Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:18

Picopico schreef:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0737080618300832

Hier een onderzoek naar die ligamenten in de hals. Paarden hadden oorspronkelijk waarschijnlijk allemaal een ligament dat van C2 naar C7 liep. Tegenwoordig is dit bij verreweg de meeste paarden C2-C5. Ze hebben bijna 100 paarden onderzocht en daarvan waren er 3 waarbij het tot C7 liep, dit waren 1 Bosnisch Bergpaard en 2 (van de 4) Koniks (Przewalski, ezel en zebra niet meegerekend, die hadden het allemaal tot C7). Er waren 2 warmbloeden waarbij het tot C6 liep. Bij de rest allemaal tot C5, inclusief IJslander, Fjord, Exmoor, Arabier en de andere 2 Koniks.

Naar aanleiding hievan zou ik denken dat dit niet al te lang na domesticatie al is ontstaan, gezien dit ligament ook bij rassen die als oud/primitief worden gezien tot C5 loopt ipv C7.

Het ontbreken van dit ligament tussen C5 en C7 maakt de hals een stuk beweeglijker, wat voor gebruik door de mens kennelijk een voordeel oplevert en heeft geleverd. Maar het maakt de hals op dit punt ook gevoeliger voor artrose.

Ja, maar dan heeft het verder weinig met 'moderne fokkerij' of 'moderne dressuur' te maken.
Dan heeft het eerder te maken gehad met gemak in de hantering van paarden. In de meest algemene vorm.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:43

Precies. Het komt dan waarschijnlijk niet bij volbloeden of de huidige fokkerij vandaan, maar stamt mogelijk al van voor de differentiatie tussen volbloed, kloudbloed, etc. Kennelijk leverde een korter ligament in de hals een dusdanig voordeel op dat dit in een vrij vroeg stadium al zo gefokt is.

Ik kan me zo voorstellen dat op het slagveld bijvoorbeeld een leniger paard handiger is. Misschien kan een paard met een beweeglijker hals beter balans houden met een ruiter op zijn rug? Ik ben wel benieuwd of daar onderzoek naar is gedaan.

En is bij Koniks en aanverwante rassen dit langere ligament altijd behouden gebleven of is het er later terug in gefokt door kruisingen met wilde paarden? En het is ook niet aanwezig bij alle Koniks blijkbaar.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit over erft. Wat gebeurt er als je C2-C5 kruist met C2-C7? Daarvoor zou je muildieren/ezels, zorses (wat een stom woord) en kruisingen met Przewalski's kunnen onderzoeken.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:53

Ik heb zelf een konik, en ondanks dat ze eigenlijk alles was wat ik juist niet zocht, ben ik nog elke dag blij dat ik haar uiteindelijk gekocht heb.

Ze komt uit een natuurgebied in Limburg, en ik heb haar als 4 jarige van de manege gekocht, waar ik mijn vorige pony had staan.

Ik heb mijn vorige pony verkocht, omdat ik best wel een angst had ontwikkeld, gezien deze heel vaak uit zijn stekker ging door veel te veel energie.

Dan klinkt een 4 jarige kopen niet als het beste plan om weer te gaan rijden, echter had ik me niets beters kunnen wensen.
Ze heeft een goude karakter en is bomproef. Iedereen loopt met haar weg
Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 15:59

pol013 schreef:
Picopico schreef:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0737080618300832

Hier een onderzoek naar die ligamenten in de hals. Paarden hadden oorspronkelijk waarschijnlijk allemaal een ligament dat van C2 naar C7 liep. Tegenwoordig is dit bij verreweg de meeste paarden C2-C5. Ze hebben bijna 100 paarden onderzocht en daarvan waren er 3 waarbij het tot C7 liep, dit waren 1 Bosnisch Bergpaard en 2 (van de 4) Koniks (Przewalski, ezel en zebra niet meegerekend, die hadden het allemaal tot C7). Er waren 2 warmbloeden waarbij het tot C6 liep. Bij de rest allemaal tot C5, inclusief IJslander, Fjord, Exmoor, Arabier en de andere 2 Koniks.

