beruchte juryleden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: beruchte juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:49

Afbeelding

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:01

jasmijn78 schreef:
Een cursus 'conflicthantering' of 'slecht-nieuwsgesprekken' is misschien ook een goede optie Clown

Denk ook na over de postdoctorale juryledenopleiding: 'rustgevende yoga voor na de wedstrijd' Slapen of over de cursus: 'EHBO-toepassen bij officials', die weer te volgen is door wedstrijdorganisatoren Slim

En jasmijn, waren jou de 'speciale aanbieding'- foldertjes van de uitdeuk- en spuitbedrijven onder de ruitenwissers van juryleden nog niet opgevallen?

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:43

Over het algemeen ben ik prima te spreken over de juryleden hier in de buurt. Ben er in al die jaren maar 1 tegen gekomen waavan ik mij afvroeg wat hij daar nou deed bij C.

Meneer vond het nodig om mijn vriendin waarvoor ik stond te lezen te vertellen dat het nooit meer wat werd en dat ze beter kon gaan hockeyen. Alles wat ze deed was belachelijk. Nu zal ik wel eerlijk zijn, het was een jong paard wat tijdens de proef twee keer uitbrak, en de punten die ze had waren dan ook absoluut verdiend. (155 ofzo)

Maar het was die opmerking waarvan ik toch even ging staan gloeien, hij zit daar om de proef te beoordelen, en de punten waren we het dan ook mee eens, maar om dan aan het einde van de proef een meisje bij je te roepen en dat even luidkeels te gaan staan vertellen gaat mij te ver. Dat die man zo'n mening heeft is prima maar heb wel het fatsoen om hem voor je te houden.

Ik ben heel beleefd gebleven en heb hem naar de toegevoegde waarde van de betreffende opmerking gevraagd. Helaas kwam er toen weinig meer uit. Hamer

MelanieVG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:15

/knip
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-09-06 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam jury verwijderd

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:22

Niet zo netjes om de naam ook echt te vermelden, ik TEM even Knipoog!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:23

Heb net getemd. Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:24

Ik zag het ja, wel handig dat je dan een melding krijgt!

apical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:39

Met plezier heb ik alles zitten lezen. Na 30 jaar jureren ben ik inmiddels wel door de wol geverfd. Kwalificaties: AZ-IZ-Kur.
Tevens zelf meervoudig zware dressuur. Ik ben mijn initialen nog niet tegengekomen, ik ben benieuwd waar ik onder val, berucht, beroemd, middenmoter? Ik ken uiteraard vele slechte juryleden, mensen die zelf nooit op een paard hebben gezeten. Mensen die zichzelf erg interessant vinden. Ik ben echter nooit weggelopen als er een 'mindere' zat. Mijn eigen gevoel van rijden moet goed zijn. En als er een keer een knuppel/knuppelin achter de bekende tafel zit, waarvan ik weet dat de achtergrond en kennis minimaal is, dan rijd ik voor mezelf en heb ik toch een fijne dag gehad. De sinterklazen onder ons 'juryleden' zijn net zo goed fout bezig. Maar vergeet niet dat een getoonde proef anders kan aanvoelen dan dat het er uit ziet. Ik heb regelmatig gehad dat wij naar een ander deel van Nederland gingen en dat de plaatselijke coriefeen in diepe teleurstelling aan het eind stonden. Waarom? Ditmaal geen vriendjespolitiek, ditmaal geen bekende ruiter of paard. Nee, iedereen was nieuw voor elkaar en oh oh wat een teleurstelling of ditmaal een feest.
Vergeet ook niet dat een mens een bepaald vermogen aan waarneming kan geven. Na 15 combinaties raak je moe en de concentratie zakt af. De organisaties proppen de ringen vol en iedereen komt vol goede moed de ring in, terwijl het jurylid eigenlijk het kruit verschoten heeft. Er zijn idd juryleden die wel 4 x per weekend aan een ring zitten, onverantwoord. Wel Lekker goedkoop voor de organisatie, geef tussendoor een broodje en je red het wel weer. Een jurylid is ook maar een mens, de één wat slimmer en kundiger dan een ander, net als de ruiters die de ring betreden.
Zolang ik jureer ben ik altijd benaderbaar geweest voor de deelnemers en geef ik opbouwende kritiek op de coupons. Uiteraard bij de lagere cijfers, maar ook waarom de 8 geen 9 is.
En vergeet ook niet dat er helaas vele combinaties zijn die gewoon zodanig matig rijden dat er niet anders dan een 6 te geven is, net niet goed, net niet slecht.
Maar ga vooral door met de discussie, wij juryleden zien daar best de humor van in.
En terugpakken op een opmerking die wordt geplaatst, ach, zielepoten vind je overal. Een beetje normaal jurylid moet wel tegen een stootje kunnen.
Veel plezier allemaal in de wedstrijdring en gewoon starten, niet zeuren. Wie weet komen we elkaar wel eens tegen voor de tafel/auto.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:41

