Waarom GEEN cap???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:39

mijn paard zet nooti een stap verkeerd.. en met deze temperatuur zie ik het al helemaal niet zitten.. maar met buitenritten en springen doe ik het zoiezo Bloos

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:55

Ik vind opmerkingen zoals 'mijn paard schrikt toch nooit' erg stom. Nagelbijten / Gniffelen
Een paard is ook maar een beest en kan altijd schrikken.

Nog stommer vind ik het niet dragen van een cap.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je relaxt aan het rijden bent en je paard springt wél een keer weg, dan kun je er soms raar af gaan. Meestal gebeurt er niks, maar je zal maar een keer wel met je hoofd ergens op vallen.

Dan had je die cap écht wel op willen hebben.

Ik draag dan ook altijd een cap. Ja
Ten eerste omdat het bij ons verplicht is en ten tweede wil ik graag m'n hoofd heel houden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:38

Ik vind het nogal veroordelend, de reacties waarom je een cap moet dragen. Ik heb het hier al gezet geloof ik; ik heb de artikelen op de website dressuurhoed.nl gelezen en dat is heel relativerend.
En ik ga niemand vertellen dat ze een cap op moeten zetten, dus s.v.p. mij ook niet vertellen dat ik wel een cap op moet zetten.
Op mijn verzorgpaard rij ik dus in de bak zonder cap mét medeweten van de eigenaresse. Buiten zet ik die wel op omdat daar meer factoren zijn waarvan ze kan schrikken dan in de bak. Verder zet ik dus wel een cap op als ik op een onbekend paard stap. De reden waarom ik liever zonder cap rij is dat ik ongeacht het weer dus een hele warme en natte kop krijg. Heel onprettig. Ik voel mij veilig genoeg zonder cap in de bak. Als een ander liever wel altijd een cap opzet, alle respect maar ik dus niet.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:58

Bij ons pensionstal mag je zonder cap rijden (boven de 18) maar dan moet je wel een contract
tekenen dat de stal op geen enkel wijze aansprakelijk is als er een ongeval gebeurd. Knipoog

Ik rij altijd met cap... zweten hoort der nou 1 maal bij.... Tong uitsteken
Want ook in de binnen/buitenbak kunnen der ongelukken gebeuren... *LOL*
En ook al is je paard/pony o zo braaf... ik heb er zat ongelukken zien gebeuren
waarvan mensen later zeiden 'dat deed ie anders nooit' . Clown

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:40

sommige mensen vinden het niet fijn zitten of vies of niet mooi...
ik vind het ook niet zon fijn ding maar doe 'm altijd op met rijden (behalve met uitstappen Clown )
want paarden zijn en blijven vluchtdieren..
zelfs de oudjes rennen nog wellis weg Tong uitsteken

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:47

Ik rij altijd met cap Ja
Mijn paard was vroeger nogal een bokbeest, sindsdien heb die gewoonte om altijd een cap op te zetten, ook al bokt ze nu niet meer

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:51

Ik ga best vaak naar buiten, dat doe ik ook zonder cap.
(Vandaag nog, zonder zadel en halster om. Gewoon erop gestapt en hij was belachelijk braaf Lachen )

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:51

ik rijd op ivo (fjord) zonder cap, en op remke of bliss in de bak op floortje altijd met cap behalve als ik op het terrein rondjes ga stappen zonder zadel met halster Knipoog

*op ivo gewoon weg dat iik punt 1 anders met die cappen moet gaan leuren punt 2, en ja het lijkt een beetje onwetend, maar het is een fjord van 20 waar geen kwaad in zit, ben er nog nooit afgevallen, hij heeft bij mij nog nooit gebokt.

Dainty_Bess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:02

Volgens mij denken mensen vaak alleen maar van "ach mijn paard is zo rustig, die doet niets, zet geen stap verkeerd" etc..

maar zijn ze dan echt te dom om te beseffen dat een paard ook kan struikelen of uitglijden ofzo??
En in zo'n situatie is de kans ook nog eens veel groter dat je paard óp je valt en dàn baal je dat je geen cap op had..of dat je met je hoofd juist op dat ene paaltje valt..

Maar goed..ik draag dus altijd een cap, ongeacht het paard waar ik op zit en wat voor weer het is Lachen

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:07

als ik hier thuis in de bak ga rijden (dressuur) heb ik hem eigenlijk niet op.. in de zomer is het te warm en in de winter doe ik netzo lief een muts op .. Lachen met springen wel altijd, gewoon voor het idee. en buiten ook altijd. behalve op het grote weiland, dan is het zo lekker dat je even kan uitwapperen Haha!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:15

Ik heb in de Bak thuis nooit een cap op, ik krijg met dit warme weer een bonkend hoofd en hele erge hoofdpijn..
Buiten op straat en in het bos en met springen doe ik hem wel altijd op.

