Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:39

GabberGill schreef:
En is een tetanusbooster dan zo bizar duur?

Als het enkel om de “booster” gaat (ik gok dat het gewoon over anti-tetanusserum gaat. Iets die ze idd gebruiken bij wondes wanneer de vaccinatiestatus onbekend is), dan nee, die kost geen €200

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:46

GabberGill schreef:
En is een tetanusbooster dan zo bizar duur?

Ik heb echt geen idee, iris had gelukkig net beide basis entingen gehad en moest pas een half jaar later weer

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:39

Stille meelezer, maar ik vraag me net als D__S ook af of het hierbij niet om tetanus antiserum gaat, en dus niet om de gewone tetanusvaccinatie.
Ook vanwege de open wonden, slechte weerstand en onbekende(?) vaccinatiestatus.
Ik kan de prijs voor één 50ml flacon van Intervet in NL niet terugvinden, maar een 10ml flacon antiserum kost in Denemarken omgerekend bijna 68 euro. De humane variant kost in NL voor 1ml ook ruim 67eu. Beetje afhankelijk van de hoeveelheid die gegeven is en de inkoopprijs van het serum kan ik me dus wel voorstellen dat je in dat geval al snel rond de 200eu uitkomt.

Wat een bizarre wonden TS! Verder hoop ik vooral dat jullie haar er weer bovenop gaan krijgen!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:00

GabberGill schreef:
Nee maar door het dusdanig aangedane lijf durft de kliniek het met zekerheid te zeggen. Ze zijn nu nog allemaal onderzoeken aan het doen. Ze wordt echt binnenstebuiten gekeerd.

Vooral een ode aan mijn zusje die er alles aan doet om dit veulen te helpen waar nodig.

Het is een hevige wormeninfectie, maar om alles goed te kunnen onderbouwen wordt dit nog verder onderzocht. Voorlopig staat ze er nog wel. Er worden monsters/swabs van echt alles genomen en ze noemde dit een chronisch ziektebeeld waar ze dus mee beaamde dat dit al vele malen langer gaande was dan 3 weken. De staat van het veulen en de uiting van het lijf nu laat ook zien dat dit dus al inwendig speelde.

Het is met de verhuizing enz waarschijnlijk tot uiting gekomen omdat dat natuurlijk best intensief is voor een veulen.

Er wordt dus genoeg bewijs verzameld want ergens hoe gek het ook klinkt, weet ik dat de verkoper wel degelijk gek op haar was. Ik ga ook niet uit van het kwade maar vind ook dat dit op zijn minst besproken mag/moet kunnen worden.

Ik heb dit ooit eerder gezien bij een veulen en die had een streptococen bacterie opgelopen door een zeer klein wondje aan het been. Been werd op dezelfde manier aangevreten en ondanks tich keer spoelen en meerdere operaties en antibiotica was het vechten tegen de bierkaai.

Aangaande de stappen die je kunt ondernemen heb ik helaas geen advies. Kan alleen enorml veel sterkte wensen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 23:16

Blacky94 schreef:
Stille meelezer, maar ik vraag me net als D__S ook af of het hierbij niet om tetanus antiserum gaat, en dus niet om de gewone tetanusvaccinatie.
Ik kan de prijs voor één 50ml flacon van Intervet in NL niet terugvinden, maar een 10ml flacon antiserum kost in Denemarken omgerekend bijna 68 euro. De humane variant kost in NL voor 1ml ook ruim 67eu. Beetje afhankelijk van de hoeveelheid die gegeven is en de inkoopprijs van het serum kan ik me dus wel voorstellen dat je in dat geval al snel rond de 200eu uitkomt.

Wat een bizarre wonden TS! Verder hoop ik vooral dat jullie haar er weer bovenop gaan krijgen!

Dat zal het idd zijn. Geven ze ook wel bij niet gevaccineerde hengstjes die gecastreerd moeten worden.
Hoop dat het allemaal goedkomt met het veulentje.

Spaansepony

Re: Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 00:33

Sowieso heb je met Belgisch recht te maken ipv Nederlands recht. Want je hebt gekocht in België en particulier.