Duidelijk verhaal apical OK dan! !

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:44

kijk, daar staat het nu eens van een echte jury op Bokt!( niets ten nadele van ons zittend jurykorps!)

Ik hoop dat je lang bij ons blijft Apical! Hoe meer hoe liever!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:50

apical schreef:
Na 15 combinaties raak je moe en de concentratie zakt af.

Dan mogen de ZZGP-jury's zich ook wel eens achter de oren krabben met 40.......

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:02

CGJ12 schreef:
apical schreef:
Na 15 combinaties raak je moe en de concentratie zakt af.

Dan mogen de ZZGP-jury's zich ook wel eens achter de oren krabben met 40.......

Vandaar die betere vergoeding bij ZZGP, kan je vooraf vast thuis goed eten en drinken!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:08

Snuifje coke en een uppertje doen wonderen....... Haha!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:13

CGJ12 schreef:
Snuifje coke en een uppertje doen wonderen....... Haha!

Nu begrijp ikwaarom ik soms denk dat die juryleden naar een andere proef hebben zitten kijken!
Bedankt, weer een mysterie opgelost!

Als de ruiters nu ook een snuifje nemen dan komt misschien alles weer samen en valt er weer meer te lachen bij dressuur.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:43

Bij het ZZGP zitten wat ons betreft 2 "beruchte juryleden".
Geen idee wat die dan wel willen zien als de proef gewoon goed was. Verder was altijd het jury-oordeel wel terecht. Heb ik het niet over de proeven van meer dan 60%. Daar zaten er een paar bij die sinterklaas speelden.
Tis maar wat je mooi vindt. We zijn altijd wel blij met sinterklaas hoor maar soms moeten we wel lachten als iets een 8 is terwijl het voor ons gevoel toch niet meer dan een 5 waard was.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:43

apical schreef:
Met plezier heb ik alles zitten lezen. Na 30 jaar jureren ben ik inmiddels wel door de wol geverfd. Kwalificaties: AZ-IZ-Kur.
Tevens zelf meervoudig zware dressuur.
Ik ben mijn initialen nog niet tegengekomen, ik ben benieuwd waar ik onder val, berucht, beroemd, middenmoter? Ik ken uiteraard vele slechte juryleden, mensen die zelf nooit op een paard hebben gezeten. Mensen die zichzelf erg interessant vinden. Ik ben echter nooit weggelopen als er een 'mindere' zat. Mijn eigen gevoel van rijden moet goed zijn. En als er een keer een knuppel/knuppelin achter de bekende tafel zit, waarvan ik weet dat de achtergrond en kennis minimaal is, dan rijd ik voor mezelf en heb ik toch een fijne dag gehad.

OK dan!
Zo vind ik het eigenlijk ook wel een must dat een jurylid zelf ook op een redelijk niveau rijdt of gereden heeft.
Je kunt je dan ook inleven in een ruiter en commentaar geven waar hij/zij wat aan heeft.
Ik ga er een beetje vanuit dat ik inmiddels in de basissport in mijn proef wel kan beoordelen wat er fout gaat... Bloos
Maar vroeger vond ik het altijd heel fijn als er op mijn coupon niet alleen stond wat ik fout deed, maar ook juist wat ik moest doen om het beter te krijgen...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:50

hananya schreef:
Zo vind ik het eigenlijk ook wel een must dat een jurylid zelf ook op een redelijk niveau rijdt of gereden heeft.

Dan rest de vraag wat de poster bedoelt met "zware dressuur"........
Da's nogal vaag.

