Niet longeren in de bakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:43

Kabayo schreef:
Elisa is misschien wel zo. Meestal doen de meeste stalhouders er wel alles aan om geultjes te graven en zo. Bij ons is het ook wel goed begaanbaar. Maar heb ook bij boeren gestaan wat een dikke blubberbende was. Die ging dat echt niet voor jou aanpassen. Maar dit wist je dan wel al wanneer je er kwam te bezichtigen

Nou dit dus :j , kende ook zo'n stal maar dat maakte voor het longeren niet uit want dat mocht gewoon in de binnenbak. Die bodem kon dat ook goed hebben en merkte je niks van.

Het is wel heel vervelend als de rijbaan omgeploegd wordt door het longeren dus dat snap ik wel.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:44

rien10 schreef:
6 pagina’s om het woord “nee”.
Soms word ik zo moe van dit soort dingen.
“Mag ik binnen longeren?” “Nee”.

Klaar.

Ik kom ook op een forum waar je berichten kunt liken, deze had van mij zeker een duimpje gehad!

Het maakt niet zo gek veel uit welke regel er is, als je het er niet mee eens bent, ga je ergens anders heen, kijken of het daar beter is. Zolang het niet van jezelf is zul je je aan andermans regels moeten houden. Koop iets voor jezelf en je mag je eigen regels verzinnen.

Als er weer eens iemand vraagt of wij ook pensionplekken hebben, denk ik weleens een halve seconde, waarom ook niet. Maar aangezien ik geen zin heb in dit soort discussies over mijn regels op mijn eigen terrein, kom ik snel weer bij zinnen, ik ben daar niet geschikt voor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:15

Brainless schreef:
@meggiemerg
Maar nette omgangsvormen is heel wat anders dan bepaalde regels
Ik heb in de horeca gewerkt en mobiel moest in de kantine blijven, de eigenaren liepen wel met een mobiel.
Ik mocht echt niet bij bekende (even) aan tafel gaan zitten, eigenaar deed dat wel.
Dat is het voordeel als je ergens zeggenschap over hebt.

Toch heb ik daar ergens moeite mee, je wilt graag dat je personeel of in geval van dit topic de klanten bepaalde regels opvolgen. Dan zal je zelf toch ook een voorbeeld moeten stellen.
Vrienden van ons hadden een restaurant maar gingen nooit bij vaste klanten of vrienden/familie aan tafel zitten, ze bleven wel even kort een praatje maken en dat mocht hun personeel ook, maar zitten als er een stoel vrij was deden ze niet. Het is voor mij een dubbel iets.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:35

Dit topic gaat al lang niet meer over het longeren in de bak, maar over de eeuwig bestaande onenigheid tussen pensionhouder en pensionklant. Want die discussie levert altijd heerlijk veel pagina's aan lekker klagen op _O- .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:39

Logisch, want alles is al gezegd.
En eigenlijk is er maar 1 goed bericht en zou een topic daar al kunnen stoppen:

rien10 schreef:
6 pagina’s om het woord “nee”.
Soms word ik zo moe van dit soort dingen.
“Mag ik binnen longeren?” “Nee”.

Klaar.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:52

Op de meeste stallen waar ik heb gestaan mocht je echt niet in de rijbaan longeren of losgooien. Alleen als iemand een jong paard had die net zadelmak was en nog niet vaker in de desbetreffende rijbaan had gelopen mocht die even een tel aan de longe 'baanverkennen' voor de veiligheid. Dan moest je wel heen en weer lopen en gewoon even een paar minuten.