En ook daar geld dat je eerst zelf onderzoek moet doen.
Bijv laten keuren.
Dan krijg je nog het stukje vervoer, je hebt waarschijnlijk het veulentje zo opgehaald en niet via de import regels gedaan. Dat betekend dat er ook geen gezondsheids verklaring bij zit en officieel niet eens de Nederlandse grens over mocht en hier in rvo ingeschreven.

Buiten dat alle bovenstaande kan je als je een veulentje ontwormd met moeder een de voet gewoon ook nog wormen behouden. 1 is vatbaarder als de andere en als je als fokker wel hebt ontwormd in begin stadion en dan niks ziet herhaal je de kuur ook niet zomaar onnodig.
Daarnaast heeft elk paard altijd wel iets van wormen.

Daarnaar is zoals stalnollie al zegt wettelijk gezien legaal om vanaf 100 dagen te spenen. Ook de ene merrie is vriendelijker tegen de veulens dan de andere.
Ik heb 6 fokmerries en elk jaar veulentjes en ik heb 2 merries die hun veulens echt zat zijn na 3,5/4 maanden. Dan probeer ik als Fokker voor het beeld nog wat te rekken maar vaak gaan die 2 veulens met 4 maanden eraf. Moeders vallen in, worden sacherijnig van hun eigen kinderen. Zeker als het veulens zijn die vaak wild spelen.

Je moet veulens zien als kleine kinderen, de ene is gewoon sneller vatbaarder voor iets dan de ander. Het is geluk hebben altijd en vaak zie je dit pas als ze van hun omgeving weg zijn. Ze hebben ook gewoon stress zijn kleine baby’s en doen soms domme dingen. Zoals bijv pootje ophalen oid.

Neemt niet weg dat het allemaal rot is voor jullie veulentje en laten we hopen dat er een steigerde lijn in komt voor het veulentje en snel weer rond dartelt.

Maar als verkoper zijnde had ik ook mooi niet meer gereageerd als je om een financiële tegemoetkoming had gevraagd. Want de open beentjes zijn niet bij mij als verkopende partij gebeurt, je hebt niet gekeurd, geen gezondsheids verklaring, en nochtans kan je niet weten of ik wel of niet ontwormd heb. Dit is ook niet terug te herleiden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:01

Ik volg het topic al een tijdje en hoop echt dat dit schattige veulentje er bovenop komt.
Wat heb je een lieve zus, die dit veulen zo'n kans geeft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:21

Beetje vreemd dat iedereen hier zo hamert op een aankoopkeuring, wat wil je keuren bij zo'n jong dier?

Hier op Bokt staan genoeg Bokkers die dit ook aangeven bij het kopen of verkopen van veulens; geen aankoopkeuring doen.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:30

Denk dat het, zoals ik lees, vooral gaat om het missen van een gezondheidscertificaat. Iets wat verplicht is bij import van een paard vanuit België (en andere landen).

Daarop had je wellicht ook niet gezien dat er onderliggende dingen spelen, maar nu is er sprake van niet legaal importeren.

Verder blijf ik meelezen, want medisch gezien heb ik geen toevoeging. Hoop dat het veulen er boven op mag komen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:30

Onali schreef:
Beetje vreemd dat iedereen hier zo hamert op een aankoopkeuring, wat wil je keuren bij zo'n jong dier?

Hier op Bokt staan genoeg Bokkers die dit ook aangeven bij het kopen of verkopen van veulens; geen aankoopkeuring doen.

Volgens mij is dat meer bedoeld als bewijs op juridisch vlak. Ik ken zelf ook niemand die veulens keuren inderdaad

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:39

imaudy schreef:
Blacky94 schreef:

Dat zal het idd zijn. Geven ze ook wel bij niet gevaccineerde hengstjes die gecastreerd moeten worden.
Hoop dat het allemaal goedkomt met het veulentje.

