als instructeur op paard lesklant?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marritt

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:19

Mijn instructrice heeft ooit 1x op Melly gezeten, ik had les in een binnenbak, en toen voelde ik me heel ziek, terwijl ik er net op zat, dus toen heeft mij moeder me thuis gebracht, en heeft mn instructrice dr nog even gereden (en mn moeder daar weer heen om Mel op te halen Clown )

Verder zit ze er eigenlijk nooit op Lachen

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:16

Mijn instructrice rijdt mijn paard ook wel eens een stukje in mijn les, om te voelen of laten zien waar het zit of wat er mis is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:10

op animalplanet is nu een serie over jonge amerikanen op weg naar een grote wedstrijd( mayaland oid) ... die verwende nesten zetten hun paard de 2 weken voor het concours gewoon bij hun trainer neer en komen de dag voor de wedstrijd er weer zelf op...

Of te wel, Sas wil fries kampioen worden, we laten Trainster( liefst Imke of Marlies of HP) gewoon het paard er goed doorrijden de laatste maand. Saskia er nog 1 of 2 keer op om te kijken of ze hem kan narijden..... en Hoppa! op naar de FK of NK.
Winnen, daar gaat het om!

( en eerlijk gezegd zal dit zeker ook in nederland gebeuren! denk alleen al aan milkshake en sunlight....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:53

haha, maar dat gebeurd hier ook hoor. Trainer rijdt paard 3 keer in de week, meisje rijdt hem na en gaat op wedstrijd. Gaat het niet zo goed, rijdt trainer weer een paar weken alleen op het paard, eer meisje er weer op gaat om op wedstrijd te gaan. Cool

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:00

Heb een gedeelte van de serie ook gezien. Winnen is daar zeker belangrijker dan meedoen en in bepaalde opzichten zijn die jonge amerikanen ook erg verwend. Ze krijgen de beste paarden onder hun kont. Voor die jongen werd zelfs een paard geleend/gehuurd voor als hun eigen paard toch niet goed genoeg bleek te zijn. en de paarden gingen inderdaad bij hun trainer in training.

Maar om nou te zeggen dat hun alles kwam aanwaaien is ook weer overdreven. Het ene meisje reed nog maar 2x per week in verband met studie maar er was ook een meisje dacht Maria dat tijdelijk haar school had opgezegd omdat ze tot 30! uur per week paard reed. Er was ook een meisje dat elke dag 4 paarden reed en in het weekend 9 omdat ze om haar hobby te bekostigen paarden voor anderen inreed.
Dus als je echt iets wil bereiken red je het echt niet met een trainer die je paard rijd. Je moet er zelf wel degelijk ook hard voor werken. Dat deden die amerikanen ook echt wel.

maar

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:35

Hee maar die amerikanen hebben wel onze KWPN-ers onder hun reet heh?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:50

nou ik zie Saskia nog niet meedoen met de regio kampioenschappen als ze maar 2 keer per week kan rijden ivm school... jammer dan.( toch eens aan de juf vragen wat het kost als zij de overige dagen opvult...)
En een jaar je school stilzetten omdat je liever rijdt.... nop ook geen optie!

Het is maar net hoe je het bekijkt, dat meisje op de boerderij, de outsider, had ook nog 100% betere faciliteiten dan de gemiddelde getalenteerde ruiter hier in Nederland! Persoonlijke Trainer, superpaard, etc.etc. Daarvoor zou een ruiter hier al minstens een full time job moeten nemen!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:45

Dat op animal planet was inderdaad overdreven. Maar gebeurt hier net zo goed. Heb Elisa Swanenberg ook weleens tijden een clinic gezien, paard stond toen bij Coby en Elisa kwam 3-4 keer per week rijden(ze had het heeel druk met haar eigen manege). Het lijkt me niet dat het paard de rest van de week niks deed.
Verder kan af en toe je instructeur erop best nuttig zijn. Ze voelt dan even aan waar het probleem precies zit, heeft dat snel opgelost. En kan daarna aan mij uitleggen hoe ik het weer op moet lossen, en ik kan even kijken hoe ze het doet. Heb weleens aan 4 dagen Academy gedacht. Maar heb er toen voor gekozen mijn paard eens een maand in training te zetten bij mijn instructrice (staat hij toch al op stal). Was veel goedkoper en erg leerzaam. In plaats van dat 5 dagen p/w trainde, reed ze hem 1 keer en kreeg ik 3/4 keer les per week. De dag nadat ze had gereden was hij natuurlijk fijner, zo kon ik leren voelen waar ik heen moest. En natuurlijk constant hulp met rijden. Is iedereen die de mogelijkheid heeft aan te raden. Ben echt een heel stuk voorruit gegaan die maand en heb er nu nog steeds veel aan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:30