Z1....... of Zware Tour.... (klein verschil maar; ik weet het) Knipoog

apical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:57

Hoogste klasse is de zware tour, maar dat zegt weinig.
Een B combinatie heeft het net zo zwaar als iemand op het hoogste niveau.
Met een lange adem en een goede gezondheid kunnen vele combinaties toch ver komen.
Daarbij vind ik het erg storend dat zodra iemand de z-klasse heeft bereikt ook van mening is dat ze 'het' zijn.
Ineens gaat men lesgeven en loopt men als deskundige rond.
Mijn opa zaliger zei vroeger tegen me 'paardrijden leer je nooit, maar je kunt wel heel erg je best doen om het zo goed mogelijk te doen'. Jammer genoeg heeft niet iedereen zo'n wijze opa gehad. Ik ben het er wel mee eens dat het een groot voordeel is als een jurylid zich goed kan inleven in bepaalde situaties. De trucs ken je zelf ook, en een directe manier van problemen oplossen heb je zelf te vaak meegemaakt, dus is beter te beoordelen. Een gemaakte vette fout kan best een goed cijfer opleveren als de correctie op het juiste moment en op een even correcte manier wordt uitgevoerd, waarbij uiteraard wel het betreffende onderdeel moet zijn getoond.
Voordeel is wel eens geweest dat ik soms kon aangeven dat men bepaalde dingen zeker niet in de ring moet doen en op welke wijze wel. Juryleden hebben vele dode hoeken die je als ruiter niet weet. Ik ben toentertijd ook met de juryledencursus begonnen om als amazone ook de andere kant te leren kennen. Dit heeft mij veel voordeel gebracht. Het werkt dus naar 2 kanten.
Wel moet ik opmerkingen dat een organisatie mede schuldig is aan de slechte cijfers. Naast de al genoemde volle ringen, is het tijdschema veelal aan de krappe kant, en de slechte verzorging, de smerige juryhokjes, ringen die niet kloppen, bemoeizieke omstanders. Daarvoor soms een lange rit van huis naar het wedstrijdterrein. En voor de verdienste hoef je het echt niet te doen. Het valt niet altijd mee.
Daarbij moet je als jury rekening houden dat iedere persoon erg veel moeite heeft gedaan om in die ring te staan, niet in geld uit te drukken. Dus eigenlijk moet je van begin tot einde alert blijven en niet in een dip vallen, anders is daar iemand ontzettend de dupe van.
Maar de dressuur blijft een sport waar een jury zijn punten aan moet toekennen en dit blijft discutabel.
Dan is de springsport iets eenvoudiger.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:18

Apical: Mee eens Ja

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:51

!!
Laatst bijgewerkt door raket op 08-07-25 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

apical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:54

Dit heb ik met plezier gelezen.
De omstandigheden zijn voor een jurylid vaak erg slecht, men ziet dat niet en dat hoeft ook niet. Voor de ruiter is dit niet ook niet belangrijk. Doordat ik zelf jureerde kon ik ook meer begrip voor beide kanten opbrengen, als jury en als amazone. Ik heb daar veel profijt van gehad.
Het is waar, de omstandigheden zijn vaak slecht, bovenstaande is geen uitzondering. Gelukkig zijn er ook goede organisaties, maar die hebben dan ook geen juryprobleem, daar willen we allemaal graag zitten. En heel belangrijk, een jurylid die zich goed voelt kijkt ook een stuk positiever.
Maar men kan ook wel eens doorslaan naar de andere kant, dan krijg je luxe koud buffets tussendoor, diverse kado's, bloemen etc. dan wordt een jurylid behandeld als een heilige, ook al fout.
Maar 'Raket', als ik dit zo lees dan heb je het prima gedaan. Alle begin is moeilijk, maar je moet van je beoordeling een prettig gevoel aan overhouden. Hoe men daar tegenover staat moet je naast je neer leggen. Dat is geen onverschilligheid, blijf wel openstaan voor de deelnemers, maar een week later krijg je weer van alles over je heen. Voor je het weet is je rugzakje vol.
Tip: zorg voor een goede schrijver/schrijfster, indien mogelijk een vaste. Dan heb je de helft al voor elkaar. Een goede hulp zorgt voor de startverwerking, de papieren, en na enige tijd is een half woord voldoende om het nodige op papier te krijgen. En voor het geval er punten gefluisterd moeten worden dan kun je, als op elkaar ingespeeld team deze punten ook op papier zetten. Lukt een vaste metgezel niet, let dan goed op wie ze je toewijzen. Neem nooit een kind mee, eer je alles uitgelegd heb ben je een halve ring verder. Een goede schrijver zorgt ook dat de punten bij beeindiging van de proef snel geteld zijn, je weet dan direct hoe de zaken staan. Ik heb wel eens een jury gehad die mijn halve proef de schrijfster aan het instrueren was, de arme man kon niet anders en ik had de pech.
Het feit dat je zelfstandig een pauze hebt ingelast is heel goed. Laat je nooit opjagen, je hebt plichten, maar ook zeker rechten.
Een verfrissende pauze is dat recht. En laat die couponkinderen ook maar netjes op afstand wachten tot je klaar bent.
En wie weet, misschien zitten we wel over een paar jaar samen een kur te beoordelen. Doorgaan hoor, je leert er heel veel van.
Veel succes.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:12

