In de B met sporen en zweep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:58

Nee, kan in dit geval niet. Druk mijn ergernis graag duidelijk uit. Blijkbaar komt het goed over Haha!

Overigens heb ik ook lange tijd zonder sporen gereden hoor en draag ze nu eigenlijk ook bijna alleen als ik les heb. Hij staakte op een zweepje al genoeg en link ook, menig "beste stuurman/vrouw" durfde er niet op, maar ze wisten het allemaal zo goed, maar voordoen... Toch netjes opgelost, hij werkt nu graag mee, met én zonder spoortje, op alleen een trensje ook nog, goed he Pling Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:01

runningkawa schreef:
Zelfs de hele Z proef moet zonder spoor kunnen (en met trens) imo.

Sommige paarden krijg je nooit zo scherp, dat is een illusie dat dat altijd als vanzelf met de africhting komt en altijd een graadmeter voor de kwaliteit van de africhting is.

Wb s&t ben ik heel simpel: ik moet er op concours mee rijden dus ze doen het er maar mee. Sommige paarden worden er fijner op, sommige helemaal niet. Als je een stang nodig hebt om zijn kop naar beneden te krijgen moet je wel een keer gaan nadenken, maar ik ken ook 15-jarige schoolmeesters die beslist niet op trens te rijden zijn maar op S&T een fijn gevoel geven en, belangrijker, de zwaarste oefeningen perfect uitvoeren.

En sommige paarden geven een beroerd gevoel maar ogen voor het plaatje goed, ongeacht de optoming. In de proef gaat dan voor mij altijd het plaatje voor het gevoel, al is het erg moeilijk om je gevoel zo uit te schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:02

DePennyBitch schreef:
Nou nou, kan het ook minder???

Je hoort mij iig niet zeggen dat ik een perfecte ruiter ben, verre van dat.
Maar ik durf hardop te zeggen dat ik idd (vrijwel) ieder paard kan laten lopen ja, gelukkig een gevolg van jarenlange ervaring met allerlei soorten paarden en niet omdat ik zo goed ben, alsjeblieft niet he Knipoog

Consequent? Jazeker! Opgevoed? niet allemaal en je blijft er zeikzakken tussen hebben. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat niet alleen ik, maar ook zeker vele anderen, allemaal een redelijk basisniveau kunnen bereiken met ieder soort paard.

Ik ben het wel met Margreet eens eigenlijk. Wat ik al eerder aanhaalde.....in Duitsland mag je tot GP nivo met zweep rijden, dat word daar ook gedaan. Daar ligt het nivo heel, heel veel hoger dan in Nederland. De basis heeft alleen al veel meer ruiters die echt kunnen sturen.

Is het een soort egokwestie om zonder die dingen te rijden Verward Menig goed instructeur zal juist willen dat je met zweepje en sporen rijd. Dat is namelijk wel de juiste manier van africhting. Hoe zei Margreet het ook al weer: Beter met verlegen of zoiets Verward

Maar goed, je moet Nederland natuurlijk niet vergelijken met Duitsland............want wij zijn zooo veel beter dan die Duitsers Scheve mond Scheve mond Kan je wel vertellen dat je schrikt van het nivo in de basis ( b tm z) daar. Dan wil je voorlopig niet meer op wedstrijd in Nederland en ook geen videootje meer van jezelf op een paard zien. Ik tenminste niet.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:11

Pipo schreef:
Ik ben het wel met Margreet eens eigenlijk. Wat ik al eerder aanhaalde.....in Duitsland mag je tot GP nivo met zweep rijden, dat word daar ook gedaan. Daar ligt het nivo heel, heel veel hoger dan in Nederland. De basis heeft alleen al veel meer ruiters die echt kunnen sturen.

Is het een soort egokwestie om zonder die dingen te rijden Verward Menig goed instructeur zal juist willen dat je met zweepje en sporen rijd. Dat is namelijk wel de juiste manier van africhting. Hoe zei Margreet het ook al weer: Beter met verlegen of zoiets Verward

Maar goed, je moet Nederland natuurlijk niet vergelijken met Duitsland............want wij zijn zooo veel beter dan die Duitsers Scheve mond Scheve mond Kan je wel vertellen dat je schrikt van het nivo in de basis ( b tm z) daar. Dan wil je voorlopig niet meer op wedstrijd in Nederland en ook geen videootje meer van jezelf op een paard zien. Ik tenminste niet.

Wat mij vooral stoorde was de toon van Margreet, Pipo.... Scheve mond

Je hoort mij niet zeggen dat het wel of niet goed is om wel of niet met sporen en zweep te rijden, dat moet uiteindelijk iedereen voor zichzelf uitmaken.