Er is niet voor niks een longeercirkel en als je dagelijks moet longeren dan zou ik echt even achter je oren krabben of de rest van je management wel goed is. Die een of twee keer per week kunnen ze best 10 minuutjes even door het water lopen, als je gewoon aan de hand in- en uitstapt.

meggiemeg

Re: Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:58

Ik had longeren toch echt wel als onderdeel van mijn training, dan was dat wel een probleem geweest voor mij als het eerst wel mocht en daarna niet meer, zoals ik van TS begrijp. Dan was de enige oplossing voor mij geweest op zoek naar een stal waar het wel mocht. Van te voren even longeren voordat ik er op kon heb ik eigenlijk nooit hoeven doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:04

Maar we weten helemaal niet of je niet kan longeren in de longeerbak. Ja hij is nat, maar nat alleen is geen probleem. Daar kan nog steeds in gelongeerd worden, je moet alleen paard en spullen schoonmaken daarna.

office schreef:
Nou.. wil nog even door drammen.
Zeker in de winter vind ik longeren wel belangrijk.Je zou niet verplicht elke dag moeten rijden vind ik .Dat is een regel die dieren welzijn in de weg staat.Want …noem eens iets ….als je paard wat lastig poept wat best kan in de winter ..dan is een flink galopje aan de longeer lijn zeker wel belangrijk.
Het is niet zo raar dat paarden problemen krijgen als ze niet eens lekker kunnen rennen .Vooral als er alleen postzegel paddocks zijn bijvoorbeeld.

Vind je longeren een vervanging van vrije beweging dan? Ik vind alleen kunnen rennen aan de longeerlijn veel sneuer.

En sorry, ik longeer al jaren niet meer en rijd ook niet elke dag hoor. Heb longeren en rijden absoluut niet nodig dagelijks, want dat is beide training en heb ik nooit elke dag gedaan want dat is ook niet goed voor ze.
Als longeren nodig is voor het welzijn is het welzijn sowieso niet op orde.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:11

Ik heb niet alles gelezen maar wordt een beetje moe van de vervelende reacties naar ts.

Ts heeft in de bak gelongeerd en kreeg een standje omdat het niet meer mag. Ts wist duidelijk niet.

En stelt de vraag hierbij of dit op meer stallen zo is omdat ze dat kennelijk nog niet heeft mee gemaakt.

Zo gek is die vraag niet.
Is zelfs leerzaam voor mensen die voor het eerst een paard hebben en ergens hebben staan.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-10-25 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:12

Wel als je daarvóór niet met je stalhouder in gesprek bent geweest en hier een boel onvrede komt ventileren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:14

Het is gewoon een vraag.
Dat in gesprek gaan was kennelijk niet opgekomen. En ventileren doen heel veel. Ik ook. En daar hoeft niet meteen zo op gereageerd te worden toch. Misschien mis ik ergens iets maar ik vind daar wel wat van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:19

Nou, na zes (oeps, zeven) pagina's vind ik wel dat ik niets gemist heb in gepraat over iets waarover geen discussie hoeft te bestaan.
Maar goed, dit gezegd hebbende besef ik dat ik hier zelf aan mee doe, dus ik stop hier.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:41

Onze longeerbak wordt inderdaad soms glad en zuigend ipv alleen nat. Vind dat toch even andere koek voor de benen van een paard. Water zelf deert ons niet. Dan noem ik het altijd aqua training en tilt hij juist beter zijn voeten op. :+

Op mijn vorige stal moeten we longeren in de bak (enige faciliteit) en die stond ook vaak blank, maar die werd vaak niet glad. Heel ander kaliber is het dan. De stal daarvoor had een longeerbak die vreemde zuigende gaten kreeg als ie nat was. Daar durfde ik echt niet meer in.

Denk dat het advies 'je kan prima longeren in een natte bak' toch wel iets genuanceerder kan liggen hoor.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:46

Ik ben wel blij dat ik de laatste jaren op stallen heb gestaan waar ik in de bak mag longeren. Zeker met mijn jonge pony en daarna met mijn eigen spanning.
Overigens zie je hier ook vaak dat de longeerbak niet verlicht is, da's in de winter ook wel onhandig.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:56