Die kost geen 200€ en ik castreer er veel, aankomende week weer twee.
Ik zou vragen om een tussentijdse rekening waar alles op staat. Ik vind namelijk de prijzen die je benoemd best vlug oplopen en reeds nog in kliniek gestaan met opname in quarantaine stal

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 09:23

Dat over die rekening heb ik gisteren tegen mijn zusje gezegd

4x bloedprikken
Koortsremmers
Verband en verbandwissels
Antibiotica
Quarantaine stalling
Injecties

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:34

Onali schreef:

Wij hebben ook ooit een veulen gekocht, andersom ...in nederland en naar belgie laten komen...ik heb wel ze laten nakijken door een dierenarts uit de buurt...voor foto,s was ze te jong...ze was 8 maanden, maar ze bleek een luchtweg infectie te hebben bij controlle..de eigenaren hadden die niet opgemerkt...dus pas toen ze daar van genezen was, met na controlle van de dierenarts zijn we ze gaan halen..
Ik vond het toen toch belangrijk dat er een gezond dier in de kudde kwam..dus zo gek is even een dierenarts bij een dier wat je wilt kopen niet....
Ik betaalde toen 20 jaar terug al meer voor het veulen als de ts haar zus nu...

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:47

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het veulen is nu. Gisteravond was je nog daar geweest toch? Hoe is het met haar?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:56

haha1995 schreef:
Onali schreef:

Wij hebben ook ooit een veulen gekocht, andersom ...in nederland en naar belgie laten komen...ik heb wel ze laten nakijken door een dierenarts uit de buurt...voor foto,s was ze te jong...ze was 8 maanden, maar ze bleek een luchtweg infectie te hebben bij controlle..de eigenaren hadden die niet opgemerkt...dus pas toen ze daar van genezen was, met na controlle van de dierenarts zijn we ze gaan halen..
Ik vond het toen toch belangrijk dat er een gezond dier in de kudde kwam..dus zo gek is even een dierenarts bij een dier wat je wilt kopen niet....
Ik betaalde toen 20 jaar terug al meer voor het veulen als de ts haar zus nu...

Dat heb je goed gedaan, ik vind ook dat een nieuw paard voor de groep geen besmettelijke ziektes mag hebben. Helaas op pensionstallingen meegemaakt dat daar niet op wordt gelet. Qua prijs, het is nogal een verschil het ene veulen of het andere. Als jij een KWPN-veulen met stamboom aanschaft dan is het logisch dat die veel en veel duurder is dan een papierloos veulen wat lijkt op een Fjord of Konik of wat dan ook, al zou ik persoonlijk dat veel leuker vinden ,het is maar net wat je wil.Maar niemand zal blij zijn met een ziek veulen hoe duur of goedkoop de aanschaf ook was. En medische behandelingen zijn voor elk ras even prijzig!

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:14

Ik vind het nogal vreemd dat je ervan uit gaat dat de fokker/verkoper de deur open moet houden… Wie zegt uberhaupt dat diegene door heeft gehad dat er iets van een infectie in t lijf bezig was? En ontwormen tsja een nette fokker regelt dit allemaal netjes maar zo zijn ze lang niet allemaal. Al had je t wormenbuikje al kunnen zien toen je t veulen nog niet gekocht had. Sowieso had je ook vragen moeten stellen over ontwormen en management… Verder is het denk ik gewoon een pech situatie maar ik vind niet dat je de fokker/verkoper hier op aan mag kijken. Je hebt zelf niet genoeg onderzoek gedaan voordat je over bent gegaan op koop. Verder voornamelijk eens met wat StalNollie zegt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:19

Maar wat is nu precies eigenlijk de bedoeling van de vraag ,wat kunnen we hiermee,?

Ik zou mij richten op de toekomst en dus het beter maken van dit diertje ipv proberen van alles te verhalen op de verkoper.
Het is nu zoals het is en heel eerlijk, het diertje kostte 1500.
Is dat nu zo een bedrag dat je daar zo alles voor moet gaan bewijzen?
Steek jullie energie in het dier en laat het zoals het is.

Veel paardjes uit jaren opfok hebben ondanks ontworm schemas ook vaak nog heftige besmettingen van spoel en bloedworm. De weides zijn vaak besmet namelijk.
Wat er in het verleden voor gegeven is maakt dan eigenlijk niks uit. Ze hadden nog geen weerstand genoeg.
Moet iedereen dar dan maar op de fokker/verkoper gaan verhalen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:51

Spaansepony schreef:
Ik heb 6 fokmerries en elk jaar veulentjes en ik heb 2 merries die hun veulens echt zat zijn na 3,5/4 maanden. Dan probeer ik als Fokker voor het beeld nog wat te rekken maar vaak gaan die 2 veulens met 4 maanden eraf. Moeders vallen in, worden sacherijnig van hun eigen kinderen. Zeker als het veulens zijn die vaak wild spelen.