Wat mij echter mateloos stoort (nu en in het verleden... en naar wat ik denk ook nog in de toekomst) is dat er altijd mensen zijn die dergelijke hulpmiddelen verkeerd gebruiken, waardoor er meer schade dan goed wordt aangericht.

Ik vind (tja, ik dus) dat manegeruiters die net een half jaar rijden, niet met lange rechte sporen mogen rijden. Overdreven? Het GEBEURT, geloof me, ik heb legio voorbeelden gezien..... helaas.

Ik vind, dat een ponyruiter niet met zwanenhalssporen moet rijden bijvoorbeeld, of met van die dikke hamersporen. Dat is nergens voor nodig en dan is het dragen van sporen in mijn ogen dus meer een statussymbool dan een noodzakelijk goed.

Ik heb niets tegen sporendragers, sterker nog, ik rijd met grove wielsporen en wat ik daar al niet voor een commentaar over heb gekregen zeg! Om gek van te worden. Alleen weet ik van mezelf gelukkig dat ik het kán, rijden met sporen. Terwijl er genoeg ruiters zijn die dat niet kunnen. Ze zijn te herkennen aan de paarden met kale plekken op hun flanken en de doodsheid voor het been....

Hopenlijk snap je nu wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:13

Hamersporen klinken een stuk pijnlijker dan dat ze zijn hoor...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:17

Lovely schreef:
DPB, je hebt het dus voornamelijk over paarden waar je niet voor een lange periode mee hebt gewerkt?
(ik heb niet het hele topic gelezen)
"

Niet specifiek eigenlijk. Ik heb het over allerlei soorten paarden (en ook pony's):

- manegepaarden, ook de exemplaren die nog maar 1 week in een manege stonden, en de exemplaren die al 20 jaar het werk deden;
- handelspaarden, leuke paarden, rotknollen, gevaarlijke zeikzakken
- privépaarden, verzorgpaarden.

En ga zo maar door. Met het ene paard werkte ik kort, met het ander wat langer. Als verjaardagscadeautje kreeg ik van mijn man eens een manegepaardje waar ik gek op was te huur voor een maand. Na die maand was men in de lessen verbaasd over hoe lekker scherp hij aan het been stond. (Die trekbek die hij helaas toen al had was jammer genoeg nog steeds hetzelfde maar ja....) Bewijs dat het wel kan! Die knol liep al 15 jaar in de lessen mee.

Iedereen heeft zo zijn sterke kanten. Ik kan niet goed omgaan met hele jonge (lees GROENE) paarden. Maar ik maak van een slome duikelaar met matige gangen een leuk paard dat ineens wel opvalt tijdens het rijden. Een verpest paard kan ik ook heel leuk corrigeren. Het worden geen Bonfire´s, maar ze zijn leuk genoeg geworden waardoor iemand er toch weer lekker mee vooruit kan.
En dat wil (nogmaals) niet zeggen dat ik zo perfect rijd of wat dan ook, maar gewoon een kwestie van de dingen die je zoal leert in je paardrij/carriere.... Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:22

DePennyBitch schreef:

Die ergernis was vast al een stuk minder geweest als het geschreven was door PietjePuk en niet door mij denk je niet? Wel fair blijven DPB, niet alleen tegen paarden, ook tegen mensen! Als ik op de man hadden willen spelen ipv op de bal (maar dat wil ik niet), dan had ik wel wat anders geschreven...

En nu on-topic! Ik vind het een interessante discussie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:28

DePennyBitch schreef:

Ik voelde mij er niet door aangesproken, maar dat zal dat bord voor mijn kop wel zijn Haha!

Wat mij stoort is het feit dat er nogal hypocriete gedrag op dit topic alsof iedereen het zo goed doet. En als ik dan op wedstrijden kijk dan zie ik totaal andere dingen. En dat is niet persoonlijk bedoeld, want de meeste heb ik niet op wedstrijd gezien. Maar ik kom op redelijk veel plekken, en over het algemeen genomen is het knap belabberd. En daarbij maak ik dus gelijk de aanname dat er hier ook mensen zijn die hier het brave ruitertje spelen. Maar die in werkelijk de plank flink misslaan.

Maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik de enige ben hier die niet zo rijd als ANky.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:34

Margreet schreef:
Die ergernis was vast al een stuk minder geweest als het geschreven was door PietjePuk en niet door mij denk je niet? Wel fair blijven DPB, niet alleen tegen paarden, ook tegen mensen! Als ik op de man hadden willen spelen ipv op de bal (maar dat wil ik niet), dan had ik wel wat anders geschreven...

En nu on-topic! Ik vind het een interessante discussie!