apical je klinkt wel verstandig dus vandaar deze vraag: (btje vervuiling forum mssn kweenie) ben je weleens een ander jurylid tegengekomen (of meerdere) die een bepaald ras of bv een klein paard minder jureert, omdat die er niet van houd?

k vraag me af of dat soort dingen nu verzinsel zijn of ook echt bestaan

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:22

.
Laatst bijgewerkt door raket op 20-09-23 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

apical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 21:21

Raket, dat heb je heel goed aangepakt. Terwijl je vriendin in het schrijfsterwerk geroutineerd raakt, kun jij je helemaal in het jureren verdiepen. Daarvan heeft iedereen profijt, voor en achter de tafel. Je bent goed bezig en ach, voor je het weet rij je in de Z-klasse. Maar een goede M2 zie ik liever dan een slechte Z. Waar zit het plezier moet je dan maar denken.

Siria, je kunt niet meer stuk, eindelijk iemand die vind dat ik verstandig klink. Maar zonder gekheid, je vraag is heel zinnig.
Juryleden zijn mensen en mensen hebben nu eenmaal voorkeuren. Maar een bepaalde voorkeur is niet altijd wenselijk en komt het naar voren bij het goede of slechte jurylid zijn. En de slechte met zijn voorkeur wordt dus weer een beruchte, en zo zijn we weer op het onderwerp beland.
Dus je begrijpt dat het inderdaad wel wat kan uitmaken. Ik heb zelf van alles in de ring gebracht, div. rassen en kleuren en ja hoor, de mooie grote donkerbruine scorde het makkelijkst.
Doordat het voor mij niets uit maakt wat er in de ring stapt, heb ik veel moeite met de juryleden die aangeven aan een bepaald paard of ruiter een hekel te hebben. Die discussie ben ik wel eens aangegaan, maar bij sommige mensen zit een afkeer tegen iets gewoon ingebakken en is niet te bestrijden.
Deze juryleden zullen het nooit openlijk toegeven, maar onderhand zit je er mooi mee. Dergelijke juryleden horen dan ook niet achter de tafel, maar ze zitten er helaas wel. Het mag niet uitmaken of er een wit of zwart paard de proef loopt en de maat mag ook niets uitmaken, het gaat om het getoonde. En het wordt al helemaal een trieste zaak als een jury ook nog gaat beoordelen of de ruiter/amazone buiten de ring een geschikt persoon is.
Maar laat je niet ontmoedigen. Wanneer je als combinatie de zaken voor elkaar hebt kunnen ze op een gegeven moment niet om je heen. En uiteraard zitten niet alle juryleden met een berg vooroordelen.
Heb je een jury met voorkeur, dan juist starten. Zie het dan als een goede repetitie, laat zien wat je in je mars hebt en bij volgende start heb je weer meer ervaring. Laat je niet ontmoedigen hoor, er zijn meer juryleden dan kerktorens.

Liisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:37

ik trek me dan niet terug, je moet het doen met de jury die je hebt.
de ene jury is strenger dan de ander. je moet dan gewoon goed rijden.
en een jury wil toch ook dat je beter wordt?!
ik moet zondag trouwens schrijven bij de dressuur, Hahah! Tong uitsteken