals de shetlandhengstjes die niet op leveren en dus als veulen al de pineut zijn, manege paarden die geen functie meer hebben voor 5 uur per dag lopen maar perfect zijn voor gewone kinderen of mensen.

Ik vind dat mensen die hun paard aan de verzekering meegeven of naar de slager brengen zonder te zien dat "het" gebeurd weten dat het anders af kan gaan lopen.

Ik heb mijn merrie bewust in laten slapen en ook mensen met die verzekering hebben hier de keuze voor. Dus dat is de grootste onzin...
Je kiest overal zelf voor en als je je paard weer ergens terug vindt terwijl je dacht dat het dood was is dat je eigen schuld, dan had je er maar zeker van moeten zijn. En ten tweede hoe durf je in gods naam een dier met zoveel pijn mee te geven aan iemand van de verzekering hoe krijg je dat over je hart zeg...

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:50

ik heb dit allemaal eens goed gelezen en sorry dat ik het zeg, maar wat een geneuzel zeg!

We gaan wel hele reddingsacties beginnen voor de "friese paarden" die zgn naar de slacht gaan, maar 1 simpele vraag van de ts en ze wordt gigantisch aangevallen op alle fronten.

Ik lees hier ook veel dingen waar mijn broek van af zakt.
Liefde voor het paard gaat gewoon niet zo ver, lees het hier, zie het in mijn omgeving.
Als een paard niet meer geschikt is voor bijv. de sport, lever maar in bij de verzekering en we kunnen een nieuwe kopen.
Hoe hypocriet kan je zijn.Kom er gewoon vooruit is gewoon je goed recht, maar veroordeel niemand die zo niet in elkaar steekt.
Moet iedereen helemaal voor zichzelf weten hoor.
Maar ga me niet vertellen dat je aan de oud eigenaren moet denken voor je een paard bij de slager weghaalt.
In mijn ogen hebben zij dan toch wat steken laten vallen.
Als 1 van mijn paarden dood zou moeten, dan regel ik dat zelf van begin tot het eind, want helaas is het paardenwereldje een vies wereldje en draait het grotendeels om geld.
En laat ik niets aan het toeval over.
En er staan zat paarden die misschien iets mankeren, maar waar niet alles aan gedaan is.En ook goed te verhelpen is.
En met gedragsproblemen, waar zeker heel vaak iets aan te doen is.
Niet alles is te redden en als je alles geprobeert hebt,en niets helpt dan is het jou taak als eigenaar om er een einde aan te maken.
De meeste paarden die op transport gaan naar Italie e.d. zijn gewoon gezond.
Dus waarom geen paard van de slacht?
Ik heb een paard die afgekeurd was voor de sport voor heel wat geld verzekerd, jaren aan betaald.
Verzekering meldt dan doodleuk, lever hem maar in.
Gelijk alles opgezegd, en hij loopt nog steeds als een heel prettig recreatiepaard, voor hem geen hogere dressuur meer.
Ik heb nog 3 "probleempaarden"die ook richting slager konden.
Nu na een anderhalf jaar werk, zijn ze geweldig.(nog niet klaar)
Ik geef toe, je moet daar wel zin in hebben en is niet aan iedereen besteed.
Ieder zijn ding.
Dus de mening dat bijna alles wat bij de slacht staat, slecht is en pijn heeft is de grootste onzin.
En mocht ik ooit paardloos zijn en op zoek zijn, dan zal ik altijd proberen een paard een tweede kans te geven, puur omdat ik dat leuk vind en er een kick uit krijg.
Volgens mij heeft de TS dat ook voor ogen en daar is niets mis mee.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:47

Ik sluit mij totaal bij ozzy1 aan. Bedankt!

