Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GeJe schreef:Veel mensen (ook jury's) roepen "stelling, buiging...blablabla... maar gebruiken die begrippen door elkaar. Als een paard met te veel stelling wordt gereden, hoeft 'ie niet verbogen te zijnJe moet juist proberen om he commentaar zo te geven dat je er als ruiter wat mee kunt. Wanneer je paard al bokkend en met z'n kop omhoog in galop aanspringt, snap je heus wel waar die 4 of 3 voor is... toch?
Citaat:en dat het handiger is om niet in de knoop te komen is wel zo! al heb ik hier geen last van! als je gewoon je handen stil houd kan je ook niet in de knoop raken lijkt mij..
Citaat:"a)Opgemaakt in één enkele gelijkmatige rij van dubbelgeslagen vlechtjes die afgewerkt zijn met wit band. De maantop mag daarbij los maar over de frontriem worden gedragen.
b) Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte. De manen mogen niet op gelijk geknipt of geschoren zijn maar moeten op dezelfde lengte zijn 'getrokken'.
c) Op andere wijze als onder a) aangegeven wijze gevlochten manen.
d) Totaal afgeschoren manen.
In alle gevallen dient vlak achter de oren een strookje manen te zijn verwijderd teneinde het hoofdstel een goede ligplaats te geven."
Onder deze volgorde van voorkeuren vallen niet de paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is zoals Fjorden, Haflingers, Ijslanders, Shetlanders en Friezen."
Lielle schreef:dit staat er in het dressuurboekje:Citaat:"a)Opgemaakt in één enkele gelijkmatige rij van dubbelgeslagen vlechtjes die afgewerkt zijn met
wit band.
Lielle schreef:er staat een voorkeur voor presentatie in het dressuurboekje en daarin staat vlechten bovenaan. Lijkt me dat dat meer punten oplevert.
Lielle schreef:Dus de vraag is dan wat de andere vorm van toilettering is voor een haf/fjord etc.
runningkawa schreef:Ponys en paarden kun je nooit vergelijken qau punten
Logisch natuurlijk een pony ruiter kan nooit al die rijervaring hebben die een ouder iemand wel kan hebben.
Citaat:en idd zijn ze bij paarden ook strenger....