Aansprakelijkheid verkoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:40

Spraakverwarring over het begrip 'verborgen' :D Een verborgen iets is gewoon op 2 manieren uit te leggen. De verkoper verbergt iets, of het iets zelf is verborgen.

Verborgen heeft in dit geval alleen de tweede betekenis: niet de verkoper heeft het verzwegen (verborgen), maar het gebrek was niet zichtbaar (verborgen).

Een 'onbekend' gebrek zou duidelijker zijn als tegenhanger van een 'verzwegen' gebrek als de verkoper het wél wist.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:46

Hoe gaat het nu met het veulen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 01:07

StalNollie schreef:
Volgende keer als het dier nog niet volledig is betaald door koper en er alleen een aanbetaling is gedaan behoren de risico tot verkoper

Volgende keer beter geheel laten betalen en dan een maand in pension dan zijn risico inderdaad voor de eigenaar van het paard

Ze hadden toch bij aanbetaling al vastgelegd dat eigendom daar overging? Omdat paardje een maand later pas zou weggaan.
Risico was toen al voor koper.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 01:35

superpony schreef:
Maar TS roept heel hard dat er geen verborgen gebreken zijn, terwijl de jaarling niet op de röntgen is geweest, dus ook zij weet dat helemaal niet. We en ze hebben hem bekeken zegt niks over de binnenkant natuurlijk.

Ook jij leest niet goed, want ik heb NERGENS gezegd dat er geen verborgen gebreken zijn. Ik zei dat dit geen verborgen gebrek is en dat het duidelijk is dat dit door het ongeluk komt

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 01:42

Babootje schreef:
Rocamor schreef:
Als ik TS goed begrijp, heeft de arts gezegd dat "de gevonden afwijking" een rechtstreeks gevolg is van het ongeval.

Kennelijk is er in dat been verder geen verborgen gebrek aangetoond

Nee dat heeft de arts niet gezegd. De arts die dit onderzoekt is de arts van de verkoper.
Dit is wat TS erover heeft gezegd:

Jillzie schreef:
Nee komt met zekerheid door de val gelukkig. De twijfel is anders. Bij jonge paarden zitten de botten natuurlijk nog niet overal mooi aangesloten zoals bij een volwassen paard. Ze vragen zich dus af of dit 1 van de botjes is die zich sws nog moet sluiten of dat het toch een breukje is.

Jillzie schreef:
100% geen verborgen gebrek. Ze ging zonder schade de trailer op, want ze heeft haar bekeken, daarna het contract getekend en betaald. Daarbij verklaarde ze dus dat ze in orde was. Aangekomen bij de dierenarts stond ze op 3 benen en had een zwelling en schaafwond op haar knie. Hieraan was dan ook wel duidelijk dat het net is gebeurd.

Jillzie schreef:
. Het zit ook in die knie. Ze willen geloof ik over 2 dagen nog een foto maken om meer te weten. Ik weet niet hoeveel ik er van mee krijg, want ik heb kort en duidelijk laten weten dat ik niet bijdraag ik de kosten, omdat het risico voor haar is zoals is te lezen in het koopcontract. Ik heb overigens wel een eigen opfokstal, maar zelf had ik maar 3 eigen paarden en die zijn niet zakelijk en heb ook maar 1 paard verkocht nu. Andere 2 zijn niet voor verkoop. Dus ik ben gewoon een particulier verkoper.

Jillzie schreef:
Is trouwens geen ocd. Dat is wel duidelijk op de foto

Jillzie schreef:
Je snapt blijkbaar de uitleg niet. Zoals gezegd is het niet de twijfel of het er al zat of niet. Ze zien dat het nieuw letsel is, maar zijn nog niet zeker over de ernst van het letsel. Het kan zijn dat de banden er omheen een ruk hebben gehad waardoor het er uit ziet als een breuk. Daarom wachten ze 3 dagen om te wachten tot de zwelling weg is en het dan beter kunnen beoordelen