Ik vind het niet normaal om op 3 maanden al te spenen. Merries die stelselmatig op die leeftijd hun veulen al beu zijn zouden uit de fokkerij teruggetrokken moeten worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:12

GabberGill schreef:

4x bloedprikken
Koortsremmers
Antibiotica
Quarantaine stalling
Injecties

Dit alles kan toch niet bijna 4000 euro bij elkaar zijn? :=
Ze staat er nog geen vijf dagen!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:19

Gini schreef:
Spaansepony schreef:

Ik vind het niet normaal om op 3 maanden al te spenen. Merries die stelselmatig op die leeftijd hun veulen al beu zijn zouden uit de fokkerij teruggetrokken moeten worden.

Is ook niet normaal. Als deze in een grotere kudde staan waar ook veulenloze merries bij zijn en een ruin heb je dat probleem ook niet. De kleintjes, merries en hengstjes trekken vaak naar de ruin.
Hier heb ik dat iig nog nooit mee gemaakt dat de moeders ze zat zijn. Ze staan hier 6 maanden samen 24/7 op de wei en worden dan na die 6 maanden pas gespeend en naar de opfok gebracht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:29

Ik heb 1 merrie gehad die na een maand al vond dat het veulen haar plan maar moest trekken. Eerste twee weken was ze extreem beschermend, toen begon het af te nemen en na een maand was ze echt nog puur melkbar, mijn ruinen hebben haar (het veulen) toen over genomen in de rest van haar noden. Ze mocht wel blijven drinken maar na 3 maanden vond dit veulen de ruinen leuker en stopte ze dus ook met drinken.

Ik moet wel zeggen dat de merrie ook echt snel fysiek in viel. Dat is de hoofd reden dat ik niet meer met die merrie gefokt zou hebben.

Nee, ik zou geen tweede veulen gefokt hebben met die merrie. Het veulen echter is inmiddels volwassen en een fantastische moeder. Dus hoewel ik niet meer met merrie 1 gefokt zou hebben lijkt het veulen er geen sociale gevolgen van te hebben. Zij heeft haar 1e veulen zes maanden fantastisch opgevoed.

Dus of het iets is dat ze ‘doorgeven’?
Hoewel deze merrie andere merries hun veulens af pakt dus misschien is zij de andere kant door geslagen… :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:35

Cayenne schreef:
GabberGill schreef:

4x bloedprikken
Koortsremmers
Antibiotica
Quarantaine stalling
Injecties

Dit alles kan toch niet bijna 4000 euro bij elkaar zijn? :=
Ze staat er nog geen vijf dagen!

Ze zijn wel om 23 uur daar aangekomen, dus daar zullen wel wat spoed uren op zitten.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:11

Gini schreef:
Spaansepony schreef:

Dat mag jij vinden. Ik zeg ook niet dat dat bij mij gebeurt. Lezen is natuurlijk ook een vak hier word dan echt gerekt tot 4 maanden.
En waarom moet zo merrie uit de fokkerij getrokken worden, omdat de merrie duidelijk haar grenzen aan geeft bij een bepaald veulen?

Maar wettelijk gezien mag je gewoon spenen bij 100 dagen. Of je dat nou leuk vind of niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:20

Omdat niet iedere merrie een goede moeder hoeft te zijn. Een merrie die het al op 3 maanden lichamelijk zeer moeilijk krijgt of geïrriteerd is door haar eigen veulen, is niet het summum van moedermateriaal. Je kan je de vraag stellen waarom je zo een merrie dan toch meerdere veulens zou laten krijgen. Maar you do you, je doet inderdaad niet iets illegaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:29

Spaansepony schreef:
Sowieso heb je met Belgisch recht te maken ipv Nederlands recht. Want je hebt gekocht in België en particulier.

Consumentenbescherming inclusief wetgeving is Europees geregeld.