Ik denk dat over de vraag van ts genoeg is gezegd en een nee heb je inderdaad te accepteren. Wat me in dit soort topics wel opvalt is dat het in de paardenwereld samenhangt van niet vastgelegde verwachtingen. Soms denk ik dat het handiger zou zijn om wat te verzakelijken. Als je ergens komt staan zou duidelijk moeten zijn met een contract en huisregels wat je mag verwachten van elkaar en voor welk bedrag. Als gedurende de tijd omstandigheden veranderen dan ligt er ook vast hoe dit wordt aangekondigd en kun je ervoor kiezen om iets anders te zoeken als je het niet eens bent met de verandering. Zou een hoop gedoe schelen. En als je dan soms een privilege krijgt is dat mooi meegenomen maar daar kun je niet op rekenen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:13

Little_Gift schreef:
Weidegang ontzeggen vind ik al helemaal niet kunnen. Da's nog wel een ander kaliber dan een bak niet mogen gebruiken. Weidegang is een paard zijn basisinstict, zijn basis levensbehoefte.

En ja je kan gras prima vervangen maar het blijft tegennatuurlijk.

Totdat andermans paarden je hele wei in een dag omploegen. Dan ben je gauw genezen. Ik wel tenminste. Ik heb nu enkel mijn eigen paarden bij huis en ben zelf baas over alles. Dus niet longeren in de bak en in de zomer lang naar buiten en in de winter niet lang (maar wel in de wei). Tot de eerste aangeeft naar binnen te willen. En ja echt, er zijn paarden die na een paar uurtjes aan het hek staan te drammen om naar binnen te mogen. En niet omdat ze daar brok krijgen of geen gras meer hebben. Maar goed dat is een andere kwestie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:01

Maar niemand verplicht je toch om pensionhouder te zijn en je wei om te laten ploegen?
Verhuur het dan niet en vang er ook geen geld voor en doe ermee wat je lekker zelf wil.

Probleem eveneens opgelost.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:02

LaDonna75 schreef:
Little_Gift schreef:
Weidegang ontzeggen vind ik al helemaal niet kunnen. Da's nog wel een ander kaliber dan een bak niet mogen gebruiken. Weidegang is een paard zijn basisinstict, zijn basis levensbehoefte.

En ja je kan gras prima vervangen maar het blijft tegennatuurlijk.

Totdat andermans paarden je hele wei in een dag omploegen. Dan ben je gauw genezen. Ik wel tenminste. Ik heb nu enkel mijn eigen paarden bij huis en ben zelf baas over alles. Dus niet longeren in de bak en in de zomer lang naar buiten en in de winter niet lang (maar wel in de wei). Tot de eerste aangeeft naar binnen te willen. En ja echt, er zijn paarden die na een paar uurtjes aan het hek staan te drammen om naar binnen te mogen. En niet omdat ze daar brok krijgen of geen gras meer hebben. Maar goed dat is een andere kwestie.

Het komt niet vaak voor maar 1 persoon is verzocht te verhuizen om die reden hier. Op 2 uur tijd had ik geen gras meer… En denk maar niet dat ze herstellingen betalen. Nee een nieuwe weide graag want deze is modder…. Nou Dat was ie niet. :+ ga die weide maar op een ander zoeken dan. :wave:

En ja de andere paarden doen gewoon al zolang we de stal hebben met hun weides dus daar lag het niet aan.

Pensionklanten zijn geen koning. Pensionstallen zijn geen winkels.

Zelfs met contract heb je discussie hoor. Paardenmensen discussiëren uit principe volgens mij. :+
En over de meest onbenullige dingen. Je komt vrij snel op een punt dat je over gaat op ‘dit is geen democratie. Hier ben je mee akkoord gegaan toen je toe zei. Ben je niet meer akkoord ben je vrij om iets te zoeken dat beter past maar zolang je hier staat houd je je aan het contract.’

Denk je echt dat je ‘geld vangt’ met pension houden LG? _O-
Denk dan toch nog maar eens na. Het mooie is als eigenaar dat je kan verhuren én bepalen. En als je daar niet tegen kan dan koop je je eigen stek en doe je het daar zoals het jou aan staat. :D
Verhuurders mogen gelukkig zelf bepalen wat ze met hun erf doen en of zij zich aan de regels van de klanten moeten houden. :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:07

Sommige pensionhouders praten alsof het een straf is om te verhuren. Waarom doe je het dan? Hou het dan lekker zelf?