Dat het geen ocd is (dus een los fragment in het gewricht) kan ik me voorstellen. Het gaat immers om een mogelijk scheurtje dat ze zien in de groeischijf. Maar dat neemt niet weg dat er wel sprake KAN zijn van osteochondrose. Dus het proces van het ontwikkelen oc(d). En ik kan me voorstellen dat dat beter moet worden beoordeeld en dat daarom ook de zwelling weg moet zijn.
Er moet nog worden uitgesloten dat het paard osteochondrose heeft, dus de (met name erfelijke) groeistoornis om vast te kunnen stellen wat ze precies zien en waar het aan gerelateerd moet worden. En die uitslag heeft TS nog niet, toch TS? Of heb je die inmiddels wel?
Want die heb ik hier nog niet gelezen.

Sorry maar je blijft er steeds een ander verhaal van maken. Want dat alles is helemaal niet aan de orde. Je doet steeds allerlei aannames en maakt er een zelf bedacht verhaal bij. Ze hoeven helemaal niet vast te stellen of ze osteochondrose heeft. Wil je nu ajb stoppen met dienverhalen, want nu gaat het hele topic over hele andere dingen en wil ik het topic gaan sluiten hierdoor.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 01:47

StalNollie schreef:
Volgende keer als het dier nog niet volledig is betaald door koper en er alleen een aanbetaling is gedaan behoren de risico tot verkoper

Volgende keer beter geheel laten betalen en dan een maand in pension dan zijn risico inderdaad voor de eigenaar van het paard

Kan ook. Ik heb het gewoon zo afgesproken en vindt het zo ook prima. Duidelijk afspraken over gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Jillzie op 17-04-25 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 01:51

superpony schreef:
Earth schreef:
Man he, gaan jullie lekker? Het gaat al pagina's lang over een onderwerp wat niet van toepassing is voor dit topic. Stop eens met zeuren en doordrammen.

En jouw toevoeging is van waarde, want??????????

TS beweerd dat het dier goed was, terwijl ze dat gewoon niet 100% weet. Ze hebben de jaarling alleen bekeken. Dan weet je gewoon niet of het 100% gezond is, klaar.

En TS opent een topic en komt met haar kant. Dan moeten we alleen begrip hebben en oeh en aahhh, terwijl er altijd 2 kanten aan ene verhaal zitten en we niet alles weten. Je mag niet kritisch zijn?

TS is zelf nogal bot aan het reageren en geeft heel weinig antwoord op belangrijke vragen.

Maar goed, sws niet handig om dit op Bokt te gooien, want grote kans dat de kopers hier ook zitten.

De kopers kunnen geen woord Nederlands en wonen ook niet in Nederland. Anders plaatst ik het natuurlijk niet op bokt.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 01:52

Dahlia85 schreef:
Hoe gaat het nu met het veulen

Geen idee

Jillzie

Re: Aansprakelijkheid verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 01:58

Van mijn mag dit forum gesloten worden. Het gaat ondertussen over hele andere dingen. Ik kan jullie helaas niet op de hoogte houden. Ik denk dat ze vandaag is geröntgen, maar heb er niks meer over gehoord. Dus ik weet zelf ook niks. Bedankt voor de reacties waar ik wat mee kon.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 06:46

Je kunt toch zelf ook even informeren? Een belletje of berichtje ofzo?
Ik zou mega in de stress zitten hoe het met mijn verkocht diertje is

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:39

Wat jammer dat de kopers je nog niet op de hoogte hebben gehouden. Kan mij voorstellen dat je graag wilt weten hoe het met het veulentje gaat.
Het is natuurlijk pas net gerontgend. Misschien vandaag nog bericht.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:50

Little_Gift schreef:

En wie zegt dat ze dat niet zit? Bovendien is niet iedereen hetzelfde. Ik snap ook wel dat ts wat terughoudend is met informeren als die mensen zo apart reageren en dreigen met een rechtzaak.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:56

Wauw, dit is wel een knap staaltje victim blaming.
Hoewel het daadwerkelijke slachtoffer het beestje is, wordt er nu op het geweten van TS ingespeeld.
Echt niet oké.
Waarom moet TS reageren op vragen die er helemaal niet toe doen?
Ik vind het niet gek dat ze bot reageert als ze zo en plein public het mes op de keel krijgt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:26

Jolien87 schreef:
Hoewel het daadwerkelijke slachtoffer het beestje is, wordt er nu op het geweten van TS ingespeeld.
Echt niet oké.
Ik vind het niet gek dat ze bot reageert als ze zo en plein public het mes op de keel krijgt.