Dat is toch een heel veel gebruikt iets.............. Gegarandeerd succes als na-rijder en de rest zal zich ongetwijfeld ook nog wel een beetje ontwikkelen, maar ik heb er nog geen talent vandaan zien komen...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:35

Nee, ik rij niet op het paard van een lesklant. Laatst ben ik uitdrukkelijk gevraagd en de situatie liet het ook toe. De klant wilde graag zéker weten of het paard niet bang was om van het erf te gaan. Ze vond het een geruststelling voor haarzelf als het paard het wel bij mij zou doen. Dat gaf haar moed om zelf ook door te zetten. Verder vind ik dat de klant er meestal niets van leert als een ander 'hun' probleem oplost. Sommige ruiters worden er onzeker van. Ik ben er om de ruiter iets te leren, hoe moeilijk dat soms ook is. Lachen

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:08

Ik heb liever niet dat mijn instructeur op mijn paard gaat zitten. Ik wil het graag zelf doen en zelf leren en daarom zie ik het niet zitten.

Als ik zelf lesgeef dan doe ik het ook liever niet. Het is bij mij nog nooit voorgekomen dat het probleem niet door de ruiter zelf kon worden opgelost door te begeleiden vanaf de grond. Dus nee, niet als instructeur op het paard van lesklant.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:58

Mijn instructrice heeft nog nooit op mijn paard gezeten.....
Ik stap bij lesklanten alleen op het paard als ze er om vragen....

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:04

Bij sommige mensen kun je iets beter uitleggen als hun het echt zien wat je bedoeld, daarom ga ik er ook wel eens op.
Maar voor de rest blijf ik eigenlijk op de grond.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:49

Gjilke schreef:
ranna schreef:
Persoonlijk snap ik niet waarom er mensen reageren met, ík moet het leren dus mag mijn instructeur/instructrice er niet op.
Je leert een stuk sneller als je paard een oefening snapt.
Als jij het gevoel nog niet hebt om iets uit te voeren en je paard snapt er de ballen van is het voor beide partijen alleen maar goed om zo op geholpen te worden.

En ik wil graag leren hoe ik mijn paard het wel laat snappen. Zodat ik bij een volgend paard niet weer voor hetzelfde probleem kom te staan.
Wat schiet ik er mee op dat mijn instructrice de knopjes er voor mij op zet, en ze mij leert bedienen. Ik wil zelf die knopjes er op kunnen zetten.

idd helemaal meej eens! mijn instructice gaat er ook nooit op!

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:31

Mijn instuctrice heeft mijn pony deze week gereden toen ik op kamp was. Niks mis mee imo.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:34

Mijn instructrice heeft afgelopen week voor het eerst op mijn paard gereden. Tot nu toe wou ik het niet hebben. Maar ik zat even compleet met de handen in het haar. Mijn paard is 4 jaar, en heeft nog een hele onrustige aanleuning. Met de geringste druk op de teugel komt hij tegen de hand. en met iets te veel ruimte gaat hij lopen rennen. Onder begeleiding van mijn instructrice weet ik wel naar de ontspanning toe te rijden. Het gaat ook steeds beter, maar als ik in m'n eentje rij heb ik nog ontzettend veel moeite om op dezelfde manier te rijden.

Daarom is zij er op uitdrukkelijke vraag van mij eens opgeklommen, puur om te kijken of dit nou echt aan mij lag. Hij bleek het bij haar ook vol te houden, alleen is zij een stuk handiger dan ik. het voordeel is dat ze nu gevoelt heeft hoe hij reageert zodat ze me beter kan helpen om het zelf op te lossen. Ze zal er vast nog wel eens op gaan, maar uiteraard ben ik zelf degene die hem moet kunnen rijden, dus ik wil er niet iets structureels van maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:30

Soms stap ik nog wel eens op een paard van een lesklant. Als het de klant echt niet wil lukken kan het soms helpen als ik er even op ga. Helemaal als een oefening nieuw is voor zowel paard als ruiter. Het paard zal de ruiter dan ook eerder begrijpen omdat het de hulpen zal herkennen en weet dan dus ook hoe te reageren.

Mijn lesklanten vinden het fijn en vragen er zelf om. Ik liet vroeger mijn instructrice ook wel eens op mijn paard stappen. Ik was daar ook vaak goed mee geholpen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:30

Ik laat mijn instructrice ook wel eens op mijn paard Lachen

heb ik mooi de gelegenheid om te kijken hoe het eruit ziet, en kan zij even met dingen bezig wat mij (nog) niet lukt.