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:34

geen woorden meer aan toe te voegen ozzy1!! OK dan!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:59

AMEN Haha! !! zo heb ik mijn twee hengstjes ook een beter leven kunnen geven, en Gigolo stond practisch al op de vrachtwagen naar italie en Duncan was anders wel op de markt terecht gekomen of verkocht aan de slager! en ik zou ze nu nooit meer weg kunnen doen! ze zijn hardstikke lief! Dus ik ben het geheel met je eens ozzy1!

en zoals ik al vaker gezegt heb: ga naar de paardenmarkt, elke maandag vanaf 8 uur bij de utrechtse veemarkt! staan genoeg kleine pony's tussen die een tweede kans verdienen. maar vergeet dan niet te vragen of ze even een rondje met de pony kunnen draven, zodat je kan zien hoe ze lopen (kreupel of gewoon regelmatig). vaak is er gewoon niks met die kleine pony's aan de hand en heb je er een leuke pony aan! shetland hengstjes heb je daar al voor 65 euro (soms goedkoper) en andere pony hengstjes (welsh e.d) zijn vaak rond de 150 euro. merries zijn weer wat duurder. ze zijn tegenwoordig vaak gechipt en hebben een paspoort, want anders kunnen de handelaren een flinke boete krijgen en er is vaak zat controle op papieren daar.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:59

Afbeelding
in september gered vd slacht.. en waarom moest ze geslacht worden???

nou om dit...
Afbeelding

hoe het er nu uit ziet..niks meer te zien en zoals je ziet ben ik met trainen begonnen van deze 4 jarige merrie

Afbeelding
gerde vd slacht, omdat ze klaar was met koersen..voor haar zoek ik een zeer goed tehuis...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:18

wat is de slachtprijs eigenlijk?
gaat dat per kilo en hoe wordt dit bepaald?
Koop je een slachtpaard dan tegen slachtprijs of moet je daar meer voor betalen?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:27

slachtprijs is ongeveer 1,25 per kilo..

deze 2 hebben wel iets meer gekocht dan het slachtgeld.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:56

Mijn paard zou ook naar de slager hebben gemoeten, omdat ze zo 'druk' was. gek he? als je van hot naar her word gesleept en je leven zo onzeker is, daar zou elk paard druk van worden. Ik heb haar toen gekocht en ze is het liefste, betrouwbaarste paard die ik ken en zonder gebreken!! 100% verkeersmak en een zeer hoog knuffelgehalte. En natuurlijk zijn de meeste paarden die naar de slager gaan echt 'op' of worden nooit meer beter en dan is het ook echt erg als ze alsnog worden verkocht. Maar er zijn zeker weten genoeg paardjes zoals de mijne die onnodig naar de slager gaan en die verdienen echt een 2e kans hoor!! gewoon goed zoeken.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:06

@ stal nijmegen,

wooooow goed man!
hoe heb je dat gedaan?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:29

hoe heb ik wat gedaan???? Het is een kwestie van naar je hert luisteren en die volgen...
die wond, eigenlijk niks,goed schoonhouden en klaar is kees

knien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:10

ik zou eigenlijk ook graag een paard willen redden van de slacht die daar eigenlijk staat maar kerngezond is alleen een wondje.. en in de paarden wereld draait het veel om geld en het duurt meestal te lang voordat het paardje weer gezond is maar je hebt misschien geen paard meer om naar de top te gaan maar wel om lekker recreatief mee te rijden.Vriendin van mij heeft een dravertje van de slacht gered omdat ze klaar was met koersen kerngezond, die rijd ze nu lekker recreatief in het bos dat vind ik nou liefde hebben voor een paard

