Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
truitje schreef:Er wordt gesuggereerd dat ik haar op de punt heb gezet in stal, maar ik heb haar nog nooit in de stal op een pony gezet, de pony liep van buiten in een hoog tempo onverwacht de open stal van een andere pony in waar hij direct ging rollen. Toen ik bij de stal kwam (2sec later) lag hij al en stond mijn dochter erachter want die was op mijn advies afgestapt
Ik kon niet goed bij het hoofd want de benen lagen naar mij toe.
truitje schreef:Er wordt gesuggereerd dat ik haar op de punt heb gezet in stal, maar ik heb haar nog nooit in de stal op een pony gezet, de pony liep van buiten in een hoog tempo onverwacht de open stal van een andere pony in waar hij direct ging rollen. Toen ik bij de stal kwam (2sec later) lag hij al en stond mijn dochter erachter want die was op mijn advies afgestapt

Majabeestje schreef:De pony die jullie hebben bekeken was daar braaf. Kans is aanwezig dat ie bij jullie helemaal niet zo braaf is. Elke pony heeft streken. En moet opgevoed worden. 'Gekke' dingen gegarandeerd, helemaal in het begin. Uittesten, schrikken, wegspringen, vlieglessen.. Het kan allemaal voorbij komen.
En dan? Een grote teleurstelling voor je dochter.
Kans op succes met een eigen pony is nu investeren op een goede manege, lessen, grondwerk, paardengedrag begrijpen, desnoods privé lessen en een plek waar ze met begeleiding vertrouwen krijgt en zich goed kan redden tegen de tijd dat ze een eigen pony krijgt. Zowel op als naast het zadel.

Het moet ook NU leuk zijn, dat kind het overzicht een beetje kan bewaren en zelfstandig kan worden met een pony op maat 
Majabeestje schreef:De pony die jullie hebben bekeken was daar braaf. Kans is aanwezig dat ie bij jullie helemaal niet zo braaf is. Elke pony heeft streken. En moet opgevoed worden. 'Gekke' dingen gegarandeerd, helemaal in het begin. Uittesten, schrikken, wegspringen, vlieglessen.. Het kan allemaal voorbij komen.
En dan? Een grote teleurstelling voor je dochter.
Kans op succes met een eigen pony is nu investeren op een goede manege, lessen, grondwerk, paardengedrag begrijpen, desnoods privé lessen en een plek waar ze met begeleiding vertrouwen krijgt en zich goed kan redden tegen de tijd dat ze een eigen pony krijgt. Zowel op als naast het zadel.
Goof schreef:Ik vraag me af wat jouw verwachtingen zijn.
Ik lees over ' verder komen' en 'leren' en 'bixie', maar het kind is 8. Wat is er mis met lekker knuffelen en hobbelen op de manege?
truitje schreef:Goof schreef:Ik vraag me af wat jouw verwachtingen zijn.
Ik lees over ' verder komen' en 'leren' en 'bixie', maar het kind is 8. Wat is er mis met lekker knuffelen en hobbelen op de manege?
Dat we dat niet samen kunnen doen en geen band kunnen opbouwen met een vaste pony. Het samen bezig zijn met een pony vinden we ook een leuke gezamenlijke activiteit.
truitje schreef:Ik geef juist overal aan dat ik aan het zoeken ben en niet goed weet hoe ik ermee moest omgaan wegens gebrek aan ervaring met shets. Ik snap dus ook niet hoe de conclusie wordt getrokken dat er 0% zelfinzicht is.
Friesfanaat schreef:Ik lees al even mee, maar leert je dochter juist niet het meest op een pony waar ze - in eerste instantie - niet zo'n goede match is? Dat zijn m.i. de pony's waar je het allermeest van leert (al moet het wel veilig zijn uiteraard, en ik heb tot nu toe weinig rode vlaggen gelezen). De pony's waar ik het meest van geleerd heb lag ik elke les meerdere keren af maar hebben mij doorzettingsvermogen geleerd en dat je hard moet werken om je resultaat te bereiken. Wellicht is 8 jaar daar nog wat aan de jonge kant voor, maar daarvoor zijn (privé-)lessen zeer waardevol. Al denk ik dat op die leeftijd simpelweg knuffelen, poetsen en af en toe een lesje ook voldoende is om eerst de omgang met levende wezens te bevestigen en vertrouwd te maken.
Zonnetje81 schreef:Friesfanaat schreef:Ik lees al even mee, maar leert je dochter juist niet het meest op een pony waar ze - in eerste instantie - niet zo'n goede match is? Dat zijn m.i. de pony's waar je het allermeest van leert (al moet het wel veilig zijn uiteraard, en ik heb tot nu toe weinig rode vlaggen gelezen). De pony's waar ik het meest van geleerd heb lag ik elke les meerdere keren af maar hebben mij doorzettingsvermogen geleerd en dat je hard moet werken om je resultaat te bereiken. Wellicht is 8 jaar daar nog wat aan de jonge kant voor, maar daarvoor zijn (privé-)lessen zeer waardevol. Al denk ik dat op die leeftijd simpelweg knuffelen, poetsen en af en toe een lesje ook voldoende is om eerst de omgang met levende wezens te bevestigen en vertrouwd te maken.
Ben ik het niet mee eens. Een kind moet eerst leren wat goed is, leren voelen, geen foute dingen aanleren. Ik ben voorstander van een lieve betrouwbare leermeester ipv zo'n eigenwijze shet.