Volwassenen met pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:17

Mijn topsnelheid met mijn haflinger is 39 km/h. Zij is precies zo, weet ook precies waar we gaan galopperen en wil dan ook echt hard gaan. Ik vind dat soms best eng :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:28

Hier ook een pony ruiter! Mijn eerste pony was 1m40, vond dat wel wat aan de kleine kant maar voor mij eigenlijk prima. Heel handig met opzadelen en alles :)) Helaas is zij afgelopen jaar ingeslapen.
Afbeelding

Mijn huidige pony is 1m48 en volgens mij ook 1m48 breed/dik :') Hier kan met gemak een grote volwassene op.
Afbeelding

Groter dan 1m55 zou ik zelf niet willen, ik ben zelf maar heel klein en heb ik verhouding extreem korte benen. Met een paard is dat echt volledig kansloos qua rijden, tenzij het dier super smal is.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:40

Ik rij op een haflinger! Ik weet zo zijn exacte maat niet, maar gok hem niet groter dan 1,45. Ben zelf 1,78 maar toch lijkt het niet extreem raar als ik erop zit. Zolang ik niet dikker wordt kan het best. Meneer is dan ook ongeveer net zo breed als dat ie hoog is :+

Rij alleen 9/10 keer alleen, dus heb bijna geen foto's :=

Afbeelding
Afbeelding

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:47

Had het topic al voorbij zien komen maar dacht er niet echt tussen te passen, al zie ik nu ook meer koudbloeden en mensen die niet (meer) rijden :D
Ik heb 1 paard gehad maar kwam er al heel snel achter dat dat niet mijn ding is. Verder altijd ponys gehad, begonnen met haflingers en nu Tinkers en een mix
Mallow is 151, Zaira 135 en Tygo nu ongv 148 maar die groeit nog wel even door.

Rijden doe ik eigenlijk amper, met Mallow af en toe een buitenritje. Ook een paar veulens gefokt maar nu ook op een laag pitje. Zaira word gereden door een ruiter, ook af en toe op wedstrijd en Tygo gaan we dit jaar zadelmak maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:10

Ik heb nog nooit een paard gehad. Alle paarden waar ik op gereden heb waren manegepaarden.
Mijn eerste eigen paard (pardon, pony dus) was een Fjord van 1.34.
Daarna een Arabier gekocht van 1.48, en daarna was er geen houden meer aan :+

Huidige bestand is een Arabian Walker (arabier x tennessee walker) van 21 en 1.55 die met pensioen is, haar NRPS-zoon van 1.53 die in een uitbesteed/opleiding tot boscrosspony zit, een draver van 1.55 die voornamelijk voor de kar staat en haar dochter van 1.53 (kruising van peruaanse paso).

Twee foto's uit een heel oude doos:

Afbeelding

Afbeelding

Uit de tijd dat ik - foei toch - nog zonder cap reed :))
En uit de tijd van analoge en veel later vanaf de afdruk ingescande foto's.

Recentere zijn wel elders op bokt te vinden :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:04

Vandaag een stukje gewandeld en hier zie je wel de verhouding tussen paard en mij.

Afbeelding

Afbeelding

Marije_jiplover

Re: Volwassenen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:11

Die tweede foto, Ibbel, is dat op de manege in Tinte?

Ik weet de topsnelheid niet, ik ga doorgaans niet op standje maximaal, dat lef heb ik niet meer.

Maar ik ben wel gezegend met lange paden waar ik meerdere kilometers zou kunnen galopperen.
Pony had paar weken terug een beetje teveel energie, ondanks dat hij bij mijn instructrice in de bak heel stevig aan het werk gezet wordt, speelde hij in het bos continue "the floor is lava" bij elke keer aandraven schoten benen, rug en hoofd alle kanten op, maar ik reed steeds een klein rondje vlakbij stal, waar ook veel gewandeld wordt dus even lekker door laten lopen, kon ook niet.
Toen heb ik m even in de trailer gezet en hem ergens verderop aan de rand van het bos neergezet, waar lange goede paden zijn en veel minder gewandeld wordt.
Daar begon die weer stuiterend, maar heb ik hem dus echt laten galopperen tot ik moest gaan aansporen, dat was na ongeveer 1,5-2 km, zag ik later op mijn horloge, vervolgens nog ca 300 m door gegaloppeerd en daarna was meneer eindelijk weer zen.

Pony staat 24/7 buiten, maar een combinatie van veel regen (dan komtie maar heel spaarzaam de schuilstal uit) en alleen wat kortere ritten in te druk bosgebied maakten dus een beetje een tijdbommetje.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:27

Hier ook men en rij pony's tussen de 110 en 155

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:55

Marije_jiplover schreef:

Nee, bij een boer in Maarssen :D

Overigens, over topsnelheid, toen ik de Fjord wel nog in Tinte had staan en je nog met de auto het strand bij Oostvoorne op mocht (wat een geweldige tijd was dat toch!), heb ik die Fjord een keer tegen mijn vader in de auto laten racen. Dat kleine ding haalde 45 km/u op de teller. Laat het 40 zijn geweest, niet gek voor zo'n ruige poowny :))
En mijn vader vond dat ook hard zat voor de auto trouwens, zo vlak is een strand nou ook weer niet :+

Oh, en die strandfoto met de Fjord was dus bij Oostvoorne.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:02

Dat is echt hard voor zo'n pony :wow:

Ik heb dat tempo wel een keer met mijn draver in draf gehaald.
Scheet zeven kleuren, maar een pret dat dat dier had. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:21

Ibbel schreef:
Marije_jiplover schreef:

Nee, bij een boer in Maarssen :D

Ah, ik vond het niet heel duidelijk, maar leek een beetje op de oude buitenbak met renbaan eromheen die er ooit was.