Ik vind het erg fijn dat ze er af en toe eens op stapt Lachen

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:36

Jawel hoor, gisteren heeft mn instructrice er toevallig op gezeten. Er is sinds kort een nieuwe instructrice en ik vind het zelf fijn als ze weten wat ik voel als ik ergens tegenaan loop. Op een gegeven moment zei ze iets (weet niet meer wat) waarop ik antwoorrdde: "Het is dat je je rijkleren niet aan hebt, anders had je er wel op mogen klimmen, hoor!" En dat heeft ze ook meteen gedaan (dan maar zonder rijkleren).
Ik heb dat bij mn andere instructrices ook gedaan en het bevalt me goed. Ik moet er wel bij zeggen dat het maar 1 of hooguit 2 keer gebeurt en het puur voor het gevoel is. Het is dus niet zo dat mn instructrice erop klimt als het mij even niet lukt!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:38

marsi schreef:
Jawel hoor, gisteren heeft mn instructrice er toevallig op gezeten. Er is sinds kort een nieuwe instructrice en ik vind het zelf fijn als ze weten wat ik voel als ik ergens tegenaan loop. Op een gegeven moment zei ze iets (weet niet meer wat) waarop ik antwoorrdde: "Het is dat je je rijkleren niet aan hebt, anders had je er wel op mogen klimmen, hoor!" En dat heeft ze ook meteen gedaan (dan maar zonder rijkleren).
Ik heb dat bij mn andere instructrices ook gedaan en het bevalt me goed. Ik moet er wel bij zeggen dat het maar 1 of hooguit 2 keer gebeurt en het puur voor het gevoel is. Het is dus niet zo dat mn instructrice erop klimt als het mij even niet lukt!

idd dat bedoel ik ook, wist alleen even niet hoe ik het onder woroden moest brengen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:50

Mijn instructrice klimt er ook af en toe op.Ik vind dat wel balangrijk.Zo weet ze hoe mijn paard rijd en voelt.En ook als er iets niet lukt of het aan mij ligt of dat het paard het gewoon niet kan.Zo merkte ze ook op dat ik af en toe zo naar voren duik,tot ze er zelf op kroop en er achter kwam dat mijn paard je heel sneeky af en toe naar voren trekt.

Kijk in de theorie weet ik ook wel hoe alles moet.Dus heb ik wel graag les van iemand die het ook kan uitvoeren en niet aan mij dingen vraagt die mijn paard niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:37

Mijn instructrice heeft vorige week 2 x op mijn paard gereden omdat ik een week weg was. Heb hier echt onwijs veel aan gehad! Ze zei dat de oefeningen er heel goed opzaten, ze kon ze makkelijk narijden. Maar ze merkte ook dat hij nog rechter op 2 teugels moest, ik laat mijn linkerhand nog te snel los waardoor hij eigenlijk niet nageeft op links. Dit had ze in de lessen wel gezien, maar het was voor haar echt een bevestiging en ze kon t mij nu ook beter uitleggen. Heb er dus veel aan gehad!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:26

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar plaats toch wat Haha!
Ik vind het wel goed als een instructeur eens op je paard stapt. Zo kan hij voelen wat er naar zijn mening 'mis' is met het paard, en het lijkt me dat hij dan ook duidelijker kan overbrengen wat ie bedoelt. Of bijvoorbeeld als de ruiter iets zegt dat de instructeur er even opgaat om te voelen in welke mate het probleem er is zegmaar Lachen
Verder is het ook fijn als je instructeur erop gaat, om er dan daarna zelf nog even op te gaan. Zo kun je het paard narijden, en begrijp je zeer waarschijnlijk sneller naar welk gevoel je instructeur wil dat je heenwerkt Lachen
Op mijn paard heeft de eigenaresse/instructrise een keer opgezeten, en tijdens een les van lorainne is lorainne er even opgeweest, was beide keren wel fijn vond ik Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:57

Ik stap alleen op een paard van een klant als ik het idee heb dat er ergens blokades zitten. Dan kan ik die beter voelen waar ze zitten en wat de klant het beste kan doen als hij of zij er thuis mee aan de slag gaat.

Heb er ook geen problemen als mijn instructie op mijn paard zal stappen om te voelen waar het fout gaat en wat je er mee moet doen.

Verder wat Vera zegt: De klant laten zien en daarna heel belangrijk laten voelen wat de bedoeling is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:30

Het liefst blijf ik gewoon zitten en los ik met behulp van tips vanaf de zijlijn de 'problemen' op.

Het is me wel eens overkomen dat degene waarvan ik les had totaal niet begreep waar ik het over had (paard was niet voorwaarts en ik mocht em geen tik met de zweep verkopen), toen heb ik gevraagd of zij er dan even op wilde om te voelen wat ik voelde. Resultaat: paard ging nog drie keer zo langzaam en ik ben snel op zoek naar een andere instrutrice gegaan!