Naar aanleiding hievan zou ik denken dat dit niet al te lang na domesticatie al is ontstaan, gezien dit ligament ook bij rassen die als oud/primitief worden gezien tot C5 loopt ipv C7.

Het ontbreken van dit ligament tussen C5 en C7 maakt de hals een stuk beweeglijker, wat voor gebruik door de mens kennelijk een voordeel oplevert en heeft geleverd. Maar het maakt de hals op dit punt ook gevoeliger voor artrose.

Ja, maar dan heeft het verder weinig met 'moderne fokkerij' of 'moderne dressuur' te maken.
Dan heeft het eerder te maken gehad met gemak in de hantering van paarden. In de meest algemene vorm.

Ik quote even uit het stuk:

"De mogelijke verklaring waarom andere oude typen de NLL van C2 tot C7 niet hadden, is dat ze duizenden jaren geleden van hun oorsprong zijn gescheiden en dat er bij hedendaagse exemplaren een vorm van manipulatieve of kunstmatige fokprogramma's is toegepast."

"Omdat domesticatie de mogelijke oorzaak is van de afwezigheid van NLL op C6 en C7, zijn de vertakkingen zeer waarschijnlijk instabiel in de caudale nek; dit zou verklaren waarom de caudale cervicale wervels over het geheel genomen de grootste bewegingsvrijheid in de nek van het paard vertonen [30], [32]."

"Bovendien hebben anatomische studies bij paarden een veelvoorkomend voorkomen van artrose in de caudale cervicale articulaire processusgewrichten (APJ's) gemeld bij paarden van alle rassen ouder dan 4–5 jaar [46], [47]. Deze artrose van de APJ's, gelegen dorsaal langs de wervelkolom, komt voornamelijk voor op C6 en C7 [47]; terwijl artrose ook is vastgesteld in de APJ's tussen C5 en C6 [48]."

"De gevolgen kunnen vanuit twee oogpunten worden bekeken: ten eerste biedt de afwezigheid van NLL geen ondersteunende functie op C6 en C7, en ten tweede hechten de spinalis dorsi-spieren zich aan de NLL wanneer deze aanwezig is op C6 en C7; de verankering ervan aan de ruggenwervels van de thoracale wervels biedt verdere ondersteuning aan de caudale nek, wat suggereert dat de aanwezigheid ervan overmatige hypermobiliteit zou kunnen beperken. Hoewel de invloed van NLL bij paarden op nekstijfheid kan verschillen van de invloed ervan op het bewegingsbereik [52], is in de literatuur over mensen hypermobiliteit in verband gebracht met het predisponeren van het gewricht voor vroegtijdige ontwikkeling van degeneratieve gewrichtsaandoeningen [53]. Dit zou overeenkomen met de gerapporteerde artrose in de caudale cervicale APJ's die leeftijdsgebonden is [46], [47], [48], [49]; hoewel de in deze studies gerapporteerde paarden moderne gedomesticeerde paarden waren, ligt het daarom voor de hand dat deze degeneratieve aandoening gelijktijdig optreedt met de afwezigheid van NLL op C6 en C7."

"De bevindingen in deze studie hebben aangetoond dat de NLL zich bij het moderne paard voornamelijk hecht van C2 tot C5, en het bewijs suggereert dat dit een normaal verschijnsel is. Bovendien kan de afwezigheid van NLL op C6 en C7 een bijdragende factor zijn bij het onderzoek naar de etiologie van caudale cervicale artrose. Ten slotte suggereert de aanwezigheid van de NLL die zich hecht van C2 tot C7 bij tarpan-verwante afstammelingen en E. asinus, E. przewalskii en E. q. boehmi dat de NLL mogelijk al aanwezig was bij het prehistorische paard vóór de domesticatie en dat de afwezigheid ervan een direct verband heeft met de domesticatie bij het moderne paard."