Verklaar je nader Margreet, want ik snap niet geheel wat je bedoelt, maar dat zal mijn blondheid dan wel zijn....

Anyway, het is een interessante discussie, zeker. Maar houdt het dan alsjeblieft ook interessant door niet zo heftig te reageren en je ergenis zo duidelijk te laten blijken. Daardoor krijg je idd een hoop off/topic reacties.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:35

Pipo schreef:
Ik voelde mij er niet door aangesproken, maar dat zal dat bord voor mijn kop wel zijn Haha!

Wat mij stoort is het feit dat er nogal hypocriete gedrag op dit topic alsof iedereen het zo goed doet. En als ik dan op wedstrijden kijk dan zie ik totaal andere dingen. En dat is niet persoonlijk bedoeld, want de meeste heb ik niet op wedstrijd gezien. Maar ik kom op redelijk veel plekken, en over het algemeen genomen is het knap belabberd. En daarbij maak ik dus gelijk de aanname dat er hier ook mensen zijn die hier het brave ruitertje spelen. Maar die in werkelijk de plank flink misslaan.

Maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik de enige ben hier die niet zo rijd als ANky.

Ik geloof niet dat je mij hebt horen zeggen dat ik rijd zoals Anky (please, als dat zou kunnen, helaas moet ik het tot op heden slechts met haar kleding doen....)

En verder zie ik ook niet veel mensen die beweren het allemaal beter te kunnen dan wie dan ook, dus dan maak je mij nieuwschierig en wil ik wel eens weten op wie je nu precies doelt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:43

Pipo schreef:

val ik daar ook onder?
Zoniet, reageer ik lekker toch Tong uitsteken

mag, kan geen probleem mee.
Je mag aan Steef en Kim vragen hoe mijn paard reageerde zonder spoor Haha!
Steef heeft ook nog 160 op Kawa gesprongen zonder spoor, mag je ook vragen hoe dat ging Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:52

Ik meng me Haha! Haha! Haha!

kawa is een van de fijnste paarden die IK ooit gereden heb........ ik heb er misschien 5 a 10 minutjes opgezeten......... maar ik dacht het, gaf een minimale hulp (in mn moturtpak Haha! Haha! Haha!) en kreeg een maximaal resultaat...........

Kawa is voor mensen die kunnen doseren heel fijn te rijden........... Zonder zweep, slof, spoor en ik denk zelfs zonder bit...... Ik zat op het baassie in mijn motorpak......... en dat is niet zo comfortabel als je rijbroek........ maar hij snapte me prima Haha! Haha! Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:54

gijsenkim schreef:
Ik meng me Haha! Haha! Haha!

kawa is een van de fijnste paarden die IK ooit gereden heb........ ik heb er misschien 5 a 10 minutjes opgezeten......... maar ik dacht het, gaf een minimale hulp (in mn moturtpak Haha! Haha! Haha!) en kreeg een maximaal resultaat...........

Kawa is voor mensen die kunnen doseren heel fijn te rijden........... Zonder zweep, slof, spoor en ik denk zelfs zonder bit...... Ik zat op het baassie in mijn motorpak......... en dat is niet zo comfortabel als je rijbroek........ maar hij snapte me prima Haha! Haha! Haha!

Maar je reed wel voor jan l....

whahahahahaaaa!

sorry... melig. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:54

Thanks Bloos
En idd ook zonder bit, alleen appuyement op een halster lukte me niet goed genoeg, waarin ik meteen merkte dat ik die met teveel hand reed, grote ruiterfout, werk aan de winkel...
En dat is hoe ik mijn rijden bekritiseer, geen lekker gevoel,werk aan de winkel, aan mij, ik doe dan wat fout, paard reageert alleen maar op mij..

En het was een heel leuk gezicht Kim Tong uitsteken

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:58

runningkawa schreef:
Thanks Bloos
En idd ook zonder bit, alleen appuyement op een halster lukte me niet goed genoeg, waarin ik meteen merkte dat ik die met teveel hand reed, grote ruiterfout, werk aan de winkel...

En het was een heel leuk gezicht Kim Tong uitsteken

Als ik dan ook nog een veer in je kont mag steken RK.... de halve minuut dat ik op Kawa gereden heb was ook heel fijn *LOL*

Zonder dollen... je kunt niks bepalen na zo n korte tijd, maar wat gelijk opviel was het lekkere fijne mondje en de gevoeligheid van Kawa. Dat maak je niet veel mee weet ik inmiddels. Gouden handjes geven een gouden mondje.... niet andersom ! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:02

Zo erg is het nu ook weer niet, niet overdrijven, dadelijk ga ik nog langs mijn schoenen lopen Haha!