Ibbel schreef:
Overigens, over topsnelheid, toen ik de Fjord wel nog in Tinte had staan en je nog met de auto het strand bij Oostvoorne op mocht (wat een geweldige tijd was dat toch!), heb ik die Fjord een keer tegen mijn vader in de auto laten racen. Dat kleine ding haalde 45 km/u op de teller. Laat het 40 zijn geweest, niet gek voor zo'n ruige poowny :))
En mijn vader vond dat ook hard zat voor de auto trouwens, zo vlak is een strand nou ook weer niet :+

Oh, en die strandfoto met de Fjord was dus bij Oostvoorne.

Haha ja gaaf was dat, vanuit de manege gingen ze vroeger ook naar het strand voor rengalop en dan reed er ook een auto mee met iemand met een camera op de bijrijdersstoel, gaf heel gave plaatjes :j

Op datzelfde strand was afgelopen weekend de eerste endurance-wedstrijd van het seizoen, alleen nu kan de fotograaf niet meer met de auto het strand op, die heeft een eindje moeten lopen om op een mooie plek te gaan zitten voor foto's.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:17

Hier ook een ponyliefhebber. Momenteel zijn we in bezit van 2 Welsh a merries van 4 en 1 jaar en een WPB merrie van 2 jaar. Na jaren paarden te hebben gehad, ben ik er wel achter dat ik meer van de pony's ben.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:25

''vroeger'' vond ik het heerlijk om teugels los te gooien en te racen. Het liefst ook nog eens omkeren en rennen maar, geweldig dat ze dat vinden. En zit is er beter op geworden. Ik zal niet weten wat de topsnelheid was, maar met een volbloedje van 1.50; die kon snel, en wat hebben we genoten! Mijn huidige tinker is er nog niet zo van, mist kracht, komt misschien nog; ik krijg hem wel verziekt. 8-)
Rengalop op het strand is hier nog een droom hoor, <3 Gaaf! Leuke foto's Bagheera!
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 20-02-25 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:27

Ik heb een americain paint horse van ongeveer 1,49.
Gekocht met 3, is nu 25 . Rijd niet veel meer dus gezamenlijke buitenritten zitten er niet in, maar heel veel gedaan met hem in de wedstrijdsport, western, vakanties met paard, buitenritten .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:44

Ik moet soms wel weer even wennen aan hoe eigenwijs pony's kunnen zijn. Meneer had gisteren geen zin meer om te lopen, en gaat dan gewoon in de achteruit :+

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:56

Die van mij kwam er gister tijdens het uitstappen achter dat de deur van de bak open stond. Toen was het gedaan met het losse teugeltje, we stonden meteen buiten de bak :')

Vandaag had hij duidelijk andere prioriteiten dan mij begroeten :+
Afbeelding

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:00

Ja ik meld mij ook :D Een ijslander van 1,45+ cm.

Afbeelding
Afbeelding

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:09

Ik heb helaas geen eigen pony maar ik rijd ook liever pony's dan paarden. En vooral de fjorden, haflinger, tinkers enz.. ik heb op de manege op een comtois gereden, wat een heerlijk braaf ding was dat. <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:16

Ja Whisky is buiten zijn streken wel heerlijk koel. Gisteren waren ze op en neer aan het rijden met groot materieel, ze waren buiten aan het bestraten met zo'n herrieding erbij en dat maakt hem dan weer niks uit.

Haha en dat van die open deur is herkenbaar, als hij maar half ziet dat hij ergens uit kan piepen is hij weg. Gisteren dachten we slim te zijn en een slowfeeder op te hangen. Maar pipo had alweer ontdekt dat je als je op je achterbenen gaat staan je via de bovenkant gewoon het hooi eruit kan halen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:57

SusanH schreef:
Ik moet soms wel weer even wennen aan hoe eigenwijs pony's kunnen zijn. Meneer had gisteren geen zin meer om te lopen, en gaat dan gewoon in de achteruit :+

Dat inderdaad of je heel subtiel eraf proberen mikken, niet hard, niet hoog, maar gewoon met die kont hupsen van bekijk het maar. Of stilstaan, een ezel is er niks bij, ik denk dan gelijk heeft hij ergens last (rug, maagzweer,...) maar het is vaak selectief, na lang stilstaan of regen, dat laatste is die Ier ook niet van gediend

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:18

Ik wilde gisteren wandelen met de heren, lewie, de Welsh A die is super fanatiek en happy dat ie mee mag. Lando, fjord, die denkt moet dit nou en gaat om de haverklap stil staan. Eerst mesten, toen plassen, toe gras willen eten en daarna was het zoek het uit _O- uiteindelijk hebben we 45 minuten gewandeld met het tempo van een slak waarbij lewie voorop stuiterde, ik uit elkaar werd getrokken en Lando in de sjok sjok er achteraan.

Ben gek op pony’s _O-
Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 18:49

Ze zijn echt wel superleuk op die foto's met zijn tweeën <3 .
Mooie IJs ook hierboven. Staan hier op stal ook twee zwarte, zo'n toffe dieren. Vacht is nu wel bijna vijf keer zoveel haar als mijn Arabier, heerlijke teddyberen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:05

Ik meld me ook in het topic *\o/*
We hebben -naast een paard- een Valk D jaarling merrie en de A pony van mijn dochter van 7. Die is ook beleerd voor de sulky en heb ik regelmatig aan de dubbele lijnen. Het is echt zon leuk ding. Ik hou ook echt van de ponyhumor :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:39

Die valk van jou doet me aan de mijne denken :')

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:54

Een heerlijke rit gehad vandaag <3

Ze was ook aardig snel. 1 uur en 7 minuten gedaan over 7km.
En maximaal 26km/uur gehaald *\o/*

Afbeelding