Ik heb even geknipt en geplakt wat van belang is....
En in het heel kort komt het erop neer dat het ontbreken van de nekband lijkt te zijn ontstaan na domesticatie. Dit kan bewust gegaan zijn, maar (en die kans acht ik groter), dat het een onbewust gevolg is geweest van menselijk ingrijpen waar we nu pas de resultaten van kennen.

Eigenlijk blijkt dus dat deze nekband ontbreekt bij vrijwel/ bijna alle rassen behalve een kleine handvol primitieve rassen.
Het vergoot de mobiliteit van de hals, maar zorgt dus ook voor een grotere hypermobiliteit en paarden tonen dus al vroeg tekenen van artrose.
Ook lijkt er, doordat er geen goede aanhechting is naar de dorsale wervels/ lange rugspier, minder stabiliteit te zijn. Ook minder stabiliteit in het thoracale gebied.
Zo'n nekband fok je niet zomaar terug. Maar het zal wel vragen om alternatieve trainingsmethoden om het paard dus nog meer stabiliteit te geven, en zo min mogelijk druk in het halsgebied te creëren.

Bovenstaande info, en nog veel meer, en mijn eigen paarden die duidelijk fok-gerelateerde fouten en dus kwetsuren hebben, hebben me doen besluiten me verder te verdiepen in wat een eventueel laatste rijpaard in mijn hobby- carrière zou kunnen zijn :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 16:01

RachelVos schreef:
Ik heb zelf een konik, en ondanks dat ze eigenlijk alles was wat ik juist niet zocht, ben ik nog elke dag blij dat ik haar uiteindelijk gekocht heb.

Ze komt uit een natuurgebied in Limburg, en ik heb haar als 4 jarige van de manege gekocht, waar ik mijn vorige pony had staan.

Ik heb mijn vorige pony verkocht, omdat ik best wel een angst had ontwikkeld, gezien deze heel vaak uit zijn stekker ging door veel te veel energie.

Dan klinkt een 4 jarige kopen niet als het beste plan om weer te gaan rijden, echter had ik me niets beters kunnen wensen.
Ze heeft een goude karakter en is bomproef. Iedereen loopt met haar weg
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wel leuk om dus een aantal van deze positieve berichten te lezen.....
De ervaringen lopen dus nogal uiteen...
Fijn voor je dat je zo'n plezier hebt met deze pony!

pol013

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:06

Behalve dat uitvallen door halsartrose behoorlijk zeldzaam is. Zeker als je ziet hoe wijdverspreid het is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 16:12

pol013 schreef:
Behalve dat uitvallen door halsartrose behoorlijk zeldzaam is. Zeker als je ziet hoe wijdverspreid het is.

De uitingsvorm is zo uiteenlopend. Sommige paarden zijn ronduit kreupel, anderen maken taktfouten, weer anderen slechtere coördinatie, weer anderen slechts zuur, of nemen de hand niet aan, of zijn gewoon iets minder ruim....
Dat het er zoveel is, zowel de synovitus als de artrose vind ik persoonlijk wel heel erg.

Dat je nog wel veel paarden ziet lopen komt ook door behandelmethoden. Het halsgebied wordt veel ingespoten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:16

Ik denk eigenlijk dat halsartrose er voornamelijk in gereden wordt door mensen die teveel met de hand rijden..dat is volgens mij 80%. En de rest is pech of door een val oid..staat dan even los van ecvm, dat is iets anders.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:20

Wel leuk om te lezen dat de bokkers die ervaring hebben met een konik of er zelf een hebben positief zijn, en allemaal over het karakter. Ik ben zelf echt van het type beter houwe dan douwe. Die mindset past wel bij ze.

Moet je denken aan proefgericht lessen, nee. Gewoon lekker veelzijdig. Slim paardje, werkwillig, slim, compact. Woon je bij een natuurgebied, lekker veel buiten rijden, door de straten en het bos, trektocht, super voor ze. Aan de hand werken enzovoort.