Nou dat, en dat doorlopende gezeur over ocd..

Ts hoop dat het nu afgewikkeld is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:36

Jillzie schreef:
Van mijn mag dit forum gesloten worden. Het gaat ondertussen over hele andere dingen. Ik kan jullie helaas niet op de hoogte houden. Ik denk dat ze vandaag is geröntgen, maar heb er niks meer over gehoord. Dus ik weet zelf ook niks. Bedankt voor de reacties waar ik wat mee kon.

Sluiten kan helaas niet.

Lees nu pas je topic, hopelijk krijg je nog bericht hoe het is en komt het allemaal goed. Kan me voorstellen dat, ondanks dat jij er niets aan kan doen, je er wel mee begaan bent, je hebt het dier toch zelf gefokt. Wrange nasmaak krijgt zoiets dan.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:04

Little_Gift schreef:

Nee ik informeer niet zelf, want ik heb met een bekende advocaat gesproken en die zegt dat ik er afstand van moet nemen. Ik moet dus ook niet bij het paard langs terwijl ze hier 15 minuten vandaan staat. Op die manier kan het namelijk overkomen alsof ik de zorg en verantwoordelijkheid weer op mij neem.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:05

Dreamboy schreef:
Little_Gift schreef:

En wie zegt dat ze dat niet zit? Bovendien is niet iedereen hetzelfde. Ik snap ook wel dat ts wat terughoudend is met informeren als die mensen zo apart reageren en dreigen met een rechtzaak.

Ja precies. Ik heb niet mega stress omdat de dierenarts aangaf dat het weer goed komt, maar ik vind het vreselijk voor het paard natuurlijk

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:07

Jolien87 schreef:
Echt niet oké.

Thnx. Op een gegeven moment werd er zo afgedwaald op dingen die er helemaal niets mee te maken hebben, dat ik daar inderdaad waarschijnlijk niet op heb gereageerd omdat ik die betreffende reacties niet eens meer uitgebreid heb gelezen.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:10

MarliesV schreef:
Jillzie schreef:

Sluiten kan helaas niet.

Lees nu pas je topic, hopelijk krijg je nog bericht hoe het is en komt het allemaal goed. Kan me voorstellen dat, ondanks dat jij er niets aan kan doen, je er wel mee begaan bent, je hebt het dier toch zelf gefokt. Wrange nasmaak krijgt zoiets dan.

Ik heb haar niet gefokt, maar fijn het paard wel een heel goed leven en heb ook eisen gesteld in wat ik wel of niet voor haar wilde. Ik deed haar niet zomaar even naar een handelaar ofzo. Opzich weet ik dat ze bij hun echt wel een mooi leven zou hebben, alleen maak ik me nu meer zorgen over hun financiële situatie, want volgens mij hebben ze er totaal geen rekening mee gehouden dat dit soort financiële tegenslagen allemaal kan gebeuren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:17

Als de koper uit het buitenland komt (weet niet welk land maar iig niet Nederlandstalig dus) kan het natuurlijk zijn dat er in dat land hele andere regels en gewoontes zijn als het gaat over aankoop van een paard en dat ze daarom aanvankelijk gereageerd hebben, zoals ze gedaan hebben. In de VS heerst bijvoorbeeld een enorme claim cultuur, nog veel meer als hier in NL.

Maar de koop is in NL gesloten en dat betekent dus dat de hier geldende regels en gebruiken gelden.