Maar andersom leer je ook wel zachte handen te krijgen, heb dat ook maar geleerd op paarden waar je toen bij dacht zachte handen te hebben, meteen recht overeind stond.
En ik dacht nog wel niks te doen met mijn handen...fout, ik deed veel te veel..
Maar dat soort paarden zijn geweldige leermeesters..tenminste als je zelf ook wilt leren

En of dat verwaand klinkt of niet, boeit me niet Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:06

runningkawa schreef:
Zo erg is het nu ook weer niet, niet overdrijven, dadelijk ga ik nog langs mijn schoenen lopen Haha!

Okee.. je bent een waardeloze ruiter met dito paard... zo goed.... Tong uitsteken
(je weet wel wat ik bedoel)

Maar andersom leer je ook wel zachte handen te krijgen, heb dat ook maar geleerd op paarden waar je toen bij dacht zachte handen te hebben, meteen recht overeind stond.
Maar dat soort paarden zijn geweldige leermeesters..tenminste als je zelf ook wilt leren

Vooral die laatste zin.... goed aan denken! Het moet van twee kanten komen, en je moet je trots opzij kunnen zetten en je eigen fouten kunnen zien. Doe je dat, dan ben je al halfweg.

En of dat verwaand klinkt of niet, boeit me niet Haha!

Ik weet wie het zegt he.... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:13

Jij weet wie het zegt, de rest niet Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:59

runningkawa schreef:

En volgens mij hebben we het daar al eens eerder over gehad, maar zulke paarden zijn echt super paarden
Regina komt al een eind in de richting, maar pikt (helaas) steeds meer....

@Pipo, ik weet niet of je op mij doelde met doen alsof je Anky bent (weet überhaupt niet op wie je doelde) maar dat denk ik iig absoluut niet. Kan zijn dat ik dingen denk goed te doen, die ik absoluut niet goed doe. Maar dan hoop ik maar dat ik daar een keer door iemand op gewezen wordt. En je bent altijd welkom om dat een keer te komen doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:01

Ik doel op niemand specifiek Richtje.

Kawa, dan ben jij waarschijnlijk een van de echte weinige uitzonderingen op de regel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 08:08

benneton schreef:
Maar de B en L is meer basis.. en de basis bestaat niet uit verfijning enzo..
Als je zonder hulmiddelen rijdt thuis, weet je zeker dat je paard aan de hulpen staat en dan kun je op de wedstrijd een spoor aan doen, dan heb je nog net een beetje extra (vind ik.)

Jaaaahhh jij legt uit wat ik bedoel. Verfijning bedoel ik idd net dat beetje extra. En wat is er mis mee om in de B/L al de puntjes op de i te willen zetten, lijkt wel een doodszonde als ik de reacties zo lees her en der.... Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:22

Pipo schreef:
Ik doel op niemand specifiek Richtje.

Kawa, dan ben jij waarschijnlijk een van de echte weinige uitzonderingen op de regel.

Duhhhhh... over slijmen gesproken dan zeg.....

Met andere woorden: Als RK het zegt is het wél zo, en als ik het zeg niet klaarblijkelijk Verward

Gut, moet er toch eens met RK over hebben hoe zij het voor elkaar krijgt dat steeds iedereen haar wel geloofd en mij nooit dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:24

DePennyBitch schreef:
Duhhhhh... over slijmen gesproken dan zeg.....

Met andere woorden: Als RK het zegt is het wél zo, en als ik het zeg niet klaarblijkelijk Verward

Gut, moet er toch eens met RK over hebben hoe zij het voor elkaar krijgt dat steeds iedereen haar wel geloofd en mij nooit dan...

Pardon? Slijmen?

Dat jij gefrustreerd bent dat ik het van Rk wel aanneem en van jou niet is jou probleem.

Maar gezien de instructie die RK altijd heeft gehad denk ik dat er bij haar dat het zeker waar is.

Maar noem jij dat maar slijmen hoor! Slaat echt helemaal nergens op.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:47

Jammer dat het het nu toch weer een persoonlijke discussie wordt.
Op zich is het namelijk wel een interessant onderwerp, hoewel het op zich niet zoveel meer met Wedstrijden te maken heeft.
Het gaat in dit topic om sporen en zweep in de B.
Over scherp aan de hulpen krijgen, hebben en/of houden is Rijtechnisch een geschikter forum.
Vandaar de vraag of het vanaf nu weer ontopic kan gaan.

zarko4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:28

hey
bij de ponys mag je niet met wieltjuhs rijden!!
dat weet ik wel mijn nichtjuh is ooit de ring uit gehaald omdat ze die sporen aan had!! dat was nie leuk dussss!!
ik zeg het maar effe!!
doei

groetjuhs melissa
hoeffjuhs zarko!!!