Ben benieuwd of je ooit met een grote Konik gaat eindigen Nix :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 16:58

Elisa2 schreef:
Ik denk eigenlijk dat halsartrose er voornamelijk in gereden wordt door mensen die teveel met de hand rijden..dat is volgens mij 80%. En de rest is pech of door een val oid..staat dan even los van ecvm, dat is iets anders.

Die handen maken het er niet beter op nee...
Maar ik denk dat de aanname dat overbelasting door te weinig ondersteuning (en dus teveel beweging) in dat gebied logischer is.

Voor hypermobiele mensen (waarvan ik er helaas 1 ben) geldt immers hetzelfde.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:36

Denk dat de dagelijkse repeterende bewegingen van een paard met zijn hals veel meer van invloed zijn op die hals bij hypermobiliteit dan de tijd dat het paard per week met een harde hand en korte hals gereden wordt. Al die keren hooi en/of gras happen per dag..

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:34

Enige ervaring met een konik doorrijden en trainen. Nog nooit zo een slim paard gehad met trainen, Kan toeval zijn natuurlijk. Prachtige Ponys met een heerlijk karakter. Mijn moeders eerste grote paarden liefde op haar 55e was een konik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 18:55

Benoite schreef:
Enige ervaring met een konik doorrijden en trainen. Nog nooit zo een slim paard gehad met trainen, Kan toeval zijn natuurlijk. Prachtige Ponys met een heerlijk karakter. Mijn moeders eerste grote paarden liefde op haar 55e was een konik.

Wat leuk om te lezen, en dus wel weer een heel positieve ervaring dus! Is je moeder toen pas gaan rijden? Dus haar 'eerste' rijpaard was een Konik?

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:14

Ik krijg een beetje het gevoel dat wilde (verwilderd, eigenlijk) paarden vaak wat verheerlijkt/geromantiseerd worden.

Ik zie eigenlijk echt geen rede waarom een konik, of ander wild type, een betere keuze is dan een normaal paard.
Als je slim bent laat je een dier toch eerst keuren voor de koop.
Een paard uit een reservaat kan net zo goed lichamelijke klachten hebben. Een wild leven is ijzer hard.
Ik woon op een steenworp van een kudde koniks en heb wel vaker geblesseerde paarden zien lopen, en denk dat er nog dubbel zo veel problemen hebben die ze verstoppen ivm geen zwakte mogen tonen.

Vroeger was ik exact hetzelfde hoor! Heb een hele tijd zelf naar camargue en berbers liggen kijken om exact dezelfde reden, maar voor mij was het echt een ADHD hyperfocus ding wat zorgde dat ik door de bomen het bos niet meer zag :+
Nu snap ik veel beter dat in toch veruit de meeste rassen gewoon gezonde paarden te vinden zijn.
Zeker als je enkel recreatief rijdt en voorzichtig doet met je paard.
Misschien een kort door de bocht voorbeeld, maar wij als mens hoeven toch ook niet een perfect optimaal, evolutie geschapen lichaam te hebben om voor de hobby marathons te lopen?
Blessures liggen veel sneller aan overtrainen of slecht materiaal (zeg ik met persoonlijke ervaring in peesblessures lol)

Denk in ieder geval dat je meer hebt aan jezelf te trainen op conformatie problemen kunnen spotten dan jezelf druk te maken om 's werelds gezondste ras te zoeken.
Gewoon voor je eigen gemoedsrust, mocht het je veel stress geven. (wat het bij mij toen namelijk deed)

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:15

Bedoel daar trouwens niet mee dat je beter geen konik koopt, eerder dat het waarschijnlijk niet echt uitmaakt.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:36

Bij Les Chevaux in Buinen stond ooit in de jaren 90 een konik; Malta, geïmporteerd uit Polen (later verkocht naar een manege in Zwolle). Die pony kon zo allemachtig hard galopperen en was een leuke pittige pony in de les, helaas wel eczeem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 08:11

sassycas schreef:
Ik krijg een beetje het gevoel dat wilde (verwilderd, eigenlijk) paarden vaak wat verheerlijkt/geromantiseerd worden.