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:09

de mijne gaat vrijdag terug naar de handelstal Ach gut
Laatst bijgewerkt door Anke op 19-12-06 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:22

ik heb haar vd slacht gered, jij mag haar van mij een goed thuis bieden...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:36

jullie denken allemaal dat de slacht is om paarden uit hun leed te verlossen maar paarden die koliek hebben of antibiotica hebben gehad mogen nog niet eens meer naar de slacht alleen nog gezonde paarden alleen bij een gebrokke been ofzo kunnen ze nog gaan maar bij andere is het heel erg onwaarschijnlijk dat je dan nog binnen komt ( ik heb dit van mijn veearts omdat mijn moeder vroeg of mijn paard toen die al een paar dagen koliek had naar de slacht kon en die zei dit tegen me dus het komt van een veearts en het komt ook dat ernu minder paarden worden geslacht omdat paardenvlees niet in de trek ligt bij de mensen) dus meestal gaan perfecte gezonde paarden naar de slacht die ze gewoon niet kwijtkunnen aan andere mensen of nog niet de moeite doen om te kijken vaak gaan er ook manege pony's naar toe die geen 3 les uren per dag meer kunnen rijden en dan gaan ze naar de slacht terwijl ze nog goed zijn als gezeldschap pony dus wat jullie allemaal zeggen van paarden die daar wegens medische reden naar toe gaan is niet waar van zodra ze medicatie hebben gehad ( niet een spuit maar meerdere ) zijn ze niet welcome meer in de slachthuizen omdat het niet meer mag. dus ik ben voor dat ze dan een slachtpaard gaat kopen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:46

Skipper schreef:
Stennis schreef:
Als je paard je vriend is en hij is zo ziek dat het beter is hem in te laten slapen dan laat je hem euthaniseren in zijn vertrouwde omgeving en niet door een verzekeringsmaatschappij ophalen en doorverkopen aan een handelaar die het dier op slachttransport naar Italie of Polen zet om daar vermoord te worden. Wat een hoop pijn, stress en ellende doe je je paard dan aan! En dat voor een paar banketstaaf rotcenten? Nou dan ben je een echte paardenliefhebber hoor!
[\quote]

Nogal kort door de bocht.
Slager kan ook zijn zelf wegbrengen naar slager in de buurt en erbij blijven en zorgen dat je als eerste aan de beurt bent s morgens in alle vroegte.
Geen stress, geen pijn en geen ellende.

jullie denken dat slachten rooskleurig is wel zoek eens filmpjes op ofzo dan zie je hoe het er aan toe gaan en dat jullie zeggen van dat in een keer dood nee hoor helemaal niet het duurt ene paar keer voor ze dood zijn ze gebruiken geen geweer he iets anders waarbij je 2-3 keer mee moet schieten eerdat het beest dood is nee laat maar zijn

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:06

Charaz schreef:
Nou ik zou er niet zo blij mee zijn als mijn paard bij de slacht weg gekocht zou worden, daar staan ze meestal niet voor niks.

Ma allé nu je weet toch zelf wel dat er VAAK paarden worden geslacht die nog perfect kunnen leven..
Tuurlijk is het wel de moeite om een paardje te zoeken dat anders naar de slacht gaat.
En natuurlijk zijn er paarden die het best naar de slacht kunnen omdat het iets erg heeft.

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:09

[/quote] jullie denken dat slachten rooskleurig is wel zoek eens filmpjes op ofzo dan zie je hoe het er aan toe gaan en dat jullie zeggen van dat in een keer dood nee hoor helemaal niet het duurt ene paar keer voor ze dood zijn ze gebruiken geen geweer he iets anders waarbij je 2-3 keer mee moet schieten eerdat het beest dood is nee laat maar zijn[/quote]

Helemaal mee eens !

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:19

wat ik weet is dat mijn draver ook naar de slacht zou moeten
als hij niet een geschikt plekje kon vinden.
hij was al bij een aantal mensen geweest waar het niet mee
klikte maar ik vind hem echt geweldig.
en hij doet het erg goed als rijpony.

geloof dat veel dravers die zijn afgekeurd voor de koersen bij
de slacht belandden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:37

Nee hoor, dat valt reuze mee. Daarbij zijn ze ook helemaal niet afgekeurd, wie zou ze dan precies afkeuren? De NDR doet dat niet.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:37

Hééél oud topic...