Want de leuze "zoek dan lekker een andere stal" geldt ook de andere kant op "verhuur dan lekker niet en hou het zelf".

Als het zo kommer en kwel is om pensionhouders te zijn, waarom doe je het dan?

En ja, om op je laatste zin te antwoorden: ik heb inderdaad mijn eigen spul, doe het helemaal zelf en hou het helemaal zoals ikzelf wil en verhuur het niet :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:16

Om de redenen hierboven hebben wij onze stallen-bak-paddock en weide niet verhuurd nadat we vorig ons laatste paard in hebben laten slapen. De stalhuur die je vangt is leuk maar zeker niet zaligmakend. We gebruiken de ruimte nu anders, de paddock is een moestuin geworden inmiddels en de wei is omgebouwd naar belevingsveld voor honden. De grond is op die manier toch in gebruik, onderhoud moet je toch blijven doen dus dat heeft nu meer nut dan als het zo was blijven liggen zonder gebruik er van. Heb genoeg vraag gehad of we het wilden verhuren, heb er geen spijt van dat we het voor eigen gebruik hebben gehouden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:18

Heb je een rijbak en een longeercirkel dan mag je als klant ervan uit gaan dat deze ook bruikbaar zijn. Longeercirkel onder water dan heb je het verkeerd aangelegd. Laat de klant dan in de bak longeren. Hoor ik iedereen als roepen dan gaat de bak aan gort maar dat is onzin. Leer je klanten fatsoenlijk longeren, dat ze niet op 1 plek blijven maar steeds “ lopend” longeren. Dan is er helemaal niks aan de hand.

Kijk als pensionhouder moet je wel nakomen wat je aanbiedt, al die mits en maren geven onrust. Biedt het aan óf niet. Als pensionklant mag je er vanuit gaan dat als er een longeercirkel is, deze ook daadwerkelijk gebruikt kan worden. Als je een rijbak aanbiedt deze ook gebruikt kan worden. Als deze een half jaar onder water staat heb je er niks aan. Logisch dat klanten narrig worden.

Heb je geen zin in gezeur begin aub geen pensionstal. Ben je liever lui dan moe, begin geen pensionstal. Maak duidelijke regels en lever wat je belooft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:20

Little_Gift schreef:
Sommige pensionhouders praten alsof het een straf is om te verhuren. Waarom doe je het dan? Hou het dan lekker zelf?

Want de leuze "zoek dan lekker een andere stal" geldt ook de andere kant op "verhuur dan lekker niet en hou het zelf".

Als het zo kommer en kwel is om pensionhouders te zijn, waarom doe je het dan?

En ja, om op je laatste zin te antwoorden: ik heb inderdaad mijn eigen spul, doe het helemaal zelf en hou het helemaal zoals ikzelf wil en verhuur het niet :D

Met fijne klanten is het leuk. Dus de klanten die consequent in discussie gaan om een punt te maken mogen dat elders gaan doen. :)
En dan blijf je uiteindelijk over met een leuke groep waar je normaal mee kan praten en die je geen stress op leveren. :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:24

Pareltjes schreef:
Heb je een rijbak en een longeercirkel dan mag je als klant ervan uit gaan dat deze ook bruikbaar zijn. Longeercirkel onder water dan heb je het verkeerd aangelegd. Laat de klant dan in de bak longeren. Hoor ik iedereen als roepen dan gaat de bak aan gort maar dat is onzin. Leer je klanten fatsoenlijk longeren, dat ze niet op 1 plek blijven maar steeds “ lopend” longeren. Dan is er helemaal niks aan de hand.

Kijk als pensionhouder moet je wel nakomen wat je aanbiedt, al die mits en maren geven onrust. Biedt het aan óf niet. Als pensionklant mag je er vanuit gaan dat als er een longeercirkel is, deze ook daadwerkelijk gebruikt kan worden. Als je een rijbak aanbiedt deze ook gebruikt kan worden. Als deze een half jaar onder water staat heb je er niks aan. Logisch dat klanten narrig worden.