Ik zie eigenlijk echt geen rede waarom een konik, of ander wild type, een betere keuze is dan een normaal paard.
Als je slim bent laat je een dier toch eerst keuren voor de koop.
Een paard uit een reservaat kan net zo goed lichamelijke klachten hebben. Een wild leven is ijzer hard.
Ik woon op een steenworp van een kudde koniks en heb wel vaker geblesseerde paarden zien lopen, en denk dat er nog dubbel zo veel problemen hebben die ze verstoppen ivm geen zwakte mogen tonen.

Vroeger was ik exact hetzelfde hoor! Heb een hele tijd zelf naar camargue en berbers liggen kijken om exact dezelfde reden, maar voor mij was het echt een ADHD hyperfocus ding wat zorgde dat ik door de bomen het bos niet meer zag :+
Nu snap ik veel beter dat in toch veruit de meeste rassen gewoon gezonde paarden te vinden zijn.
Zeker als je enkel recreatief rijdt en voorzichtig doet met je paard.
Misschien een kort door de bocht voorbeeld, maar wij als mens hoeven toch ook niet een perfect optimaal, evolutie geschapen lichaam te hebben om voor de hobby marathons te lopen?
Blessures liggen veel sneller aan overtrainen of slecht materiaal (zeg ik met persoonlijke ervaring in peesblessures lol)

Denk in ieder geval dat je meer hebt aan jezelf te trainen op conformatie problemen kunnen spotten dan jezelf druk te maken om 's werelds gezondste ras te zoeken.
Gewoon voor je eigen gemoedsrust, mocht het je veel stress geven. (wat het bij mij toen namelijk deed)

Hey, leuke toevoeging....
Een pagina terug vind je terug wat het verschil lijkt te zijn tussen de meer gedomesticeerde paarden, en paarden waar iets meer 'vanaf' gebleven is.
Er zijn dus best hele grote verschillen.
Dat zegt natuurlijk niet dat er niet binnen alle rassen hele gezonde exemplaren lopen die een leven lang mee kunnen gaan. En ja, meten = weten... dus sowieso altijd keuren.

ADHD, hyperfocus en alles tot in de puntjes uit willen pluizen herken ik 100% hoor! Dus ik steek dat zeker in eigen boezem!

Ik begrijp dat het voor jou beter was om het los te laten en er een beetje relaxter in te staan.

Zelf heb ik nog pensionado's die erg van aandacht houden... dus ik geef me mezelf de tijd dit allemaal lekker een beetje uit te zoeken. Ik geniet wel van die zoektocht.... Er zit dus nu stress op, want er HOEFT niets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:28

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:

Maar ik denk dat de aanname dat overbelasting door te weinig ondersteuning (en dus teveel beweging) in dat gebied logischer is.

Ja ik kan me dit voorstellen bij echte hypermobiliteit, maar dat is een bindweefselaandoening en staat weer los van het skelet. Veel paarden worden hypermobiel genoemd terwijl ze dit eigenlijk niet zijn. Maar goed, dat is wellicht een andere discussie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 10:00

Elisa2 schreef:
Ninx schreef:

Ja ik kan me dit voorstellen bij echte hypermobiliteit, maar dat is een bindweefselaandoening en staat weer los van het skelet. Veel paarden worden hypermobiel genoemd terwijl ze dit eigenlijk niet zijn. Maar goed, dat is wellicht een andere discussie.

Hypermobiliteit is een erg groot probleem bij het moderne rijpaard.
Waar het meer beweging lijkt toe te staan, zorgt het juist voor stijfheid door teveel musculaire spanning en vroegtijdige schade.
Veel paarden ZIJN hypermobiel.
De missen nekband is weer een ander verhaal. Maar beide zaken werken instabiliteit en blessures in de hand.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:25

define 'erg groot probleem'?

Zijn het erg grote problemen waar het merendeel van de paarden mee in de problemen komen? Of gewoon aandachtspunten als je een paard gaat kopen? Waarbij je je altijd moet afvragen welk paard bij je doel past en waar je meer belang aan hecht.