Hoe moeilijk ook, ik snap het afstand houden/nemen wel. Je wilt de koper geen handvatten geven in een eventuele rechtzaak (zie verkoper voelt zich schuldig oid) of dat ze juist op jouw gevoel in gaan spelen. Benader het zakelijk. Als zakelijk alles is afgehandeld kun je altijd nog als je daar behoefte aan hebt informeren hoe het met het dier gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:21

Zitten jullie nu serieus de TS aan te vallen op het zou zijn volgens jullie een verborgen gebrek??
Bij een jaarling??

Zeg eens eerlijk, hebben jullie zelf wel eens gefokt? Een veulen gekocht en die rondom op de foto laten zetten?

Ik ken werkelijk niemand die dat bij een jaarling heeft laten doen.
Hooguit als ze 2 of 3 zijn VOOR ze beleerd gaan worden en dus niet als het hele riedeltje van opfok en op groeien nog komt en ook dat doen velen niet want die kletsen er zo een zadel op en komen er later achter wanneer het paard ongemak vertoont er een chip o.i.d zit en op de tafel moet!

Echt TS jou treft geen blaam. En een verborgen gebrek kun je al zeker niet van spreken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:25

Jillzie schreef:
Ik heb haar niet gefokt, maar fijn het paard wel een heel goed leven en heb ook eisen gesteld in wat ik wel of niet voor haar wilde. Ik deed haar niet zomaar even naar een handelaar ofzo. Opzich weet ik dat ze bij hun echt wel een mooi leven zou hebben, alleen maak ik me nu meer zorgen over hun financiële situatie, want volgens mij hebben ze er totaal geen rekening mee gehouden dat dit soort financiële tegenslagen allemaal kan gebeuren.

En dat is ook maar een aanname.
Je verwijt anderen aannames te doen, terwijl je dat nu zelf ook doet.

Verder verspreid ik geen verhalen of doe geen aannames; ik heb je alleen maar verteld - op basis van je eigen woorden - wat er ook aan de hand zou kunnen zijn. Daar kun je ook je voordeel mee doen in plaats van erop ageren. Ik zit inmiddels langer in de paarden dan dat jij oud bent, veel ervaring opgedaan in dit soort situaties en die is dat de werkelijkheid veel meer complex kan zijn dan jij denkt. Het is goed dat je juridische bijstand zoekt.

Verder kun je niet 100% zeker zijn dat alles het gevolg is van het ongeval, temeer omdat je de uitkomst van het rontgenonderzoek nog niet eens kent. Dat is gewoon jouw aanname en jouw verhaal maar er zijn altijd 2 kanten. Ik hoop echt voor de nieuwe eigenaren en voor jou dat alles met een sisser afloopt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:37

Popstra schreef:
Zitten jullie nu serieus de TS aan te vallen op het zou zijn volgens jullie een verborgen gebrek??
Bij een jaarling??
Zeg eens eerlijk, hebben jullie zelf wel eens gefokt? Een veulen gekocht en die rondom op de foto laten zetten?
Ik ken werkelijk niemand die dat bij een jaarling heeft laten doen.

Dan ken je er nu 1 (van de velen die dat wel doen) Ik fok zelf (hobbymatig) en als ik ze aanhoud gaan ze naar de opfok. In de opfok - in ieder geval die ik gebruik - is het gewoon dat alle veulens tussen 12 en 14 maanden worden gescreend (op de foto gaan). Die van mij had ocd en kon ik al vroeg laten opereren; vroeg ingrijpen geeft de grootste kans op een goede prognose als sportpaard. Ik ken meer fokkers die zelf fokken en ook de jaarlingen op die leeftijd screenen. Dat doen ze om de "ergste" gebreken eruit te halen om geen kosten meer kwijt te zijn aan verdere opfok van een veulen dat niets waard is.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-04-25 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:39

Het is helemaal niet relevant voor dit topic, als het over OCD zou gaan dan hadden de kopers moeten laten keuren voor de verkoop. Maar dat is inderdaad niet gebruikelijk bij een veulen en dus niet gedaan en daarom niet relevant.

TS, verstandig dat je afstand neemt..zou vooral naar je advocaat luisteren inderdaad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:42

Maar dat is ook niet waar Elisa2.