Heb je geen zin in gezeur begin aub geen pensionstal. Ben je liever lui dan moe, begin geen pensionstal. Maak duidelijke regels en lever wat je belooft.

Amen _/-\o_

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:27

Little_Gift schreef:
Maar niemand verplicht je toch om pensionhouder te zijn en je wei om te laten ploegen?
Verhuur het dan niet en vang er ook geen geld voor en doe ermee wat je lekker zelf wil.

Probleem eveneens opgelost.

Omdat ik er vanuit ga dat je paarden zich gedragen op de weide. Mochten ze dat niet kunnen na meerdere maanden geprobeerd te hebben verhuizen ze inderdaad naar de paddock. Daarna aan de eigenaar de keuze om in deze situatie te blijven, of toch ergens anders wel voor weidegang te gaan. Wat ze goed recht is. Sommige dingen weet je niet van te voren.

Wij zijn vooral gestopt omdat het werk wat je levert toch nooit goed is. En na de zoveelste keer op zondag iemand bij ons op ons privé terras aan huis te hebben om te vragen of hun eigen paard een deken op moet of niet waren we er wel klaar mee :+ Of dat kinderen van klanten allemaal vriendinnen meenamen naar onze stal om uitgebreid onze opfok hengsten te gaan poetsen, zonder enige toestemming. Ik heb bedankt… nu lekker alles voor ons zelf. Maar ik weet zeker wat het inhoud om een pensionstal te hebben. Zelf ook 6 jaar in pension gestaan dus aan de andere kant weet ik ook heel goed hoe het is om te roeien met de riemen die je hebt. Weet je, het gaat nooit precies zo zijn als jij zelf wilt als ze ergens anders staan. Dan moet je ze in eigen beheer hebben. En zulke plekken zijn niet te vinden, of niet te betalen (meestal)

@pareltjes
‘Fatsoenlijk’ longeren is op 1 plek blijven staan. Dat is hoe je het leert. Daarnaast, hoezo kan je niet in een natte longeerbak longeren? Wie zegt dat het een halfjaar onder water staat? Waar staat dat klanten narrig zijn?
Dit topic gaat over TS die de pensionhouder verkeerd begrepen heeft. Niks meer…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:43

MyWishMax schreef:
Maar we weten helemaal niet of je niet kan longeren in de longeerbak. Ja hij is nat, maar nat alleen is geen probleem. Daar kan nog steeds in gelongeerd worden, je moet alleen paard en spullen schoonmaken daarna.

office schreef:
Nou.. wil nog even door drammen.
Zeker in de winter vind ik longeren wel belangrijk.Je zou niet verplicht elke dag moeten rijden vind ik .Dat is een regel die dieren welzijn in de weg staat.Want …noem eens iets ….als je paard wat lastig poept wat best kan in de winter ..dan is een flink galopje aan de longeer lijn zeker wel belangrijk.
Het is niet zo raar dat paarden problemen krijgen als ze niet eens lekker kunnen rennen .Vooral als er alleen postzegel paddocks zijn bijvoorbeeld.

Vind je longeren een vervanging van vrije beweging dan? Ik vind alleen kunnen rennen aan de longeerlijn veel sneuer.

En sorry, ik longeer al jaren niet meer en rijd ook niet elke dag hoor. Heb longeren en rijden absoluut niet nodig dagelijks, want dat is beide training en heb ik nooit elke dag gedaan want dat is ook niet goed voor ze.
Als longeren nodig is voor het welzijn is het welzijn sowieso niet op orde.

Dat laatste is echt veel te kort door de bocht voor alle mensen die niet meer kunnen rijden en toch hun paard goed willen trainen aan de longe.

Dus helemaal eens met Pareltjes, als het aangeboden wordt moet het gewoon goed zijn. En dan nog denk ik dat niemand er over valt als het een paar dagen per jaar niet kan. Wel als het gewoon structueel niet goed is.