Waarom ik hem nooit op heb?
Omdat het nu zo warm is, in de winter heb ik hem wel altijd op!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:17

Op wandeling altijd, in de bak durf ik hem weleens vergeten Lachen

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:46

Ik heb m'n cap op sinds ik begonnen ben met rijden.
Op onze manege zijn we nu natuurlijk ook verplicht om een cap te dragen, maar ik moet zeggen dat het met dit weer idd wel heel erg warm is. Zeker als je blind bent en je cap in de volle zon legt. (wat ik dus heb gedaan, geen aanrader Tong uitsteken )

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:48

Ik rij ook altijd zonder cap.
Ik ben een keer met cap op gevallen op m'n hoofd en het randje van m'n cap is toen hárd tegen me hoofd aan gebeukt waardoor ik heel lang hoofdpijn heb gehad..
Maar ik doe het niet omdat ik het nie tlekekr vind zitten, te lui ben om hem te pakken en op te zetten en het te warm is Knipoog

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:22

Ik draag áltijd een cap, vroeger deed ik dat niet en dat heb ik geweten.
Werd van pony afgegooid, viel op m'n hoofd en paard wat voorbij rende gaf me nog een trap tegen m'n hoofd, zo'n 2 cm boven m'n slaap, dus heb mazzel gehad.
Zware hersenschudding en ziekenhuis was het gevolg.
Vroeger was ik zo naief, en reed ik op paarden, waar niemand anders op wilde/durfde, dat doe ik nu dus écht niet meer...
Sindsdien ben ik het onbevangene, en het geen angst kennen kwijt, soms vind ik dat jammer, maar hier doe je niks meer aan Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:17

Aangezien ik nu altijd op jonge paarden rijd, die ik zelf beleer / inrijd, hou ik m'n cappie mooi op. Lachen Toen ik nog pony's reed waarvan ik wist dat ze minder snel schrokken, deed ik, zeker met dit weer, cap af. Lachen eigen risico.

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:23

eerst kreeg ik altijd koppijn van mijn cap.. maar ik had 'm wel altijd op. Gelukkig is m'n cap nu gemaakt (er was iets binnenin gebroken ofzo) en nu zit ie weer lekker.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:58

Dainty_Bess schreef:
Volgens mij denken mensen vaak alleen maar van "ach mijn paard is zo rustig, die doet niets, zet geen stap verkeerd" etc..

maar zijn ze dan echt te dom om te beseffen dat een paard ook kan struikelen of uitglijden ofzo??
En in zo'n situatie is de kans ook nog eens veel groter dat je paard óp je valt en dàn baal je dat je geen cap op had..of dat je met je hoofd juist op dat ene paaltje valt..

Maar goed..ik draag dus altijd een cap, ongeacht het paard waar ik op zit en wat voor weer het is Lachen

Ik ben heel goed van bewust dat het paard onder mij kan schrikken, uitglijden o.i.d. Maar ik neem de risico voor de lief Knipoog (nu nog wel )

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:19

Ik heb persoonlijk altijd een cap op! Om de simpele reden dat ik een keer een flinke val heb gemaakt en daarbij mijn nekwervel gebroken heb. Ik ging met paard en al over de kop. Met het opstaan heeft hij een paar keer flink met zijn hoeven tegen mijn cap gemaaid. Die was dus ook flink kapot. Had ik geen cap op gehad dan had ik het hoogstwaarschijnlijk niet overleedt!!!

Natuurlijk wil het niet zeggen dat je met cap niet dodelijk kunt vallen, maar het beschermt wel voor een groot deel. Zo doe ik in de auto ook altijd mijn gordel om. Met dit warme weer zit het echt vreselijk, maar toch doe ik hem om. En nou vind ik wel dat je hoofd één van de belangrijkste lichaamsdelen is die je goed moet beschermen. En hoe rustig je paard ook is hij kan altijd schrikken, eens een bok geven of zelf uitglijden/vallen met jou er op. En natuurlijk moet ieder voor zich weten of hij een cap draagt of niet, maar van mij mogen ze het wettelijk verplicht maken, net als het dragen van een autogordel.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:12

Ik rijd altijd met cap opp mijn paard, een tijdje niet gedaan, geeft je wel een heel vrij gevoel....

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:14

Sizz schreef:
Ik vind opmerkingen zoals 'mijn paard schrikt toch nooit' erg stom. Nagelbijten / Gniffelen
Een paard is ook maar een beest en kan altijd schrikken.

Nog stommer vind ik het niet dragen van een cap.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je relaxt aan het rijden bent en je paard springt wél een keer weg, dan kun je er soms raar af gaan. Meestal gebeurt er niks, maar je zal maar een keer wel met je hoofd ergens op vallen.

Dan had je die cap écht wel op willen hebben.

Ik draag dan ook altijd een cap. Ja
Ten eerste omdat het bij ons verplicht is en ten tweede wil ik graag m'n hoofd heel houden.

woepp mee eens Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:52

ik rij altijd zonder cap.ten eerste hou ik er niet van iets op mn hoofd te hebben. krijg er altijd koppijn van. verder rij ik op mijn pony en daar voel ik alles op tij aankomen. weet precies haar gedrag enz. mijn fries is nu nog net paar maanden onder het zadel. hij is erg braaf heb in het begin altijd met a gereden nu ook niet meer omdat ik mijn cap niet altijd op stal heb liggen en ik vak van te voren niet weet of ik ga rijden en met wie.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:56

Ik doe altijd mijn cap op, maar kan wel genoeg redenen bedenken waarom je het niet zou doen. [Niet wat betreft verstandig, maar gewoon].

Ik vind het echt niet lekker zitten hoor!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:58

Urielle schreef:
Het is een vies, warm, zweterig ding dat ook nog niet lekker zit, dus ik zet hem, heel stom en eigenwijs alleen op op concours en bij onbekende paarden. Ben zelfs mijn driejarige aan het inrijden zonder cap, en ja, dat is dom.

Hetzelfde hier. Clown

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 06:46

ik rij altijd met cap ik zal mij zelf heel kaal vinden als ik geen cap zal dragen.