Bij warmbloeden let je dan wat meer op muscoloskeletale problemen en bij koudbloeden op problemen met de vertering/hormoonhuishouding.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 11:37

pol013 schreef:

Zijn het erg grote problemen waar het merendeel van de paarden mee in de problemen komen? Of gewoon aandachtspunten als je een paard gaat kopen? Waarbij je je altijd moet afvragen welk paard bij je doel past en waar je meer belang aan hecht.

Bij warmbloeden let je dan wat meer op muscoloskeletale problemen en bij koudbloeden op problemen met de vertering/hormoonhuishouding.

https://www.thefunctionalhorse.com/blog ... es-healthy

Ik zou liever kijken naar de mogelijkheden meer rigiditeit in paarden terug te fokken.
Hypermobiliteit is niet alleen een probleem bij ruiterbelasting, maar is ook al ‘vervelend’ in day to day life.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:50

Ninx schreef:
pol013 schreef:

https://www.thefunctionalhorse.com/blog ... es-healthy

Ik zou liever kijken naar de mogelijkheden meer rigiditeit in paarden terug te fokken.
Hypermobiliteit is niet alleen een probleem bij ruiterbelasting, maar is ook al ‘vervelend’ in day to day life.

Nee ik heb het over hoe wijd verspreid. Ik heb en ken geen hypermobiele paarden.
Áls je paard een bepaalde aandoening of gebrek heeft is het heel triest en lastig. Dat zal ik niet ontkennen. Dus voor dat individu is het een groot probleem.
Maar je wil toch (ooit) een paard gaan kopen? Dit zijn zaken die je er prima uit kunt filteren op basis van video materiaal zelfs vóór je gaat kijken. Laat staan dat je dit soort problemen er uit kunt filteren samen met een dierenarts. Er lopen massaal niet-hypermobiele paarden rond.

Daar hoeven fokkers niet hun koers voor te wijzigen perse. Die kun je gewoon voor de voet weg kopen. Mijn paarden zijn gewoon stabiel genoeg voor een lang en gezond leven.

Ik snap je zoektocht naar een meer oerpaard echt prima. En dat is op zich ook heel leuk en interessant. En er komen ook interessante punten voorbij in dit topic.
maar dat hoef je niet te doen omdat er zo veel vermeende kapotte paarden rondlopen die allemaal op omvallen staan als ze niet-oerpaard zijn.
Dat kun je uiteraard wél doen omdat je een ander type paard simpelweg leuker, passender en aansprekender vind.

En over het artikel wat je deelt: Veel hypotheses. Even snel 3 hypotheses.
-Hypermobility is a very widespread problem in the modern horse world
- There is no reason why the same shouldn't be occurring in horses as well. And, if you think about it, it kind of makes sense.
-It's probably safe to assume these horses are prone to problems emerging from chronic stress.

Verder ben ik het prima eens met de aanbevelingen in het artikel als het gaat over huisvesting en je paard met verstand trainen overigens. Dus het kan ook geen kwaad. Maar het beschrijft niet heel goed hoe groot of verspreid het probleem van hypermobiliteit is.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:09

Maar maken die verschillen een paard daadwerkelijk minder gezond? Het is geconstateerd dat die nekband bij de meeste paarden ontbreekt, hierdoor is er een grotere kans op artrose op die plek. Ja, dat is een nadeel. Maar er kunnen ook voordelen zijn toch? Waarom is het anders zo vroeg al zo gefokt?
Heeft een Konik daadwerkelijk minder kans op blessures? Is dat onderzocht? En dan uiteraard met een Konik die ook zijn hele leven 'gewerkt' heeft ipv eentje uit een natuurgebied. Anders is het geen eerlijke vergelijking. Gaan ze daadwerkelijk langer mee? Dat vraag ik me toch sterk af. Genoeg paarden van allerlei rassen die gewoon gezond 30 worden.

Uit dat onderzoek is verder naar voren gekomen dat ook niet alle Koniks die nekband hebben (in dit onderzoek was het 50/50, maar n=4). Ook daar heb je dus geen garantie. Wil je dat wel, moet je een ezel kopen.

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:29

Ninx schreef:
Fly_high schreef:
Als ik een Oost Europese oertype pony zou willen trouwens is hutzul imo een veel logischere keuze, net zo "wild", nuchter en gezond, ook op dezelfde manier gehouden (= zelfstandig leven in een natuurgebied :j ) maar wel veel meer rijtypisch :)

Hun aanlegtest is ook soort TREC-parcours, super leuke pony's om mee te crossen.

Eerste beste advertentie van een hutzul als voorbeeld

[ Afbeelding ]

https://www.olx.pl/d/oferta/klacz-huculska-hucul-CID103-ID15MBtS.html

Als ik iets kleiner was :') dan zou ik er zeker eentje hebben als allround rijpony!

Ik kijk inderdaad ook wel verder.... Zo had ik de Hutul/ Huzul...Hutzul (kom het overal anders tegen) al gespot.
Maar ook de Karakachan, Zemaitukas, nog 1 waarvan ik nu spontaan de naam kwijt ben.... en vooral de Bosnian Mountain Horse.
Laatstgenoemde vind ik buitengewoon knap, krachtig en ben daar wel een beetje verliefd op.

Ik weet echter niet in hoeverre genoemde rassen erg van elkaar verschillen waar het gaat om management. Dus het sober houden.

Ik heb nu sobere paarden. Voor mij is het dus een tweede natuur dat op een bepaalde manier te doen.
Maar uiteraard valt er iets te zeggen voor een beetje meer 'gemak'.

Misschien een Akhal-Teke? Ik heb er twee, eentje is wat slanker en de andere steviger. Er zijn verschillende types binnen het ras, dus val niet over Google images met de sportmodellen (vaak hengsten in race conditie, 2 jaar, etc :P ). Ook een oerras, sober en sterke hoeven. Ze zijn beide superslim, hebben verschillende persoonlijkheden en met hun met je ook echt samen iets besluiten en niet iets opleggen. Nooit meer een ander ras voor mij! <3

-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:38

Ik denk dat rassen en bepaalde type paarden soms ook aan trends gebonden zijn.

Vroeger zag ik amper een fjord in onze omgeving. Niet dat ze er niet waren, maar op onze manege dus geen vraag naar. 2e manege waren fjordjes juist heel populair.

Bonte paarden zag ik ook veel minder en hoorde ook wel vaak dat mensen het juist niks vonden. Als er weinig bonte zijn of de kleur alleen voorkomt bij een bepaald type, krijgt men vaak associatie met dat ene paard.

Er zijn raskenmerken, maar er zijn over diverse rassen ook vaak veel vooroordelen, zowel positieve als negatieve.

Tinkers zag ik vroeger ook niet en dat zijn op geen type's die je kiest als je echt de sport in zou willen, ongeacht of ze dat wel of niet kunnen.
Friezen zag ik vroeger veel minder als rijpaard.

Maar zo kan je over elk ras wel iets schrijven; arabieren, shetlanders, connemara etc etc.

Op quarters rijden altijd volwassen mensen en daar wordt veel minder naar de maat gekeken of hoe het staat.
Ik denk als de konik ergens in uitblinkt en wel meer verkocht wordt of populair wordt, daar juist een hype komt dat iedereen een Konik wil hebben. Het een paardje willen redden doet het ook vaak wel goed.

En lang niet iedereen wil wedstrijden rijden. Er is genoeg markt voor hele fijne, brave, sterke pony's. Misschien zijn ze nog te goedkoop en loont het niet genoeg om ze in te kopen, te trainen en goed door te verkopen. Ze zouden wel hun prijs waard zijn, als ze dus goed inzetbaar zijn voor recreatie.

Zadels komen ook wel weer een oplossing voor. Zeker als ze meer voorkomen en men weet welke zadels er fijn voor zijn.

En anders blijft het misschien ene meer exclusief ras. Er zijn natuurlijk nog veel meer rassen die je weinig ziet.